Gå til innhold

Må på ekstra kontroll i dag siden SF-målet hadde gått ned siden forrige måling. Noen som vet hva de gjør på en slik kontroll?

Anbefalte innlegg

Er39+4 i dag. Skal på poliklinikken for gravide. Har alltid lagt på streken på SF-målet, men på onsdag hos jordmor var jeg ikke inne på det mørkegrønne feltet engang... Er ikke nervøs for alt det andre såg bra ut.

Fortsetter under...

Er vel CTG og evt ultralyd. Om dem finner noen grunn til det, så blir du vel satt igang? Kan være baby i magen ikke legger på seg, grunna morkakesvikt feks?

Uansett; masse lykke til! :D

Jeg ble sendt rett til A-hus etter forrige jordmorkontroll da SF-målet var for lavt. Dette er en gråsone, fortalte hun meg. Ofte er det bare baby som har lagt seg lenger ned i bekkenet. (Jeg var forresten 39+5 på denne kontrollen). Det ble tatt UL på sykehuset, alt så helt perfekt ut og etter alle mulige målinger kom han frem til ca vekt på 3,4 kg. MEN i noen tilfeller er det jo snakk om at baby faktisk ikke tar til seg næring osv, da blir det sikkert snakk om evt igangsetting. Lykke til.

De tar CTG og en grundig UL sjekk. Om de ser vekstavvik og ikke noe annet, vil du bli fulgt opp med UL-kontroller om noen dager. Kan også være de vurderer igangsetting.

Jeg var inne for det samme nå på onsdag. Hadde ikke vokst på 4 uker (er 36+5 i dag). Legen var ikke bekymret, da jeg også har merket at magen sank for 14 dager siden, men ble henvist sykehuset hvor de tok en grundig ultralyd med vekstberegning, og fostervannsmengde. Fikk beskjed at ved vekstavvik på -5% eller mer ble jeg innkalt til ny ul etter 14 dager, men målene viste 10% over i vekst, så da var det ikke noe tema:) det de også fokuserte på var at det viktigste var at jeg kjente mye liv, det var et godt tegn på at babyen har det bra.

Vil tro at så langt på vei som du er, så er det nok bare babyen som har seget ned i bekkenet, slik den skal. Men bedre med en skjekk for mye enn en skjekk for lite, det kan jo være at babyen ikke får den næringen den skal ha, og at den derfor ikke vokser tilfredsstillende. Uansett, lykke til, snart er du i mål:)

Takker for svar alle sammen. Får vel ta med meg "bagen" i tilfelle. Kjenner meg rimelig klar for å bli ferdig:-). Lykke til alle sammen:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...