andrelillegull Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Hei! har nå gått sykemeldt 50% en stund, men syns det begynner å bli ganske så tungt da jeg plages veldig med bekkenet:/ Hvor lenge burde jeg klare å holde ut? er 18 uker nå.... Er bekymret for at folk tror jeg sykemelder meg for at jeg ikke gidder jobbe å er lat:/ Vil jo gjerne jobbe så mye som mulig så lenge som mulig, men når bekkenet skranter så kommer det vell ikke til å blir bedre uansett? Noen med erfaring? Meninger? eller er i samme situasjon?
Monica_og_Michael_Andrè Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Hei! Jeg er nå 100 % sykemeldt nå (Er 19 + 3) , har vært 50 % sykemeldt fra slutten av mars. Jeg er sykmeldt for å forhindre en eventuell prematur fødsel, så jeg har egentlig ingen plager før det hele kanskje starter (Noe det kanskje heller ikke gjør , hvem vet). Men har heldigvis mange forståelsesfulle folk i rundt meg som skjønner dette ikke er fordi jeg er lat, men kanskje eneste måte å holde barnet lengst mulig i magen. Ikke bry deg så mye om hva folk mener, tilslutt er det opp til deg og legen din når du bør bli 100 % sykmeldt. Og det er snakk om såpass kort tid i løpet av arbeidskarrieren vår, at dette har vel ikke så mye å si..
andrelillegull Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2013 Hei! Jeg er nå 100 % sykemeldt nå (Er 19 + 3) , har vært 50 % sykemeldt fra slutten av mars. Jeg er sykmeldt for å forhindre en eventuell prematur fødsel, så jeg har egentlig ingen plager før det hele kanskje starter (Noe det kanskje heller ikke gjør , hvem vet). Men har heldigvis mange forståelsesfulle folk i rundt meg som skjønner dette ikke er fordi jeg er lat, men kanskje eneste måte å holde barnet lengst mulig i magen. Ikke bry deg så mye om hva folk mener, tilslutt er det opp til deg og legen din når du bør bli 100 % sykmeldt. Og det er snakk om såpass kort tid i løpet av arbeidskarrieren vår, at dette har vel ikke så mye å si.. Takk for fint svar:) Kan jeg spørre om hva som har skjedd siden det kan bli prematur fødsel?
Mamma til 2+1 på vei! Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har vert 50% sykemeldt siden jeg var i uke 16. Sykemeldingsgrunnen har vert bekkenplager og mye kynnere. Ble 100% sykemeldt i går, etter en ambulansetur til sykehuset pga falske rier(25+5). Så nå må jeg bare vente noen dager å se, om jeg får gå tilbake til 50%, eller om jeg må holde meg hjemme. Legen min sykemelder virkelig ikke uten grunn, så dersom cervix ikke blir mer påvirket av "riene", så må jeg nok tilbake i jobb, selv om det er ubehagelig og slitsomt, med tung jobb, mye kynnere, bekkenplager, og to små hjemme. Men dersom du føler at du ikke orker å jobbe mer, og legen din synes du bør sykemeldes, kan du jo vere hjemme med god samvittighet. Bekkenplager blir jo sjelden bedre utover i svangerskapet, så hadde jeg hatt muligheten til å "spare" på bekkenet, hadde jeg nok gjort det.
idsartha Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Jeg er sykemeldt i 50% pga bekkenløsning. Har vært det siden uke 17, og er nå i uke 20. For meg er det uaktuelt å jobbe i 100% da jeg i full stilling knapt kommer meg til og fra jobb, og heller ikke klarer å gjøre jobben min pga smerter. I 50% fungerer jeg mye bedre både på jobb og hjemme, og har som målsetning å holde meg unna krykkene i dette svangerskapet. Innser at det skal noe magisk til om jeg ikke blir 100% sykemeldt etterhvert som smertene drar seg til. Men siden jeg har gjort dette en gang før er jeg flinkere til å ikke provosere smertene denne gangen. Tiden jeg har "til overs" benyttes hovedsakelig til slyngetrening med fysioterapaut, en ukentlig oppmykning av rygg hos kiropraktor, gange i skogen med staver, faktisk rydde bittelitt i mitt eget hjem og ellers hvile bekkenet på sofaen med pute mellom lårene. Bekkenløsning blir stort sett ikke bedre når det begynner å gjøre skikkelig vondt, og det er viktig å unngå ting som provoserer smertene. Dette gjelder altså alt du gjør i hverdagen, enhver liten ting. Det kan hende du kan holde deg litt til på jobb med tilrettelegging? Om du har en jobb som godtar at du spaserer en kort tur en gang i timen for å myke opp/ setter deg ned, kanskje har en sofa du kan ligge på litt? Det varierer jo så veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass hvilke muligheter man har. Ellers er det sånn at det er du i samarbeid med legen som bestemmer sykemelding, ikke du selv. Det er greit å ha i bakhodet. Jeg vet at det er lett å tenke at man sluntrer unna, jeg kjenner litt på det selv. Og hvis man er en helt frisk gravid er det heller ingen grunn til å bli sykemeldt. Men har man "symptomgivende bekkenløsning med gangvansker" er man da heller ikke en frisk gravid.
Underveis --> Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Er også nå 100% pga bekkenplager. Har vel aldri følt meg så mye som en Nav'er som jeg gjør nå med en lege som ikke har forståelse for situasjonen (men som ga meg 100% alikevel) og en arbeidsgiver som syntes det "passet særdeles dårlig". Uff... Har en jobb som vanskelig kan tilrettelegges med mye gåing og ståing. Har også vært mye kvalm noe som har tappet meg veldig for energi. Nei, jeg syntes det var skikkelig tungt å bli 100% sykemeldt denne gangen (gravid med 3. mann og yngste er bare 1 år). Eneste føler å være på min side var jordmor, som var ganske tydelig på at jeg trengte 100%. Kjenner jo på kroppen at det er riktig, men fytti... Føles fælt! Heldigvis er venner og familie forståelsesfulle, og som de sier: Ingen kommer til å takke meg for å lide meg gjennom dette og stå i jobb frem til permisjon. Den eneste som går til grunne er jo meg!
snart5bare89 Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Jeg ble 100% sykemeldt i går pga bekken plager (20+1) Har vært 30% siden mars pga en pågående rettsak med min tisligere samboer
☆☆☆ Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Er 50% sjukemeldt, håpar å klare 100% ei stund etter ferie men det virkar ikkje slik akkurat no
Septembermirakel❤️ Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har vært sykemeldt 100% siden jeg fant ut jeg var gravid, dvs de første 3 mnd pga kvalme er fremdeles 100% sm og kommer til å fortsette å være sykemeldt ut til bebbisen kommer pga risikoyrke... Helt ok for meg
Septembermirakel❤️ Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Og forresten, gi blaffen i hva andre/kollegaer måtte synes om du evt blir sykemeldt! Bare du vet hvor vondt du har og om du føler du må sykemeldes 100% så gjør det uten dårlig samvittighet
andrelillegull Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #12 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har vært sykemeldt 100% siden jeg fant ut jeg var gravid, dvs de første 3 mnd pga kvalme er fremdeles 100% sm og kommer til å fortsette å være sykemeldt ut til bebbisen kommer pga risikoyrke... Helt ok for meg Hvilket yrke har du?
Tredjemann på vei :D Skrevet 20. juni 2013 #14 Skrevet 20. juni 2013 Jeg er også 100% sykemeldt p.g.a. bekkenproblemer og har overhodet ikke dårlig samvittighet ovenfor jobben lengre. Har tross alt mann og to barn jeg skal fungere for også og det er jo kun snakk om 9 mnd av min arbeidskarriere (+ permisjon da). Ville blitt deprimert tror jeg derosm jeg skulle pressa meg til det ytterste allerede før babyen blir født
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå