Gå til innhold

Fragmin og fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går på Fragmin 5000IE.

Skal jeg bare ta den som vanlig frem til fødselen starter av seg selv?

Eller bør jeg slutte en stund før?

Skal høre med overlegen min på sykehuset 27 juni, har nevnt det en gang før også, men da sa han bare at jeg skulle ta som vanlig, og at jeg ikke kunne få epidural før evt 12 timer etter siste sprøyte eller noe... Jeg tenker på blødninger under fødsel..hm... Er dette en grunn til å bli satt igang, slik at jeg ikke går mange dager uten fragmin uten at fødsel starter feks?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Dette er nok veldig viktig at du spør en lege om!

Lykke til!

Skrevet

Det vanlige er at fødsel starter som normalt, men at du kontakter føden så snart riene er jevne (uansett mellomrom). Da vil de generelt vurdere om du skal drøye neste dose. Dersom du tar 2 gng daglig vil noen steder sjekke evt åpning også.

Skrevet

Det kan forresten godt mulig du blir igangsatt på termin, det blir evt jeg grunnet risiko

Skrevet

Problemet er at jeg føder fort! Fra vannavgang til alt er over rekker de iallefall ikke å vurdere ny dose....hm...

Skrevet

Jeg går ikke på Fragmin, men annen blodfortynnende. Fikk beskjed av overlege på Riksen om å slutte med denne i uke 36.

Skrevet

Da hadde jeg ikke bekymret meg, du rekker jo uansett ikke å få epidural. Sannsynligvis er ikke blødningsfrekvensen din spesielt høy, og er generelt kun i forhold til epidural det har betydning

Skrevet

Albyl skal du slutte med uke 36, men er du på fragmin er som oftest risikoen for trombose regnet som høyere.... Albyl har også lang halveringstid, mens fragmin er "enklere"

Skrevet

Jeg skal slutte med albyl-e i uke 36. Det tar 2 uker før de er helt ute av kroppen. Går ikke på fragmin selv, men vet det er vanlig å gå på dette som vanlig til noen uker etter fødsel.

Men som sagt over, dette må legen din svare på ut fra dine behov!

Skrevet

6 uker etter fødsel er det vanligste, da er risikoen veldig redusert. Noen blir også satt rett på albyl e.l.

Legen din har nok god kontroll, men husk å notere evt spm

Skrevet

Jeg går på fragmin. Og har fått beskjed om at en skal slutte med sprøytene så fort du har fått rier. Nå vet ikke jeg når du setter sprøytene på dag eller kvrld. Men uansett så tar vi da ikke sprøyter hvis en merker noe er på gang :)

Fikk vite det av legen på rikshospitalet.

Skrevet

Fikk også beskjed om å droppe sprøyta om ting skulle starte men gå på det som vanlig til jeg kjenner rier, går på klexsane som er det samme bare ett annert navn ;) å har mine to forrige fødsler startet på natten å til nå har jeg tatt sprøytene på kvelden før jeg legger meg å legen mente at det ikke gjor noe fordi di har medisiner mot evt blødninger på sykehuset :) men snakk med legen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...