nistepakka Skrevet 20. juni 2013 #26 Skrevet 20. juni 2013 Det er jo bare et navn, så jeg har aldri skjønt at man henger seg sånn opp i hvem sitt etternavn som brukes og ikke brukes. På den annen side: Vi har gjort som vi ville og hva andre gjør er i grunn ikke så voldsomt nøye heller
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #27 Skrevet 20. juni 2013 i har to sjeldne som passer fint sammen, med bindestrek. Synes det er fint, for jeg kommer ikke til å ta mannens navn om vi gifter oss, og da får ungene begge. Hadde jeg hett Hanssen eller Andersen hadde jeg droppet det. Ungene får gjør som de vil når de gifter seg og får barn, akkurat som oss. Anonymous poster hash: 23d69...6d9
Anne-B. Skrevet 20. juni 2013 #28 Skrevet 20. juni 2013 Det var da også noe å bekymre seg for, men det er flott at du tar den kommende generasjons problemer på alvor.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #29 Skrevet 20. juni 2013 Både jeg og mannen min har mellomnavn og etternavn. Da vi fikk barn, fikk de ett mellomnavn (mitt etternavn) og ett etternavn (mannen min sitt etternavn). Ikke komplisert i det hele tatt. Hva de vil gjøre når de evt gifter seg og får barn, det får de selv bestemme. Jeg kommer til å si at verken jeg eller far blir såret om navnet 'vårt' velges bort. Du kjære HI må gjerne irritere deg, det bryr meg midt der solen aldri skinner. Underlig at du skal lage et problem for oss det gjelder, når vi ikke oppfatter det som et problem. Har du fritidsproblemer? Anonymous poster hash: a8d23...73b
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #30 Skrevet 20. juni 2013 Det at man setter fokus på noe man synes er teit, betyr ikke at det er det som gjør at man sover dårlig om natten. Å si at jeg er drittlei i headingen gjør jeg for å tydeliggjøre et poeng. Og reaksjonen fra enkelte her ble som jeg forventet, angrep er jo beste forsvar Folk får jo hete hva de vil for meg, men bindestrek-etternavn høres uansett alle mulige årsaker til at det er så viktig å beholde begge navnene, bare tungt og fjollete ut. Kanskje min datter en dag gifter seg med en Røysland-Smedstuen og blir hetende Isabell Amalie Dahl Røysland-Smedstuen, og dette er et navn hun har lyst på? Hennes valg ja, men alle med sans for navne-estetikk ser jo at det er tungt og lite praktisk. Anonymous poster hash: 9fa5a...237
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #31 Skrevet 20. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Den sammenligningen var ikke lett å skjønne... Takk gud for at vi har lov til å bli lei av ting, eller kanskje irriterte. Kanskje denne bindestrektrenden går av moten fordi folk blir lei og ser det upraktiske med det? Anonymous poster hash: 9fa5a...237 Hehe, nei det kan forstås at den var vrien. ¨Poenget er at jeg syns mange bruker uendelig mye energi på å irritere seg over, eller bli lei av, ting som ikke berører dem selv på noe som helst vis. Min mann og meg har forresten begges etternavn, uten bindestrek. Vi har begge relativt sjeldne, gamle norske etternavn, og var ikke interessert i at noen av dem skulle forsvinne med det første Anonymous poster hash: f2320...e60 Hvis du og mannen har "begges etternavn, uten bindestrek", som du skriver her, så har dere ett mellomnavn og ett etternavn. Norsk navnelovgivning sier at man kan ikke ha mer enn ett etternavn. For at to etternavn skal bli til ett, så må det brukes bindestrek. Så det så! Anonymous poster hash: b836d...32d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #32 Skrevet 20. juni 2013 Hver sin smak. Jeg hadde et ganske skjeldent etternavn, tok mannens likevel. Mitt gamle etternavn er nå mellomnavn, barna heter det samme som meg. Jeg synes det er hyggelig og kunne ta mannens navn, litt gammeldags der Anonymous poster hash: 674b8...c4f
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #33 Skrevet 20. juni 2013 Jeg syns vi alle kan gå over til den islandske modellen, og være vår fars datter i etternavnet. I tilfeller der far er ukjent kan man hete etter mor. Sånn sett er det også enklere å vite hvem som er barn av ONS - kjekt! Mine barn er son og dottir. Synes det er veldig fint jeg ;-) Anonymous poster hash: 4480c...8a6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #34 Skrevet 20. juni 2013 Fjollete og pretensiøst. Anonymous poster hash: 24684...9f1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #35 Skrevet 20. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Ja akkurat!!! Hvorfor bry seg? Hvorfor legge så mye energi i noe som ikke engang angår en? Anonymous poster hash: 47ae1...5bb
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #36 Skrevet 20. juni 2013 Både jeg og mannen har sjeldne etternavn. Jeg byttet til hans da vi giftet oss, men beholdt mitt gamle som mellomnavn, kun for å glede mamma egentlig. Angrer litt på at jeg lot meg presse til det, jeg synes mellomnavn er superteit, og jeg bruker det aldri. Mannen er veldig opptatt av dette, og vil selv bytte så han også har det som mellomnavn, og vil at datteren vår skal hete begge deler. Jeg mener han gjerne må bytte om han vil, men ønsker ikke at barnet skal belemres med mellomnavn (eller Gud forby en råharry bindestrekversjon, grøss). Hvem som vinner diskusjonen gjenstår å se. Min mor holder selvsagt med min mann, hun er slik som dere som skal ha med sitt eget navn for enhver pris, samme hvor stygt resultatet blir (navnene passer ikke sammen!), mens min far er enig med meg (til min manns store forbauselse, han var sikker på at min far ville være opptatt av å videreføre sitt navn ). Ikke at noen av dem har noe de skulle ha sagt Anonymous poster hash: 86f8c...a95
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #37 Skrevet 20. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Den sammenligningen var ikke lett å skjønne... Takk gud for at vi har lov til å bli lei av ting, eller kanskje irriterte. Kanskje denne bindestrektrenden går av moten fordi folk blir lei og ser det upraktiske med det? Anonymous poster hash: 9fa5a...237 Hehe, nei det kan forstås at den var vrien. ¨Poenget er at jeg syns mange bruker uendelig mye energi på å irritere seg over, eller bli lei av, ting som ikke berører dem selv på noe som helst vis. Min mann og meg har forresten begges etternavn, uten bindestrek. Vi har begge relativt sjeldne, gamle norske etternavn, og var ikke interessert i at noen av dem skulle forsvinne med det første Anonymous poster hash: f2320...e60 Hvis du og mannen har "begges etternavn, uten bindestrek", som du skriver her, så har dere ett mellomnavn og ett etternavn. Norsk navnelovgivning sier at man kan ikke ha mer enn ett etternavn. For at to etternavn skal bli til ett, så må det brukes bindestrek. Så det så! Anonymous poster hash: b836d...32d Åååååkkei.. Takk for nyttig informasjon, selv om dette er noe jeg vet fra før, så det så... Anonymous poster hash: f2320...e60
nistepakka Skrevet 20. juni 2013 #38 Skrevet 20. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Ja akkurat!!! Hvorfor bry seg? Hvorfor legge så mye energi i noe som ikke engang angår en? Anonymous poster hash: 47ae1...5bb Bare fordi en ting irriterer en, så er det vel ikke dermed sagt at man legger så mye tid og energi i det. Alle har vi ting som irriterer oss, som kanskje ikke irriterer sidemannen overhodet. Om du tenker etter har du sikkert noen sånne små-irritasjoner du også
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #39 Skrevet 20. juni 2013 Både jeg og mannen min har svært sjeldne, gamle norske etternavn. Mitt etternavn deler jeg med 4 andre i Norge, samme med mannen min, der er det vel 7 eller 8 som har hans etternavn. Hva ungene gjør når de gifter seg eller får barn, det gjør de som de vil med egentlig. Håper iallefall at ett av de tre barna fører navnet videre. Men jeg forstår ikke de som må ta vare på Larsen eller Svendsen liksom. Anonymous poster hash: abed6...f77 Har det slått det at de som heter Larsen og Svendsen er like glade i og knyttet til navnene sine som de med mer "fjonge" etternavn? Hørte forresten intervju med en som forsker på navnetrender angående dette. Han sa at om en generasjon eller to kommer de tradisjonelle sen-navnene til å være de "fine". Nå skal jo hele bermen hete typiske "sossenavn", og det liker jo ikke fiffen. Så da kommer det en motbølge der de tradisjonelle navnene blir "fine" igjen. Akkurat som gamle fornavn som Agnes, Ingrid, Sigurd og Ola har blitt populære igjen nå. Anonymous poster hash: 93cfa...7c5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #40 Skrevet 20. juni 2013 I steden for å bli drittlei, synes jeg du skal drite i hva andre heter. Jeg har ikke mindre enn fire navn og vet du hva? Det funker fint. Ungene har ett av mine og min samboers etternavn. Hvis vi gifter oss, tror jeg jammen jeg skal legge hans etternavn til de fire jeg har fra før! Anonymous poster hash: a2cec...441
Stella Maris Skrevet 20. juni 2013 #41 Skrevet 20. juni 2013 Her tok mannen mitt etternavn da vi giftet oss. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke vil bytte bort mitt, kan til nød ta et annet i tillegg, men mitt skal jeg ha som etternavn fordi det er sjeldent og sier noe om hvor slekten kommer fra. Han tok i samme slengen et fornavn nr2, et navn om han har kalt seg fra han var liten og som nå er en del av navnet hans, siden han likevel skulle bytte.Så nå har han lyst til at våre barn skal få et mellomnavn med samme forbokstav som mellomnavnet hans(og mitt). Vi får se hvordan det går...
Gjest Vicky Pollard Skrevet 20. juni 2013 #42 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Jeg har akkurat kvittet meg med navnet etter bindestreken (eks-mannens navn) og har nå bare "pikenavnet" mitt. Må medgi at det var litt "schwung" over det gamle navnet mitt med fornavn+fornavn nr.2+pikenavn+bindestrek+navnet til mannen Har imidlertid insistert på at Nurket skal ta sin fars etternavn da det er mer "normalt" enn mitt. Dersom vi gifter oss kommer jeg til å ta kun Kjærestens etternavn. Er du skilt?! Kastet du han på huet og rævva da eller?? Endret 20. juni 2013 av Vicky Pollard
MammantilNurket Skrevet 20. juni 2013 #43 Skrevet 20. juni 2013 Jeg har akkurat kvittet meg med navnet etter bindestreken (eks-mannens navn) og har nå bare "pikenavnet" mitt. Må medgi at det var litt "schwung" over det gamle navnet mitt med fornavn+fornavn nr.2+pikenavn+bindestrek+navnet til mannen Har imidlertid insistert på at Nurket skal ta sin fars etternavn da det er mer "normalt" enn mitt. Dersom vi gifter oss kommer jeg til å ta kun Kjærestens etternavn. Er du skilt?! Kastet du han på huet og rævva da eller?? Det var lite kasting. Jeg har en usedvanlig flott og sympatisk eks-mann :-) Tror det må ha vært tidenes minst dramatiske brudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå