Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Hvor lang tid vil det ta å bygge et hus? Vi overtar tomten 1 juli. Den er helt flat. Og grunnflaten skal være på 215 kvadrat inkl garasje. Når ca kan vi flytte inn tror dere ? Anonymous poster hash: a024b...05e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Kommer ann på hva slags hus, hvor mye som må gjøres med tomten, om alle håndverkere står klare osv.. april mai neste år kanskje.. Anonymous poster hash: 7dc87...fff
Elsker livet Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Har dere søkt og har tegningene klar? Bestilt håndverkere? Normalt tror jeg det tar det 6-12 mnd. fra en begynner på det fysiske arbeidet.
Tigerpote Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Hvis de kan begynne meden gang, kanskje til juø hvis du er heldig! Eller hvis du bruker Alvsbyhus... De bruker bare sju uker;-) menjeg har hørt så mye rart om de at jeg ikke hadde turt å bruke de. Fikk ikke til a med tøddel på nettbrettet forresten.
Tigerpote Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Så herlige skrivefeil, Tigerpote. Jul skulle det stå bl a.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Det spørs på hvordan byggesøknaden går, når firmaet dere skal bruke kan gjøre jobben og eventeuelle problemer som oppstår underveis. Dere må regne med MYE jobb med ett slikt prosjekt. Har dere noen i familien som har peiling på bygg, bør dere be dem følge nøye med når huset blir bygd (prosessen) så det ikke blir noen vesentlige feil/mangler, at de sørger for å tørke betongen osv osv . Anonymous poster hash: e2225...ed6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Vi mangler tegning,som må sikkert godkjennes når den er ferdig. Mannen har peiling og kommer til følge med på byggeprosessen. Men siden vi har bodd trangt i et år nå ( pga tomt-jakt ) har jeg lyst at det skal ta minst mulig tid å gjøre huset flytteklart. Jeg håper ikke det tar mere enn et år fra 1 juli... HI Anonymous poster hash: a024b...05e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #8 Skrevet 14. juni 2013 Hvis de kan begynne meden gang, kanskje til juø hvis du er heldig! Eller hvis du bruker Alvsbyhus... De bruker bare sju uker;-) menjeg har hørt så mye rart om de at jeg ikke hadde turt å bruke de. Fikk ikke til a med tøddel på nettbrettet forresten. Jaa har så vidt hørt om de... Skal undersøke mere Anonymous poster hash: a024b...05e
Tigerpote Skrevet 14. juni 2013 #9 Skrevet 14. juni 2013 Hvis de kan begynne meden gang, kanskje til juø hvis du er heldig! Eller hvis du bruker Alvsbyhus... De bruker bare sju uker;-) menjeg har hørt så mye rart om de at jeg ikke hadde turt å bruke de. Fikk ikke til a med tøddel på nettbrettet forresten. Jaa har så vidt hørt om de... Skal undersøke mere Anonymous poster hash: a024b...05e Men de har et dårlig rykte enkelte steder... Så vær forsiktig. Vi skal også bygge hus og vurderte de, men slo det fra oss. Prøv å google så får du se selv.
mamma_til_gutt Skrevet 14. juni 2013 #10 Skrevet 14. juni 2013 Vi mangler tegning,som må sikkert godkjennes når den er ferdig. Mannen har peiling og kommer til følge med på byggeprosessen. Men siden vi har bodd trangt i et år nå ( pga tomt-jakt ) har jeg lyst at det skal ta minst mulig tid å gjøre huset flytteklart. Jeg håper ikke det tar mere enn et år fra 1 juli... HI Anonymous poster hash: a024b...05e Da må dere få inn søknad! Det tar lang tid å tegne. Det er heller ikke noe dere bør forhaste dere med, så løsningene blir dårlige. Så må dere få ut nabovarsler, finne entreprenør etc og søke kommunen. Et firma kan gjøre dette for deg. Kommunen tar den tiden det tar, hos oss tok det 8 måneder. Vet om steder det tar bare noen uker, og steder det tar mye lenger tid. Så må det avtales byggestart med entreprenør. Fra de er klare til å begynne går det alt fra 2 måneder til i verste fall noen år. Snittet er vel i overkant av 6 måneder. Som du skjønner er dette umulig å svare på, du må rett og slett begynne å prosjektere og danne er eget bilde.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #11 Skrevet 14. juni 2013 Hvis ikke tegninger og nabovarsler er ute, vil nok ta ganske lang tid. Vi har brukt 6 måneder bare på å få orden på finanser, tegninger, søknad til kommune osv osv. Anonymous poster hash: ceea5...3d6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #12 Skrevet 14. juni 2013 Min erfaring er at forarbeidet tar lang tid! (vi er midt opp i det nå) Arkitekter og folk som jobber i kommunen er ekstremt trege dyr Anonymous poster hash: 2c349...e33
Gulosten™ Skrevet 14. juni 2013 #13 Skrevet 14. juni 2013 Vi begynte å grave i april, fikk brukstillatelse mars året etter. Da hadde vi søkt om byggetillatelse (tok nesten 6 mnd +++ pga rot i kommunen) før vi begynte å grave
3 er nok! Skrevet 14. juni 2013 #14 Skrevet 14. juni 2013 Hvilken kommune er dette i? Det er stor forskjell på hvor lang behandlingstiden er på byggesaker i ulike kommuner. I Lørenskog kan det f.eks ta 1 år, mens i Enebakk er de raske (har to venner som har bygd i disse kommunene). Forarbeidet kan ta mange, mange måneder, mange steder kan man f.eks ikke grave ut på vinterstid pga tæle i bakken. Men selve huset, om man kjøper ferdighus tar ofte ikke mer enn 6-8 uker å sette opp. Uansett; når du får en innflytningsdato ville jeg lagt på en måned eller to, det blir stort sett alltid noe problemer med graving, rør, det elektriske, piper osv. Dersom papirene ikke er levert inn enda vil jeg tro dere må vente minst ett år eller mer, dessverre
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #15 Skrevet 14. juni 2013 Vi begynte i april. Dvs tomtearbeid rett etter påske. Denne uka ble plata støpt. De er ca 2 uker forsinket i følge fremdriftsplanen. Råbygget skal etter planen være ferdig til 15. juli når tømrerne tar 1 mnd ferie. Akkurat det tror vi ikke de klarer. Så da kommer vi mest trolig ikke i hus til jul som var planen. Vanskelig å si hvor lang tid det kan ta. Da det er mye som spiller inn. Det første firmaet vi var i kontakt med regnet ca 10 mnd fra start til fedigstillelse. Firmaet som bygger for oss nå, beregner litt kortere tid, ca 8 mnd. Også kommer det an på hvor mye man regner med å gjøre selv. Vi skal tapetsere/male legge gulv, flislegge og sette opp kjøkken selv og regner med å bruke 6 uker. Hvis det ligger an til at vi allikevel kan flytte inn til jul, så kan det være vi velger enklere løsninger som tar kortere tid, slik at egeninnsatsperioden blir kortere. Mannen min skal ta to uker ferie i denne perioden slik at han får jobbe hele dagene, samt at svigerfar også kommer for å hjelpe. Anonymous poster hash: baa6b...02f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #16 Skrevet 14. juni 2013 Vi begynte i april. Dvs tomtearbeid rett etter påske. Denne uka ble plata støpt. De er ca 2 uker forsinket i følge fremdriftsplanen. Råbygget skal etter planen være ferdig til 15. juli når tømrerne tar 1 mnd ferie. Akkurat det tror vi ikke de klarer. Så da kommer vi mest trolig ikke i hus til jul som var planen. Vanskelig å si hvor lang tid det kan ta. Da det er mye som spiller inn. Det første firmaet vi var i kontakt med regnet ca 10 mnd fra start til fedigstillelse. Firmaet som bygger for oss nå, beregner litt kortere tid, ca 8 mnd. Også kommer det an på hvor mye man regner med å gjøre selv. Vi skal tapetsere/male legge gulv, flislegge og sette opp kjøkken selv og regner med å bruke 6 uker. Hvis det ligger an til at vi allikevel kan flytte inn til jul, så kan det være vi velger enklere løsninger som tar kortere tid, slik at egeninnsatsperioden blir kortere. Mannen min skal ta to uker ferie i denne perioden slik at han får jobbe hele dagene, samt at svigerfar også kommer for å hjelpe. Anonymous poster hash: baa6b...02f Kommunen brukte forøvrig kort tid på papirarbeidet så akkurat det har ikke forsinket oss noe. Anonymous poster hash: baa6b...02f
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #17 Skrevet 14. juni 2013 Hvis de kan begynne meden gang, kanskje til juø hvis du er heldig! Eller hvis du bruker Alvsbyhus... De bruker bare sju uker;-) menjeg har hørt så mye rart om de at jeg ikke hadde turt å bruke de. Fikk ikke til a med tøddel på nettbrettet forresten. Jaa har så vidt hørt om de... Skal undersøke mere Anonymous poster hash: a024b...05e Men de har et dårlig rykte enkelte steder... Så vær forsiktig. Vi skal også bygge hus og vurderte de, men slo det fra oss. Prøv å google så får du se selv. Greit takk Anonymous poster hash: a024b...05e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Hvilken kommune er dette i? Det er stor forskjell på hvor lang behandlingstiden er på byggesaker i ulike kommuner. I Lørenskog kan det f.eks ta 1 år, mens i Enebakk er de raske (har to venner som har bygd i disse kommunene). Forarbeidet kan ta mange, mange måneder, mange steder kan man f.eks ikke grave ut på vinterstid pga tæle i bakken. Men selve huset, om man kjøper ferdighus tar ofte ikke mer enn 6-8 uker å sette opp. Uansett; når du får en innflytningsdato ville jeg lagt på en måned eller to, det blir stort sett alltid noe problemer med graving, rør, det elektriske, piper osv. Dersom papirene ikke er levert inn enda vil jeg tro dere må vente minst ett år eller mer, dessverre Dette er i Drammen.. Anonymous poster hash: a024b...05e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 ang. saksbehandlingstid i kommunene, glemmer dere at det er forskjell på regulert boligområde. Og dispensasjonssøkand. I et regulert område, går søknadsprosessen ganske fort. Mens ved dispensasjonssøknader, har kommunen ingen frist for saksbehandlingstid. Anonymous poster hash: 30a0e...1b5
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 ang. saksbehandlingstid i kommunene, glemmer dere at det er forskjell på regulert boligområde. Og dispensasjonssøkand. I et regulert område, går søknadsprosessen ganske fort. Mens ved dispensasjonssøknader, har kommunen ingen frist for saksbehandlingstid. Anonymous poster hash: 30a0e...1b5 Oki det er et bolig område. Så da tar dt kansje ikke så lang tid Anonymous poster hash: a024b...05e
Tigerpote Skrevet 14. juni 2013 #21 Skrevet 14. juni 2013 De som bygger for oss gjør alt papirarbeidet for oss btw. Lånssøknad, byggetillatelse, osv. Vi bare velger ut hva vi vil ha også får vi så og si nøkkelferdig hus :-) Lykke til dere også!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #22 Skrevet 14. juni 2013 Det stemmer ikke! At offentlige kontorer har frister betyr dessverre lite i praksis... ang. saksbehandlingstid i kommunene, glemmer dere at det er forskjell på regulert boligområde. Og dispensasjonssøkand. I et regulert område, går søknadsprosessen ganske fort. Mens ved dispensasjonssøknader, har kommunen ingen frist for saksbehandlingstid. Anonymous poster hash: 30a0e...1b5 Anonymous poster hash: 52b04...aee
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2013 #23 Skrevet 14. juni 2013 Vi søkte hos kommunen før påske 2012, og vips - i mars i år begynte vi å grave:-) men det var masse rot med søknaden vår, pluss tull hos saksbehandler. Nå skal vi starte med grunning og beising til helg, er det tørt nok inne starter vi med isolering neste uke. Håper vi er inne til jul! Anonymous poster hash: 19fa7...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå