Gå til innhold

*Hjelp til røykeslutt*

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for oss som røyker og som ønsker å bli røykfrie!

Og alle som har noen gode råd og konstruktiv kritikk uansett om man røyker, eller ikke-røker må gjerne hjelpe oss.

Først og frems så må vi tenke oss godt igjennom hvorfor vi ønsker å slutte og hvordan vi skal få det til.

Jada, vi er gravide, men det finnes mange andre gode grunner til å slutte å røyke som også kan bidra enda mer til å klare å slutte med dette faenskapet.

Så....hva kan vi gjøre for å slutte å røyke?

hvordan skal vi få det til?

hvilke tiltak skal vi gjøre?

hva i miljøet gjør det vanskeligere å slutte å røyke?

Dette er tråden der vi legger ut linker til hjelp, oppfinnsomhet,motivasjon og egne erfaringer! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056454-hjelp-til-r%C3%B8ykeslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynner med med meg selv :)

Jeg røyket alt mellom 10-20 røyk om dagen og gikk rett ned på 1-2 om dagen da jeg fant ut at jeg var gravid.

Jeg har sprukket noen få ganger å havnet på 3-4 røyk om dagen og det har irritert meg grønn!

Hvorfor ønsker jeg å slutte å røyke :

- Først og fremst fordi jeg er gravid! men jeg ønsker også i fremtiden å være der for familien min uten at jeg skal være syk på grunn av røyk.

- Ønsker å redusere hjertebank

-Ønsker å minimere risikoen for å dø av hjerte kar sykdommer og kreft.

-Ønsker å bli i bedre form og øke aktiviteten.

-Ønsker å få en mest mulig fin fødsel og gjøre at jeg takler en fødsel bedre med god energi.

-Ønsker å puste bedre! hverfall nå som magen øker så bør dette være en motivasjon til røykeslutt da vi alle veit at når magen øker så øker pusteproblemene.

-Ønsker å være fri fra avhengigheten! ønsker ikke at røyk skal styre livet mitt!

Hva jeg har gjort hittil og hva jeg skal gjøre for å få det til:

-Byttet sted å røyke på, og dette skal byttes igjen.Heretter skal jeg gå bak huset for å røyke. uansett vær!

- Jeg har sluttet å røyke i bilen, noe jeg trodde skulle bli helt jævlig men det har gått overaskende bra! :)

-Fikk ett tips av legen om å kjøpe juice, spesielt ferskpresset appelsinjuice da dette faktik inneholder stoffer som kan påvirke røyksuget, og hun ba meg bruke sugerør og suge sakte for å gjøre opp for røyksuget.dette skal forsøkes i morra! :)

- Jeg tar konsekvent aldri med meg røyk når jeg er ute!

Det eneste stedet jeg kan røyke nå er bak huset.

Dette skal forsøkes i første omgang og funker ikke dette så har jeg andre ess i ermet som jeg vil komme tibake til :)

Hva gjør det vanskeligere å slutte å røyke:

-Samboeren min! han røyker og dette gjør det veldig vanskelig å slutte....

-Veldig redd for de reaksjonene jeg hadde sist jeg prøvde å slutte. det var ikke noen hyggelige dager for å si det sånn....

-Høres teit ut, men er redd for å stresse så fælt at det kan gå utover babyen min.Altså jeg stresser noe så jævlig at jeg er redd for å abortere.

Dette skal jeg få til og jeg har allerede satt en dato for røykeslutt og det er 1 juli! :)

Jeg tror at å kutte på dagen er best, nedtrapping er bare å fortelle seg selv indirekte at det går fortsatt fint å røyke for det gikk bra etter denne siggen også.

Det er lettere å falle tilbake, fallhøyden er større når man hele tiden ser at en sigg til går bra.

Kutt på dagen og ha et ulbilde feks, eller noe annet som minner om baby og som gir motivasjon som du/dere kan se på hver gang suget melder seg.

Finn noe du liker godt som du kan dytte i munnen hver gang du blir røyksugen, epler? jordbær? helst litt sunne ting, men det er likevel mindre skadelig med litt sukker enn røyk.

Etterhvert gir det seg faktisk, det er vanskelig, nikotin er en gift, en veldig avhengighetsskapende gift, enda en større grunn til å kutte i dag! Nå!

Ikke "bare en til før jeg slutter", kast pakken nå, og ikke se deg/dere tilbake!  :)

You can do it!

Hilsen røyker/tidligere røyker. Sluttet på dagen med nr 1, men en gang røyker alltid røyker sier de...

Jeg har prøvd å kutte helt før og det funker ikke for meg og det var heeelt for jævlig.

Det gjør alt mye verre.

Og spise hver gang man kjenner suget er en ting, men når du er sulten hele forbanna tiden og legger på deg 6kg på 4 dager, og det til tross for at man er så rastløs at man er ute å går i to timer i oppover bakke, det er ikke bra.

Been there,done that, og tro meg det funker ikke å kutte helt for min del.

Jeg må trappe ned til ett stabilt nivå for så å slutte.

Å slutte på dagen kan fungere for noen med det gjør det desverre ikke for alle :)

Men flott at du klarte det og håper du forblir røykfri! :)

Om det er best å slutte på dagen, eller nedtrapping mener jeg er individuelt.. Jeg røyka 10 om dagen i 15 år og har nå vært røykfri siden 9.2.12! For meg var det viktig å fortelle andte at keg skulle slutte og fokusere på fordelene: jeg lukter bedre - både for andre og megselv.. ;) bedre økonomi! Føler meg fri og er stolt over å ha fått det til :) Bedre kondis! Bedre hud! Mindre rynker.. Imponerende utholdenhet ;). Jeg måtte innstille meg på "å miste min beste venn" og ALDRI røyke mer og det var rett og slett tøft. For å fokusere på annet begynte jeg å stoppe alle tanker ala "røyk? Åh.. Røøøyk.. Mmm.. å det hadde vært godt.." Bestemte meg rett og slett for å styre tankene bort fra dette. Hver gang! Dessuten drakk jeg et glass vann hver gang røyksuget meldte seg. Fremdeles kan jeg få lyst på røyk og drømme at jeg røyker og noen ganger spinner tankene mot at EN må jo kunne gå, men da må jeg ta meg sammen for jeg vil ikke røyke igjen. Dette klarer dere også jenter!!!

Jeg har prøvd å kutte helt før og det funker ikke for meg og det var heeelt for jævlig.

Det gjør alt mye verre.

Og spise hver gang man kjenner suget er en ting, men når du er sulten hele forbanna tiden og legger på deg 6kg på 4 dager, og det til tross for at man er så rastløs at man er ute å går i to timer i oppover bakke, det er ikke bra.

Been there,done that, og tro meg det funker ikke å kutte helt for min del.

Jeg må trappe ned til ett stabilt nivå for så å slutte.

Å slutte på dagen kan fungere for noen med det gjør det desverre ikke for alle :)

Men flott at du klarte det og håper du forblir røykfri! :)

Har vært røykfri siden, det er 6 år siden.

Annonse

oslofrk: Ja det er der jeg er nå. Jeg må komme til det punktet nå hvor jeg må gi slipp på røyken og hva den gjør for meg.

Jeg er på god vei og jeg kommer til å klarer det!

I dag har jeg røyket under en røyk og jeg klarer overhodet ikke å røyke en hel røyk lengre, da blir jeg dårlig så kroppen har avvent seg mye av nikotinsuget nå så nå må det jobbes med det psykiske :)

Jeg jobber hardt og konsekvent med dette hver dag, og jeg gjør alt jeg kan for å psyke meg opp for å legge den vekk for godt :)

Men det er så dumt å gjøre det før jeg er 100% klar for det, for hvis jeg mislykkes så havner jeg tilbake til vanlige tralter igjen.

Jeg måtte bli "lei nok" av å være avhengig. 2 år etter første røykeslutt klarte jeg å legge den fra meg før godt.

Jeg skrev først en laaang liste over alle mulige fordeler på mobilen(fra mindre risiko til beinskjørhet til økonomi). Røyket i lang tid kun på trappa ute, det reduserte mengden endel. Så begynte jeg å trappe ned, først ved å dele en røyk i 2, så kjøpte jeg 100ds og delte i 3. De første dagene etter slutten syns jeg var grusomme... En sjelden gang tenker jeg på røyk, men er helt uaktuelt å faktisk gjøre det. Drøye 8 år siden - lykke til damer! Det er verd det!

oslofrk: Ja det er der jeg er nå. Jeg må komme til det punktet nå hvor jeg må gi slipp på røyken og hva den gjør for meg.

I dag har jeg røyket under en røyk og jeg klarer overhodet ikke å røyke en hel røyk lengre, da blir jeg dårlig så kroppen har avvent seg mye av nikotinsuget nå så nå må det jobbes med det psykiske :)

Jeg jobber hardt og konsekvent med dette hver dag, og jeg gjør alt jeg kan for å psyke meg opp for å legge den vekk for godt :)

Men det er så dumt å gjøre det før jeg er 100% klar for det, for hvis jeg mislykkes så havner jeg tilbake til vanlige tralter igjen.

Wow! Så bra jobba! Stå på videre, jeg er sikker på at du kommer til å klare det!

Wow! Så bra jobba! Stå på videre, jeg er sikker på at du kommer til å klare det!

Tusen takk!! :D ja jeg SKAL klare det!! :)

Jeg røykte når jeg fikk positiv test av 20 om dagen har prøvd å slutte før uten hell jeg trappet ned til 10 røyk men kom ikke lenger ned så bestemte meg for at dette orker jeg bare ikke!! Jeg skal være stolt over å være gravid ikke gå rundt og skamme meg over røykingen så en morgen var det brå stopp!! Det var ille en liten stund så gikk det værste over jeg brukte vel nesten 14 dager fra positiv test til røykeslutt mitt råd til deg er: drikk vann med litt sitron i der hjelper mot røyksug! Når det ble som værst så gikk jeg en tur eller nappet øynebryn:) men både legen min og jm syns det var imponerende at jeg hadde klart å slutte så tror nok det er mange som sliter med å klare å slutte ønsker deg masse lykke til

Annonse

Jeg røykte når jeg fikk positiv test av 20 om dagen har prøvd å slutte før uten hell jeg trappet ned til 10 røyk men kom ikke lenger ned så bestemte meg for at dette orker jeg bare ikke!! Jeg skal være stolt over å være gravid ikke gå rundt og skamme meg over røykingen så en morgen var det brå stopp!! Det var ille en liten stund så gikk det værste over jeg brukte vel nesten 14 dager fra positiv test til røykeslutt mitt råd til deg er: drikk vann med litt sitron i der hjelper mot røyksug! Når det ble som værst så gikk jeg en tur eller nappet øynebryn:) men både legen min og jm syns det var imponerende at jeg hadde klart å slutte så tror nok det er mange som sliter med å klare å slutte ønsker deg masse lykke til

Utrolig bra at du har klart å legge den fra deg! :)

Sist jeg prøvde å slutte så var det egentlig ikke suget som var verst, for det gikk over etterhvert, men det var alt i mellom....deprimert, lei meg, det utrolige savnet etter røyken, sulten hele tiden, utrolig rastløs, og så forferdelig urolig i hele kroppen....rett og slett fæle abstinenser!

men jeg skal klare det! jeg har virkelig ikke lyst til å være en røykende mor....dessuten så vil jeg være ved god helse og holde tritt med barnet mitt fysisk sett. :)

Har røkt i 20 år ca og syns det er kjempe vanskelig å slutte... Har prøvd før graviditet oxo men uten hell.... Jeg eier bare ikke viljestyrke :(

Har klart og kutte en del ned, men får ikke til og slutte...

Ja jeg veit det er helt forferdelig å slutte!

For mange så  er det en del andre faktorer som spiller inn og har du tenkt igjennom om det er noe som gjør at du ikke klarer å slutte eller finne viljestyrke?

Sånn har jeg holdt på med...stilt meg selv masse spørsmål om hvorfor jeg må røyke og hvorfor jeg vil røyke og motsatt :)

Drevet med litt egen kognetiv terapi rett og slett :P

Nei vi skal nok få det til!

Endret av hønemor0408

Å slutte å røyke er som å miste sin beste venn.. Men det fine er å bli sin egen beste venn, i stedet for røyken som har så mange kjipe bivirkninger. Jeg tror det er viktig å være romslig med deg selv når du slutter og gi deg selv støtte. Det er tungt å hele tiden gi seg selv forbud og beskjed om å ta seg sammen, vi trenger alle forståelse og aksept for at perioder er tunge. Positivt selvsnakk og egenomsorg kan være til god hjelp! Dette klarer dere jenter!!!

Noen ganger kan det hjelpe å tenke at man ikke trenger slutte for alltid. Sannsynligvis så vil nan ikke begynne igjen etter å ha vært røykfri og kjent hvor deilig det er. Men det kan hjelpe på motivasjonen. Da jeg slutta å røyke da jeg ble gravid for 15 år siden, lovte jeg meg selv at jeg en dag skulle tacen røyk igjen. Når amming var over.

Jeg slutta rett før jeg ble gravid. Stoppet på dagen å brykte nikotin tyggi i ca 2 mnd. Begynnte med mange til dagen å trappet etter hvert ned på tyggien også. Jeg var ikke gravid da men bestemte meg for at jeg skulle gå minst 2 mnd uten røyk før jeg drakk alkohol å det tror jeg hjalp mye. Tror det er viktig å ikke festrøyke heller for å holde seg røykfri å det er jo helt ypperlig i svangerskapet når en uansett ikke drikker!

Men jeg tror ikke det går uten motivasjon! Jeg var supermotivert å viste at jeg måtte gripe sjangsen mens den var der. Nå går jeg for å aldri røyke igjen hverken til fest eller noe annet. JEg vil ikke at lille baby i magen skal vokse opp med en mor som røyker, hoster å stinker!

Jeg skal være så ærlig å si at jeg synes det er innmari vanskelig å slutte. har ikke turt å innrømme for legen min at jeg ikke har sluttet heller. :( Røyken har vært min pause i en travel hverdag med 3 barn. jeg vet at det ikke er bra, jeg vet risikoen og farene med det, men jeg sliter noe innmari. jeg røyker veldig mild røyk, hvit kent. og jeg røyker fra 0-5 om dagen. noen ganger ingenting faktisk.

jeg får dårlig ånde

jeg lukter vondt

jeg får masse slim i halsen

jeg blir kvalm og får vondt i hodet

likevel er det vanskelig å slutte. spesielt i sosiale settinger.

Jeg har klart å slutte og det føles helt fantastisk! Er så stolt av meg selv! Dere klarer det også og kommer til å føle dere så bra! Jeg kuttet drastisk ned når jeg fant ut jeg var gravid.. Alt fra 1-4 om dagen, mot slutten bare 1 røyk i løpet av hele dagen, enkelte dager uten også. Hadde aldri med meg røyk på jobb eller når jeg skulle ut på noe... En dag var det som om jeg aldri hadde røykt og det føltes ikke natutlig å skulle kjøpe røyk..tenkte at da utsetter jeg det til i morgen, morgendagen kom og behovet var ikke der, enda en dag gikk uten røyk, og sånn har det gått dere er så nærme, gled dere!! Lykke til og en annen ting... Det merkes i lommeboka, så her om dagen kjøpte jeg en gave til meg selv, helt unødvendig ting, men føltes som en liten belønning

takk tilith! :) slike innlegg gir meg enda mer motivasjon!

ja det føles sikkert utrolig godt når man endelig har klart det, for man føler seg i allefall jævlig når man røyker....

Jeg har vært nede i en halv røyk om dagen nå og har sjelden vært oppe i 1 røyk nå, så idag skulle samboeren min bort og blir borte hele dagen, s jeg sendte han med hele røykpakka :P blir spennende å se hvor desperat jeg er når han kommer hjem...eller kanskje jeg ikke reagerer i det hele tatt? :)

Det går nok kjempefint :) prøv å tenk på andre ting (lettere sagt enn gjort, jeg vet), men du er så nærme:) skal innrømme at det har gått litt mer sjokolade emn vanlig for meg etter røykeslutt, men deekstra kiloene får jeg ta som en straff.... Hehe :)

hehe :)  jeg sitter å broderer som en gud og spiser druer!

kjenner jeg vil ha røyk allerede nå, men det tror jeg er psykisk fordi jeg veit jeg ikke har røyk tilgjengelig og ikke får det før i kveld :)

men nå skal jeg ut å kjøpe meg en softis med masse sjokoladestrø! :P

Ser du har en litt spesiell termin! hadde vært litt tøft å ha bursdag 11.12.13! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...