Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har en som nettopp har fylt fem år som er så veldig interessert i tall, spill med terninger og regning. Denne interessen har kommet helt av seg selv. Vi har i det siste latt han av få lov til å spille mattespill på internet en sjelden gang, og det overrasker meg at han der klarer oppgaver som er rangert som nivå for andreklasse. Så nå ønsker jeg å høre med dere hva som er normalt? -Han står tilbake på andre ting, og jeg og hans far er ikke spesielt opptatt av skoleferdigheter. Jeg lufter dette fordi jeg bekymrer meg litt til skolestart om han får det kjedelig? Han kan: Telle til 100, plusse med alle tall fra 0-100, han kan 26-9 f eks, 40-20, han kan gange to-gangen og litt i tre-gangen. Han kan tiervenn og tjuervenner. Han kan rangere alle tall fra 0-100 på hva som er minst og størst tall, osv. Så mitt spørsmål er om dette er innenfor normalen, eller om han kommer til å få det kjedelig i 1 klasse? (et år til han begynner i 1 klasse). Anonymous poster hash: aeb2a...fbb
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 jeg har ingen barn på samme alder og huske rikke så nøye når de lærte hva. Mne jeg synes det høres ut som om din gutt er ekstra flink i matte - med interesse for det, og tydeligvis ekstra anlegg for det. jeg hadde ikke bekymret meg for at han skal kjede seg på skolen. Han kan sikkert få ekstra-oppgaver og sånt. Ville bare ha fortsatt å stimulere interessen hans (uten å overdirv, så den ikke blir "ødelagt") - det er så bra å være god i matte, for det er det jo ikke så veldig mange som er. Det kan gi ham noen fordeler senere i livet. Anonymous poster hash: 3862b...7f9
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 han er nok litt flink med tall, men ikke bekymre deg om han kommer til å kjede seg på skolen. Det er mer enn nok av andre ting de lærer i første klasse (min eldste er akkurat nå ferdig med første, er også god med tall, kunne pluss og minus og telle langt før han startet). Du sier han henger etter på andre ting, så det er jo bare fint at han har en ting han er god på, og mestrer godt. Anonymous poster hash: e5d07...3fd
Gjest hipsta please Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Det er ikke normalt at en 5 åring kan dette. Ellers hadde de jo ikke hatt noe å gjøre i mattetimene i 1.klasse om alle allerede kunne dette Kan være han syns det er litt kjedelig med 1.klassematte, men da er det opp til læreren å tilrettelegge for barnet på det nivået barnet er på. Og selv om han er en racer i matte, så kan det være andre fag blir litt mer jobb for ham så sånn sett vil jo ikke 1.klasse i seg selv bli kjedelig
MammantilNurket Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Så gøy - og for en flink gutt dere har Tviler sterkt på at han vil kjede seg på skolen. Han har krav på tilpasset opplæring og han skal dermed få oppgaver tilpasset sine ferdigheter, forutsetninger og interesser Kjør på med spill og oppgaver - det finnes masse morsomt på nettet! Endret 18. juni 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Sønnen min var sånn. Han går nå i 1. klasse og fikk etter kort tid holde på med 3. klasse-matte og har nå gått over på 4. klassepensum. Om barnet ditt kommer til å kjede seg i 1. klasse kommer nok veldig an på om han blir holdt igjen eller ei. Får han prøve seg, slik min sønn får, så kommer han sikkert til å trives godt med det faget Anonymous poster hash: 35109...c1c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Gutten din er langt over gjennomsnittet her Jeg hadde en slik elev da jeg jobbet som lærer, og han fikk en annen mattebok av meg. Det var rett og slett meningsløst for ham å sitte og dille med 1. klassematten. Han gjorde selvsagt litt i den boka også for å vite hva vi holdt på med, læring av begreper osv, men stort sett jobbet han i 4. klasseboka. Snakk med læreren når den tid kommer Anonymous poster hash: 2bb57...629
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Han er flink, så bra Men er vel ikke verre for ham dette, enn alle de stakkarene som kan lese bøker og skrive brev, som må ha norskundervisning sammen med de som ikke engang kan alfabetet... Anonymous poster hash: 8db87...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå