Gå til innhold

Mørk flekk/"rusk" i synsfeltet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mest sannsynlig er det en helt ufarlig flekk. Har du opplevd skarpe, korte lysglimt? Det er et tegn på netthinneløsning i tillegg til svarte flekker. Er det en stor flekk eller en liten flekk? Flyter den rundt i øyet eller er den på samme sted hele tiden eller flyter den rundt? Er den der hele tiden eller kommer og går den? Hvis du er veldig nærsynt eller har fått et slag mot hodet/øyet er det større sannsynlighet for å få netthinneløsning.

Det er veldig vanlig å ha små flekker som flyter rundt og man merker best mot lyse flater. De vil stort sett ikke forsvinne, men kan bli mindre synlige etterhvert og noen ganger vil de flytte seg til et annet sted, så hvis de er midt i synsfeltet, kan de flytte seg etterhvert. 

Jeg jobber som optiker og har ofte kunder innom med det samme problemet og stort sett alltid er det helt uskyldig. 

Anonymous poster hash: 8468a...949

Annonse

Sannsynligvis er det noe som kommer med alderen. Begynner oppover i 20 årene. Man ser det best når man ser mot en lys bakrunn. Flyter det litt rundt?

Prøv å se helt opp og helt ned noen ganger, da flytter det seg, eller sjekk at det flytter seg.

Er det derimot en mørk flekk som er på samme sted uansett kan det være mer alvorlig.

Øyelege er lurt, men netthinneløsning blir fort alvorlig, og det er svært begrenset hvor lenge man kan gå med det uten at alvorlig skade oppstår.

Så har du hatt det lenge er det sannsynligvis ikke det

Anonymous poster hash: cb142...205

Det kalles "fluer" i synsfeltet.

Har det samme, i venstre øye. Når jeg ser på en hvit vegg er "fluen" til venstre i synsfeltet.

Min lege har sagt at jeg skal prøve å "overse" den, ikke legge merke til den.

Da vil hjernen "glemme" å registrer den..

Huff håper du skjønner hva jeg mener.

Min lege sa det var helt ufarlig sålenge ikke øyet gjør vondt :)

Takk for svar! Jeg kan liksom nå den igjen, og da kommer den midt i synsfeltet. Ganske liten men irriterende. Den er der hele tiden og forsvinner ikke. Forandrer seg heller ikke. Jeg har ikke opplevd lysglimt og slikt og er ikke nærsynt- bruker ikke briller eller har synsproblemer.

Er det der bare når du ser på lys bakgrunn eller feks blå himmel? Jeg har en "tråd" på mitt venstre øye som danser rundt på øyet mitt og når jeg prøver å se på den så flytter den seg rundt. Hva dette er vet jeg ikke, har hatt det sånn i mange år. Men det er bare litt irriterende når det ersom sagt lys bakgrunn :)

Anonymous poster hash: 940cc...fcf
Gjest Hercule Poirot

Sånne flekker har jeg også, og jeg har hatt flere av dem i mange år. Mest merkbart når jeg er sliten, da kan de være irriterende, men alt blir en vane. Har ikke kommet på at jeg skulle få dette undersøkt heller, jeg... Er det noe å gjøre med sånt da, tro?

Annonse

Leste I avisen forrige uke det med å se fort opp og ned noen ganger. Dette hvis det setter seg i synsfeltet. Da skapes det strømmer i øyevæsken og det flytter seg litt. Er veldig glad jeg leste det, hjelper når jeg må fokusere på noe .

Anonymous poster hash: cb142...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...