M og lille J Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Jeg var hos gynekolog for et par år siden grunnet uteblitt menstruasjon over lang tid. Har alltid hatt det uregelmessig og sjeldent. Legen tok ikke noen sykdomshistorie av meg, bortsett fra at han spurte hvor ofte jeg fikk menstruasjoner. På ultralyd så han cyster på begge eggstokkene, og jeg fikk beskjed om at dette var PCOS. Jeg hadde ikke prøvd å bli gravid da, men hadde hatt ubeskyttet sex noen ganger uten å bli gravid. Fikk beskjed om at jeg nok ikke kunne bli gravid uten hjelp. Grunnen til at jeg lurer på om dette kan være noe annet, og om det er noen andre som har samme opplevelse er fordi jeg har veldig lite andre "symptomer" som stemmer overens med PCOS: -Jeg er ikke overvektig (1,71 høy og 58 kg) -Jeg trener flere ganger i uken og har et sunt kosthold -Jeg har aldri hatt kviser -Jeg har ikke problemer med økt behåring -Jeg har lavt blodtrykk -Dro til akupunktør rett etter legetimen. Fikk tydeligvis eggløsning etter første time, for mensen kom etter 2 uker (da hadde jeg ikke hatt det på 9 mnd), fikk ny menstruasjon etter 4 uker igjen, og vips var jeg gravid ved kun å ha ubeskyttet sex i et par minutter. Ut fra hva jeg har lest kan vel ikke PCOS "kureres" så lett? Derfor lurer jeg på om noen har litt samme historie som meg, og at det er en annen grunn til at man får disse cystene? Er det i så fall en grunn til det som bør sjekke ut eller behandles?
Wooopy Skrevet 20. juni 2013 #2 Skrevet 20. juni 2013 Hei!! Lurer litt på min diagnose også! Jeg er 24 år, og har heller ingen av tegnene på pcos som du nevner. Er 1.89 og veier 56 kilo. Har et barn på 3 år. Før jeg ble gravid hadde jeg ingen problemer med menstruasjonen - klokkeklar! Så, etter jeg hadde født begynte jeg på pillen, og gikk på den i ca. 2 år. Fikk da mensen etter tre mnd., etter pilleslutt - men kun den ene gangen- Oppsøkte gyn. etter 6 mnd., Altså, etter pilleslutt pga. uteblitt mens. Gyn. så på blodprøvene mine, og sa med en gang at jeg hadde PCOS. Tok en ultralyd, og så mange små egg- han mente da at jeg hadde problemer med å frigi eggene, og han satte meg på prego. Prego fungerte ikke, fikk eggløsning, men mens en uke etter. Fikk da beskjed om at den fungerte ikke på meg, og han sendte meg resept på femar. Tok første tablett i dag.. Vet liksom ikke om jeg trenger dette, men har sååå lyst å bli gravid at jeg tør nesten ikke å vente å se om jeg har kommet inn i en cyklus selv uten bruk av femar... Kan svært lite ang, dette så har egentlig ingen svar å komme med, bare at jeg skjønner din frustrasjon Muligens det er akupunktur jeg skulle prøvd meg på
Urwa Skrevet 21. juni 2013 #3 Skrevet 21. juni 2013 Jeg fikk kluss i syklusen min etter p-pille bruk Jeg begynte på de etter barn nr 2. Gikk på pillene i 5 år. Så tok det ett år før jeg fikk mens tilbake. Og da kom den så sjelden som 2-3 ganger i året. Men jeg ble gravid allikevel uten hjelp og etter fødselen fikk jeg syklusen min tilbake. Er nå livredd all prevesjom med hormoner. Så her må mannen ta ansvaret,og det går fint Skal ha nr 4 nå. Men jeg har alle symptomene til pcos untatt uteblitt mens
Wooopy Skrevet 22. juni 2013 #4 Skrevet 22. juni 2013 Jeg fikk kluss i syklusen min etter p-pille bruk Jeg begynte på de etter barn nr 2. Gikk på pillene i 5 år. Så tok det ett år før jeg fikk mens tilbake. Og da kom den så sjelden som 2-3 ganger i året. Men jeg ble gravid allikevel uten hjelp og etter fødselen fikk jeg syklusen min tilbake. Er nå livredd all prevesjom med hormoner. Så her må mannen ta ansvaret,og det går fint Skal ha nr 4 nå. Men jeg har alle symptomene til pcos untatt uteblitt mens Gratulere så mye, med nr. 4 på vei. så kjekt Godt å høre - da er det muligens håp for meg også!!! Så var det bare denne tiden.. Vet jo ikke om jeg klarer å vente på at kroppen mulig fikser opp selv Livredd for prevensjon med hormoner her også!! Skal aldri tas igjen :S
Urwa Skrevet 22. juni 2013 #5 Skrevet 22. juni 2013 Jeg fikk kluss i syklusen min etter p-pille bruk Jeg begynte på de etter barn nr 2. Gikk på pillene i 5 år. Så tok det ett år før jeg fikk mens tilbake. Og da kom den så sjelden som 2-3 ganger i året. Men jeg ble gravid allikevel uten hjelp og etter fødselen fikk jeg syklusen min tilbake. Er nå livredd all prevesjom med hormoner. Så her må mannen ta ansvaret,og det går fint Skal ha nr 4 nå. Men jeg har alle symptomene til pcos untatt uteblitt mens Gratulere så mye, med nr. 4 på vei. så kjekt Godt å høre - da er det muligens håp for meg også!!! Så var det bare denne tiden.. Vet jo ikke om jeg klarer å vente på at kroppen mulig fikser opp selv Livredd for prevensjon med hormoner her også!! Skal aldri tas igjen :S Krysser fingrene for deg Masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå