Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 Okei. Nå må jeg overvinne alle frykter, og gå til gynekolog for celleprøve. Har enda ikke gjort det, aldri blitt sjekket.. Hvordan funker dette da? Trenger jeg en henvisning fra lege? Tar jeg det privat? Gjør det vondt? Hva skjer egentlig hos en gynokolog? Er dere helt "glatte" der nede? Anonymous poster hash: 082fa...719
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Dersom du vil kan du gå privat og betale selv. Da behøver du ikke henvisning, men det koster oftest rundt tusenlappen. Med henvisning fra fastlegen betaler du spesialisttakst-egenandel på 320 og må regne med litt ventetid før du kommer til. Dere snakker litt. Du kler av deg på underkroppen og hopper i stolen. Gynekologen setter inn speculum - det kan gjøre litt vondt, men ikke uoverkommelig - og tar en celleprøve. Om ønskelig får du kanskje en innvendig ultralyd for å se at alt er i orden med eggstokker og slikt også, men det må du nok eventuelt be spesifikt om. Glatte? Nei. Jeg synes det er litt harry med voksne kvinner som ser ut som barn i underlivet. Anonymous poster hash: 93a99...256
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Du kan ta det privat, men blir billigere for deg om du får fastlegen til å henvise da det kun bli egenandel. Det er litt ubehagelig men helt fullt overkommelig. Ikke noe å grue seg til. Synes det er veldig greit egentlig å gå til gynekolog. De jobber med dette hele tiden og er profesjonelle. Synes det er mye verre hos en klønete og kanskje pinlig berørt fastlege. Pleier ikke å barbere meg samme dag, det blir litt sånn "hei jeg har pyntet meg for deg", men gjør det dagen før eller noen dager før så det ser greit ut.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Hvordan funker dette da? Trenger jeg en henvisning fra lege? Tar jeg det privat? Gjør det vondt? Hva skjer egentlig hos en gynokolog? Er dere helt "glatte" der nede? Anonymous poster hash: 082fa...719 Du trenger ikke gå til gynekolog hvis du ikke vil det selv. Hvis du vil gå til "billig" gynekolog trenger du henvisning fra fastlege, hvis du går privat trenger du ikke henvisning. Jeg har alltid tatt celleprøve hos fastlegen min, men jeg har ei dame jeg er veldig komfortabel med og som er flink. De fleste fastleger tar celleprøver hele tiden (det er jo tross alt noe damer gjør med jevne mellomrom), og er vant til det. Jeg fikser meg ikke nedentil, det gidder jeg ikke. Har hørt gynekologer som klager litt over glattbarbering, særlig hvis man er der for utredning av ymse tilstander, bla hormonforstyrrelser. Hårvekst kan nemlig ha litt å si for forskjellige diagnoser, så de mister informasjon når folk barberer seg. Men det har ingenting å si for celleprøver Jeg synes ikke det gjør vondt! Synes egentlig det kiler på en rar måte Kan være ubehagelig, særlig hvis du ikke klarer å slappe av. Når du skal ta gynekologisk undersøkelse så setter du deg i en spesiell stol, med beina opp i holdere på siden. Hvis du forestiller deg en vanlig stol som ligger med ryggen langs gulvet, så vil legen sitte mellom beina dine. Noen steder får du et håndkle eller lignende over fanget, andre steder ikke. Legen vil antageligvis bruke en finger eller to i skjeden og en hånd på magen til å kjenne på livmor og eggstokker i løpet av undersøkelsen, gjerne til slutt. For å komme til med celleprøveutstyret setter legen en liten dings inn i skjedeåpningen din, som kan skrues litt opp. Det kjennes veldig rart, og kan være ubehagelig og vondt hvis du ikke slapper av. Jeg lover, alt blir bedre hvis du husker å puste Celleprøvetakingen ser ut som en liten kost, som legen skraper på litt med inni der. Noen blør litt etterpå, så kan være greit å ta med et bind. Bare si ifra til legen at du aldri har tatt gynekologisk undersøkelse før, så går dette bra Anonymous poster hash: ef865...a35
Gemini77 Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener man ikke får henvisning til gynekolog med mindre man har et gynekologisk problem som fastlegen ikke har like kompetanse på. Vanlig celleprøve går som regel ikke under det. Uansett så er celleprøve veldig fort overstått. Kun en børste som henter celler fra overgangssonen i livmorhalsen. Siden du er her inne så regner jeg med at du har barn? Da er det merkelig at du ikke har tatt celleprøve tidligere.
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener man ikke får henvisning til gynekolog med mindre man har et gynekologisk problem som fastlegen ikke har like kompetanse på. Vanlig celleprøve går som regel ikke under det. Uansett så er celleprøve veldig fort overstått. Kun en børste som henter celler fra overgangssonen i livmorhalsen. Siden du er her inne så regner jeg med at du har barn? Da er det merkelig at du ikke har tatt celleprøve tidligere. Tror det kommer litt ann på legen. Der jeg jobbet var det 2 damer og en mann. Damene var veldig på at de ikke henviste med mindre det var problemer, men da ville de allikevel sjekke selv først. CellePrøver tok de selv. Mannen henviste over en lav sko, fordi han ikke ville presse pasientene til å gå til en mann om de ikke ønsket det
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener man ikke får henvisning til gynekolog med mindre man har et gynekologisk problem som fastlegen ikke har like kompetanse på. Vanlig celleprøve går som regel ikke under det. Det er nok ganske individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med å få fastlegen til å henvise. (Og når man først er henvist til gynekolog en gang, behøver man ikke ny henvisning for senere besøk). Anonymous poster hash: 93a99...256
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 Jeg har aldri fått henvisning til gynekolog for å ta celleprøve, har bare ringt gynekologen og fått time til det (ikke privat). Jeg har da tatt "full sjekk", han tar da celleprøve og sjekker livmor, eggledere og eggstokker med ultralyd. Da ser de alt fra cyster til andre forandringer og du vet etterpå at alt er som det skal inni der. Veldig greit synes jeg. Det er ikke vondt, jeg synes det var vondt før jeg fødte barn, men etter å ha gjennomgått en fødsel er vel vevet litt med tøyelig der nede og jeg kjenner ingenting når han setter inn det "nebbet". Littegrann ubehagelig når han skraper på livmortappen med den kosten, men det er ikke vondt, bare en litt rar følelse. Ta på deg en tunika, så føler du deg ikke så naken når du står der truseløs og skal opp i stolen. Gynekologene er flinke og proffe, det er ikke fælt i det hele tatt. Fastlegen min hadde aldri fått rotet rundt oppi der, han bruker jeg til alle andre ting, men ikke underlivet Anonymous poster hash: 4095d...417
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Ha på deg en lang tunika ol. som dekker baken, da føler du deg ikke så naken når du kler av deg benklær, og når du går oppi og utav stolen. Da "faller" tunikaen ned og dekker deg til. Blir liksom ikke så sårbart. Har aldri gått til gynekolog, kun vært hos fastlegen for celleprøver ol. Anonymous poster hash: c438f...a3a
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Jeg går til privat gynekolog på Volvat. Fra jeg går inn til jeg er ferdig så tar det ca 30 minutter. I dette ligger først en snakkesesjon hvor jeg forteller om eventuelle problemer, så er et selve undersøkelsen som først er en celleprøve og så er det innvendig ultralyd for å sjekke eggstokker, livmor, samt han sjekker alltid at det ikke er noen uregelmessigheter på urinblæra også. Til slutt er det en snakkesesjon igjen. Jeg er veldig fornøyd med dette og føler meg godt ivaretatt og ikke minst at han har fokus på pasienten og eventuelle ting jeg ønsker å ta opp og at han har god tid. Det er anbefalt at det skal tas en celleprøve hvert tredje år, men jeg har full undersøkelsen hvert år pga familiehistorikk. Dette betaler jeg i underkant av 1000 kroner. Anonymous poster hash: e2d2b...2d0
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Jeg får henvisning fra fastlege til gynekolog uten å spørre om det, det er kjekt. Han bare sier han henviser meg. Har alltid også blitt sjekket med UL i tillegg til prøver. Hadde en kvinnelig lege tidligere som tok prøver, hun var veldig dyktig. Men nå som hun er pensjonert jeg glad jeg kom rer til gyn. Hun er kjempeflink, også på å gjøre det helt naturlig, snakke om noe som nødvendigvis tar tankene bort fra det hun gjør. Bruker alltid tunika eller kjole. Føles bedre da Anonymous poster hash: 8da51...74d
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener man ikke får henvisning til gynekolog med mindre man har et gynekologisk problem som fastlegen ikke har like kompetanse på. Vanlig celleprøve går som regel ikke under det. Uansett så er celleprøve veldig fort overstått. Kun en børste som henter celler fra overgangssonen i livmorhalsen. Siden du er her inne så regner jeg med at du har barn? Da er det merkelig at du ikke har tatt celleprøve tidligere. Jeg fikk celleprøve 5 år etter jeg fikk barn. (Var 20 år når jeg fikk barn, 25 da jeg fikk beskjed om at nå var det på tide med celleprøve). Dersom man er under 25 tar de vel ikke celleprøve? Anonymous poster hash: dbd3c...cd0
Gemini77 Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mener man ikke får henvisning til gynekolog med mindre man har et gynekologisk problem som fastlegen ikke har like kompetanse på. Vanlig celleprøve går som regel ikke under det. Uansett så er celleprøve veldig fort overstått. Kun en børste som henter celler fra overgangssonen i livmorhalsen. Siden du er her inne så regner jeg med at du har barn? Da er det merkelig at du ikke har tatt celleprøve tidligere. Jeg fikk celleprøve 5 år etter jeg fikk barn. (Var 20 år når jeg fikk barn, 25 da jeg fikk beskjed om at nå var det på tide med celleprøve). Dersom man er under 25 tar de vel ikke celleprøve? Anonymous poster hash: dbd3c...cd0 Mente de gjorde det før når man hadde fått barn.. På 6-års kontrollen etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Jeg skulle egentlig ha en celleprøve før fødsel, men det ble glemt av både meg og lege.. Så nå må jeg også manne meg opp til å bestille time.. Usj.. Godt og høre jeg ikke er alene Anonymous poster hash: d690d...cc8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2016 #15 Skrevet 18. november 2016 Hos min tidligere lege gjorde jeg slikt hos han. Min nåværende lege vil ikke gjøre slikt, men det har nok en sammenheng i at jeg fikk endel problemer iforbindelse med fødsel. Fått cyster i eggstokkene. Så hver gang han sender henvisning så blir alt sjekket. Anonymous poster hash: d8565...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå