Gå til innhold

Oi, spekemat....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi om mor er immun mot toxo så er vel ikke baby i magen det?

Nei, men så lenge barnet ligger i magen så er det beskyttet av mors antistoffer, og blir dermed ikke smittet. 

Mellom 5 og 10 % av norske kvinner har vært smittet før svangerskap, og har dermed immunitet. 

Jeg, feks, har vært smittet, og er immun mot toxo. 

Toxo dør ved frysing, derfor er det ikke denne parasitten man frykter i spekemat (som oftest har vært fryst før produksjon) Vanligste smittekilde er uvaskede frukt/grønnsaker, katteavføring, samt kjøtt som ikke har vært tilstrekkelig varmebehandlet. 

I spekemat kan det derimot finnes Listeria. Denne bakterien overlever frysing, men dør ved koking (spekemat er som kjent ikke kokt). 

Det diskuteres stadig om det er sannsynlig å bli smittet av Listeriose via spekemat fordi bakterien ikke liker salt noe særlig. Det er også derfor flere eksperter de siste årene har "friskeldt" spekemat for gravide. 

Advarselen er likevel ikke fjernet, og gravide anbefales fortsatt å holde seg unna spekemat. 

Problemet med Listeria er at den kan finnes over alt, eksempelvis i vannet vi drikker, i melk, oster, kjøtt og grønnsaker, men normalt i så små mengder at det ikke er skadelig. Dessverre hender det (riktignok sjelden) at man finner oppblomstringer i matvarer, og dette kan være skadelig for risikopasienter og foster. 

Størst risiko for oppblomstring er det logisk nok i matvarer som ikke har vært varmebehandlet og med lang holdbarhet (altså upasteuriserte oster oster og spekemat)

Det er også denne bakterien som er grunn til at man bør spise vakuumpakket kjøttpålegg godt innenfor holdbarhetsdato, det KAN skje at bakterien blomstrer opp, også i kjøleskaptemperatur.

Siste oppblomstring fant man i vanlige melkeprodukter fra Q-meieriene, så hvor det oppstår kan også være ganske tilfeldig. 

Så altså: Toxoplasmose er langt vanligere å møte på i smittefarlige konsentrasjoner, Listeria er svært sjelden, men kan finnes veldig mange steder OM det skulle blomstre opp.

Dette er det jeg har fått forklart fra stort sett samtlige leger, jordmødre og gynekologer jeg har vært innom i løpet av mine tre svangerskap. 

Jeg velger selv å holde meg unna verstingene, men jeg tror ikke man skal stresse alt for mye med det om man har vært uheldig en gang eller to heller. 

lurer virkelig på hvor jeg har anbefalt folk om å røyke og ete mat som man ikke skal???

nei nå må du rulle inn litt altså...

ikke har jeg sagt at du du har sagt at du er perfekt heller!

kanskje du burde lese litt bedre før du kommenterer.

men du skal jo på død og liv hevde deg selv og fortelle alle hvor dyktig og flink du er hele tiden og hvor dårlig alle andre er fordi de ikke gjør som deg og det irriterer meg grønn...

men jeg gidder ikke å bruke mer tid og energi på å diskutere det med deg.

gjør hva du vil du og la andre få gjøre som de vil og fei heller for din egen dør enn alle andres.

Men vi voksne får jo ikke vite om vi er smittet av dette viruset.. Hvordan kan folk si at de aldrig har blitt smittet??... Med mindre en har testet seg for dette kan en jo ikke vite det! 

Etter første svangerskapskontroll tok jeg mange blodprøver, og en av de var for toxoplasmose. Jeg fikk kopi av alle resultatene fra de blodprøvene. Der fikk jeg vite at jeg ikke var immun. 

Jeg tror det er standard å bli testet for dette med en gang. Det er kanskje ikke standard at man får kopi av prøvesvarene?

man skal jo egentlig det tror jeg.

jordmor sa det til meg at kopi av dette skal ligge med helsekortet for gravide sånn at de på sykehuset kan se det eller om noe akutt skulle oppstå.

jeg lot være å ta hiv og hepatitt prøver fordi det ikke er så lenge siden vi tok det og jeg fikk beskjed om å gjøre det igjen fordi det var viktig at det også lå med helsekortet.

det samme med blodprøver.

Annonse

Jeg elsker salami over alt på jord, men jeg venter til etter babyen kommer... jeg visste ikke de første ukene at det ble regna som "spekemat" men etter jeg fant ut det så slutta jeg. mulig det er jeg som er litt hysterisk, men jeg tør ikke ta noen sjanser..

hva andre velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i, jeg vet at det sannsynligvis går fint , men jeg tør ikke risikere noe...

Skal bli godt med gullsalami i jula :) <3

Jeg elsker salami over alt på jord, men jeg venter til etter babyen kommer... jeg visste ikke de første ukene at det ble regna som "spekemat" men etter jeg fant ut det så slutta jeg. mulig det er jeg som er litt hysterisk, men jeg tør ikke ta noen sjanser..

hva andre velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i, jeg vet at det sannsynligvis går fint , men jeg tør ikke risikere noe...

Skal bli godt med gullsalami i jula :) <3

Det er ikke hysterisk, det er lurt! Jeg gleder meg også veldig til å spise både gullsalami og spesielt fenalår i jula!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...