Gå til innhold

Klarer ikke slutte og røyke - Dere som kun har negativt og si kan la vær :)

Anbefalte innlegg

Jeg er med på en "hjelp til røykeslutt" tråd!! Kanskje vi kan opprette en "hemmelig" gruppe på FB så vi slipper de derre besserwisserne som ikke skjønner at vi trenger hjelp, ikke formaninger. Vi vet hva som skjer når vi røyker, er jo derfor vi ønsker og slutte... Daaahhhh!!!

Men en gruppe der vi kan støtte hverandre, gi ros og tips. Den er jeg med på! Anyone?

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette hjelper, men kanskje verdt å prøve?

Min søster prøver å slutte og hun har kjøpt noe som heter e-sigaretter. Det er en slags elektrisk røyk, på batteri. Det som jeg tror er fint med de er at man kan kutte ned på mengden nikotin i de, helt til de er "tomme" for nikotin.

Du kan lese litt om det her http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150, og kanskje man kan prøve det? Tenker at det er jo bedre å røyke en røyk med halvparten så mye nikotin i.

Snakket med min lege ang dem, E-røyk. Og de har ikke forsket nokk på de andre kjemikalier som er i de til og si de er "safe" og bruke istedenfor vanlig røyk... I Danmark og Norge får man ikke kjøpt nikotin til de, bare smak tilsetning.

Bare til info :)

Jeg lager den uansett jeg! :)  om ikke så mange blir med så gjør jeg det i hverfall for min egen del og det blir kanskje litt lettere når jeg "eksponerer" meg selv til dere andre og forhåpentligvis trer stoltheten litt frem og jeg klarer å "ta meg sammen" :P

det viktigste er at vi på tråden er ÆRLIGE så vi ikke lurer hverandre og ikke minst oss selv :)

Jeg røyker ikke, men snuser... Har gjort det siden jeg var rundt 14 å når jeg ble gravid første gang hadde jeg på forhånd bestemt meg for at da SKAL jeg slutte... Men jeg klarte det ikke. Nå igjen.. Gravid og klarer ikke å slutte med snusen. Snuser ikke mye, men skal jeg gå en hel dag uten så går jeg rundt å putter noe annet i munnen heeele tia..å da snakker jeg om godteri, brus osv.. Bare søtsaker... Blir skikkelig sur å grinete å har ikke tålmodighet i det hele tatt til 3 åringen min, som krever MYE oppmerksomhet. Selvfølgelig er jeg redd for at det kan skade barna, å har mega dårlig samvittighet for det...

Å forresten.. Når jordmødrene på kontroll spør om du røyker å du sier ja, så hiver de seg ikke over deg,gir deg skjennepreken og kaller deg for en barnemishandler...de hjelper deg og gir deg gode råd til å slutte. Og det er jo også det HI spør etter her. Så spar deg/dere for slibrige kommentarer om at det er barnemishandling osv. Det er hjelp hun vil ha, ikke en skjennepreken. At hun ønsker råd og hjelp til å slutte er jo supert!! Lykke til HI, uansett hvordan det går med røykeslutten :)

Jeg kuttet på dagen med de fire første, men da mistet jeg motivasjonen når an ingen var over.

Nå har jeg vært røyfri i 5år og er glad jeg slapp det denne gangen.

Jeg tror ikke jeg hadde større viljestyrke enn andre, men gikk fra 20 om dagen til 0. Jeg klarte ikke nedtrapping ;) men vi er avhengige på forskjellig måte.

Jeg tittet på videoklipp av ul tatt av foster når mor røyket, det var synlig at fosteret fikk mindre oksygen, og sprellet frenetisk. Ble lettere for meg å ikke ta en røyk.

Jeg kvittet meg med all røyk, kastet lightere ( bare fyrstikker igjen) og unngikk røykere. Etter kort tid kjente jeg at røykere stinket sure askebeger - det hjalp å kjenne ;)

Det hjalp meg og å få info om hvor kort tid et fysisk røyksug varer, ikke mer enn 3 min av gangen. Kan pusse tenner den tiden, og det resterende da er et psykisk sug.

Og at etter 3 døgn er den verste fysiske avhengigheten sterkt redusert, men selvsagt er den psykiske sterk.

Jeg fokuserte på dette, på hva som skjedde med fosteret der og da, og tok en dag av gangen.

Det hjalp.

Lykke til, flott at du prøver!

=D

Annonse

Det beste er å klare å slutte å røyke. Kanskje støtte og veiledning fra fastlege eller jordmor kan være til nytte. Det å sette en dato og så trappe ned røykingen fram til da, kan også være verdt å prøve. Jeg brukte i sin tid røykesluttbok. Om du ikke klarer å slutte, så er det bra om du klarer begrense røykingen. Husk at om du slutter å røyke, så kan du fremdeles ta med deg en kaffekopp og gå ut og ta en pause med de som røyker :-) Lykke til!

Jeg sluttet å røyke i 2009. Jeg la den fra meg på dagen og tok aldri fatt på en røyk igjen. For meg var det å si til meg selv at nok er nok, den "letteste" veien. Det var tungt, men for meg var det å kutte ned selvpining. Jeg fant ut at jeg var gravid så tidlig som en test kunne gi utslag og har ikke rørt verken alkohol, sigaretter eller matvarer som ikke er anbefalt under svangerskapet og er litt stolt over det.

Jeg har den fordelen at jeg har vært røykfri lenge og derfor ikke har det samme

problemet som flere av dere, men det kunne like gjerne vært meg. Så jeg vet hva dere står oppi. Jeg føler ikke at jeg har så mange gode råd å komme med.

Vet ikke om "skremselspropaganda" ville hjulpet noen å slutte på dagen uansett, da vi alle er forskjellig og man må gjøre det på sin måte. Men, jeg kom over et bilde i en pensumbok av to morkaker, en fra en røykfri mor og en fra en røykende mor. Hva med å ha denne på røykpakken? Så kanskje man faktisk ville tenkt en gang til? Eller er det like unyttig som informasjonen om at røyking kan føre til kreft?

Syns det er kjempe flott at det finnes folk som klarer å slutte på dagen!

Jeg kjenner flere som har klart det uten problememer og jeg kjenner flere som nesten havner på mental sykehus....avhegigheten er svært forskjellig fra person til person.

Propaganda hjelper desverre ikke for min del men ja jeg blir selfølgelig påvirket og syns det er jævlig.

Men jeg fokuserer ikke på det men heller på hvilke tiltak jeg må gjøre og positive erfaringer.

Det funker i allefall best for meg.

Men for noen så funker det kanskje :) men mennesker som tror de er bedre og som kun trykker ned som enkelte her, de får meg desverre kun til å røyke mer, da de gjør meg regelrett forbanna.

Og slike formaninger er stortsett kun til negativ virkning og fører til det motsatte.

Det siste vi trenger er en skjennepreken.

Men ja, en god dose viljestyrke og litt kognetiv terapi vil absolutt fungere og alle har det i seg, men problemet er å få det frem.

Tusen takk for alle svar! :) Jeg får nok heller prøve og bråslutte ja. Så skal jeg prøve og gå meg en tur når jeg kjenner suget!:)

Eg er sikker på at du greier det, du har allereie gjort ein kjempejobb :)

Lukke til :)

Jeg forstår deg veldig godt.

Jeg snuste masse før jeg ble gravid. Det er nå 9 uker siden jeg snuste sist.

Jeg var veldig stolt også her på mandag hadde jeg første runde i retten med min tisligere aamboer og desverre da løp jeg å kjøpte snus. Har snust da en halv boks siden.

Å jeg skammer meg veldig.

Nå må jeg på en måte klare å slutte igjen.

Er vanskelig når samboeren er på jobb for da er den ingen som på en måte forteller meg fy! .

Jeg ønsker deg lykke til og du skal være stolt over at du har kuttet så mye ut allerede!

Annonse

uansett om dere er røykere eller ikke så kan dere umulig være uenig i den artikkelen jeg la ut....(bare dere leser det i midten også, ikke kun ordene "røykefoster" og "barnemishandling")

(jeg har selv vært røyker, men slutta i 2006 da vi skulle prøve å bli gravide, så jeg vet akkurat hvor mye en røyk betyr. men barna betyr mere)

dette er ikke mine ord, dette er forskning og bevist!

det blir det samme som å gi det nyfødte barnet sitt en røyk etter fødselen, barnet er like avhengig av røyken som mor, å hvis mor ikke klarer å slutte pga abstinenser osv hvorfor skal hun da tvinge barnet sitt å slutte?

Nå sier jo HI at hun skal prøve å bråslutte og gå seg entur når suget blir for stort, dette er vel kjempepositivt vel?

så da hadde jeg ikke kastet bensin på bålet alikevell da......

alle innlegg kan faktisk vær gode innlegg, selv om ikke alle betyr "klapp på skuldra" men heller i mitt tillfelle "ett spark i ræva"

uansett om dere er røykere eller ikke så kan dere umulig være uenig i den artikkelen jeg la ut....(bare dere leser det i midten også, ikke kun ordene "røykefoster" og "barnemishandling")

(jeg har selv vært røyker, men slutta i 2006 da vi skulle prøve å bli gravide, så jeg vet akkurat hvor mye en røyk betyr. men barna betyr mere)

dette er ikke mine ord, dette er forskning og bevist!

det blir det samme som å gi det nyfødte barnet sitt en røyk etter fødselen, barnet er like avhengig av røyken som mor, å hvis mor ikke klarer å slutte pga abstinenser osv hvorfor skal hun da tvinge barnet sitt å slutte?

Nå sier jo HI at hun skal prøve å bråslutte og gå seg entur når suget blir for stort, dette er vel kjempepositivt vel?

så da hadde jeg ikke kastet bensin på bålet alikevell da......

alle innlegg kan faktisk vær gode innlegg, selv om ikke alle betyr "klapp på skuldra" men heller i mitt tillfelle "ett spark i ræva"

Eg trur to ting;

1. Du har ganske høge tankar om deg sjølv om du trur du er hjelpsam i HIs situasjon.

2. Du har derimot låge tankar om HI om du trur ho ikkje visste om ulempene røykinga har på fosteret.

Har vært røyker selv og sluttet på dagen da jeg ble gravid første gangen.

En ting er kritikk på person, men det hjelper akkurat like lite å dulle med oss røykere. "Ja, klart det er bedre å trappe ned" "klart du gjør en fantastisk jobb med å overbevise deg selv om at stress av å slutte er verre enn å ha abstinenser" 

Det er jo bare tull!

Klart det er bra at vi får dårlig samvittighet av å røyke med baby i magen, men det er faktisk barnemishandling.

Det er ikke farligere å stresse med røykeslutt enn å ha abstinenser.

Og tilslutt jeg tror at å kutte på dagen er best, nedtrapping er bare å fortelle seg selv indirekte at det går fortsatt fint å røyke for det gikk bra etter denne siggen også.

Det er lettere å falle tilbake, fallhøyden er større når man hele tiden ser at en sigg til går bra.

Kutt på dagen og ha et ulbilde feks, eller noe annet som minner om baby og som gir motivasjon som du/dere kan se på hver gang suget melder seg.

Finn noe du liker godt som du kan dytte i munnen hver gang du blir røyksugen, epler? jordbær? helst litt sunne ting, men det er likevel mindre skadelig med litt sukker enn røyk.

Etterhvert gir det seg faktisk, det er vanskelig, nikotin er en gift, en veldig avhengighetsskapende gift, enda en større grunn til å kutte i dag! Nå!

Ikke "bare en til før jeg slutter", kast pakken nå, og ikke se deg/dere tilbake! :)

You can do it!

Et annet tips fra meg: da jeg prøvde å slutte men ikke klarte det drev jeg og døyvet røyksuget med diverse spiselige ting: pastiller, sjokolade, mat, is, frukt osv. Mulig det hjelper noen, men for meg ble det verre. Det forlenget tiden røyksuget varte, for etter mat er det godt med røyk, ikke sant? Den gangen jeg klarte det holdt jeg heller ut, for suget varer ikke så lenge for hver gang. Og for hver røykfrie dag er suget mindre og varer kortere. Dette tror jeg ikke gjelder om du trapper ned - da må du holde ut lenger for hver gang du har røyksug, for du "mater" suget hver gang du tar en røyk.

Stå på, du kan klare det!!

Jeg har lest flere steder på nettet ang røykeslutt og jeg har søkt masse på temaet røykeslutt.

Nesten alle steder står det man bør trappe ned for å "venne av" kroppen med røyk og nikotin og når man har kommet ned på ett nivå man har opprettholdt lenge, da skal man kutte enda litt mer eller slutte helt.

Det funker sjeldent å kutte helt når man er vant med 15-20 røyk om dagen.

De aller fleste klarer ikke å slutte uten hjelpemidler og neste alle må prøve noen ganger før de klarer det helt.

Og for de som klarer å kutte helt ut med en gang, det er jo kjempe bra og flott for dem, men det er desverre ikke realiteten for alle.

For noen er det ett svare helvete å slutte og jeg skal ærlig innrømme at jeg er livredd for å slutte helt for det var faktisk noe inn i hampen helt for jævlig sist gang jeg prøvde.

At røyken styrte meg så forferdelig mye, kom som ett totalt sjokk for meg og jeg hadde ikke drømt om å bli tatt så hardt på sengen.

Eneste måten for at jeg skal klare å slutte er å trappe ned, for så hoppe i det å slutte helt.

Kanskje kritikk funker for noen, men det funker i hvertfall ikke for meg og jeg kjenner flere andre som blir provosert av besserwissere som skal fortelle deg fakta og ikke minst alle disse "tenk på barnet ditt- mennesker" som sitter på sin høye hest og formaner og dømmer gjør IKKE  saken bedre.

Det virker mot sin hensikt.

Jeg har trappet ned og det funket fint for min del og jeg fortsetter å trappe ned til jeg slutter helt.

Det har i allefall funket for min del. :)

Jeg skrev at jeg var hjulpet av å lese og se hvordan barnet reagerte på røyk. Ikke som en fordømmelse.

Mye av informasjonen man får om at de fleste trenger hjelpepreparater for å slutte stammer fra produsentene av disse. Det er en del som mener at de heller hjelper mot sin hensikt.

Den avhengigheten du kjenner mest til en den psykiske, det er det som gjør set så f...,,,, vanskelig å slutte. Det er integrert i vanene våre, og vi bruker det for å slappe av, roe ned, våkne etc.

Du må bare finne ut den beste måten å motivere deg selv.

Prøv etter ett par dager uten røyk å lukte på fingrene dine, de du pleier å røyke med. DET hjalp meg til videre motivering! :)

Lykke til!

Du prøver å slutte, forsvarer ikke røykingen din, bare der er du langt på vei :)

Jeg har lest flere steder på nettet ang røykeslutt og jeg har søkt masse på temaet røykeslutt.

Nesten alle steder står det man bør trappe ned for å "venne av" kroppen med røyk og nikotin og når man har kommet ned på ett nivå man har opprettholdt lenge, da skal man kutte enda litt mer eller slutte helt.

Det funker sjeldent å kutte helt når man er vant med 15-20 røyk om dagen.

De aller fleste klarer ikke å slutte uten hjelpemidler og neste alle må prøve noen ganger før de klarer det helt.

Og for de som klarer å kutte helt ut med en gang, det er jo kjempe bra og flott for dem, men det er desverre ikke realiteten for alle.

For noen er det ett svare helvete å slutte og jeg skal ærlig innrømme at jeg er livredd for å slutte helt for det var faktisk noe inn i hampen helt for jævlig sist gang jeg prøvde.

At røyken styrte meg så forferdelig mye, kom som ett totalt sjokk for meg og jeg hadde ikke drømt om å bli tatt så hardt på sengen.

Eneste måten for at jeg skal klare å slutte er å trappe ned, for så hoppe i det å slutte helt.

Kanskje kritikk funker for noen, men det funker i hvertfall ikke for meg og jeg kjenner flere andre som blir provosert av besserwissere som skal fortelle deg fakta og ikke minst alle disse "tenk på barnet ditt- mennesker" som sitter på sin høye hest og formaner og dømmer gjør IKKE  saken bedre.

Det virker mot sin hensikt.

Jeg har trappet ned og det funket fint for min del og jeg fortsetter å trappe ned til jeg slutter helt.

Det har i allefall funket for min del. :)

Men det funker jo ikke fint når det bare trappes ned, ikke sluttes.... Det er jo det som oftest skjer!

man må vel få en sjanse til å trappe ned og slutte vel?

Nå veit ikke jeg om du sikter kun til meg eller generellt andre mennesker som trapper ned, men jeg har i allefall en intensjon om å slutte og det er jo derfor jeg trapper ned!

Jeg har røyket under en røyk i dag og det går stadig nedover.

Hvordan man tar røykeslutten fatt må jo være opp til hver enkelt.

Og ikke alltid så funker det og man må prøve andre  metoder og andre ganger så funker det.

Hei! Jeg klarte å slutte tidlig, men det var vanskelig og det mest vankelige når jeg tenker tilbake var det at man tenkte så mye på den frdømte røyken! Mitt tips må bli å bare droppe en og en røyk og når du har vært røykfri et par dager så vil du se at det blir lettere og lettere for hver dag! Prøv å unngå situasjonene du bare må ha røyk, nå vet ikke jeg hvordan dagen din er lagt opp men jeg også "bare måtte ha morgenrøyken" derfor sov jeg så lenge jeg kunne slik at jeg kun rakk å fikse meg før jeg dro på jobb, var liksom ikke tid til røyk, etter mat kan du ta deg en is eller en annen belønning og puss tennene tidlig eller kanskje les en bok eller noe dom gjør deg distrahert helt til du er såpass trøtt at du bare legger deg uten røyken.. Da jeg hadde vært røykfri en stund(6-7 uker) var faktisk lukten av røyk vond selv om det fristet med røyk igjen noen uker etter det, men da fristet det kun psykisk pga minnene om det å røyke.. Skal ikke garantere at jeg ikke begynner igjen, men pr nå så har jeg troen.. Uff dette ble langt, men jeg håper jeg sa noe som kan hjelpe deg litt og ønsker deg hvertfall veldig lykke til.. :) Og til alle de som kommenterer negativt: les overskriften! La vær!!!

Du kan jo også som et alternativ prøve sånn e sig, det skal visst finnes uten nikotin.. Jeg prøvde en sånn, detvsmaker ikke akkurat som røyk, men man trekker inn og puster ut røyk ( damp)

Jeg røykte når jeg fikk positiv test av 20 om dagen :rolleyes: har prøvd å slutte før uten hell :( jeg trappet ned til 10 røyk men kom ikke lenger ned så bestemte meg for at dette orker jeg bare ikke!! Jeg skal være stolt over å være gravid ikke gå rundt og skamme meg over røykingen :( så en morgen var det brå stopp!! Det var ille en liten stund så gikk det værste over :) jeg brukte vel nesten 14 dager fra positiv test til røykeslutt :) mitt råd til deg er: drikk vann med litt sitron i :) der hjelper mot røyksug! Når det ble som værst så gikk jeg en tur eller nappet øynebryn:) men både legen min og jm syns det var imponerende at jeg hadde klart å slutte så tror nok det er mange som sliter med å klare å slutte :( ønsker deg masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...