Gå til innhold

Ikke godta naboens nabovarsel mtp byggesak? Litt fortvilt over gærne naboer

Anbefalte innlegg

Jeg har noen "gode" naboer som begynte å gjøre ulovlig byggarbeid på huset sitt for en stund siden. En nabo har klaget og de fikk stansorde med øyeblikkelig virkning. Ting ble stille en stund. Har sjekket med kommunen og fått vite at de ikke har sendt inn noen søknader.

Plutselig her om dagen så begynte det en byggeaktivitet uten like hos naboen og på 1-2-3 har de gjort ferdig arbeidet.

Jeg vet at de allerede har fått tvangsmulkt på mange tusen fra kommunen.

Nå ser jeg plutselig at de har tatt kontakt med kommunen vi bor i og hevder at de har en arktitekt som skulle søke alt for dem og at han "ikke har gjort det".

Så de ber om utsettelse  og at de NÅ skal sende inn søknad.

Alt dette er jo fullstendig tullball. De har fortet seg å gjøre ferdig for og så satse på at de kan få tilgivelse istede for tilatelse.

Men jeg som nabo har selvfølgelig insigelser. Jeg har ei heller aldri mottatt noen nabovarsel. Og hva skjer nå?

Skal de sende en nabovarsel i etterkant? Det er jo litt sent å stanse dem.

Og jeg kommer ikke til å skrive under på noen nabovarsel og gi min tillatelse. Ei heller de andre naboene som er berørt.

De har stått og løyet om det de holder på med, er uærlige og har truende oppførsel. Politiet er på døra der noen ganger pga husbråk.

Jeg gruer meg til å evt få dem på døra hvor de vil at jeg skal signere. For det kommer ikke til å skje. Men forholdet oss i mellom kommer ikke til å bli noe bedre etter det akkurat. Mannen i huset er aggressiv og ekkel.

Skulle bare ønske at de kunne flytte og jeg kunne få noen normale naboer:/

Anonymous poster hash: d7839...719

Fortsetter under...

Uff, hørtes ikke greit ut.... Den gangen vi skulle bygge hos oss fikk vi beskjed fra kommunen om at et slik nabovarsel kun var pro-forma. Litt som en informasjon til naboene liksom, er uansett kommunen som bestemmer om man får lov eller ikke....

Anonymous poster hash: 61c3d...0f1

Ja, men nabovarsel er vel også slik at man da skal ha mulighet til å legge inn en klage og forklare hvordfor dette er til ulempe for meg som nabo? skal ikke kommunen ta det med i beslutningen? Hvis man mister betydelig sol/utsikt feks. Eller tilbygg for å bedrive utleie? Sånnt er jo søknadspliktig

Gjest Hyacinth Bouquet

Ihvertfall i kommunen jeg bor, så er det enklere å få tilgivelse enn tillatelse. Dette benytter mine naboer seg også av til det fulle. Vi klager og klager men det skjer ingenting når tilbygg allerede er bygget. Det som skjedde her var at naboen fikk "bruksforbud" på delen de hadde bygd ulovlig. Jaha, hvem skal sjekke det da, at de ikke bruker det? Er det jeg som skal sitte utenfor og ringe inn til kommunen hver gang de bruker tilbygget? De trengte ikke å rive det, "de har jo allerede satt det opp", direkte sitat fra fylkesmannen. Drittopplegg

Gjest Hyacinth Bouquet

Og nei, jeg ville aldri godtatt en eventuell nabovarsel hvis den kom nå. De som med viten og vilje er uærlige om sånt fortjener ikke at jeg skal være grei med de. Men det er nå kanskje bare meg da.

Annonse

Ihvertfall i kommunen jeg bor, så er det enklere å få tilgivelse enn tillatelse. Dette benytter mine naboer seg også av til det fulle. Vi klager og klager men det skjer ingenting når tilbygg allerede er bygget. Det som skjedde her var at naboen fikk "bruksforbud" på delen de hadde bygd ulovlig. Jaha, hvem skal sjekke det da, at de ikke bruker det? Er det jeg som skal sitte utenfor og ringe inn til kommunen hver gang de bruker tilbygget? De trengte ikke å rive det, "de har jo allerede satt det opp", direkte sitat fra fylkesmannen. Drittopplegg

Om du ringer hver dag så kanskje de blir lei tilslutt og får det rivd ;)

Anonymous poster hash: 934b7...136

Gjest Hyacinth Bouquet

Hehe, ja, men det er jo helt hinsides at man skal være nødt til å bruke tid og energi på dette når det helt klart er ulovlig.

Hvis du har reelle insigelser angående byggingen skal du selvfølgelig si ifra. Hvis du bare skal protestere fordi de er "gærne" og du ikke liker de, lar du være.

Det er selvfølgelig fordi jeg har reelle insigelser. Jeg gruer meg til å protesterere FORDI de er gærne!

Har snakket noen ganger med kommunen som virker som om de mener (mente iallefall) at de ikke skal få lov. Men slik som ting har skjedd nå så frykter jeg at de skal slippe unna med det. Siden de i hui og hast har gjort seg ferdige.

Jeg har forsøkt å snakke med naboene selv, men de har heller løyet eller truet en annen nabo med juling fordi hun forsøkte å siifra at dette ikke var greit. Så nå ungår jeg å prate med dem

Du tar ganske enkelt en telefon til kommunen og spør om alle eventualiteter.

De vil nok få tillatelse selv om du har innsigelser hvis det er innenfor byggebestemmelsene for området (du kan jo be om informasjon om disse også).

Etter den telefonen (du kan jo ev be om møte også), så vil du se litt mer hvor saken står.

Du er ikke pålagt å skrive under på noe som helst. Hvis de vil kan de sende deg nabovarsel rekommandert. Da har du blitt varslet.

Anonymous poster hash: 868d8...579

Hvis du har reelle insigelser angående byggingen skal du selvfølgelig si ifra. Hvis du bare skal protestere fordi de er "gærne" og du ikke liker de, lar du være.

Det er selvfølgelig fordi jeg har reelle insigelser. Jeg gruer meg til å protesterere FORDI de er gærne!

Har snakket noen ganger med kommunen som virker som om de mener (mente iallefall) at de ikke skal få lov. Men slik som ting har skjedd nå så frykter jeg at de skal slippe unna med det. Siden de i hui og hast har gjort seg ferdige.

Jeg har forsøkt å snakke med naboene selv, men de har heller løyet eller truet en annen nabo med juling fordi hun forsøkte å siifra at dette ikke var greit. Så nå ungår jeg å prate med dem

Beklager, jeg misforsto deg.

Trasig når det blir slik som dette. Jeg har og inntrykk fra her jeg bor at det er slik det gjøres. Folk tar seg til rette og driter i andre. Klag til komunen, kanskje gå sammen alle naboene som har insigelser?

Så lenge kommunen godkjenner søknadene i etterkant, skal d vel kanskje litt til for at nabovarslene legges til grunne? Utrolig hvor mange frekke folk som finnes!

Forstår at jeg bor i et veldig greit nabolag:) Alle naboer som bygger ut her har sendt ut nabovarsel samt fått godkjent søknader. Men så har jo vi teknisk sjef som nabo også;)

Anonymous poster hash: 14891...6d6

Joda, du må gjerne gjøre kommunen oppmerksom på at du har innsigelser til varslet, men om det er innenfor kommunens byggbestemmelser tror jeg du har lite du skulle sagt..... Kjipt, men slik er det nå engang :/

(jeg er #2 by the way)

Anonymous poster hash: 61c3d...0f1

Annonse

Jeg har vel kommet frem til at jeg ikke vil gi meg sånn helt uten videre. Men skal sørge for å være anonym hver gang jeg snakker med kommunen.

De har beveget seg ut i fellesareale, gjort fasade forandringer og ulovlig bruksendring. Slik kan de jo bare ikke gjøre uten konsekvens, det er ikke riktig. Grrrrr

HI

Du bør ha ganske betydelige ulemper som nabo for at innsigelsene dine skal ha noen effekt. For meg virker det fortsatt som om du klager mest fordi du ikke liker dem og er irritert fordi de har "jukset". At du er en slik person som ikke tåler at folk ikke følger reglene, uansett om det har noen konsekvens for deg eller ikke.

Fasadeendring og bruksendring behøver ikke å være en betydelig ulempe hverken for deg eller andre. Vi kan ikke nekte andre å endre fasaden bare fordi vi ikke synes det er pent. Da må man i så fall vise til at det bryter betydelig med byggestil i området, og har ikke området noen enhetlig byggestil fra før av så sliter du der. Bruksendring kan du vel ikke klage på med mindre det medfører noen fare for deg som nabo på noe vis. Altså at brannfaren øker e.l.

At de har beveget seg ut i fellesareal er det mest reelle du kan klage på her, mener jeg. Med mindre de har noen form for muntlig eller skriftlig avtale om at det er ok?

Sjekk reguleringsplaner for området, regler for BYA og BRA (bebygd areal og bruksareal), sjekk krav til byggelinjer og siktlinjer, sjekk vedtekter for borettslag/velforening o.l. hvis slike finnes.

Anonymous poster hash: a2bd1...456
Gjest FinogFjong

Skriv klage til kommunen. På den måten blir du part i saken, og kan kreve innsyn i alle sakspapirene. Dette innebærer også tomtestørrelser, og reguleringsplan for området, og for tomten. Mange tomter har restriksjoner for hvor mange % som kan bebygges.

Er det bebygd nært mot din tomt (4 m) er det egne regler som gjelder.

Dersom det er bygging opp mot fellesareal, kan du ta kontakt med leder i sameiet/velforeningen/borettslaget, og krev en klage fra dem.

Du trenger ikke forholde deg til naboen overhodet i dette, blir du oppsøkt/truet av nabo, anmelder du for trusler. Kopi av denne kan du legge ved videre klagebehandling til kommunen.

Klagegang i forvaltningen er kommune/saksbehandler-rådmann/kommunestyre-Fylkesmnann- sivilombudsmann-departementet.

Om dere er direkte skadelidende (mister utsikt/får skygge etc) kan dere få bistand fra advokat når forvaltningen er ferdig med sin behandling.

Du bør ha ganske betydelige ulemper som nabo for at innsigelsene dine skal ha noen effekt. For meg virker det fortsatt som om du klager mest fordi du ikke liker dem og er irritert fordi de har "jukset". At du er en slik person som ikke tåler at folk ikke følger reglene, uansett om det har noen konsekvens for deg eller ikke.

Fasadeendring og bruksendring behøver ikke å være en betydelig ulempe hverken for deg eller andre. Vi kan ikke nekte andre å endre fasaden bare fordi vi ikke synes det er pent. Da må man i så fall vise til at det bryter betydelig med byggestil i området, og har ikke området noen enhetlig byggestil fra før av så sliter du der. Bruksendring kan du vel ikke klage på med mindre det medfører noen fare for deg som nabo på noe vis. Altså at brannfaren øker e.l.

At de har beveget seg ut i fellesareal er det mest reelle du kan klage på her, mener jeg. Med mindre de har noen form for muntlig eller skriftlig avtale om at det er ok?

Anonymous poster hash: a2bd1...456

Nå har ikke jeg detaljert skrevet hvorfor dette er av betydning for meg som nabo, jeg ønsker ikke å skrive så detaljert.  Så syns det er urettferdig at du skal gjøre deg opp en mening av meg som person bare fordi jeg ikke deler nøyaktig hva de gjør.

Men dette påvirker både meg og andre naboer negativt. Derfor vil jeg klage.

Og ja, selvfølgelig syns jeg de er irriterende.  Men hadde da aldri giddet å klage for å klage bare fordi jeg finner dem irriterende. Ting var greit frem til de startet med byggearbeidet helt ut av det blå og uten tillatelse eller varsel.

Men når vi blir påvirket som vi blir, så vil jeg jo forsøke å gjøre noe med det. Forsøkte å kommunisere med dem selv da de startet, men det gikk ikke. Så nå håper jeg kommunen kan gjøre noe.

Sameiet har også forsøk å få dem til å stoppe og vi kan nok få advokathjelp siden de blandt annet har forsynt seg med fellesareal. Men som sagt, de bare ignorerer alt og alle.

Og det er jo synd, at de har valgt å havne på kant med absolutt ALLE av naboene sine. Dette er ett koselig nabolag hvor alle kommer overens og har det hyggelig.

Hehe, ja, men det er jo helt hinsides at man skal være nødt til å bruke tid og energi på dette når det helt klart er ulovlig.

Du får bygge noe du da. Og gjør som naboe rett på sak. Da sier du til kommunen får han gjøre det har jeg og lov. Ellers setter jeg advokat på den saken og bruker naboens som oppmuntring i saken.

Anonymous poster hash: c755b...d3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...