Gå til innhold

Lecitin mot tette melkeganger?

har fått lita pia

Anbefalte innlegg

noen som har brukt dette med god virkning? og evt dose?

Har ei lita på 7 uker nå, og fikk forrige uke rødt /hovent bryst og feber! .Pumpet  ammet hver 2 time ,dusjet og masserte og det ser ut til et det er gått tilbake! men utrolig slitsomt å ha vekkeklokken på så ofte hver natt. (holder fortsatt på) så sover ikke mer enn ca 1 time sammenhengende på natta :( og når jeg legger henne til er hun i halvsøvne og ikke så veldig sugevillig!

Men er nå livredd for å få dette tilbake igjen, så redd at jeg vurderer å gi opp ammingen!  Har noen kuler, som er litt øm, men ikke direkte vonde og ikke store...er dette tette melkeganger?

Og er det noen som anbefaler Lecitin mot dette?

Er jo livredd for å gå ut, gå i kjøleskapet, uten ullsokker, osv! sitter bare inne på grunn av dette!

Litt rotete formulert dette men oppsummert lurer jeg på:

1. lecitin mot tette melkeganger? erfaringer? doser?

2. ømme, men ikke direkte vonde små kuler der det brune på brystet begynner, er dette tette melkeganger?

3.tømme brystet hvor ofte? bare det ene som har vært "tett"?

tar gjerne i mot tips/ råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det høres ut som du har hatt tette melkeganger, ja. Har du noen tanker om hva det var som utløste dette? Du har ammet i 7 uker uten å få det - det er bra :) Har du mye melk?

Både SPC-flakes og lecitin anbefales, det er som regel nok med en av delene.

Du må fortsette med hyppig tømming inntil kulene er borte. Det er imidlertid ikke unormalt at det er ømt en stund etterpå. Pass på å trappe rolig ned på den hyppige tømmingen - pump feks et minutt kortere for hver gang og la det gå et kvarter mer mellom pumpingene.

Bruk ullinnlegg på brystet, kanskje en ullsinglet eller ulltrøye, og gjerne et sjal/skjerf rundt halsen og nedover brystet. I sommer bør du være forsiktig med å gå lenge i vått badetøy - ha med tørt skift og en genser til å ha over etter badet. Du bør også unngå å amme ute om du er i tvil om været. Med tette melkeganger så er det også sånn at om du først har antydning til det så baller det lettere på seg - dvs at det kan godt hende du fint kan amme ute på verandaen en varm, vindstille sommerdag, men dersom du dagen før var på stranda i sur vind og tynn genser så kan det gjøre deg mer disponert for tilstoppinger slik at uteamminga blir det som får det til å tetne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...