Himmel og hav Skrevet 12. juni 2013 #26 Skrevet 12. juni 2013 Jeg har vært i stort sett bare hyggelige brylluper, det er allikevel et som utmerket seg litt i negativ retning. De hadde "glemt" å skrive i innbydelsen at all drikke, inklusiv brus, måtte kjøpes i baren, til hotellpriser. Det falt uheldig ut for meg og en god del andre gjester som ikke hadde penger med oss, og som dermed ble sittende og drikke vann hele kvelden. Ikke det at jeg må ha alkohol, men et glass brus til kakene hadde vært stas...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #27 Skrevet 12. juni 2013 Har stort sett bare i vært i koselige bryllup. Det er som flere her har nevnt greit å ha en toastmaster som styrer lengden på talene, og at de blir delt opp mellom taler som skal tas under maten, og andre som evt ønsker å tale til kaffen. Jeg har synes noen forlovertaler har vært litt kleine. Det blir snakket mye om fyll og fanteri, og det blir veldig internt. For gjester som ikke kjenner vedkommende fra før, så blir det et merkelig bilde av bruden/brudgommen man sitter igjen med. Jeg kjente feks ikke mannen til min kusine, men det inntrykket jeg satt igjen med etter at forloveren var ferdig... var ikke veldig positivt for å si det sånn. Jeg er sikker på at han er en knakendes flott fyr, men det kom ikke helt frem. Faren gjorde det ikke bedre av å holde tale i 25min som var så langdryg og tørr at det var vanskelig å sitte stille. Vi hadde bryllup i utlandet, og det ble derfor over flere dager. Dvs vi hadde arrangert sightseeing ene dagen og et veldig spesielt spa dag nr to med påfølgende middag på en flott restaurant, bryllupet var tredje dagen. De som ville ble med på en eller to av dagene før bryllupet, nesten alle gjestene valgte å være med selv om dette var en utgift de betalte selv. På den måten kjente de hverandre liksom fra før. Gjorde at stemningen ble utrolig god, og mange har kommentert dette i ettertid. Talerne våre fikk 5-10min snakketid, og det var vel ikke to taler etterhverandre tror jeg. Vi hadde mulighet for å dele det opp slik, fordi vi hadde flere småretter som ble servert en og en. Variert meny med både fisk og kjøtt, for å prøve å treffe flest mulig. Anonymous poster hash: 9e53f...423
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #28 Skrevet 12. juni 2013 Alkoholfrie brylluper er dørgenede kjedelig. Når mann skal holde ut med maaaange taler osv er de alkoholfrie bryllupene ganske kjedelige og ikke minst langdrøyde. Jeg har vært i 2 alkoholfrie brylluper og det tok liksom aldri av.. Bandet spilte men ingen danset for alle var edru... Vitsene til toastmasteren var heller ikke like festlige når alle var edru. Trenger ikke og bli noe fullefest, men vin til maten og noen drinker/vin/øl/cider i løpet av kvelden er ikke dumt Hjelpes. Må si jeg syns det virker temmelig trist å være avhengig av alkohol innabords for å kunne danse og ha det moro, uansett hvor lite/mye som trengs... Anonymous poster hash: 84ef5...513 Enig. Anonymous poster hash: 47316...900
Kathrine. Skrevet 12. juni 2013 #29 Skrevet 12. juni 2013 Kun invitert til kaffi og kaker, og vi måtte betale for drikke sjølv. Tok ikkje helt av for å sei det sånn.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #30 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Hahahaha Anonymous poster hash: 454a9...95a
Gjest FinogFjong Skrevet 12. juni 2013 #31 Skrevet 12. juni 2013 ...som barn var jeg deltaker i et bryllup. Bondebryllup, stort, sikkert 120 gjester. Hvor brudgommen (en skikkelig "grolpeis" som vi sier der jeg kommer ifra) hadde brygget hjemmelaget øl (mjød) (med så lav alkoholprosent at den var "barnevennlig" må vite) til middagen...(dette var på 80-tallet...) Denne drikken var den eneste drikken å få, heller ikke vann, før ungene gråt og bad om noe annet... Hjemmelaget brygg/mjød med gjærsmak overdøver det meste av annen smak kan du trygt si, og som barn, vrengte den smaken seg så godt i magen at jeg var kvalm hele selskapet. Det var ferdig-sodd type "obs" til maten, kan ikke huske noen forrett eller dessert egentlig. Så var det et gedigent kakebord, siden alle gjestene hadde med seg en kake hver. Til kaffen og kakene ble det servert "hjemmelaget konjakk" og brygg, og utover kvelden "hjemmelaget" brennevin til drinkene. Da først kom det noe brus på bordet, men vi barna fikk egentlig streng beskjed om at brusen "egentlig" var til de voksne... Til nattmat var det fiskesuppe husker jeg...også med det samme brygget...
Superdolly Skrevet 12. juni 2013 #32 Skrevet 12. juni 2013 Huff, haha, jeg må le litt også. Skjønner at jeg har vært heldig. Det har vært noen kleine enkeltepisoder, men jeg har aldri vært i så ille bryllup som noen av dere her beskriver. Det var ett bryllup med bordplassering,hvor vi måtte sitte sammen med folk vi ikke kjente. Det synes jeg er litt kleint, jeg er ikke så god på smalltalk med fremmede. Og så var det ett bryllup med en "festlig" selskapslek, en variant av musikalske stoler. Og ett hvor alle gjestene holdt på å dø av kjedsomhet da brudens far aldri ble ferdig med talen. Heldigvis reiste bruden seg opp, avbrøt ham bestemt og ga ham beskjed om at nå var det nok. Ellers har jeg nå lært følgende av denne tråden: Begrense tiden for taler. Nok drikke. Ikke holde folk for lenge ved bordet. Si fra på forhånd hvis folk må kjøpe drikke selv. Og alt dette trodde jeg var selvfølgeligheter... Men det er visst ikke det for alle skjønner jeg .
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #33 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Seriøst?? Haha Sært Anonymous poster hash: 40b4d...6ab
Gjest meg&mini Skrevet 12. juni 2013 #34 Skrevet 12. juni 2013 Har stort sett bare i vært i koselige bryllup. Det er som flere her har nevnt greit å ha en toastmaster som styrer lengden på talene, og at de blir delt opp mellom taler som skal tas under maten, og andre som evt ønsker å tale til kaffen. Jeg har synes noen forlovertaler har vært litt kleine. Det blir snakket mye om fyll og fanteri, og det blir veldig internt. For gjester som ikke kjenner vedkommende fra før, så blir det et merkelig bilde av bruden/brudgommen man sitter igjen med. Jeg kjente feks ikke mannen til min kusine, men det inntrykket jeg satt igjen med etter at forloveren var ferdig... var ikke veldig positivt for å si det sånn. Jeg er sikker på at han er en knakendes flott fyr, men det kom ikke helt frem. Faren gjorde det ikke bedre av å holde tale i 25min som var så langdryg og tørr at det var vanskelig å sitte stille. Vi hadde bryllup i utlandet, og det ble derfor over flere dager. Dvs vi hadde arrangert sightseeing ene dagen og et veldig spesielt spa dag nr to med påfølgende middag på en flott restaurant, bryllupet var tredje dagen. De som ville ble med på en eller to av dagene før bryllupet, nesten alle gjestene valgte å være med selv om dette var en utgift de betalte selv. På den måten kjente de hverandre liksom fra før. Gjorde at stemningen ble utrolig god, og mange har kommentert dette i ettertid. Talerne våre fikk 5-10min snakketid, og det var vel ikke to taler etterhverandre tror jeg. Vi hadde mulighet for å dele det opp slik, fordi vi hadde flere småretter som ble servert en og en. Variert meny med både fisk og kjøtt, for å prøve å treffe flest mulig. Anonymous poster hash: 9e53f...423 Jeg skulle ønske jeg var gjest i ditt bryllup! Hørtes helt fantastisk ut:)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #35 Skrevet 12. juni 2013 ...har også fått lov å stå i et "hjerte" rundt brudeparet, tenne et lys og si noen ord til dem...veldig kleint for oss, sikkert fint for brudeparet...de så ut til å like det veldig godt. (brudeparet var temmelig unge da, og gjestene unntatt familien, bar også preg av det) Anonymous poster hash: 0843f...2ac
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. juni 2013 #36 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Unnskyld meg, men det der hørtes litt sært ut Anonymous poster hash: 3b11f...987 Sånt blir for spesielt for meg også... Men har vært borti lignende. Arrangerte dere denne avslutningen selv? Anonymous poster hash: feb75...305 Nei vi visste ikke om det. Det var toastmasteren som ordnet det. Vi visste bare at det var felles avslutning. Fikk i alle fall bare positive tilbakemeldinger om det.
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. juni 2013 #37 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Seriøst?? Haha Sært Anonymous poster hash: 40b4d...6ab Ja helt seriøst!
moota m storebror&lillebror Skrevet 12. juni 2013 #38 Skrevet 12. juni 2013 ...har også fått lov å stå i et "hjerte" rundt brudeparet, tenne et lys og si noen ord til dem...veldig kleint for oss, sikkert fint for brudeparet...de så ut til å like det veldig godt. (brudeparet var temmelig unge da, og gjestene unntatt familien, bar også preg av det) Anonymous poster hash: 0843f...2ac De sto ikke i et hjerte rundt oss, men i halvring foran oss. Så gikk de en og en og takket for seg slik som de gjør utenfor kirka etterpå. Så gikk folk etter hvert hjem. Ingen som måtte si noe i plenum. De trang ikke si noe i det hele tatt, bare ta oss i hånda/gi en klem.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #39 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Seriøst?? Haha Sært Anonymous poster hash: 40b4d...6ab Ja helt seriøst! Det høres grusomt kleint og sært ut Anonymous poster hash: e5c71...0e9
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #40 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Seriøst?? Haha Sært Anonymous poster hash: 40b4d...6ab Ja helt seriøst! Det høres grusomt kleint og sært ut Anonymous poster hash: e5c71...0e9 Syns det hørtes søtt ut jeg klent hadde det bare vært om det var brudeparet som hadde bestemt det. Anonymous poster hash: 47316...900
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #41 Skrevet 12. juni 2013 Bordplassering m fremmede er stort sett kjedelig syns jeg. Slitsomt å holde smalltalk i gang over flere timer m en man ikke kjenner. Sitter man sammen m kjentfolk blir det automatisk mye hyggeligere stemning:-) Anonymous poster hash: bf854...408
Førstemann Skrevet 12. juni 2013 #42 Skrevet 12. juni 2013 Ja, bordplassering med fremmede som er stummesom østers, dårlig mat og laaaaang middag er ikke stas. En gang ble jeg sittende på barnebordet fordi det var en søyle mellom meg og mannen som sikkert ikke syntes da de tegnet opp, men det var en dørgende kjedelig middag. (jeg var 22 og barnløs)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #43 Skrevet 12. juni 2013 En av gjestene slo ned kona fordi hun danset med en annen mann, som var homofil. Det la en demper på resten av festen. Anonymous poster hash: 398c6...6e1
Guttaboys Skrevet 12. juni 2013 #44 Skrevet 12. juni 2013 Jeg liker fyllefest, og bryllup er intet unntak. Jeg har ikke vært i mange bryllup, og har ingen fæle opplevelser. Men da kusina mi giftet seg, var servitørene meget trege og gniene på å fylle på glassene til gjestene ved bordet. Dette ble et irritasjonsmoment, da særlig siden det atpåtil var en laaang middag med altfor mange taler. Folk ble utålmodige og tørste! Jeg var gravid, og drakk jo ikke, men jeg kunne forstå irritasjonen hos folk. Tror det var brudeparet som hadde satt en begrensning på alkoholserveringen under middagen, men det ble hvert fall ikke godt mottatt.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #45 Skrevet 12. juni 2013 Jeg har ikke vært i så mange bryllup, men ett av dem var ikke så godt planlagt... F.eks. hadde toastmasteren trukket seg i siste liten og de valgte en ny på dagen, en som ikke var forberedt og ikke fulgte "reglene" for fint selskap. Det er vanlig at når man skal ha middag og kaffe i samme lokale at man har en god pause før kaffen, der man deler langbordet/hesteskoen opp i småbord. Da må man ikke ha 2 lange duker, men tenkt over på forhånd at det skal deles opp i mindre bord, dvs 1 duk på ett eller to bord. De hadde ikke delt opp dukene på langbordet i dette bryllupet, så det ble ingen pause der man fikk rørt på seg (de hadde i utgangspunktet tenkt å dele i småbord, men oppdaga der og da at det ikke gikk), dermed ble folk sittende å drikke og mange var rimelig berusa ganske tidlig. Brura satt og ropte "skåål" mens vi venta på kaffen. Det var ingen taler, bortsett fra den forlover hadde. Han var den eneste som tok sin oppgave seriøst. Brura hadde en sang til mannen sin, hennes forlover hadde en sang, og brudgommens foreldre hadde en sang. Det ble ganske sært. Hvis man skal ha allsang og sjøskrevne sanger som hele forsamlingen skal synge, bør man alliere seg med en som kan akkompagnere (gitar?) og gjerne en ekstra som kan dra igang synginga. Er det to umusikalske familier som møtes i bryllup, så blir det fort veldig sært når man skal synge sammen. Har vært i bryllup uten akkompagnement, da blir gjerne sangen altfor lys eller altfor mørk. Nå når det er så vanlig med koldtbord til bryllup, er jo restene genialt å bruke til nattmat. Bare å sette ut fatene når folk begynner å bli sultne. I dette bryllupet jeg nevnte over her hadde de koldtbord, men til nattmat hadde de sånn toro kjøttsuppe med pølser i..ganske trasig. Bedre alternativ hadde vært gryterett eller lapskaus. I et annet bryllup fikk alle sammen en konvolutt/"gave" som lå på bordet. Da vi tilslutt fikk åpne, var det et stearinlys inni som vi i tur og orden skulle sende mot brudeparet. Dette var vel slutten på middagen. Da ble det sunget en trasig sang uten musikk til mens vi satt altfor lenge og sendte disse lysene som skulle plasseres i et hjerte hos brudeparet. Heldigvis hadde vi ingen store "feil" i vårt bryllup. Husker jeg ble sint 2 ganger, men det var kommunikasjonssvikt. Veeldig lett på den store dagen! Ikke like lurt å kjefte på sin nye ektemann på bryllupsdagen, men det går bra det også til slutt! Lurt å tenke igjennom hva man absolutt ikke skal gjøre i eget bryllup! Lykke til! Anonymous poster hash: 4fafd...971
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #46 Skrevet 12. juni 2013 Det verste jeg vet i bryllup er når bordplasseringen er sånn at ingen kjenner hverandre fra før.. Det er sikkert en fin tanke bak det, men jeg hater å bli plassert sammen med folk jeg ikke har noe til felles med.. Har opplevd det en gang, og det var grusomt. I tillegg var talene herfra til evigheten, og det sluttet tidlig. Kjedet vettet av meg!! Anonymous poster hash: f3c54...2d1
Gjest LA8PV Skrevet 12. juni 2013 #47 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Da hadde nok ikke jeg greid å dy meg fra å le, for en klisjè!
It's all about me Skrevet 12. juni 2013 #48 Skrevet 12. juni 2013 Det verste bryllupet var det bare taler, hele tiden. Og den verset talen varte over en time. Vi fikk nesten ikke prate sammen, og når det var tid for kaker ble det bare en kort pause før det bar tilbake til plassene for enda flere taler, lange taler. Det var ingen dans, ingen musikk og ingen mingling. Da vi endelig trodde opplegget var ferdig og vi kunne snakke litt skulle vi bare flytte på oss for en slik pinlig lys og hilsen-til-brudeparet-lys-sermoni som beskrevet over her. Så var det slutt. I et annet bryllup måtte vi betale for middagen og all drikke selv. Det ble kun servert 1 kake og det hele var slutt etter 4 timer.
It's all about me Skrevet 12. juni 2013 #49 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Slike sermonier er like pinlig babyshower...uten at de igrunn kan sammenlignes.
It's all about me Skrevet 12. juni 2013 #50 Skrevet 12. juni 2013 Forresten i bryllupet våres fortalte toastmasteren om programmet, og da at det var felles avslutning i 0.30 - 1.00 tiden på natten. Avslutningen var at vi brudeparet satt i dansesalen på hver vår stol og med et bord foran oss. På bordet sto en forhøyet hjerteform kledd i sølvfolie. Bandet spillet brudevalssangen lavt og sent mens alle gjestene kom opp imørket med hvert sitt telys og satt på hjerteformen. Deretter sto de i ring rundt/foran oss og gjestene takket for at de fikk komme og gratulerte oss igjen og vi takket de for at de hadde kommet. Det var vel noe av det mest rørende jeg opplevde den kvelden og måtte tørke litt maskara på kinnet da ja Slike sermonier er like pinlig babyshower...uten at de igrunn kan sammenlignes. Slike sermonier er like pinlig SOM babyshower...uten at de igrunn kan sammenlignes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå