Tromsøprinsen Skrevet 18. juni 2013 #1 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg har fått beskjed av barnelege om å gi gutten min mindre mat... Han er 5,5 mnd og veide nesten 10,5 kg ved 5 mnd kontroll. 73 cm. Iflg henne kunne han ved 5 mnd ha doblet fødselsvekt, noe som ville ha blitt ca 9 kg, -og dermed er han 1,5 kg overvektig iflg henne. Viste meg skjema/graf med vekt mot alder, -og der ligger han jo over 97 prosent percentilen. Men det gjør han ikke om man ser på vekt mot høyde (der ligger han på), men det brydde hun seg ikke om. Jeg er litt rådvill nå. Synes slett ikke han spiser sååå mye, og det er jo på tide med mer fast føde også! Gutten er jo på størrelse med en 9-12 mnd og straks 1/2 år! Han spiser nå 120-150 ml mme 5-6 ganger daglig (max 800 ml når jeg har ført logg noen dager) og grøt (1 p) 2 ganger dg. Har akkurat startet med porsjon nr to, så nå blir det omkring 1 liter væske totalt. Dette må han ha for å få nok væske! (100 ml/kg). Han spiser ennå ett nattmåltid. Jeg ser at jeg kan kutte ut mme sammen med grøten på formiddagen. Og nattmåltidet fikk jeg beskjed om å kutte ut helt. Men når han sjelden vil ha mer mme om gangen enn max 150 ml, blir han raskt sulten igjen. Han spiser ca hver 3. time på dagtid. Han drikker ennå så lite vann at jeg gjerne vil gi mme rett før legging. Ellers må vi vel gi vann hele natta, -nå som han ikke skal få nattmat. Og ved å kutte ut melk til grøten og nattmåltidet, mister vi ca 200 ml væske. Får håpe tørstefølelsen er der, så vann blir mer populært. Og at han snart knekker tuttekoppkoden Så jo for meg at han snart skulle få begynne med middag, jeg da... Det får bli når han drikker mer vann... For alt jeg innfører av fast føde måltider bør vel erstatte mme måltidet, og ikke komme i tillegg? Mulig jeg er blond, men jeg trodde vi begynte med fast føde når mme ikke var nok, -at det kom i tillegg.... Noen som har vært i liknende situasjon...? Hvordan gjorde dere det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 18. juni 2013 #2 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg har vært i en liknende situasjon! Hadde og har en stor gutt fikk også samme beskjed som deg, "gi mindre mat!" Og det gjorde jeg.. Fordi vekta steig alt for fort. Det jeg gjorde var at jeg kutta ut nattmåltidet, det tok et par dager så var han vandt med å vente til morgene med mme. Så vanna jeg rett å slett ut melka. Hvis du har feks 180 ml vann så skal man bruke 7 skjer, da brukte jeg 5, gjorde det til alle måltider og kutta helt ut mme til grøt, det er mye veske i grøten så stressa ikke så med at han drakk lite vann, tilbøy heller vann nå og da. Det var det jeg gjorde hvertfall, og han har absolutt ikke tatt noe skade av det jeg begynte med middag når han var 5,5 mnd forresten. vekta har fortsatt gått oppover, men ikke så mye og så fort som før Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145447653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SM40 Skrevet 18. juni 2013 #3 Del Skrevet 18. juni 2013 Hei, selvfølgelig må du se vekt i sammenheng med høyde, ikke bare se blindt på alder og vekt. Hadde du vært hos en annen lege hadde du nok fått et annet svar. Men kan være en god ide å ha litt mer vann i mme. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145447991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini&Meg Skrevet 18. juni 2013 #4 Del Skrevet 18. juni 2013 Du trenger jo ikke gi mme til de måltidene han får grøt, det gjør ikke jeg iallfall og hun er strax 5 mndr. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145448192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 18. juni 2013 Lurt det med å vanne ut mme'en! Takk Tror jeg begynner med 150 ml og 4, istedet for 5 skjeer. Legen mente jeg skulle gradvis tilby mindre, først 140 ml, og ende opp på 120 ml. Men han drikker oftere 120 enn 150, så er vel ikke der problemet ligger. Det er vel heller antall måltider og total volum. Nå skal det nevnes at jeg har mistanke om stille refluks, derfor har jeg vært raus med antall måltider, -mange små. Og han begynner som regel å hoste (høres ut som svelger vrangt) etter ca 100 ml, derav små porsjoner. Men dette ble avfeid, for han var jo så blid og stor... Og refluks hadde alle barn til de var 2 år. Den stille varianten virket det ikke som de hadde hørt om, sånn som det at rask vektoppgang faktisk kan være et symptom. Men nok om det, det er ikke dette denne tråden handler om I natt blir det heller ingen nattmat... Spent! Håper det bare går et par netter her også. Og jeg skal slutte med melk før grøt. Takk for svar alle Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145448337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 18. juni 2013 #6 Del Skrevet 18. juni 2013 Hvis det blir vanskelig å slutte med nattmat, kan du evnt vanne ut mme gradvis til det bare er vann igjen min er nå 10 mnd og våkner av og til og da gir jeg bare vann (fra flaske som han er vandt til å få mme i) babyer kan jo bli tørste på natta og ikke nødvendigvis være sultne lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145448414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 18. juni 2013 Takk for det, Jannike! ja tenkte å tilby han vann når han våkner, av flaske som han vanligvis drikker av, ja. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145448449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 19. juni 2013 #8 Del Skrevet 19. juni 2013 Jeg har fått beskjed av barnelege om å gi gutten min mindre mat... Han er 5,5 mnd og veide nesten 10,5 kg ved 5 mnd kontroll. 73 cm. Iflg henne kunne han ved 5 mnd ha doblet fødselsvekt, noe som ville ha blitt ca 9 kg, -og dermed er han 1,5 kg overvektig iflg henne. Viste meg skjema/graf med vekt mot alder, -og der ligger han jo over 97 prosent percentilen. Men det gjør han ikke om man ser på vekt mot høyde (der ligger han på), men det brydde hun seg ikke om. Jeg er litt rådvill nå. Synes slett ikke han spiser sååå mye, og det er jo på tide med mer fast føde også! Gutten er jo på størrelse med en 9-12 mnd og straks 1/2 år! Han spiser nå 120-150 ml mme 5-6 ganger daglig (max 800 ml når jeg har ført logg noen dager) og grøt (1 p) 2 ganger dg. Har akkurat startet med porsjon nr to, så nå blir det omkring 1 liter væske totalt. Dette må han ha for å få nok væske! (100 ml/kg). Han spiser ennå ett nattmåltid. Jeg ser at jeg kan kutte ut mme sammen med grøten på formiddagen. Og nattmåltidet fikk jeg beskjed om å kutte ut helt. Men når han sjelden vil ha mer mme om gangen enn max 150 ml, blir han raskt sulten igjen. Han spiser ca hver 3. time på dagtid. Han drikker ennå så lite vann at jeg gjerne vil gi mme rett før legging. Ellers må vi vel gi vann hele natta, -nå som han ikke skal få nattmat. Og ved å kutte ut melk til grøten og nattmåltidet, mister vi ca 200 ml væske. Får håpe tørstefølelsen er der, så vann blir mer populært. Og at han snart knekker tuttekoppkoden Så jo for meg at han snart skulle få begynne med middag, jeg da... Det får bli når han drikker mer vann... For alt jeg innfører av fast føde måltider bør vel erstatte mme måltidet, og ikke komme i tillegg? Mulig jeg er blond, men jeg trodde vi begynte med fast føde når mme ikke var nok, -at det kom i tillegg.... Noen som har vært i liknende situasjon...? Hvordan gjorde dere det? Slanke en baby?!? Hadde ikke jeg gjort... Man trenger selvfølgelig ikke presse på med mat, men la nå babyen spise når han er sulten. Han strekker det trolig av seg, hvis ikke kan man ta grep når han er eldre, Ikke nå, ved 5-6mnd! Men hvis du gjør det, så tror ikke jeg du skal være redd for væskeinntaket. Dette med 10% av kroppsvekta gjelder ved diare. Det fikk iallefall jeg beskjed om da jenta mi plutselig ikke ville ha mer mme. Hun er nå ca 7,5kg og tar til seg rundt 400-500ml inkl grøtvæsken. Går helt fint! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havet2013 Skrevet 19. juni 2013 #9 Del Skrevet 19. juni 2013 Hei. Hvis det er stille reflux, så bør babyen får medisin for det. Hvis det er det babyen har, så vil den spise mye fordi den vet at det lindrer halsbrannen. Ofte legger stille reflux babyer mye mer på seg, nettopp fordi de spiser mer for å lindre halsbrannen. Stille reflux er kjempe underdiagnostisert i Norge. Jenten vår på 5 mnd har det, og de første 3 ukene la hun ufattelig mye på seg fordi hun spiste hele tiden. Jeg trodde hun var sulten hele tiden, men det viste seg at hun prøvde å dempe halsbrannen. Etter medisineringen begynte spiste hun "normalt" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 19. juni 2013 To små prinsesser: Er vel mer å passe på at videre vektoppgang ikke blir like rask.. Derfor "slanke". Men jeg tenker også at dette går seg til når han begynner å bevege seg mer. Og begynner med mer fast føde, som metter mer. Oppdatering: Det gikk fint å kun gi vann i natt, han spiser vanligvis nattmåltidet i 4 tia, og vi står opp ca 6, -så det var ikke så lenge at han sov lett pga det. Droppa melk til grøten i 10 tia og drøyde 4 timer til neste måltid (da kun melk). Men når han skulle få grøt igjen kl 16:30 var han som en måsunge! Gapte og skreik når det ikke gikk fort nok! Måtte gi 1,5 porsjon, istedet for 1. Og han fikk melk rett før legging, dvs 18:30, og den drakk han ivrig tross kun 2 timer siden masse grøt... Så mulig det blir for lite mat. Skal se i morgen også før jeg evt øker igjen. Regna litt på det, og dersom jeg gir 100 ml mme ved grøtmåltidene, så blir det jo 1 dl mer væske i døgnet og like mye kalorier som om jeg skulle gitt 1,5 porsjon istedet for 1 porsjon grøt... Har tilbyd vann i hele dag, og inkludert det han drakk i natt, er vi oppe i skarve 40 ml.... Dere andre med 5-6 mnd gamle babyer; hvor mye grøt spiser deres små? Antall grøtmåltider per dag og antall porsjoner? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 19. juni 2013 Hei. Hvis det er stille reflux, så bør babyen får medisin for det. Hvis det er det babyen har, så vil den spise mye fordi den vet at det lindrer halsbrannen. Ofte legger stille reflux babyer mye mer på seg, nettopp fordi de spiser mer for å lindre halsbrannen. Stille reflux er kjempe underdiagnostisert i Norge. Jenten vår på 5 mnd har det, og de første 3 ukene la hun ufattelig mye på seg fordi hun spiste hele tiden. Jeg trodde hun var sulten hele tiden, men det viste seg at hun prøvde å dempe halsbrannen. Etter medisineringen begynte spiste hun "normalt" Ja... vet. Jeg er HI på tråden om stille refluks, vi har "snakket" sammen der også. Jeg har nå vært på sykehuset med han, men de ville hverken gi oss pH måling eller medisiner. Jeg har oppdatert den andre tråden, dersom du vil lese. Håpløs situasjon! Nå skal det sies at han er en del bedre om dagene, heldigvis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 19. juni 2013 #12 Del Skrevet 19. juni 2013 To små prinsesser: Er vel mer å passe på at videre vektoppgang ikke blir like rask.. Derfor "slanke". Men jeg tenker også at dette går seg til når han begynner å bevege seg mer. Og begynner med mer fast føde, som metter mer. Oppdatering: Det gikk fint å kun gi vann i natt, han spiser vanligvis nattmåltidet i 4 tia, og vi står opp ca 6, -så det var ikke så lenge at han sov lett pga det. Droppa melk til grøten i 10 tia og drøyde 4 timer til neste måltid (da kun melk). Men når han skulle få grøt igjen kl 16:30 var han som en måsunge! Gapte og skreik når det ikke gikk fort nok! Måtte gi 1,5 porsjon, istedet for 1. Og han fikk melk rett før legging, dvs 18:30, og den drakk han ivrig tross kun 2 timer siden masse grøt... Så mulig det blir for lite mat. Skal se i morgen også før jeg evt øker igjen. Regna litt på det, og dersom jeg gir 100 ml mme ved grøtmåltidene, så blir det jo 1 dl mer væske i døgnet og like mye kalorier som om jeg skulle gitt 1,5 porsjon istedet for 1 porsjon grøt... Har tilbyd vann i hele dag, og inkludert det han drakk i natt, er vi oppe i skarve 40 ml.... Dere andre med 5-6 mnd gamle babyer; hvor mye grøt spiser deres små? Antall grøtmåltider per dag og antall porsjoner? Jenta mi er rett over 5mnd og spiser 2 grøt måltider. Med fruktmosen jeg bruker på så regner jeg med det tilsvarer en full porsjon. I tillegg får hun middagsmat og et brødmåltid. Jeg forstår at det er for å passe vekten hans, men jeg synes det er alt for tidlig å begynne å slanke babyen. Helt greit at man prøver å kutte ut nattmåltidet og heller gir vann enn mme til maten, men utover dette synes jeg ikke man skal ta grep. Ikke enda. Han kommer sikkert til å vokse det av seg når han begynne å komme seg rundt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 19. juni 2013 Ja jeg kommer til å gjøre det han godtar, han er sjefen her i hjemmet Med nattmåltid og melk til frokostgrøten kuttet ut, og en økning fra 150 ml til 180 ml ved to flaskemåltider, så reduseres mme mengden totalt med ca 1 flaske på 150 ml. Ang vann så stemmer ikke det at 10 % kun er ved diare. 10 % er et minimum, mange oppgir faktisk 12-15 %. Du vil se det vha et raskt googlesøk. Men du har rett i at man ikke skal stresse det. Jeg liker likevel å ha en pekepinn å følge når jeg sitter og funderer på dette med væske og fast føde. Spesielt på varme dager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145450875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 19. juni 2013 #14 Del Skrevet 19. juni 2013 Ja jeg kommer til å gjøre det han godtar, han er sjefen her i hjemmet Med nattmåltid og melk til frokostgrøten kuttet ut, og en økning fra 150 ml til 180 ml ved to flaskemåltider, så reduseres mme mengden totalt med ca 1 flaske på 150 ml. Ang vann så stemmer ikke det at 10 % kun er ved diare. 10 % er et minimum, mange oppgir faktisk 12-15 %. Du vil se det vha et raskt googlesøk. Men du har rett i at man ikke skal stresse det. Jeg liker likevel å ha en pekepinn å følge når jeg sitter og funderer på dette med væske og fast føde. Spesielt på varme dager. Jeg spurte om akkurat dette på helsestasjon da min datter tar langt under dette og da fikk jeg beskjed om at det er ved diare man ønsker disse mengdene, ikke når barnet tar så mye fast føde. Man kan finne mange forskjellige svar om man googler... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145451061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 19. juni 2013 To små prinsesser: Jada det gjør man, og noen av de er seriøse. Jeg syns denne er fin http://www.knappenforeningen.no/fullstory.php?cat=62&subcat=62&ID=917 Jeg kan ikke uttale meg om hva slags bakgrunn de som står for denne siden har, men det som står nederst, om væskebehov ifh til vekt, er hva helsesøster og barnelege ved sykehuset har sagt til meg. Det er jo mindre enn det som står flere steder om væske ifh til alder, og det beroliget meg i en periode der mini her spiste/drakk lite. Høres for meg ut som de på helsestasjonen har forsøkt å berolige deg litt. Tilogmed barnelegen på sykehuset sa at man ikke skulle henge seg for mye opp i tallene (da jeg sa at det ble vanskelig å gi mindre mme, da han ikke engang nå dekker væskebehovet sitt), men at det var jo viktig å ha et begrep om det, og da spes ved sykdom som diare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057911-slanke-baby/#findComment-145451206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå