Gå til innhold

Graviditet er da ikke en sykdom?!

Anbefalte innlegg

Må bare dele opplevelsen min idag med dere.

Var til kontroll hos jordmor og lege på Drammen sykehus idag. Alt er bra med meg og vesla, er 23 uker på vei idag. Har hatt historie med høyt blodtrykk og er derfor henvist til sykehus istedenfor fastlegen min. Noe som pr dags dato blir gjort om på!

Først starter jordmor med og si at jeg må vurdere sykemelding etterhvert. Fordi jeg er gravid?!! Jeg er i full jobb som selger i butikk og som trenings instruktør med inntil 10 timer i uka.

JM mente jeg burde trappe ned jobbing etterhvert og sykemeldt meg, uten egentlig og ha noen annen grunn enn at jeg er gravid.

Etterpå var jeg hos legen, tok opp dette med henne hva JM hadde sagt og spurte om dette nå kunne være riktig? Og da sier hun jaggu akkurat samme.

Hvorfor skal jeg sykemeldes når jeg og vesla er frisk som en fisk uten noen andre plager enn halsbrann?? Det skal nevnes at jeg nå ikke har høyt blodtrykk som utgjør noen form for fare, ikke noen svangerskapsforgiftning eller annen fare.

Er det andre som har opplevd samme beskjed?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144058416-graviditet-er-da-ikke-en-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flykræsj

Høres tullete ut spør du meg! Jeg jobbet fullt og vel så det hele forrige svangerskap. Trives storartet med jobben min, og tror det var bra for meg å holde både kropp og hode i sving. Ble spurt på hver kontroll (fastlege) om jeg trengte sykemelding, hvilket jeg selvsagt sa nei til. Var jo ikke syk... Det samme skjer denne gangen. Da jeg spurte hvorfor, svarte han ganske enkelt at mange gravide blir trøtte og synes det er godt med en sykemelding for å slappe av hjemme. Heia trygdenorge sier jeg da... Selvsagt noe annet dersom det var snakk om medisinske grunner som høyt blodtrykk, bekkenløsning, fare for prematur fødsel e.l. Da er  sykemelding på sin plass. Men når man har et plettfritt svangerskap som meg, uten andre plager enn trøtthet (hvilke jeg også har i perioder) synes jeg det er mildt sagt merkelig å næremest få sykemelding kastet etter seg. OK, det var dagens utblåsning. Jeg klandrer fastlegene for dette her, ikke gravide bare så det er sagt.

Jobb og vær glad du :) Ingen grunn til å råtne hjemme på sofa'n når du er frisk som en fisk! :)

Takk takk takk!! Endelig et innlegg som ikke sier det er nødvendig med sykemelding fra den dagen man tisset på pinnen for da ble man plutselig SÅÅÅ gravid!!!!!

Har fått høre fra flere at jeg burde sykemelde meg fra nattstillingen min fordi det KAN gi økt risiko for ditt og datt! Jeg har ikke hatt noen voldsomme sykdommer under dette sv.skapet, vært frisk og rask stortt sett! Da ser jeg ikke poenget! Og dette kunne like godt vært med dagjobb; pass deg for løfting, pass deg for intravenøsblandinger, smitte osv osv (jobber på sykehus)! Alt er plutselig farlig bare fordi man er gravid!! Og som flykræsj også skriver: vi har vel alle dager hvor man er sliten, men man kan da ikke legge seg ned og dø av den grunn!!! :)

Jeg jobber kun deltid, så jeg står litt fritt til å søke vakter selv. Jeg også jobber i helsevesenet og jobbet på en avdeling med MRSA-smitte. Jeg har valgt å ikke jobbe der under graviditeten, men jeg jobber nå på en annen avdeling mens jeg går gravid og trives med det. Jeg ser heller ingen grunn til å sykemelde seg hvis man er frisk og rask under svangerskapet :) Min lege er også veldig enig i det :)

Forrige svangerskap jobbet jeg fullt til jeg gikk ut i permisjon - var i strålende form. Husker sjrfen min antydet at jeg burde takke nei til et prosjekt jeg fikk tilbud om å delta i når jeg var 5 mnd på vei - jeg kom jo til å bli sykmeldt! (prosjektet var ferdig i god tid før termin).

Nå er jeg i uke 20 - og har vært i dårlig form de siste ukene. "Alle" jeg snakker med oppfordrer meg til å "sykemelde" meg. Ble sykemeldt 20% i dag, da jeg vil prøve å se om det holder. Det blir lenge til november hvis jeg blir fullt sykemeldt nå...

Hvis du har hatt/er disponert for høyt blodtrykk vil jeg anta at det er lutt med hyppige kontroller, men så lenge det holder seg bra er det vel ingen grunn til ikke å jobbe. Men som min jordmor sa til meg: Graviditet er ingen sykdom, men det er heller ikke tiden for å leke helt".

Vi må ta vare på oss selv, men ingen grunn til å legge seg på sofaen uten grunn :-)

Annonse

Twinklestar: er vel ikke så mange som roper sykemeld deg fra nattstilling, de fleste ville vel heller foreslått en tilrettelegging med overgang til dag og kveldsvakter hvis det er mulig, det var hvertfall det jeg mente i den tråden inne på 3. Trimester... Og når det gjelder det med at smitte og iv blandinger og aaaaaalt bruke farlig så er det nå faktisk sånn at enkelte ting bør man holde seg unna.,,, jeg er på ingen måte hysterisk, men det er enkelte antivitale midler man ikke skal blande og enkelte smittepasientet man skal holde seg unna... Som F,eks cmv , lungetuberkulose, herpet zoster.....ingen eit at alt er farlig, men noe kan faktisk være farlig . Og når fagsykepleier på avd anbefaler meg å holde meg unna de ovennevnte eksemplene ... Ja da gjør jeg det : ) Jeg tror heller ikke nattevakter har noe å si hvis man selv føler at det funker..... Men når det gjelder smitte og medisiner så velger jeg faktisk å høre på de som rikelig kan det

Twinklestar: er vel ikke så mange som roper sykemeld deg fra nattstilling, de fleste ville vel heller foreslått en tilrettelegging med overgang til dag og kveldsvakter hvis det er mulig, det var hvertfall det jeg mente i den tråden inne på 3. Trimester... Og når det gjelder det med at smitte og iv blandinger og aaaaaalt bruke farlig så er det nå faktisk sånn at enkelte ting bør man holde seg unna.,,, jeg er på ingen måte hysterisk, men det er enkelte antivitale midler man ikke skal blande og enkelte smittepasientet man skal holde seg unna... Som F,eks cmv , lungetuberkulose, herpet zoster.....ingen eit at alt er farlig, men noe kan faktisk være farlig . Og når fagsykepleier på avd anbefaler meg å holde meg unna de ovennevnte eksemplene ... Ja da gjør jeg det : ) Jeg tror heller ikke nattevakter har noe å si hvis man selv føler at det funker..... Men når det gjelder smitte og medisiner så velger jeg faktisk å høre på de som rikelig kan det

Skal sende deg beskjed om alle innlegga jeg skriver sånn at du kan si noe i mot på de også??? :) :)

Ingebting er retta til deg og dine valg... kjenner bare flere som har nekta å gå inn til pasienter som har hatt ecoli, norovirus osv. Men folk må gjøre som de føler :)

Endret av TwinkleStar

Var bare tilfeldig at jeg så dette... Jeg stalker deg ikke ; ) var ei på jobben som stussa over at jeg i det hele tatt har smittepasienter. Det hadde hun nektet da hun var gravid, men som jeg sa til henne at jeg spyr hver dag uansett så ikke så farlig om jeg får noe magerusk : ) merker ikke forskjell allikevel !! Er lite jeg sier nei til, men de få tingene jeg sier nei til står jeg for : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...