Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan har migrenen vært i graviditet?

Jeg har ikke hatt noen anfall før rundt uke 25. Har hatt anfall både med og uten hodepine, og i dag hadde jeg en runde med skikkelige synsforstyrrelser som varte en halvtime/tre kvart og kom i to omganger, før det hele endte opp i lettere hodepine. Merkelig. Blodtrykket er normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144058499-dere-med-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis pleier jeg å ha migrene ca 1-2 ganger per mnd, stort sett syklusrelatert. I alle tre svangerskap har migrenen blitt veldig mye hyppigere (hver dag i perioder), men ikke like kraftig. Den har endret karakter veldig. I første og andre svangerskap hadde jeg ofte synsforstyrrelser uten at det ble noen ordentlig hodepine. Bare en halvtime med blindhet og så "bakrusen". Denne gangen har jeg hatt lite synsforstyrrelser og også mindre migrene generelt. Noen ganger i uka, og jeg er delvis sykmeldt pga det (kontorjobb, pcen gjør det verre), men jeg klarer meg stort sett. Forrige svangerskap hadde jeg migrene hver eneste dag i flere måneder.

Har lest at 80% eller noe med migrene opplever at den blir bedre i svangerskapet, og så har du noen som da får det verre. :-)

Den kan også endre karakter permanent etter svangerskapet. Jeg har vel egentlig fått mindre og mindre migrene mellom svangerskapene.

Hadde skikkelig aura migrene for 2 uker siden. Med lammrlse/nummenhet på venstre side. Heeeeelt forferdelig. Tok 3 dager før jeg var i form igjen. Hadde kontroll hos jm dagen etter og alt var fint. Men så har jeg hatt mye migrene i tenårene. Så ikke nie jeg bekymret meg om.

Har hatt 1-2 anfall i mnd. før svangerskapet. Etter jeg ble gravid har jeg hatt et anfall med hodepine (som gav seg etter ca 2t, vanligvis ligger jeg i 1-2 døgn), og et uten hodepine bare hørselsensitivitet. 

Er 27+5 i dag. Er så takknemlig for at det er roligere på den fronten. Har "nok" andre ting nå ;-)

Eg har aldri fått noe diagnose da eg bare har hatt tre "anfall" med det eg hvertfall tror er migrene. Det første kom dagen etter første fødsel noe som skremte vettet av meg siden eg følte eg ble halvsidig lammet så var jo sikker på at epiduralen hadde gjort noe skade! Så har eg hatt et på nattevakt.

Nå i går begynte det plutselig å prikke i venstre arm, gikk så videre til synet og venstre side i ansiktet akkurat som om eg hadde tannlege bedøvelse.. Så begynte venstre fot og tulle seg. Huff! Er litt skummelt syns eg.. For tanken for at det kunne være noe annet er jo der men regner med at det var et ufarlig migrene anfall grunnet lite søvn..

Annonse

Jeg har hatt periodevis hyppige anfall, men som flere sier, så blir de mindre kraftige. 

Nå de siste tre fire ukene så har jeg hatt færre anfall igjen, og håper virkelig det holder seg sånn. 

Har også hatt mye synsforstyrrelser uten at det har blitt direkte anfall av det, men tror det skyldes fall i blodtrykket.

Pleier å ha 1-2 anfall i mnd.

Etter jeg ble gravid var det veldig ofte de 4 første mnd. Kunne være flere anfall i uka. Og ingen av medisinene man kan ta som gravid hjalp :(

Men etter uke 16 har jeg bare hatt 3 eller 4 anfall. Bare ett av de var skikkelig ille som varte i 2 dager.

Ellers har jeg hatt hodepine ved lavtrykk, men det har holdt med en paracet eller to. Det har ikke utviklet seg til migrene som det vanligvis ville gjort.

Jeg er litt usikker, egentlig.

Har vært mye, mye bedre enn jeg bruker. Bare behøvd anfallsmedisin et par ganger i løpet av svangerskapet. Men så driver jeg og besvimer uten at de helt finner årsaken, og har hatt synsforstyrrelser i en ukes tid nå. Legen mente det var en teoretisk mulighet for at begge deler var migrenerelatert, selv om det ikke ligner på noe jeg har til vanlig.

Jg har 15-17 dager i mnd til vanlig, og har hatt himmelrik i sv skapet, noen dager migrene i første trimester, men mest bare tung i hodet. 2 og 3 trimester har vært migrenefritt fram til uke 38 da har d satt inn skikkelig igjen og hatt flere anfall siste ukene. Men d er vel tegn på at fødsel nærmer seg. Håper jo veeeeeldig at jg får d bedre nå etterpå også og at ik d blir like ille igjen som før graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...