Gå til innhold

Noen som har blitt operert for carpal tunnel syndrom her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde du det med lokalbedøvelse eller i narkose? Hvordan var det? Og hvordan var tiden etterpå?

Anonymous poster hash: 76cbb...dd7

Fortsetter under...

Skrevet

Opererte med lokalbedøvelse. Var sært å kjenne ad de holdt på med ting, men det gjorde ikke vondt.

Hadde en del smerter de første ukene etterpå. Men operasjonen hjalp ikke i det hele tatt...

Skrevet

Jeg har gjort det på begge hendene. De ga lokalbedøvelse. Den var nokså vond, men det er jo ikke mange sekundene før du er bedøvet heldigvis :)

Jeg var skikkelig høy i 6 timer etterpå. Hadde heldigvis mannen med som kjørte meg. Hadde vel blitt lagt inn om jeg hadde gått rundt alene :P  Jeg fikk litt lite paralgin forte til etterpå etter den første operasjonen, så hadde noe mer vondt enn nødvendig. Etter den andre operasjonen var jeg så lur at jeg ba om 1-2 ekstra og tok så fort jeg kjente virkningen av bedøvelse og smertelindring avtok.

Tiden etter den første hånden gikk nokså fint i begynnelsen, så gikk det nedover og jeg måtte lyge når jeg lå på operasjonsbordet til kirurgen for at han skulle ta den andre hånda også. Da lå jeg jo der og måtte ta begge. Tenkte liksom at den første også ville bli bra mens jeg gikk hjemme med den andre også. Ville være fort tilbake til jobb. Jeg opererte i oktober og desember 2011, har så vidt vært innom jobben etter det og kommer aldri tilbake. Jeg har ikke kraft i hendene, jeg sliter med å åpne en melk pga. det krever de små musklene. Er også fortsatt øm i arret på den siste hånda.

Jeg er usikker på om det er en kobling her, men jeg har utviklet ME og hadde ikke fått operasjon om de hadde visst det da. Jeg er jo sånn sett glad at jeg har gjort det, for det er noe bedre.

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har hatt dette i tre pr nå og skal nå endelig opereres, men jeg gruer meg så veldig fordi jeg bare får lokalbedøvelse, jeg vet ikke om jeg makter det, rett og slett. Tror jeg kommer til å bli hysterisk og hylgrine! Jeg griner nesten bare ved tanken på det. Det er ikke smerten jeg er redd for, men det at de åpner meg opp mens jeg ligger der...

Har også hørt om flere som ikke har blitt bedre og det gjør meg skeptisk.

Hadde dere armen i fatle/gips lenge? Har hørt at det er åtte uker per arm...

HI

Anonymous poster hash: 76cbb...dd7

Skrevet

Jeg gråt også på operasjonsstua og på bordet. Hadde jeg ikke hatt mannen med til å holde meg i hånda kunne jeg nok klemt i stykker en sykepleier. Var kjemperedd. Det gikk fint. Jeg pratet med dem og tenkte på andre ting. Det gikk greit. Jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke under noen omstendigheter ville se hva de gjorde og de lagte til en vegg så jeg ikke så noe som helst. Det var bra :)

Du får ikke fatle, du skal holde den over hjertehøyde i 1-2 dager tror jeg det var. Du får på en svær bandasje som du skal ta av etter 4 dager og da bare ha på plaster. Jeg tok stingene etter 2-3 uker. Tok de hos legen 1. gang og selv 2.gang. Det var for vondt hos legen da de skar av og rikset i såret, mens jeg steriliserte noe utstyr og klippet de av.

De regnet vel 2-6 mnd før jeg kunne bruke armen normalt.

Skrevet

Jeg har slitt vannvittig med karpaltunnelsyndrom (og i føttene - tarsaltunnelsyndrom) i fire år, siden første svangerskap. Men siden jeg hadde struma, smerter i hele kroppen, tåkehjerne, utmattelse etc. etc. i tillegg, så fikk jeg omsider diagnosen lavt stoffskifte. Noe av det som rettet seg først var nettopp karpaltunnelsyndromet. :) Om dere har flere plager som kan stemme overens med lavt stoffskifte, så anbefaler jeg å sjekke det ut. PS! Mine blodprøver var i gråsonen, altså innenfor normalområdet, men langt fra optimale. Her gjelder det å ta ansvar selv, samt å finne en flink lege. Søk og les gjerne Aftenpostens fantastiske journalist Per Egil Hegge sine gode beskrivelser av ståa i stoffskiftekretsene.

Anonymous poster hash: a7b4c...ae8

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...