Gå til innhold

Må/bør man ha uføreforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har nettopp flyttet alle forsikringer over til et annet selskap.. men her fikk jeg faktisk avslag på uføreforsikring fordi jeg har bmi over 25. Så da er spm om det i det hele tatt er nødvendig med uføreforsikring? 

Anonymous poster hash: cd8e2...849

Fortsetter under...

Skrevet

Det må du nesten regne på. Hva fdu utbetalt om du skulle bli ufør og klarer du deg på det også om du skulle bli skilt/enke osv?

Anonymous poster hash: 2d6f9...746
Skrevet

Det må du nesten regne på. Hva fdu utbetalt om du skulle bli ufør og klarer du deg på det også om du skulle bli skilt/enke osv?

ok, så det er litt lønnsavhengig? er det det du sier? Så hvis jeg har en relativt god lønn, så kan det være like greit å avstå? For man kan vel heller evnt skaffe seg det senere hvis livssituasjonen endrer seg? altså om jeg skulle bli skilt f.eks....

HI

Skrevet

Du bør absolutt ha det, synes jeg. Uførepensjon er lite å leve på resten av livet og blir du ufør etter feks en ulykke kan du ha behov for ting som koster mye penger, feks bygge om huset osv.

Anonymous poster hash: 811b2...e19
Skrevet

VI har på meg, men ikke på mannen. Selv om det er han som tjener mest. Det går på at det er større sjanse for at jeg blir uføre enn han.

Skrevet

ok, så det er litt lønnsavhengig? er det det du sier? Så hvis jeg har en relativt god lønn, så kan det være like greit å avstå? For man kan vel heller evnt skaffe seg det senere hvis livssituasjonen endrer seg? altså om jeg skulle bli skilt f.eks....

HI

Inntekt, formue og krav til levestandard. Sett opp et regnestykke som viser hva du ville fått om du ble ufør og alene. Ser du det som et greit liv trenger du ikke uføreforsikkring.

Normalt sett vil jeg si at du for all del ikke bør si opp den uføreforsikkringen du har hvis du er overvektig eller har hatt sykdomer eller skader. Da blir det vansklig å få en forsikkring senere som dekker de tilstandene du er mest utsatt for å få.

Annonse

Skrevet (endret)

20 spørsmål om ny uføretrygd

Stortinget har vedtatt at det skal innføres en ny uføretrygd i folketrygden fra 2015. Det som i dag kalles varig uførepensjon, skal i fremtiden kalles uføretrygd. Uføretrygd kan bare mottas frem til fylte 67 år, som uførepensjon i dag. Deretter går uføre over på ordinær alderspensjon, men med gunstigere levealdersjustering enn for yrkesaktive. Hva innebærer de nye reglene for ny uføretrygd?

1. Hvordan beregnes ny uføretrygd?

Hovedregelen er at ny uføretrygd skal beregnes som 66 % av den inntekten en hadde - i de tre beste av de fem siste årene - før uføretidspunktet. Dette utgjør for de fleste uføre mer enn de får i dag, også etter skatt. I dag beregnes uførepensjonen som alderspensjon, ut fra de 20 beste inntektsårene.

2.  Blir uføretrygden kraftig redusert for de som er sykemeldte mer enn et år og går 3-4 år på arbeidsavklaringspenger før de søker om uføretrygd?

Nei. Uføretrygden skal beregnes på grunnlag av inntekt før uføretidspunktet. Det foreslås ingen endring av reglene her. Uføretidspunktet settes normalt til siste sykmeldingstidspunkt, dvs. da personen falt varig ut av arbeid. Perioder på arbeidsavklaringspenger vil da ikke påvirke uføretrygden.

Endret av *Smiley*
Skrevet

Om du er overvektig er det jo mye større fare for at du skal få livsstilssykdommer og belastningsskader enn en som er normalvektig, jeg ville aldri droppet den.

Om du skulle bli ufør mens du fremdeles har gjeld på bolig o.l. kommer du virkelig til å slite. Det er ikke mye penger du får i måneden. Å gå ned til ca 66% av ordinær lønn er for de fleste mange tusen kroner i måneden, særlig om lønnen du har i utgangspunktet ikke er veldig høy.

Anonymous poster hash: 4dc21...e37
Gjest Skofantomet
Skrevet

Ville absolutt hatt uføreforsikring! Selv om du er frisk nå så vet du aldri hva som kan skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...