Mammama87 Skrevet 13. juni 2013 #1 Del Skrevet 13. juni 2013 Hei! Min førstefødte skal begynne i bhg nå til høsten og er da 13,5 mnd gammel! Jeg ser veldig frem til det, og jeg tror hun også gjør det da hun er ganske omgjengelig! Jeg lurer derimot på hvor lenge dere har/ hadde de minste i barnehagen på dagen? Jeg syntes feks at 730 til 1630 virker litt lenge det første året? Har noen gode erfaringer med dette? Opprinnelig jobber jeg jo 8-16, men har vært hjemme med henne til hun nå begynner i bhg. Trives i barneavdelingen på elixia osv men er jo bare borte en time maks da.. Hva tenker dere er det beste tipset første året? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marthemor<3 Skrevet 13. juni 2013 #2 Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg jobbet turnus så hadde han ikke der hver dag. Han var 13 mnd da han begynte, og vi brukte to uker på tilvenning. Hadde da korte dager (4-5 timer). Når jeg begynte i jobb etter de to ukene var han der ca 3-4 dager i uka fra 6 - 8 timer. Han sov da to ganger om dagen så synes ikke dagene var for lange. Han trivdes veldig godt, men var mye klengete og sutrete når han var hjemme. Regner med dette var en reaksjon på forandringen. Var alltid strålende fornøyd i barnehagen. Da jeg ble gravid ble jeg sykemeldt ganske fort pga ekstrem kvalme, og han ble da sendt i barnehage hver dag fra ca 9.30 til 14-15 og opplevde at det å levere og hente ca til samme tid hver dag gjorde ham mye mer fornøyd. Tror han hadde behov for litt mer forutsigbarhet. Tror det som er viktig er å få til en rutine, ha rom på morgenen og ettermiddagen så levering og henting ikke blir stress og mas, gjøre noe hyggelig sammen etter barnehagen og være var for signalene barnet gir deg. Går nok kjempebra lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 14. juni 2013 #3 Del Skrevet 14. juni 2013 Nå har vi tenkt til å ta en måned om gangen og se an da barnehager er forskjellige også i forhold til støy, aktiviteter og stress også. Vi vet ennå ikke hvilken voksenpersoner som er der og om han f.eks kommer til å sove bra i barnehagen fra dag 1 osv. Planen er å ha veldig korte dager første 3ukene. Første dagene i barnehagen så har vi fortsatt ferie også bruker vi permisjon i forhold til tilvending + Vi sparer opp litt fleksitid begge to og en leverer "sent" og den andre henter tidlig slik at han da er i barnehagen i kjernetiden da de er flest voksne tilstede og de faste aktiviteter, litt lek, måltid og soving er på tapetet. Jeg tror det er viktig å ha en fast tid i starten slik at dagene blir så like som mulig for barnet. Ser for meg at han er i barnehagen fra 10-14/15. Etter disse ukene tar vi en ny vurdering og legger planen videre:) Jeg jobber turnus og mannen har fleksibel jobbtid slik at vi følger nok min turnus slik at jeg leverer sent når jeg begynner sent og mannen henter tidlig også leverer han når jeg begynner tildig også henter jeg tidlig. Prøver å gjøre unna mathandling og alt sånn praktisk uten barnet slik at når han hentes i barnehagen så blir resten av dagen litt på han sine prinsipper og ikke at vi skal slitne og stressa gjennom en matbutikk osv i tillegg. Om det blir gjennomførbart gjenstår å se:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Miss Flua* Skrevet 14. juni 2013 #4 Del Skrevet 14. juni 2013 Vi har hatt mulighet til å la guttungen ha korte dager. Dvs fra ca 1030-1445. Noen dager har det blitt lengre, det kommer an på hvordan vi jobber. Det har funker bra for oss, og guttungen virker fornøyd! en sjelden gang har han vært fra rundt 10-1630, og da har han vært ekstremt sliten når han kommer hjem. Men jeg forstår jo at ikke alle har mulighet til å la ungene ha korte dager, vi er sånn sett "heldige" som har turnus begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezmeralda Skrevet 15. juni 2013 #5 Del Skrevet 15. juni 2013 Gutten vår har også korte dager. Pappa'n leverer ved ni-tiden og jeg reiser grytidlig på jobb, har redusert til 90% stilling og henter kl to hver dag. Nå har han gått i barnehagen i tre mnd og det fungerer så fint at jeg snart kommer til å la ham være i barnehagen til tre/halvfire-tiden, så jeg kan gå tilbake til full stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå