nasse nøffen Skrevet 23. juni 2013 #126 Skrevet 23. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Du kødder?! Hvem sin ide var dette? Jeg hadde skjemtes over dette både som brud og gjest Anonymous poster hash: 0110c...7ed Det var toastmasteren sin ide. Han hadde gjort det før og bare fått positive tilbakemeldinger på det. Mange som gjør det slik her. synes det var herlig jeg=) skulle jeg ønske noen gjorde for meg også.. gifter meg i sommer=)
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #127 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Ja det er veldig dyrt og ja vi hadde råd til å ha bryllup med 3 retters fin middag , fint lokale, mye kaker , trubadur og 4 glas gratis vin til gjestenne. synes ikkje det er sjølvsagt at det er open bar i et bryllup og det er op til gjestene hvor mye peng til vil bruke til gave , jeg ser ikkje på gave som inngangsbillet til bryllup, de kunne jo bare droppe gaven hvis de ville det... hvis den alkoholmengden var før lite til gjestene kunne de sitte på hotelrommet sitt og drikke sin egen vin eller gå på baren og kjøpe seg meir vin baren var open hele kvelden.Tar du virkelig som gitt ad det er fri bar i et bryllup? har du ikkje sett hvor grådig nordmenn drikker når det er fri bar? drikker i hvertfall 3x så mye bare fordy det er gratis, dyrt blir det til brudeparet så blir bryllupfesten til en stor fyllefest trur det er ingen som onsker det. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Jeg tar det som en selvfølge at vertskapet sørger for mat og drikke til gjestene sine, eller informerer om at dette må gjestene stå for selv. Dette gjelder uansett om man skal i bryllup, 30-årsdag, dåp, begravelse osv... Selv ville jeg ALDRI forventet at mine inviterte skulle betale mat eller drikke selv. Da hadde jeg heller kortet ned på antall inviterte, billigere lokale el.l. De inviterte har som regel brukt en del penger på gave, antrekk, transport, overnatting++ jeg hadde syntes det var kjempeflaut å ikke sørge for rikelig mat og drikke tilgjengelig!!! Men ennå verre ville det vært å ikke informere tydelig om dette på forhånd!!! Ærlig talt, noe annet er total mangel på folkeskikk! Og bare for å ha sagt det: jeg ville kjøpt mye billigere gave om jeg og mannen måtte betale selv i baren hele kvelden, enn det jeg ville gjort om festen var "gratis". Og jeg ville følt meg snytt og lurt om invitasjonen ikke sa noe om å betale selv i baren, jeg hadde kjøpt dyr gave og plutselig fikk beskjed om å betale drikken i baren selv. Heldigvis ikke skjedd meg ennå! Anonymous poster hash: 63de4...0f0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #128 Skrevet 23. juni 2013 Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup?forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Ja det er veldig dyrt og ja vi hadde råd til å ha bryllup med 3 retters fin middag , fint lokale, mye kaker , trubadur og 4 glas gratis vin til gjestenne. synes ikkje det er sjølvsagt at det er open bar i et bryllup og det er op til gjestene hvor mye peng til vil bruke til gave , jeg ser ikkje på gave som inngangsbillet til bryllup, de kunne jo bare droppe gaven hvis de ville det... hvis den alkoholmengden var før lite til gjestene kunne de sitte på hotelrommet sitt og drikke sin egen vin eller gå på baren og kjøpe seg meir vin baren var open hele kvelden.Tar du virkelig som gitt ad det er fri bar i et bryllup? har du ikkje sett hvor grådig nordmenn drikker når det er fri bar? drikker i hvertfall 3x så mye bare fordy det er gratis, dyrt blir det til brudeparet så blir bryllupfesten til en stor fyllefest trur det er ingen som onsker det. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Jeg tar det som en selvfølge at vertskapet sørger for mat og drikke til gjestene sine, eller informerer om at dette må gjestene stå for selv. Dette gjelder uansett om man skal i bryllup, 30-årsdag, dåp, begravelse osv... Selv ville jeg ALDRI forventet at mine inviterte skulle betale mat eller drikke selv. Da hadde jeg heller kortet ned på antall inviterte, billigere lokale el.l. De inviterte har som regel brukt en del penger på gave, antrekk, transport, overnatting++ jeg hadde syntes det var kjempeflaut å ikke sørge for rikelig mat og drikke tilgjengelig!!! Men ennå verre ville det vært å ikke informere tydelig om dette på forhånd!!! Ærlig talt, noe annet er total mangel på folkeskikk! Og bare for å ha sagt det: jeg ville kjøpt mye billigere gave om jeg og mannen måtte betale selv i baren hele kvelden, enn det jeg ville gjort om festen var "gratis". Og jeg ville følt meg snytt og lurt om invitasjonen ikke sa noe om å betale selv i baren, jeg hadde kjøpt dyr gave og plutselig fikk beskjed om å betale drikken i baren selv. Heldigvis ikke skjedd meg ennå! Anonymous poster hash: 63de4...0f0 Det er ikkje som de ikkje fikk mat og drikke når de fikk 3 retters middag, kake . 4 glas vin, noe ned i kaffeen eller brus. når jeg skal i bryllup har jeg aldri tenkt over om det er gratis vin eller hvor mye peng brudeparet har brukt i festen og tenkt hvor mye jeg skal bruke på gaven ut frå det. Bruker å ligge på en 1000 lapp fint bryllup eller økonomisk bryllup det er jo GAVE ikkje inngangsbillett! Anonymous poster hash: dc6ce...9a9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #129 Skrevet 23. juni 2013 forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Ja det er veldig dyrt og ja vi hadde råd til å ha bryllup med 3 retters fin middag , fint lokale, mye kaker , trubadur og 4 glas gratis vin til gjestenne. synes ikkje det er sjølvsagt at det er open bar i et bryllup og det er op til gjestene hvor mye peng til vil bruke til gave , jeg ser ikkje på gave som inngangsbillet til bryllup, de kunne jo bare droppe gaven hvis de ville det... hvis den alkoholmengden var før lite til gjestene kunne de sitte på hotelrommet sitt og drikke sin egen vin eller gå på baren og kjøpe seg meir vin baren var open hele kvelden.Tar du virkelig som gitt ad det er fri bar i et bryllup? har du ikkje sett hvor grådig nordmenn drikker når det er fri bar? drikker i hvertfall 3x så mye bare fordy det er gratis, dyrt blir det til brudeparet så blir bryllupfesten til en stor fyllefest trur det er ingen som onsker det. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Jeg tar det som en selvfølge at vertskapet sørger for mat og drikke til gjestene sine, eller informerer om at dette må gjestene stå for selv. Dette gjelder uansett om man skal i bryllup, 30-årsdag, dåp, begravelse osv... Selv ville jeg ALDRI forventet at mine inviterte skulle betale mat eller drikke selv. Da hadde jeg heller kortet ned på antall inviterte, billigere lokale el.l. De inviterte har som regel brukt en del penger på gave, antrekk, transport, overnatting++ jeg hadde syntes det var kjempeflaut å ikke sørge for rikelig mat og drikke tilgjengelig!!! Men ennå verre ville det vært å ikke informere tydelig om dette på forhånd!!! Ærlig talt, noe annet er total mangel på folkeskikk! Og bare for å ha sagt det: jeg ville kjøpt mye billigere gave om jeg og mannen måtte betale selv i baren hele kvelden, enn det jeg ville gjort om festen var "gratis". Og jeg ville følt meg snytt og lurt om invitasjonen ikke sa noe om å betale selv i baren, jeg hadde kjøpt dyr gave og plutselig fikk beskjed om å betale drikken i baren selv. Heldigvis ikke skjedd meg ennå! Anonymous poster hash: 63de4...0f0 HELT ENIG! Det er mangel på folkeskikk å IKKE informere om at gjestene må betale deler av gildet selv! Anonymous poster hash: 0843f...2ac
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #130 Skrevet 23. juni 2013 Selvfølgelig informerer man om man ikke har tenkt til å dekke alt! Vi hadde 3 dagers bryllupsfest, fordi vi valgte å feire den på gården til foreldrene til mannen, som bor 50 mil unna oss. Vi skrev tydelig da at vi sto for overnatting og mat hele helgen, men ønsket noen noe annet enn mineralvann til grilling på fredags kvelden så måtte de ta med det... Og selvfølgelig sto vi for all drikke på selve festen på lørdagen, hadde vi ikke hatt mulighet til det, så hadde vi valgt en enklere løsning Anonymous poster hash: 77939...f62
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #131 Skrevet 23. juni 2013 hehe, morsom tråd Egentlig ikke så forferdelig bryllup, men det var noen ting jeg reagerte på: -ingen alkohol(forventetet ikke en fyllafest, men når en serverer flott viltkjøtt til middag, synes jeg at det passer bedre med en god rødvin enn hjemmelaget saft! Kunne ha servert alkoholfri vin om så var - det kan være minst like godt.) -ingen musikk - kun en polinese -alt for mange og lange taler under middagen, blir jo trolig forsterket når en sitter som ateist i et realt bibelbeltebryllup -prest som klager sin nød over det liberale, sekulariserte samfunnet i kirka(det passet seg overhodet ikke i et bryllup- det kunne han ha spart seg til gudstjenesten synes nå jeg) Anonymous poster hash: bb2b4...30b
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 23. juni 2013 #132 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Jeg forstår ikke at voksne folk må ha fri bar og drikke seg snydens i et bryllup. Er ikke et bryllup en fests der man hedrer brudeparet, eller er grisefylla målet? Har dere ikke nok med de tre eller fire glass med alkohol som serveres til maten så kan det tyde på et alkoholproblem.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #133 Skrevet 23. juni 2013 Når vi giftet oss hadde vi det et sted fra fredag til søndag, de aller fleste kom fredag. Gjestene betalte overnattingen selv, kostet 350 per pers per natt, utenom dette betalte vi all mat hele helga. Til middagen fredag måtte de betale drikke selv, men middag og dessert betalte vi. Ellers betalte vi frokost, lunch middag med fri bar lørdag, og brunch søndag. Vi hadde 80 gjester og var faktisk overrasket over at ikke alkoholregningen ble dyrere enn den ble. Hadde på forhånd sett for meg at folk kom til å sette fra seg halvfulle drinker og vinglass her og der for å hente nytt i baren, men det gjorde de ikke. Ikke var det noen som ble utidig fulle heller, funket overraskende bra med fri flyt av alkohol, og jeg er glad vi gikk for det og ikke bonger o.l som vi ville følt var litt kjipern, og sannsynligvis ikke hadde blitt noe billigere heller. Var nettopp i et bryllup der man måtte betale alkohol selv i baren etter middagen, greit nok det. Men det som var kjipern var at de kun hadde en bryllupskake som ikke var nok til alle gjestene, og det var det. Mange som syntes det var kjipt. Mye bedre at man spør venner og kjente om å bidra på kakefronten, enn at de ikke har noe. Jeg tilbydde meg å bake en kake etter brudens valg til bryllupet, men det trengte de ikke... Anonymous poster hash: 09936...27a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #134 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Jeg forstår ikke at voksne folk må ha fri bar og drikke seg snydens i et bryllup. Er ikke et bryllup en fests der man hedrer brudeparet, eller er grisefylla målet? Har dere ikke nok med de tre eller fire glass med alkohol som serveres til maten så kan det tyde på et alkoholproblem. ...skikkelig intelligent sammenlikning du... Folk forventer å bli behandlet som gjester, og ikke kunder i et bryllup... Jeg forventer at folk er så voksne at de greier å styre alkoholinntaket helt selv, de fleste bryllup jeg har vært i, har vart såpass lenge at man rekker et glass vin eller to utover middagen. -men klart, dersom dine gjester er alkoholikere, er det vel greit å knipe igjen, sånn at festen er ferdig når kaka er spist sånn i ellve-tida.. Anonymous poster hash: 0843f...2ac
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. juni 2013 #135 Skrevet 23. juni 2013 forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 ...ja det ER dyrt å arrangere bryllup. Har man ikke råd til 50+ gjester, så inviter 30 + da... Det er dyrt å være gjest også, det er f.eks egne "regler" for hva gaven skal koste om man er gjest til middagen, og må en betale sjøl, er det rett og slett sylfrekt å ikke inofrmere om dette! Da må gjesten betale mye mer for gaven, enn det en ellers hadde villet, og det er rett og slett lureri. Tro ikke at folk er så forbanna glad i dere, at de gjerne betalet tusenvis av kroner for reise, overnatting, risørtime, nye sko, penklær, dyr gave OG drikke... Har dere ikke råd til det, så i-n-f-o-r-m-e-r...eller er det for flaut å innrømme at man vil ha gavene uten avkorting...? Anonymous poster hash: 0843f...2ac Ja det er veldig dyrt og ja vi hadde råd til å ha bryllup med 3 retters fin middag , fint lokale, mye kaker , trubadur og 4 glas gratis vin til gjestenne. synes ikkje det er sjølvsagt at det er open bar i et bryllup og det er op til gjestene hvor mye peng til vil bruke til gave , jeg ser ikkje på gave som inngangsbillet til bryllup, de kunne jo bare droppe gaven hvis de ville det... hvis den alkoholmengden var før lite til gjestene kunne de sitte på hotelrommet sitt og drikke sin egen vin eller gå på baren og kjøpe seg meir vin baren var open hele kvelden. Tar du virkelig som gitt ad det er fri bar i et bryllup? har du ikkje sett hvor grådig nordmenn drikker når det er fri bar? drikker i hvertfall 3x så mye bare fordy det er gratis, dyrt blir det til brudeparet så blir bryllupfesten til en stor fyllefest trur det er ingen som onsker det. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Jeg tar det som en selvfølge at vertskapet sørger for mat og drikke til gjestene sine, eller informerer om at dette må gjestene stå for selv. Dette gjelder uansett om man skal i bryllup, 30-årsdag, dåp, begravelse osv... Selv ville jeg ALDRI forventet at mine inviterte skulle betale mat eller drikke selv. Da hadde jeg heller kortet ned på antall inviterte, billigere lokale el.l. De inviterte har som regel brukt en del penger på gave, antrekk, transport, overnatting++ jeg hadde syntes det var kjempeflaut å ikke sørge for rikelig mat og drikke tilgjengelig!!! Men ennå verre ville det vært å ikke informere tydelig om dette på forhånd!!! Ærlig talt, noe annet er total mangel på folkeskikk! Og bare for å ha sagt det: jeg ville kjøpt mye billigere gave om jeg og mannen måtte betale selv i baren hele kvelden, enn det jeg ville gjort om festen var "gratis". Og jeg ville følt meg snytt og lurt om invitasjonen ikke sa noe om å betale selv i baren, jeg hadde kjøpt dyr gave og plutselig fikk beskjed om å betale drikken i baren selv. Heldigvis ikke skjedd meg ennå! Anonymous poster hash: 63de4...0f0 HELT ENIG! Det er mangel på folkeskikk å IKKE informere om at gjestene må betale deler av gildet selv! Anonymous poster hash: 0843f...2ac Det var mange i vårt bryllup som reagerte på at vi hadde 2 timer fri bar og det var mange som heller betalte sin egen drikke selv om de hadde brukt mye penger på reise, antrekk, opphold osv. Det var flere av onklene mine som nesten ble fornærmet fordi at det var som om vi ikke trodde de kunne betale selv. Vi valgte å ha gode litt dyrere viner til maten og det satt alle gjestene våres stor pris på.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #136 Skrevet 23. juni 2013 Anonym nr 133 her... Til alle rettskrivingsfantomer, se bort fra det i innlegget over, skriver fra iPad og da blir det litt så som så.. Blant annet snek det seg inn et punktum dere mot slutten som ikke skulle vært der. Jaja. Anonymous poster hash: 09936...27a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #137 Skrevet 23. juni 2013 Om man tilbyr gjestene apertiff, 3-5 glass vin til middag og kaffe med avec, synes jeg det er mer enn greit at om folk ønsker å konsumere mer alkohol utover dette kan de betale selv! Det er IKKE å betale deler av "gildet" mener jeg! Det å skulle avkorte gjesteliste og velge billigere kjole/lokale for at folk skal få drikke seg kanakkers, nei vet dere hva! Jeg hadde ikke hatt fri bar av prinsipp, mitt bryllup skal ikke være et fyllekalas. Men man kan opplyse om det er mulig å få kjøpt alkohol i baren i invitasjonen, der er vi enig Anonymous poster hash: 98f7d...795
Gjest LA8PV Skrevet 23. juni 2013 #138 Skrevet 23. juni 2013 Det var mange i vårt bryllup som reagerte på at vi hadde 2 timer fri bar og det var mange som heller betalte sin egen drikke selv om de hadde brukt mye penger på reise, antrekk, opphold osv. Det var flere av onklene mine som nesten ble fornærmet fordi at det var som om vi ikke trodde de kunne betale selv. Vi valgte å ha gode litt dyrere viner til maten og det satt alle gjestene våres stor pris på. At noen blir fornærmet over at brudeparet spanderer drikke i et bryllup tror jeg rett og slett ikke på. At mange syns det er greit å kjøpe egen drikke er helt greit, men ingen blir fornærmet over at brudeparet spanderer. Dette er tross alt den mest vanlige måten å gjøre det på.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. juni 2013 #139 Skrevet 23. juni 2013 Det var mange i vårt bryllup som reagerte på at vi hadde 2 timer fri bar og det var mange som heller betalte sin egen drikke selv om de hadde brukt mye penger på reise, antrekk, opphold osv. Det var flere av onklene mine som nesten ble fornærmet fordi at det var som om vi ikke trodde de kunne betale selv. Vi valgte å ha gode litt dyrere viner til maten og det satt alle gjestene våres stor pris på. At noen blir fornærmet over at brudeparet spanderer drikke i et bryllup tror jeg rett og slett ikke på. At mange syns det er greit å kjøpe egen drikke er helt greit, men ingen blir fornærmet over at brudeparet spanderer. Dette er tross alt den mest vanlige måten å gjøre det på. Nei vel, tro hva du vil! Vi hadde eksklusiv mat, litt dyrere viner og de fikk apretiff og konjakk/baylis til kaffen . De syns vi hadde spandert nok og syns fri bar var i overkant spandabelt.
Gjest LA8PV Skrevet 23. juni 2013 #140 Skrevet 23. juni 2013 Det var mange i vårt bryllup som reagerte på at vi hadde 2 timer fri bar og det var mange som heller betalte sin egen drikke selv om de hadde brukt mye penger på reise, antrekk, opphold osv. Det var flere av onklene mine som nesten ble fornærmet fordi at det var som om vi ikke trodde de kunne betale selv. Vi valgte å ha gode litt dyrere viner til maten og det satt alle gjestene våres stor pris på. At noen blir fornærmet over at brudeparet spanderer drikke i et bryllup tror jeg rett og slett ikke på. At mange syns det er greit å kjøpe egen drikke er helt greit, men ingen blir fornærmet over at brudeparet spanderer. Dette er tross alt den mest vanlige måten å gjøre det på. Nei vel, tro hva du vil! Vi hadde eksklusiv mat, litt dyrere viner og de fikk apretiff og konjakk/baylis til kaffen . De syns vi hadde spandert nok og syns fri bar var i overkant spandabelt. Ja, men fornærmet?
3 i april Skrevet 23. juni 2013 #141 Skrevet 23. juni 2013 Var i et bryllup som også ink alle barna i familien, noe som er greit nok om bryllupet blir lagt opp sånn at det passer seg og ha masse små barn der. Men i dette tilfelle så var det ingenting som var lagt opp slik at det passet seg med barn. Som feks Middagen varte i hele 6 timer med en haug med laaaaaaaaange taler, til med oss voksne ble leie da sier det seg selv hvor drittleie en haug med små unger var... Ikke var det lagt opp noe aktivitert til barna eller som de kunne være med på. Å etterpå var det åpen bar der mange av barnets familie drakk seg drita fulle.. Kjempe gøy for en 5 åring og få se mormor og morfar dritings liksom...
Himmel og hav Skrevet 23. juni 2013 #142 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Ja, jeg forventer at når jeg er invitert et sted som gjest, så får jeg servert både vått og tørt, uten at det koster meg noe. Det trenger ikke å være alkohol, bevares, men at jeg får drikke som passer til anledningen, enten det er kaffe eller champagne. Hvis du ikke tar det for gitt at vertskapet, altså dere, skal holde gjestene med drikke i det selskapet dere inviterer dem til, så tror jeg du er litt i utakt med folk flest. Jeg synes rett og slett det er dårlig skikk og bruk å kreve at dine gjester må betale for å ha noe i glasset utover festen. Som vertskap bør man sørge for at gjestene har det bra. for meg er det derfor utenkelig at de da skal måtte ut med med hundrelapper for å få en drink eller et glass brus mellom dansene. Alle bryllup jeg har vært i, bortsett fra ett, har hatt fri bar, inkludert vårt eget, og jeg har enda tilgode å se noen som "drekker med begge henda". Folk flest har jo litt dannelse, og husker anledningen de er i. Om man ikke vil ha fri bar fordi folk da vil drikke seg dritings og spy på gavebordet så er det kanskje omgangskretsen det er noe galt med...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #143 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Ja, jeg forventer at når jeg er invitert et sted som gjest, så får jeg servert både vått og tørt, uten at det koster meg noe. Det trenger ikke å være alkohol, bevares, men at jeg får drikke som passer til anledningen, enten det er kaffe eller champagne. Hvis du ikke tar det for gitt at vertskapet, altså dere, skal holde gjestene med drikke i det selskapet dere inviterer dem til, så tror jeg du er litt i utakt med folk flest. Jeg synes rett og slett det er dårlig skikk og bruk å kreve at dine gjester må betale for å ha noe i glasset utover festen. Som vertskap bør man sørge for at gjestene har det bra. for meg er det derfor utenkelig at de da skal måtte ut med med hundrelapper for å få en drink eller et glass brus mellom dansene. Alle bryllup jeg har vært i, bortsett fra ett, har hatt fri bar, inkludert vårt eget, og jeg har enda tilgode å se noen som "drekker med begge henda". Folk flest har jo litt dannelse, og husker anledningen de er i. Om man ikke vil ha fri bar fordi folk da vil drikke seg dritings og spy på gavebordet så er det kanskje omgangskretsen det er noe galt med... 4 glas vin eller brus var gratis pluss noe ned i kaffeen var gratis, vann og kaffe var gratis hele kvelden, så trur ikkje noen døde av tørst. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #144 Skrevet 23. juni 2013 I de bryllupene jeg har vært i har det enten vært drikkebonger (informert om på forhånd sånn at vi har mulighet til å ta med penger) eller fri bar. Kun ett bryllup har vært skikkelig nedtur for meg. Vi var invitert i barnedåp, men så hadde foreldrene funnet ut at de skulle overraske oss gjestene ved å gifte seg samtidig (for å slå to fluer i en smekk siden venner og familie allerede var samlet). Greit nok, so far so good.. Men vi gjestene hadde sett for oss at de kanskje da hadde gjort litt ekstra ut av feiringen.. Men nei da, lokalet var enkelt (lest; nesten simpelt) pyntet og vi ble servert Fjordland lapskaus!!!! Brudeparet selv var fornøyde, og det er jo det viktigste, men jeg hadde aldri gjort det på den måten selv Ang mootas avslutning; første tanke var at jeg kanskje hadde følt det litt kleint. Men allikevel, enkelte ganger må man faktisk være der for å kunne se selv hva som menes. Så selv om det kanskje virker litt merkelig for oss, sånn i utgangspunktet, så kan det være gjestene opplevde dette som noe flott Anonymous poster hash: 5250a...f43
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #145 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Om man ikke vil ha fri bar fordi folk da vil drikke seg dritings og spy på gavebordet så er det kanskje omgangskretsen det er noe galt med... Omgangskretsen kan man absolutt gjøre noe med Verre er det med familien....Jeg har ørti flørti tanter og onkler fra bygda, og når de inviteres til fest, så drikker de, tett....Og enda mer om det er gratis må vite. Og joda, det hadde vært full familiefurore om jeg lot være å invitere 90% av tanter og onkler Anonymous poster hash: 98f7d...795
Himmel og hav Skrevet 23. juni 2013 #146 Skrevet 23. juni 2013 Skulle likt å se den vesla hvor det ikke er plass til et bankkort samme hvor mye kleenex og lipgloss du har i den. Trenger ikke hele lommeboka vey du. Men hvorfor ta det med? Jeg tar ikke med meg lommeboka når jeg skal i barneselskap, 80-årsdag eller barnedåp heller, for jeg forventer ikke at jeg trenger penger i den situasjonen. Det er bare ett eneste bryllup jeg har vært i som jeg hadde trengt penger også. I alle andre, og det har blitt en del, har jeg ikke hatt bruk for et rødt øre. Er det virkelig så vanlig å måtte betale i bryllup? forventer du alkohol i 80 års dag eller barnedåp? er du klar over hvor dyrt det er med fri bar? vi hadde 1 vinglas med forretten , 2 med hovedretten, 1 med deserten og den alkoholregningen var dyr for å sei det sånn, etter det kunne gjestene kjøpe seg drikke på baren. Hvis noen syntes det var teit eller dumt synes jeg at det er veldig utakknemlig. skreiv ikkje på invitasjonenne at det er ikkje fri bar fordy jeg tar det ikkje som gitt ad brudeparet betaler før alkohol til 50 + + + gjester på en kveld... Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Ja, jeg forventer at når jeg er invitert et sted som gjest, så får jeg servert både vått og tørt, uten at det koster meg noe. Det trenger ikke å være alkohol, bevares, men at jeg får drikke som passer til anledningen, enten det er kaffe eller champagne. Hvis du ikke tar det for gitt at vertskapet, altså dere, skal holde gjestene med drikke i det selskapet dere inviterer dem til, så tror jeg du er litt i utakt med folk flest. Jeg synes rett og slett det er dårlig skikk og bruk å kreve at dine gjester må betale for å ha noe i glasset utover festen. Som vertskap bør man sørge for at gjestene har det bra. for meg er det derfor utenkelig at de da skal måtte ut med med hundrelapper for å få en drink eller et glass brus mellom dansene. Alle bryllup jeg har vært i, bortsett fra ett, har hatt fri bar, inkludert vårt eget, og jeg har enda tilgode å se noen som "drekker med begge henda". Folk flest har jo litt dannelse, og husker anledningen de er i. Om man ikke vil ha fri bar fordi folk da vil drikke seg dritings og spy på gavebordet så er det kanskje omgangskretsen det er noe galt med... 4 glas vin eller brus var gratis pluss noe ned i kaffeen var gratis, vann og kaffe var gratis hele kvelden, så trur ikkje noen døde av tørst. Anonymous poster hash: dc6ce...9a9 Hvis lista for bryllupet deres lå på "ingen døde av tørst", så var det sikkert full måloppnåelse. Litt stusslig kanskje, for de av gjestene deres som ikke hadde penger med, å sitte med et glass vann halve kvelden, men du har helt rett i at ingen behøvde å dø av tørst.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #147 Skrevet 23. juni 2013 Det var mange i vårt bryllup som reagerte på at vi hadde 2 timer fri bar og det var mange som heller betalte sin egen drikke selv om de hadde brukt mye penger på reise, antrekk, opphold osv. Det var flere av onklene mine som nesten ble fornærmet fordi at det var som om vi ikke trodde de kunne betale selv. Vi valgte å ha gode litt dyrere viner til maten og det satt alle gjestene våres stor pris på. At noen blir fornærmet over at brudeparet spanderer drikke i et bryllup tror jeg rett og slett ikke på. At mange syns det er greit å kjøpe egen drikke er helt greit, men ingen blir fornærmet over at brudeparet spanderer. Dette er tross alt den mest vanlige måten å gjøre det på. Nei vel, tro hva du vil! Vi hadde eksklusiv mat, litt dyrere viner og de fikk apretiff og konjakk/baylis til kaffen . De syns vi hadde spandert nok og syns fri bar var i overkant spandabelt. Det kan jo ha noe med deres økonomiske situasjon å gjøre.. Ikke sikkert de syntes det var lurt å bruke så mye penger på drikke til de når dere har knapt i hverdagen. Anonymous poster hash: 40b4d...6ab
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #148 Skrevet 23. juni 2013 btw: dere som mener vertskapet skal holde gjestene med drikke. I de bryllup hvor alkohol til mat samt kaffe og apertiff blir servert får jo gjestene så mye kaffe/brus/vann de måtte ønske. Er det virkelig så urimelig at de må betale for sitt eget alkoholkonsum utover 5 glass vin + apertiff og konjakk? Jeg synes kanskje dere virker vel alkoholfokusert om det er dette som er avgjørende for at bryllupet er vellykket i deres øyne. Gjestene har jo fått masser av alkohol. Når dere er ute på byen eller i et middagsbesøk, drikker dere mer en 7+ glass vin på en kveld? Det er i så fall oppimot 2 flasker vin det (!) Det synes jeg er MYE alkohol! Anonymous poster hash: 98f7d...795
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #149 Skrevet 23. juni 2013 btw: dere som mener vertskapet skal holde gjestene med drikke. I de bryllup hvor alkohol til mat samt kaffe og apertiff blir servert får jo gjestene så mye kaffe/brus/vann de måtte ønske. Er det virkelig så urimelig at de må betale for sitt eget alkoholkonsum utover 5 glass vin + apertiff og konjakk? Jeg synes kanskje dere virker vel alkoholfokusert om det er dette som er avgjørende for at bryllupet er vellykket i deres øyne. Gjestene har jo fått masser av alkohol. Når dere er ute på byen eller i et middagsbesøk, drikker dere mer en 7+ glass vin på en kveld? Det er i så fall oppimot 2 flasker vin det (!) Det synes jeg er MYE alkohol! Anonymous poster hash: 98f7d...795 Hun over her som serverte 4 glass, hadde kun vann og kaffe gratis, de orket ikke spandere brus/mineralvann engang. Og da begynner det og bli smålig! Er ikke snakk om å ikke tørste i hjel, men å hygge seg. Det kan jeg gjøre like godt med ei øl som ei farris, så alkohol er absolutt ikke noe must! Anonymous poster hash: 40b4d...6ab
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2013 #150 Skrevet 23. juni 2013 btw: dere som mener vertskapet skal holde gjestene med drikke. I de bryllup hvor alkohol til mat samt kaffe og apertiff blir servert får jo gjestene så mye kaffe/brus/vann de måtte ønske. Er det virkelig så urimelig at de må betale for sitt eget alkoholkonsum utover 5 glass vin + apertiff og konjakk? Jeg synes kanskje dere virker vel alkoholfokusert om det er dette som er avgjørende for at bryllupet er vellykket i deres øyne. Gjestene har jo fått masser av alkohol. Når dere er ute på byen eller i et middagsbesøk, drikker dere mer en 7+ glass vin på en kveld? Det er i så fall oppimot 2 flasker vin det (!) Det synes jeg er MYE alkohol! Anonymous poster hash: 98f7d...795 Hun over her som serverte 4 glass, hadde kun vann og kaffe gratis, de orket ikke spandere brus/mineralvann engang. Og da begynner det og bli smålig! Er ikke snakk om å ikke tørste i hjel, men å hygge seg. Det kan jeg gjøre like godt med ei øl som ei farris, så alkohol er absolutt ikke noe must! Anonymous poster hash: 40b4d...6ab jaja veldig smålig vi da, kunne drikke brus i steden før vin eller en drink i steden før vin gratis. og hadde ikkje som mål at gjestene ikkje skulle dø av tørst. hadde det som mål at folk skulle få nok mat og drikke , fin musik og god stemning. og det føler jeg at vi fikk til. Synes at mange dere høres utrolig grådige ut. har dere hatt hotelbryllup sjølv med fri bar? Hva kom kostnaden på da?? Anonymous poster hash: dc6ce...9a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå