Gå til innhold

Blodprosent - hva er deres og tar dere jerntilskudd?

Anbefalte innlegg

Målte blodprosenten min i uke 13, var da på 14,1 og fikk beskjed av både jordmor og lege om at den var veldig bra og at jeg ikke trengte å ta jerntilskudd i svangerskapet.

Nå har jeg byttet fastlege, og siden jeg har vært mye svimmel de siste ukene målte han den på nytt. Nå var den på 12,3 og jeg fikk beskjed om at den ikke burde bli noe lavere og at jeg måtte begynne med jerntilskudd. Er det normalt at den synker fra "kjempebra" til "dårlig" på noen uker? Og hva er egentlig kjempebra og dårlig?

Ikke noe poblem å ta jerntilskudd altså, men synes bare det var så rart... ;-)

Fortsetter under...

Hb seier ikkje så mykje om jernstatus, det er ferritin ein bør sjå på når ein vurderar om jerntilskudd er nødvendig.

Begge dei verdiane du nemner er i normalområdet for Hb, og det er naturleg og riktig at det går nedover i svangerskapet fordi blodvolumet aukar.

Spør legen din om ferritinverdien, ingen grunn til å plage seg sjølv med jerntilskudd om den er fin.

Riktig som det sies over her. Be de ta å måle ferritin, den sier noe om du har jernmangel eller ikke...for et par år siden var jeg mye trøtt og slapp. Blodprosenten var bare bittelitt lav, men ferritin var så lav som 4 !! Legen lurte på åssen jeg klarte å gå oppreist og ikke minst sykle aktivt som jeg gjør når jeg ikke er gravid : ) knaska duroferon durette i noen uker og da steg ferritin til 20 som er akseptabel... Man bør uansett ikke ta jerntilskudd dersom ikke man er lav i jern : ) nå tar jeg ikke noe og jeg aner ikke hva jernlageret mitt er... Må surre meg til legen snart og første svangerskapskontroll for jeg er jo i uke 12. Problemet mitt er at jeg får vondt i magen av mange jernpreparater. Duroferon er et av de sterkeste og et av de som funker, men da også et av de som gir bivirkninger i form av mageplager : )

På første sv.kontroll hadde jeg vell rundt 12-13. Nå i uke 24 hadde jeg 10,3, så fikk beskjed om å starte med jern med en gang. Jeg hadde begynt å se stjerner osv , så mistenkte det var noe der. Grunnen til at hun mente jeg skulle starte på jern med en gang, var at i uke 28 ville blodprosenten synke enda mer og da ville jeg kanskje bli enda dårligere ;p

Annonse

målte på tirsdag og den var på 11,1. den var veldig lav sa helsesøster da. og mente jeg kanskje kunne trengt noe jern. men dette testet hun ikke for hun kastet fra seg prøven før jeg ba om det. og jeg ville ikke tappe mer blod :) så skal sjekke ved neste kontroll. kan godt tenke meg at jeg burde ta jern for jeg har veldig lite overskudd og energi om dagen!

Jeg er i uke 27 og hadde 10,4 i hb for et par uker siden. Ferritin er ikke målt siden første kontroll og det lå da på 42. Laboratorie-dama sa at jeg burde ta 200 mg! jern daglig. Legen min var ikke det minste stresset over verdien... Har tatt 30 mg daglig hele svangerskapet men har nå økt til 100 mg. Magen min liker ikke tablettene... Tenkte jeg skulle se om det gjør noe forskjell frem til neste kontroll. Er jo litt redd for å ta for mye jern og. Noen som vet hvilke bivirkninger dette gir for barnet?

Jeg er i uke 27 og hadde 10,4 i hb for et par uker siden. Ferritin er ikke målt siden første kontroll og det lå da på 42. Laboratorie-dama sa at jeg burde ta 200 mg! jern daglig. Legen min var ikke det minste stresset over verdien... Har tatt 30 mg daglig hele svangerskapet men har nå økt til 100 mg. Magen min liker ikke tablettene... Tenkte jeg skulle se om det gjør noe forskjell frem til neste kontroll. Er jo litt redd for å ta for mye jern og. Noen som vet hvilke bivirkninger dette gir for barnet?

200 mg daglig??? Hjelpes! Da må man samtidig få noe mot hard mage tror jeg ;) For mye jern er skadelig, men da snakker vi veldig mye, sånn over 500 i ferritin. Normal Hb hos damer er over 11,7. Vi gravide får jo et organ ekstra å forsyne med blod (morkaka) så det er vanlig at Hb synker i svangerskapet.

Jeg hadde Ferritin (jernlager) på 23 i uke 6. I uke 22 var det 10. Så, litt lavt. Hemoglobin var 13, 7 i uke 9. 12, 9 i uke 15 og 11, 7 i uke 22. Det er ingen fare å ha Hb på ned til 10. Men dersom jernlageret er lavt må man ta jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...