DramaMama Skrevet 15. juni 2013 #1 Del Skrevet 15. juni 2013 Vår lille snuppe har de siste 2 ukene vært plaget med mye luftsmerter på kveldstid, og har stort sett holdt det gående med gråt hele natten. Det begynner i 22-23 tiden på kvelden, og da gråter hun helt til 04-05 om morgenen. Roer seg ikke ved puppen heller, bare suger og slipper, suger og slipper igjen, gjerne med et par frustrerte skrik innimellom. Hun gråter noen ganger så hun blir illrød i ansiktet og nesten ikke får puste, trekker beina opp under seg og spenner hele kroppen... Får så vondt av henne. Hender hun sovner når vi går med henne og bysser i armene, men da våkner hun i det man slutter å riste/bevege seg eller gud forby prøver å legge henne ned... Jeg har nok melk og hun har mange godt våte bleier i døgnet, legger godt på seg, så tror ikke hun gråter av sult. Får mat når hun vil ha. Prøvde å gi mme etter siste måltid en kveld for å sjekke at hun ble mett, hun drakk 40 ml, men det ble ikke mindre gråt av den grunn. Har også prøvd å gi fennikelte før måltidene uten effekt. Jeg unngår kål, erter, løk, brus osv for at hun ikke skal få luft i magen av mm. I går kveld var vi så slitne begge to av to uker med laaange netter, så jeg bestemte meg for å prøve litt sukkervann, som jeg leste på nettsiden til et av apotekene. Kokte opp 1 dl vann, blandet i 1 ss sukker, og etter bleieskift og amming rett før klokka 24 ga jeg 2 ml i sprøyte i munnviken...og vesla sovnet!! Riktignok oppå meg, og jeg torde ikke flytte på henne, så hun sov på meg til klokka ble 03. Da fikk hun mat og begynte å skrike igjen, fikk 2 ml til med sukkervann - og deretter sov hun hele 5 timer! O lykke i heimen, både jeg og pappan våknet uthvilte for en gangs skyld... Spørsmålet er da - all informasjon jeg finner sier at det ikke er farlig å gi litt sukkervann, men jeg føler liksom at det ikke er helt optimalt, vil nødig gi mer sukker enn nødvendig og blandingen er veldig søt... Men er det greit å gi 2 ml på kveldstid et par ganger slik vi gjorde i går? Ettersom jeg skjønner vil slike luftsmerter og urolighet på kveld/natt ofte gi seg når de blir ca 3 mnd... Kan vi gi litt sukkervann når hun trenger det til dette går over av seg selv...? Huff, dette ble langt, håper noen vil dele erfaringer. Ikke lett å være fersk førstegangsmor Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 15. juni 2013 #2 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er helt i orden å gi sukkervann! Mye bedre enn timesvis med grusomme smerter og søvnløshet! PS: Kan også anbefale kiropraktor/manuellterapeut dersom sukkervann mister virkningen eller i tillegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145438686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
topplue Skrevet 15. juni 2013 #3 Del Skrevet 15. juni 2013 Det kan være verdt et forsøk å prøve melkefri diett for deg en periode. Mange tilfeller av kolikk viser seg å være melkeproteinallergi og blir da merkbart bedre ved at mor (dersom hun ammer, selvsagt) kutter ut alle melkeprodukter i kosten. Men det kan ta et par uker før man ser ordentlig effekt. Og da må du altså heller ikke gi vanlig MME da den jo inneholder kumelk. Det er nok ikke farlig å gi sukkervann hvis det hjelper, men det lindrer jo bare symptomet og gjør ikke noe med årsaken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145438696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DramaMama Skrevet 15. juni 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Tusen takk for svar Det er sant at det bare lindrer symptomet og ikke fjerner årsaken, men ettersom jeg forsto på helsesøster er det veldig vanlig at så små sliter med magesmerter og er urolige på kveld/natt, og at det vil gå over av seg selv - og at man nærmest bare må "holde ut"... Vi har allerede snakket om manuellterapeut, og jeg har tenkt å ringe for å få en time nå over helga - det er vel litt ventetid, så om sukkervannet kan hjelpe i mellomtiden er jo det supert... Men skulle det vise seg å være melkeproteinallergi - hvorfor begynte ikke denne skrikingen da før ved 3 ukers alder? Burde hun ikke reagert før? Jeg mener å ha lest at dersom de ikke tåler melkeproteiner er det fordi tarmen er for umoden, og at dette også vil gå over når tarmen har blitt mer moden... Men rart at hun ikke reagerte de 3 første ukene da...? Babyen til ei venninne reagerte på at hun spiste melkeprodukter, men han hadde grønn (!) avføring, noe som visstnok er et vanlig tegn - her er avføringen gul og kornet, slik den skal være... Hmm, det skal ikke være enkelt nei Endret 15. juni 2013 av DramaMama Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145438714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
topplue Skrevet 15. juni 2013 #5 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er helt vanlig at kolikk-symptomer ikke viser seg før etter 2-3 uker. Symptomer på allergi for kumelkprotein kan variere (magesmerter, diaré, oppkast osv), og som du sier vokser de aller fleste det av seg. Selvsagt er det ikke uvanlig at små babyer har litt magevondt, men jeg synes det er litt mer enn vanlig magevondt om babyen gråter fra 22-33 til 04-05 hver natt. Strengt tatt havner dere innenfor definisjonen på kolikk om babyen gråter så mye. Og jeg forstår at det absolutt må være ekstremt slitsomt. Så da tenker jeg det er verdt et forsøk å prøve melkefri diett i et par uker for å se om det kan hjelpe. Vi slapp heldigvis kolikk hos vår baby, men jeg var veldig opptatt av det på forhånd da jeg selv hadde kolikk og alltid har fått høre hvor forferdelig det var for mine foreldre... Håper uansett at dere finner ut av det og opplever bedring snart. Selv om vi ikke har opplevd kolikk vet jeg en del om søvnmangel og hvor slitsomt det er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145439147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frigga Skrevet 16. juni 2013 #6 Del Skrevet 16. juni 2013 Sukkervann er smertedempende og du kan rolig gi jenta di litt av det en periode for at dere alle skal få hvile. Det gjør som du selv sier ingenting med årsaken, og det vi hadde god hjelp og nytte av til barnet vårt var kiropraktor. Viste seg at de kunne løse opp i spenninger, og heldigvis tok vi det tidlig da disse ville bli mer og mer merkbare ettersom barnet ble eldre. En annen ting som kanskje utløser magevondt hos jenta di er hyppig amming.... Hyppig amming stresser magen og det gjør at den aldri får ro til å fordøye det den allerede inneholder. Det er absolutt ikke sikkert jenta er sulten om hun skriker, det kan være så mye annet som gjør henne utilpass. Prøv om du kan drøye puppen litt og gi henne smokken for å stille sugebehovet hennes. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145442014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala84 Skrevet 17. juni 2013 #7 Del Skrevet 17. juni 2013 Sukkervann er smertedempende og du kan rolig gi jenta di litt av det en periode for at dere alle skal få hvile. Det gjør som du selv sier ingenting med årsaken, og det vi hadde god hjelp og nytte av til barnet vårt var kiropraktor. Viste seg at de kunne løse opp i spenninger, og heldigvis tok vi det tidlig da disse ville bli mer og mer merkbare ettersom barnet ble eldre. En annen ting som kanskje utløser magevondt hos jenta di er hyppig amming.... Hyppig amming stresser magen og det gjør at den aldri får ro til å fordøye det den allerede inneholder. Det er absolutt ikke sikkert jenta er sulten om hun skriker, det kan være så mye annet som gjør henne utilpass. Prøv om du kan drøye puppen litt og gi henne smokken for å stille sugebehovet hennes. Lykke til Her er jeg veldig uenig med deg. Når en så liten baby skriker, skal man alltid tilby pupp først. Det er en god del foreldre som mener at ungen har kolikk når det faktisk bare er sult! At det skal gå tre timer mellom hver amming, stemmer ikke for veldig mange - ofte må det mye mer til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145442650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 17. juni 2013 #8 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) hos oss hjalp det veldig når jeg drakk amme-te. den rosa som heter Helios. både mamma og mini startet prompesymfoni men vi sov bedre alle sammen. botrsett fra mannen. han holdt på å svime av av luktene Endret 17. juni 2013 av peanutts82 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145444658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*LP* Skrevet 17. juni 2013 #9 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg må holde meg helt unna løk og hvitløk nå som jeg ammer, ellers blir det timer med hyling. Så nå lager jeg all mat fra bunnen av for å være sikker på at det ikke kommer løk inn. Storebroren hadde kolikk som kom da han var 4 uker, vi fikk god hjelp av kiropaktor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145444968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 18. juni 2013 #10 Del Skrevet 18. juni 2013 Vi hadde litt effekt av sukkervann, men det som ga kjempeeffekt her var minifom. Startet ved ca 3 uker, og det var som natt og dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145447132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 18. juni 2013 #11 Del Skrevet 18. juni 2013 Vår lille snuppe har de siste 2 ukene vært plaget med mye luftsmerter på kveldstid, og har stort sett holdt det gående med gråt hele natten. Det begynner i 22-23 tiden på kvelden, og da gråter hun helt til 04-05 om morgenen. Roer seg ikke ved puppen heller, bare suger og slipper, suger og slipper igjen, gjerne med et par frustrerte skrik innimellom. Hun gråter noen ganger så hun blir illrød i ansiktet og nesten ikke får puste, trekker beina opp under seg og spenner hele kroppen... Får så vondt av henne. Hender hun sovner når vi går med henne og bysser i armene, men da våkner hun i det man slutter å riste/bevege seg eller gud forby prøver å legge henne ned... Jeg har nok melk og hun har mange godt våte bleier i døgnet, legger godt på seg, så tror ikke hun gråter av sult. Får mat når hun vil ha. Prøvde å gi mme etter siste måltid en kveld for å sjekke at hun ble mett, hun drakk 40 ml, men det ble ikke mindre gråt av den grunn. Har også prøvd å gi fennikelte før måltidene uten effekt. Jeg unngår kål, erter, løk, brus osv for at hun ikke skal få luft i magen av mm. I går kveld var vi så slitne begge to av to uker med laaange netter, så jeg bestemte meg for å prøve litt sukkervann, som jeg leste på nettsiden til et av apotekene. Kokte opp 1 dl vann, blandet i 1 ss sukker, og etter bleieskift og amming rett før klokka 24 ga jeg 2 ml i sprøyte i munnviken...og vesla sovnet!! Riktignok oppå meg, og jeg torde ikke flytte på henne, så hun sov på meg til klokka ble 03. Da fikk hun mat og begynte å skrike igjen, fikk 2 ml til med sukkervann - og deretter sov hun hele 5 timer! O lykke i heimen, både jeg og pappan våknet uthvilte for en gangs skyld... Spørsmålet er da - all informasjon jeg finner sier at det ikke er farlig å gi litt sukkervann, men jeg føler liksom at det ikke er helt optimalt, vil nødig gi mer sukker enn nødvendig og blandingen er veldig søt... Men er det greit å gi 2 ml på kveldstid et par ganger slik vi gjorde i går? Ettersom jeg skjønner vil slike luftsmerter og urolighet på kveld/natt ofte gi seg når de blir ca 3 mnd... Kan vi gi litt sukkervann når hun trenger det til dette går over av seg selv...? Huff, dette ble langt, håper noen vil dele erfaringer. Ikke lett å være fersk førstegangsmor Dette var å lese om oss, gitt. Bortsett fra at datteren min skrek masse fra dag en. Her ga skrikingen seg da hun var tre måneder, men hun gråt gradvis mindre fra hun var seks-syv uker:) Vi forsøkte ikke sukkervann før mot slutten av skrikeperioden, men det funka bra, så hadde vi bare forsøkt det tidligere hadde vi sikkert ikke nølt med å gi. Det vi derimot ga fra hun var to uker, var minifom. Det funka ganske så bra, men da hun var rundt seks uker ble det igjen verre med skrikingen. Da ble det tur til kiropraktor, sånn i tilfelle-rottefelle. Han fant ikke noe galt utover noen spenninger i korsryggen, men han mente det ville ha gått over så snart hun ble mer mobil. På den andre siden så kunne det også påvirke nervene til tarmene eller noe sånt, og det kunne forårsake magevondt. Ikke vet jeg, men vi hadde to behandlinger. Etter første ble det verre enn noen gang, men etter andre ble det langt bedre, og sakte, men sikkert forsvant mageproblemer og skriking av andre årsaker. Det var forferdelig slitsomt den perioden det stod på, men vi visste jo innerst inne at det kom til å roe seg på et eller annet tidspunkt. Tre måneder var liksom den gylne grensa, og det var jo ikke sååååå lenge til, sa vi. Heldigvis gikk det bedre før den tid, men det var som sagt slik at det ble verre før det ble bedre. Nå er jenta seks måneder, og hun som før slet med magen og gråt mye er nå en utrolig blid og glad jente. Hadde jeg knapt trodd var mulig:) Og som sagt, jeg ville gitt sukkervann tidligere hvis jeg hadde visst at det funka så greit. Mye heller det enn at jenta skulle ha vondt i mange timer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145448677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DramaMama Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 19. juni 2013 Tusen takk for flere gode svar! Vi prøvde sukkervann igjen påfølgende natt - den gangen uten effekt, dessverre... Hun holdt det gående til halv fem, men har funnet ut at hun roer seg godt i bæresjal (helt til man prøver å sette seg ned, da er det like ille. Lurer på om jeg må investere i et par gode innesko ). Hun hadde imidlertid én rolig natt fra mandag til tirsdag, og i natt skrek hun "bare" 3 timer, så det er mulig det er på bedringens vei... Har drukket mye ammete, men fra Kloster, ikke prøvd den fra Helios - så om den er bedre skal jeg få tak i den! Jeg kan ikke drøye ammingene noe særlig, får lett tette melkeganger. Tror så små babyer bør få mat når de er sultne, ikke etter klokka. Men det er klart, de kan sikkert overspise seg... Hun gulper sjelden da. Løk (inkl hvitløk) spiser jeg som sagt ikke, så det kan ikke være det... Dere som gir minifom - jeg trodde det var fysj og fy pga hormonforstyrrende emulgator, eller noe i den duren? Har i hvertfall ikke turt å kjøpe det, med tanke på nettopp dette... Godt å høre at jenta deres fikk det bedre Linda_S - jeg ser på tre måneder som den gyldne grensa jeg også, nå blir hun 6 uker i helgen, og da er det jo "bare" 6 uker igjen, hehe... Håper det går seg til for oss også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145450121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TS171212 Skrevet 19. juni 2013 #13 Del Skrevet 19. juni 2013 Anbefaler akupunktur ved magevondt, min lille snupp skrek masse og var urolig om natten. Sukkervann fungerte ikke, jeg prøvde melkefri diett, minifom hjalp noe, men akupunktur... Hun hadde full bleie hver gang hun hadde vært hos akupunktøren og sov som en stein... vi fikk 6 behandlinger gjennom 6 uker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145450479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 19. juni 2013 #14 Del Skrevet 19. juni 2013 Ang minifom: det er ikke lenger tilsatt konserveringsmiddel i den (det var dette som kunne være hormonforstyrrende). Konsekvensen er at den må oppbevares kjølig og brukes opp innen rimelig tid. Hos oss skulle en falske bare i 14 dg når man regnet på dose og antall måltider. Vi gadd etterhvert ikke måle opp 0,3 ml i sprøyte (telle dråper i munnen er håpløst). Vi tok et lett skvis i munnen bare. Og flaske varte noe lenger enn 14 dg da, så vi ga i hvertfall ikke for mye. Det er dessuten angitt at man kan gi det dobbelte av det som er angitt på flaska, dersom dårlig effekt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144057078-baby-p%C3%A5-5-uker-luftsmerter-og-sukkervann/#findComment-145450914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå