Gå til innhold

Dere som lager middagen selv til babyene deres, kan dere dele oppskrifter med meg?

HerGårDetUnna!!!

Anbefalte innlegg

Lille Emil liker mat med smak i, og jeg er så utrolig dårlig på å lage mat. Om dere bruker urter i maten, bruker dere da f.eks ferske? Hvordan smakssetter dere maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tar jeg det litt etter hva vi har. Har til nå prøvd kylling og laks, poteter, gulrøtter, kålrabi, brokkoli, blomkål, hermetiske tomater og ris. Har trikset og mixet litt. Prøvd meg fram med forskjellige kombinasjoner. Alt går ned på høykant! Har brukt litt smør uten melk og salt + basilikum for å smaksette. Har da brukt fersk. Kan også bruke f. eks oregano eller timian. Neste vi skal prøve er fullkornspasta og karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var den absolutte hiten her var:

Kyllingfilet

Ris

Gulrot

Hermetiske tomater

Litt basilikum

Litt smør eller vann

Ellers så liker hun godt disse kombinasjonene også:

Kylling

Potet

Blomkål

Brokkoli

Smør

Laks

Potet

Gulrot

Brokkoli/blomkål

Basilikum

Smør

Kylling

Potet

Kålrabi

Brokkoli

Smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks(!)

potet

gulrot

kylling

ris

brokkoli

timian

seifilet

søtpotet

gulrot

Torsk

potet

brokkoli

pastinakk

karbonadedeig

fullkornspasta

hermetiske tomater

gultor

basilikum

Tilsetter en "dæsh" olje i maten :) Han er 7 mnd og har fått middag siden han var 5.5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander og sånn som de der opp ca!! er jo egentlig bare å prøve seg litt frem!! jeg synes det er geit å koke det også bruke stavmikseren!! ;) jeg pleier å fylle ca 3/4  avent plast beholdere(som egentlig er til å fryse og oppbevare morsmelk) ikke fyll de helt opp når de skal fryses!! mi er 10 mnd og det holder til ho!har hatt samme mengde hele tiden!! spiser ikke alltid opp!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander ikke proteinet og grønnsakene når jeg fryser det.

Jeg har f.eks. blanding av gulrot, søtpotet og potet

også har jeg kjøttkake i brunsaus (lagd på nan) 

eller fiskeboller i hvit(nan) saus osv.

Da kan jeg ta opp en pakke med grønnsaker også variere proteinet etter hvert som jeg ser hva hun liker osv. Jenta mi har fått middag i ca 1 mnd. Hun er nå 5mnd. Kun siste 14 dager hun har fått proteiner til middagen.

Jeg vet det er mange som ikke bruker kjøttkaker og fiskeboller pgs salt, men jeg tenker alt med måte. 

Jeg prøver selvfølgelig å gi saltfritt også. Har lagd laks og svinepakker også. Brukte urter som smakstilsetning til laksen og til svinekjøttet kokte jeg epler og pære sammen med. 

Synes svinekjøttet ble tørt... Men det går ned sammen med grønnsakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var den absolutte hiten her var:

Kyllingfilet

Ris

Gulrot

Hermetiske tomater

Litt basilikum

Litt smør eller vann

Ellers så liker hun godt disse kombinasjonene også:

Kylling

Potet

Blomkål

Brokkoli

Smør

Laks

Potet

Gulrot

Brokkoli/blomkål

Basilikum

Smør

Kylling

Potet

Kålrabi

Brokkoli

Smør

Ser du bruker mye kylling. Koker du det? Blir det ikke tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har de inn i ovnen. Legger de i en ildfast form uten noe på. 20-30 min så er de ferdig. Saftig og fine. Noen ganger har middagen blitt litt tørr når hun skulle spise den, da har jeg blandet i litt mme. Hun elsker kylling! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode middagstips! Da skal jeg prøve å smaksette med litt friske urter, se om han spiser maten min da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er favorittmaten torsk med potet, gulrot/pastinakk, squash, tomat, masse persille og en dæsj olivenolje. (Litt mme i før servering dersom det skulle bli tørt). :-) Går ned på høykant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å kjøpe boken 'lettlaget barnemat' ! Her henter vi mesteparten av oppskriftene vi lager ifra. En super bok. :)http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5852379

Den har vi også! Utrolig praktisk bok, med mye god informasjon. :)

Synd det er så få middagsoppskrifter tilpasset 6-8 mnd, men man trikser fint til med å bruke 8-9mnd oppskrifter og tar bort det man ikke vil ha i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde noe nå i kveld, som i alle fall jeg syntes smakte godt. (vesla har ikke prøvd det enda)

Ca 100g kjøttdeig stekes på svak varme i olje med litt basilikum, oregano, pepper og hvitløkspulver.

tilsett 1 ss tomatpurre og 1 kokt gulrot og 1/2kokt eple. Moses med stavmikser og mme eller kokevann spes i til ønsket konsistens. Serveres med ris, potet eller pasta. Masse smak og babyvennlig.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en barnematbok som anbefaler ca 60 gram potet, 30 gram grønnsaker og 30 gram kjøtt/fugl/fisk pr porsjon. Kan selvfølgelig bytte ut poteten med ris eller pasta, men da forsvinner jo c-vitaminene. Det er også i samsvar med heftet fra helsedirektoratet. Bruker en teskje solsikkeolje eller rapsolje pr porsjon.

Pleier å tilsette fisken med litt stjerneanis, svinekjøtt med ingefær, kylling med karri eller bare litt pepper når jeg bruker pastinakk og purre/løk/fennikel osv, rødt kjøtt/karbonadedig med basilikum, lam med rosmarin. Hun elsker det og liker middagene best :) Lager for tre dager om gangen om oppbevares i kjøleskap i syltetøyglass med lokk. Er ikke så glad i å legge det i fryser, for opptint potet smaker søtt og rart.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er for tiden inni en kyllingperiode,men varierer grønnsakene. I går surra jeg gulrot og stangselleri i litt olivenolje,la til sellerirot og lot det stå litt til,helte på vann og tok potet i + frisk timian. Kokte alt mørt, og tok oppi kylling. Helte av kokevann og brukte stavmikser,justerte med kokevannet.

6 åringen lurte på om hun kunne få siden det lukta så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange her som bruker kylling til babymaten. Har også laget med kylling, men jeg synes det blir så tørt. Samme med svinekjøtt. Blir nesten som å spise heggbær (kanskje ikke fult så ille, men jeg savner en god brunsaus ja.) Hva gjør dere for at det ikke skal bli så tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stavmikser og blander inn kokevannet fra alle grønnsakene/krydder. Får både myk og fin mat samtidig som man får brukt kokevannet med all smaken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stavmikser og blander inn kokevannet fra alle grønnsakene/krydder. Får både myk og fin mat samtidig som man får brukt kokevannet med all smaken .

Jeg får myk og finmost mat, men synes, tiltross for kokevann og smak, at kylling og svin blir tørt.  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får myk og finmost mat, men synes, tiltross for kokevann og smak, at kylling og svin blir tørt.  :wacko:
Men jeg skjønner ikke hvordan det kan bli det.... Alt er jo moset sammen! Da kan ikke jeg hjelpe deg i hvert fall, for da skjønner jeg ikke hvordan du får det til å bli tørt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan bli det.... Alt er jo moset sammen! Da kan ikke jeg hjelpe deg i hvert fall, for da skjønner jeg ikke hvordan du får det til å bli tørt.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Konsistensen på det hele er bløt og fin, men synes jeg kjenner fibrene i kjøttet. Hvis det hjelper på forklaringen... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får myk og finmost mat, men synes, tiltross for kokevann og smak, at kylling og svin blir tørt. :wacko:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Konsistensen på det hele er bløt og fin, men synes jeg kjenner fibrene i kjøttet. Hvis det hjelper på forklaringen... ?

Jeg skjønner hva du mener, men reagerer barnet ditt på det? Her blander vi i litt mme rett før servering og hun sluker maten. Tørr eller ikke, det bryr ikke hun seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får myk og finmost mat, men synes, tiltross for kokevann og smak, at kylling og svin blir tørt. :wacko:

Jeg skjønner hva du mener, men reagerer barnet ditt på det? Her blander vi i litt mme rett før servering og hun sluker maten. Tørr eller ikke, det bryr ikke hun seg med.

Hun spiser jo maten, så det er ikke det som er problemet, men jeg vil jo at maten skal smake godt! 

Vet jo at babymat er smakløse triste greier og vil derfor gjøre det beste ut av det. Men mulig svin og kylling blir sånn. Blandet litt sviskemos sammen med kyllingen og det ga god smak, men konsistensen var der fremdeles. Verre på svin enn kylling. Men det er mulig det er biologi ikke kokkens skyld. Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...