Gå til innhold

Fryktelig kjedelig men...

Anbefalte innlegg

Når jeg var 14 år fikk jeg en kusine. Søstrene het Camilla og Maria og jeg vil så gjerne at kusinen min skulle hete Emma. Når hun fikk ett annet navn tenkte jeg at da får jeg kalle min egen datter det.

Så fikk jeg to sønner og nå sitter jeg her med ett magetroll som er en jente men vurderer om dette egentlig er navnet for oss. Mannen min kan godt være med på Emma men disse faktorene er negative for meg:

1. Det virker som det er mye brukt!

Jeg har selv ett navn som er mye brukt og hadde 4 andre på trinnet mitt som het det samme som jeg og tenkte alltid at det var fint så vet ikke hvorfor jeg henger meg opp i den detaljen men det har jeg.

2. Naboen nederst i gata har en Emma som er 1 år eldre så tenker henne når jeg hører navnet.

3. En i nær familie heter Selma og tenker at det blir likt med Emma og Selma.

Nå er spørsmålet mitt: Vi har ca 12 andre navn på listen. Ingen av dem gir poeng (vi har gitt de poeng fra 1 - 10 poeng hver totalt kan ett navn da få 20 poeng) mer enn 16 poeng.

Burde jeg da velge Emma til tross for alle "vurderingene" i mot?

Anonymous poster hash: 6d51f...a09
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057694-fryktelig-kjedelig-men/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Emma er mye brukt ja. Er nr 2 på navnetoppe, og det var 436 som fikk navnet i 2012. Hvis du sjekker SSB.no/navn, så kan du også se hvor mange som fikk navnet i ditt fylke. Personlig synes jeg Emma er et fint navn, men for meg er det utenkelig å velge et poppisnavn. Dere må imidlertid stole på egen magefølelse! Alternativt kan deree kanskje finne et navn som ligner på Emma, som dere også kan like? Hva med:

Emmeline

Emmy

Emilia

Emely

Emeli

Emine

Selma og Emma er ikke for nært!

Om Emma er det rette navnet for dere så er det det. Grunnen til at det er populært er jo fordi mange er enige i at det er et veldig fint navn. ;)

Det er jo mulig at andre i klassen/gruppen også heter Emma så da går det jo an at dere velger et navn nr to så hun slipper å bli kaldt f eks Emma B, men heller kan kalles f eks Emma Louise.

Jeg tror barn tenker anderledes på dette enn voksne. Jeg har selv et litt uvanlig navn og følte at det var negativt. jeg var misunnelig på de som hadde motenavn. Nå, som voksen, er jeg glad for navnet mitt.

Jeg tenker at det ikke er noen fasit. Gjør det som føles rett for deg uavhengig av alle andre.

Jeg tror barn tenker anderledes på dette enn voksne. Jeg har selv et litt uvanlig navn og følte at det var negativt. jeg var misunnelig på de som hadde motenavn. Nå, som voksen, er jeg glad for navnet mitt.

Jeg tenker at det ikke er noen fasit. Gjør det som føles rett for deg uavhengig av alle andre.

Tror det er noe med den gyldne middelvei. På ungdomsskolen hvor jeg gikk var det veldig mange Kristin, Kristian og Katrine - ganske forvirrende, og kjipt for de det gjaldt å bli omtalt med etternavn, mellomnavn eller som Kristian med K og Christian med C. Samtidig hadde gi noen med veldig sære navn, som Tallak, Heinz og Doris - disse ble ertet mye for navnene, men også for andre ting - dessverre!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...