Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Flere og flere jeg kjenner snekrer sammen sitt eget etternavn der man kombinerer både hans og hennes navn med bindestrek imellom. Rekkefølgen kan likegodt være hennes navn på slutten, alt etter hva som høres finest ut. Veldig ofte er det ikke overraskende et sen-navn i ett av navnene. Noen eksempler jeg bare finner på nå: Schulz-Jensen, Holm-Andersen, Sørgren-Larsen, Ville-Molthaug osv osv Hva når barna da gifter seg om 30 år, blir det et tredje navn da? Schulz-Jensen-Nilsen? Og når barna i tillegg har fornavn og mellomnavn, blir det så alt for mange navn. Vi med ett fornavn og ett etternavn, er vi en utdøende rase? Vet jeg tråkker flere på tærne her, som er stolte av sitt hjemmesnekrede etternavn. Men hva med å gi opp det ene navnet? Er det så viktig å ta vare på Jensen eller Sørgren? Anonymous poster hash: 9fa5a...237
Soon to be mum Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Ja, for meg er det viktig. Både jeg og min mann har svært sjeldne etternavn som et ensifret antall personer heter, og det er viktig for oss begge å føre navnene videre. Så da blir der begge etternavnene med bindestrek. Enkelt og greit. At det er plagsomt for deg kjenner jeg betyr lite for min del.
Nichotine Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Jeg synes det er fint med sånne etternavn. Så kan barna selv velge når de gifter seg om de vil beholde sitt gamle etternavn, lage et nytt, eller ta ektefellens navn.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Både jeg og ungene har kun ett fornavn og ett etternavn (mitt etternavn). Mannen har fornavn, mellomnavn og etternavn. Anonymous poster hash: c9b88...928
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har bare et familie navn på barna.Men dem har ikke samme far så det er ikke samme navn da. Anonymous poster hash: e6c8a...473
Von Hertelhofen Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Jeg bryr meg egentlig fint lite om hva andre velger som etternavn. Men jeg ser jo at mange barn har "bindestreketternavn". Det blir jo artig å se hva som blir etternavnet når Espen André Widding-Jørgensen gifter seg med Mona Angelica Sjøvoll-Ingebrigtsen eller hva ungene kommer til å hete. Endret 19. juni 2013 av Dataverket
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Aaamen!!! Irriterer meg grenseløst. Ser så dumt ut. Våre barn har ETT fornavn og ETTvetternavn, selv om jeg og samboer ikke heter det samme. Tenker det skal slippe å gå utover barna. Anonymous poster hash: 64876...798
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Jeg synes det er fint med sånne etternavn. Så kan barna selv velge når de gifter seg om de vil beholde sitt gamle etternavn, lage et nytt, eller ta ektefellens navn. Ja, enten det, eller så klarer ikke de heller å bestemme seg, og synes det blir sårt å kutte noen av dem ut, og så blir det som med et par jeg vet om hvor ungene har to fornavn og fire etternavn, uten bindestrek. Og jeg blir litt usikker på om jeg skal synes det er eksentrisk sjarmerende eller om jeg skal synes litt synd på ungene. Anonymous poster hash: b4d04...051
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Samboeren og vår felles datter har ett etternavn. Jeg har ett annet. Min sønn fra tidligere har bindestrek etternavn. Dette pga det passet best med navnet hans.. Er 2 korte greie navn da. Regner med når han stifter familie selv engang, så velger de helt selv hvilket etternavn de vil ha. Skal ikke jeg legge meg borti Da broren min giftet seg byttet hele hans familie etternavn til noe ingen av dem het før bryllupet... Anonymous poster hash: aa88a...e09
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Kjenner forresten et par som lagde sitt eget etternavn uten bindestrek, feks Holmberg og Ekfjord ville da blitt til Holmfjord eller Ekberg. Litt artig og tøft av de synes nå jeg. Og barna slipper å forholde seg til ørten navn. Anonymous poster hash: 9fa5a...237
MammantilNurket Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har akkurat kvittet meg med navnet etter bindestreken (eks-mannens navn) og har nå bare "pikenavnet" mitt. Må medgi at det var litt "schwung" over det gamle navnet mitt med fornavn+fornavn nr.2+pikenavn+bindestrek+navnet til mannen Har imidlertid insistert på at Nurket skal ta sin fars etternavn da det er mer "normalt" enn mitt. Dersom vi gifter oss kommer jeg til å ta kun Kjærestens etternavn.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 For vår del så ble det sånn fordi begge var helt bestemte på å føre navnet videre! Begge har sjeldne etternavn, og navnene er heller ikke norske, så svært få i Norge som har de. Og ja, det "gikk utover ungen" at vi ikke klarte å bli enige. Anonymous poster hash: 3b67a...743
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Før var det ikke lov å sette bindestrek mellom etternavnet. Jeg har ett fornavn mellomnavn og etternavn..samme har sønnen min Anonymous poster hash: d6b03...d3a
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Den sammenligningen var ikke lett å skjønne... Takk gud for at vi har lov til å bli lei av ting, eller kanskje irriterte. Kanskje denne bindestrektrenden går av moten fordi folk blir lei og ser det upraktiske med det? Anonymous poster hash: 9fa5a...237
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Er ikke mye pent da liker heller ikke det.Men lei.he he Har andre ting å bli lei av jeg En å irritere seg over små ting. Anonymous poster hash: e6c8a...473
Magia Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Jeg syns vi alle kan gå over til den islandske modellen, og være vår fars datter i etternavnet. I tilfeller der far er ukjent kan man hete etter mor. Sånn sett er det også enklere å vite hvem som er barn av ONS - kjekt!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #18 Skrevet 20. juni 2013 Skjønner ikke helt dette argumentet med "hva når barna gifter seg, skal de ha fire etternavn da?" Hvis et par gifter seg og vil ha felles navn så må minst en av partene oppgi eller endre sitt etternavn, uavhengig av om dette er ett enkeltnavn eller to etternavn med bindestrek. Hvorfor er det ene verre enn det andre? Glemmer aldri svogeren min da han skulle argumentere for hvorfor hans kone og barn kun tok hans etternavn og ikke begges. "De kan ikke ha tre-fire etternavn, og jeg vil aldri utsette barna mine for å måtte velge bort navnet foreldrene gav dem." Nei, litt sånn som kona di må gjøre nå... Anonymous poster hash: 93cfa...7c5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #19 Skrevet 20. juni 2013 Jeg synes det er fint med sånne etternavn. Så kan barna selv velge når de gifter seg om de vil beholde sitt gamle etternavn, lage et nytt, eller ta ektefellens navn. Ja, enten det, eller så klarer ikke de heller å bestemme seg, og synes det blir sårt å kutte noen av dem ut, og så blir det som med et par jeg vet om hvor ungene har to fornavn og fire etternavn, uten bindestrek. Og jeg blir litt usikker på om jeg skal synes det er eksentrisk sjarmerende eller om jeg skal synes litt synd på ungene. Anonymous poster hash: b4d04...051 Har de ikke bondestrek mellom er det kun det siste som er etternavn. De andre er mellomnavn. Jeg har ett fornavn, to mellomnavn og ett etternavn. Anonymous poster hash: 79d29...83e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #20 Skrevet 20. juni 2013 Store problemer i livet ditt ja? Jeg har selv 2 etternavn, det ene svært sjelden, type mindre enn 200 i Norge, det andre har sikkert 2 millioner Ville at barna skal få det sjeldne og det er jo mannens barn også?? Dermed ble det bindestrek mellom, så begge er likeverdige etternavn. Anonymous poster hash: ed7fd...9da
Himmel og hav Skrevet 20. juni 2013 #21 Skrevet 20. juni 2013 Jeg har en jobb der jeg kommer mye borti folks navn, og det er mange der ute som presenterer seg som Espen Andersen både muntlig og skriftlig, men som på oppslag i folkeregisteret viser seg å hete Espen André Brobekk - Haugstad Andersen. Så for de som er så opptatt av at navnene må videreføres, så er det ikke sikkert at det er tilfelle. De er jo ikke "levende" så lenge de ikke er i bruk. Det er mye rare kombinasjoner ute og går når det gjelder navn, og det hender jeg lurer på hvordan diskusjonene har gått for seg hjemme hos Caroline Hansen Larsen eller Mads Bergland Berg. Det er etterhvert nesten umulig å sortere hvem som er i familie med hvem, og jeg er så glad for at jeg ikke er postmann. For hvem skulle tro at i Blokkveien 19 er det mor Maria Haug Apalgreen, far Kjartan Ørstad ,særkullsbarn Line Underland, særkullsbarn Jon Apalgreen - Larsen og fellesbarn Pål Ørstad - Haug som deler hus...og på postkassa sår det mors og fars navn...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #22 Skrevet 20. juni 2013 Både jeg og mannen min har svært sjeldne, gamle norske etternavn. Mitt etternavn deler jeg med 4 andre i Norge, samme med mannen min, der er det vel 7 eller 8 som har hans etternavn. Hva ungene gjør når de gifter seg eller får barn, det gjør de som de vil med egentlig. Håper iallefall at ett av de tre barna fører navnet videre. Men jeg forstår ikke de som må ta vare på Larsen eller Svendsen liksom. Anonymous poster hash: abed6...f77
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #23 Skrevet 20. juni 2013 Forresten har vi vært opptatt av at ungene ikke har lange fornavn med mange stavelser, siden etternavnet er langt. Ser at mange ikke klarer å dy seg med to fornavn i tillegg til to etternavn, og det blir jo for mye. Caroline Olivia Syversen-Hansen liksom #22 Anonymous poster hash: abed6...f77
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #24 Skrevet 20. juni 2013 Dere er klar over at mange beholder navnet sitt når de gifter seg? Mange her inne er etter min mening (og ja jeg snakker kun om min mening, ikke befolkningens generelle holdning) gammeldagse og elsker å bry dere om ting som burde være meningsløst for andre enn de det gjelder. Anonymous poster hash: f7742...ae2
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2013 #25 Skrevet 20. juni 2013 Merkelig ting å bli "lei" av Litt sånn: Jeg er så lei av at naboen snorker, selv om jeg ikke hører han. Anonymous poster hash: f2320...e60 Den sammenligningen var ikke lett å skjønne... Takk gud for at vi har lov til å bli lei av ting, eller kanskje irriterte. Kanskje denne bindestrektrenden går av moten fordi folk blir lei og ser det upraktiske med det? Anonymous poster hash: 9fa5a...237 Hehe, nei det kan forstås at den var vrien. ¨Poenget er at jeg syns mange bruker uendelig mye energi på å irritere seg over, eller bli lei av, ting som ikke berører dem selv på noe som helst vis. Min mann og meg har forresten begges etternavn, uten bindestrek. Vi har begge relativt sjeldne, gamle norske etternavn, og var ikke interessert i at noen av dem skulle forsvinne med det første Anonymous poster hash: f2320...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå