Gå til innhold

Nattevakter og for tidlig fødsel/lav vekt?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring rundt dette? Enten om du er gravid nå og jobber natt eller har gjort det tidligere graviditeter.

Vet jo det står skrevet flere steder at nattarbeid gir en økt risiko for tidlig fødsler og lav vekt, men noen som faktisk har opplevd det? Kjenner flere som har jobbet natt frem til termin og fått normale/store barn både til termin og godt over....

Jeg jobber 75% natt fremdeles og trives forsåvidt med det. Har ikke vært borte en eneste dag i løpet av svangerskapet og er nå 32 uker på vei.

Endret av TwinkleStar

Fortsetter under...

Gjest Trulte med to små

Da er du kjempeflink syns jeg! Godt gjort!

Jeg jobbet riktignok hvilende nattvakter, men med mange oppvåkninger ( alarmer ) og valgte å slutte med dette da jeg startet med ivf prosessen da jeg har hørt at nattarbeid øker sjansen for spontanabort.

Mener å ha hørt at økningen var på ca 40 % men har ingen kilder å vise til.

Noen tåler godt å jobbe natt og fungerer nesten best med det, mens andre er mer påvirkelige til å bli stresset av dette.

Har tidligere også jobbet våkne nattevakter som var greit for 10 år siden, men som jeg ikke hadde orket i dag.

Kommer jo veldig ann på hvilken avdeling det er osv, med nattarbeid tenker jeg.. Vist du trives og har det bra så er det vel ikke noe problem?! sluttet vel rundt en 30 uker jeg, men vi har enormt mye å gjøre på natten og ikke hvilende nattevakter, vi kan slenge oss på sofaen, men så ringer det å opp igjen.. Så det ble litt tungt for meg etter hvert :P... tror ikke det har så mye å si for babyen i grunnen jeg da, men det er bare min mening :P

Det er en sjanse for spontanabort og lav fødselsvekt, og den risikoen har jeg aldri vært villig til å ta på vegne av mitt barn, på samme måte som jeg heller ikke spiser spekemat og myke oster. Jeg ble derfor fritatt for å jobbe nattevakter da jeg jobbet som sykepleier i tredelt turnus. Slutta med nattevakter straks jeg fant ut at jeg var gravid, det er jo en mulighet vi gravide har.

Blir nok skutt nå, men syns det er litt hysterisk å slutte i nattstilling hvis man har jobbet natt før man ble gravid og kroppen fungerer med det. Tenkte som så at hvis babyn er frisk og rask, så klarer den seg uansett, og det har ikke vært noe problem ifht abort. Heller ikke for de andre gravide jeg kjenner på natt. Tror tredelt turnus er mer slitsomt enn rein nattvaktsstilling, om det i det hele tatt skulle ha noe å si...

Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg genetisk risikerer å få ganske store barn og han er estimert til å ligge godt over snittet i uke 25, så bekymrer meg for å få en gigababy :P "Håpet" kanskje nattvaktsjobbinga kunne komme inn å utjevne det litt totalt sett, men har enda ikke hørt noen som har jobbet natt og født for tidlig og/eller for lav vekt i nin omgangskrets...

Gravide blir ikke anbefalt å gå nattevakter da... Ikke kjenner jeg detaljene som har ført til denne anbefalingen , men jeg valgte hvertfall å følge den. Det går sikkert bra selvom man jobber nattevakter, men det hadde sikkert gått bra å spise blodig biff, div oster, salat i syden osv osv... Poenget er at når det foreligger kunnskap som fører til en anbefaling så syns jeg det er vanskelig å ikke følge den anbefalingen : ) men hysterisk syns jeg IKKE det er !

Annonse

Jeg har i hvert fall fått beskjed fra flere leger og jordmødre om at så lenge kroppen er frisk og rask er det ikke noe farlig å jobbe natt. Jeg vil merke det verst før fosteret... Man kjenner det selv på kroppen når noe ikke fungerer optimalt, MEN når det er sagt: Jeg har jo hatt dager gjennom graviditeten hvor jeg er sliten, vondt i bekken, hodet, kvalm osv, men det er vel naturlig å kjenne det LITT på kroppen når man bærer på et lite menneske, sykemelder meg ikke automatisk med en gang for det! Der jeg syns hysteriet kommer inn. Men det får hver enkelt selv føle på :)

Joda....selvfølgelig skal man kjenne det på kroppen.,. Oppkast hver dag i mnd etter mnd nå i mitt tredje svangerskap har ført til at jeg merker at noe skjer ; ) jeg har spydd både før jobb, etter jobb og i pauser. Litt må man tåle ja.....jeg fikser nattevakt dårlig i utgangspunktet , og nå når jeg er gravid hadde jeg sovnet gående tror jeg. I tillegg er det lite folk på jobb på natten, få til å hjelpe med løft og det bror vanskelig å be om hjelp hvis det kommer inn pasienter med smittsomme sykdommer jeg helst ikke skal utsettes for eller som skal ha iv med jeg helst ikke skal blande, derfor ba jeg om så slippe nattevakter...: ) syns ikke det er hysterisk

Jeg har ingen erfaringer rundt dette selv, men ville bare si at jeg ville ha snakket med en fødselslege om det og fulgt hans/hennes råd.

Jeg er selv en av dem som slavisk følger alle matanbefalinger i graviditet og synes ikke det er det minste vanskelig eller hysterisk. Men akkurat når det gjelder nattevaktjobbing vil jeg tro at kroppen sier fra når det begynner å bli for mye, lenge før det er for mye for babyen. Uten at jeg vet dette :-)

Imponert over at du klarer å jobbe natt så lenge!

Nei jeg tenker sånn; du jobber kun natt?" jeg jobbet tredelt turnus og til slutt ble det mye med natt for meg... tror man bare skal lytte til kroppen og sunn fornuft :) du misshandler nok ikke ungen :P den har det sikkert helt fint, så lenge du er i form så :)

Annonse

Hvis man er hysterisk fordi man velger å ikke gå nattevakter når man er gravid, fordi det er forbundet med risiko for fosteret. Ja, da er man også hysterisk når man følger kostrådene for gravide, ikke røyker, snuser eller drikker alkohol i svangerskapet også. Er jo mange som har røykt under graviditet og født friske barn, så i mine øyne holder ikke slike argumenter mål. Alle står fritt å velge hva de måtte ønske og jeg kritiserer ingen for å velge å jobbe natt, men fra mitt personlige ståsted, valgte jeg ikke å ta sjansen fordi det er forbundet med risiko. Det er min erfaring rundt nattjobbing/graviditet. En ting er å spørre på et forum om noen har opplevd påvirkning av fosteret ved nattjobbing, men tenker at arbeidstilsynet og Stami sine tall er vel mer til å stole på. HI trenger ikke kalle andre for hysterisk fordi andre ikke er villig til å ta den samme risikoen som henne, det er hvert sitt valg og man må respektere hverandre for det.

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=90048

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

http://www.stami.no/nattarbeid-og-gravide

Endret av Lykke X 4

Hvis man er hysterisk fordi man velger å ikke gå nattevakter når man er gravid, fordi det er forbundet med risiko for fosteret. Ja, da er man også hysterisk når man følger kostrådene for gravide, ikke røyker, snuser eller drikker alkohol i svangerskapet også. Er jo mange som har røykt under graviditet og født friske barn, så i mine øyne holder ikke slike argumenter mål. Alle står fritt å velge hva de måtte ønske og jeg kritiserer ingen for å velge å jobbe natt, men fra mitt personlige ståsted, valgte jeg ikke å ta sjansen fordi det er forbundet med risiko. Det er min erfaring rundt nattjobbing/graviditet. En ting er å spørre på et forum om noen har opplevd påvirkning av fosteret ved nattjobbing, men tenker at arbeidstilsynet og Stami sine tall er vel mer til å stole på. HI trenger ikke kalle andre for hysterisk fordi andre ikke er villig til å ta den samme risikoen som henne, det er hvert sitt valg og man må respektere hverandre for det.

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=90048

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

http://www.stami.no/nattarbeid-og-gravide

Tror du ikke jeg har lest et par hundre artikler om nattjobbing under graviditeten når jeg har kommet meg til uke 32???? Kunne ønske folk kunne slutte å spamme tråden med ting jeg allerede har lest, og heller svart hvis de hadde noe å tilføre det faktiske spørsmålet!!!

"Har du noen erfaringer med for tidlig fødsler eller lav fødselsvekt HVIS du jobbet natt frem til fødsel?"

Skjønner at det kanskje ikke er så mange som har jobbet natt her og hvert fall ikke ut sv.skapet, og det er greit. Var bare nysgjerrighet om noen hadde opplevd en sammenheng.

Har i allefall opplevd å føde barn med diverse problematikk, både medfødte misdanninger og lav fødselsvekt. I tillegg til at jeg har jobbet med premature og syke nyfødte. Derfor velger jeg å være føre var. Det er jo ting man aldri har noen garanti for å oppleve utfordringer med, uavhengig av hva man har gjort i svangerskapet. Er veldig glad for at det i dag forskes på graviditet og fødsel, vi er heldige som får leve i et så opplyst samfunn og at vi har de valgmulighetene vi har  :)

Når man stilles spørsmål på forum som dette, så kan man regne med å få mange slags svar, særlig på et såpass hormonfyllt forum som 3. tri  :lol:  :rolleyes:

Jeg tenker at man må følge kroppens signaler jeg.

Jeg har bært storebroren på ryggen hele svangerskapet, og stortrivdes med det. Mange som har reagert på det, og flere som har tvilt på at han i magen har godt av det. Personlig tenker jeg det ikke kan skade når jeg ikke har ubehag, samt at mini ikke protesterer ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...