Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Vi har akkurat kjøpt oss hus, og i forrige uke var jeg og mannen min innom for å ta div. mål og slikt til vi skal flytte inn. Selgeren sa da at det innebygde skyvedørsgarderoben på soverommet vårt følger med, men ikke klesskapet som er på det andre rommet. Det er et liksom "frittstående" klesskap med to dører. Er det ikke vanlig at alle garderobeskap følger med i salget? I tillegg sa han at han skulle ta med lampa som henger over spisebordet, fordi denne ikke er fastmontert, men ehh jo, det er den jo, de har jo til og med trekt kabelen langs halve stua... Ville dere sagt ifra eller bare latt det gå? Anonymous poster hash: 9657d...d8d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Sjekk hva som står i salgsbeskrivelsen vist det står der at det ikke følger med så gjør det ikke det men vis det ikke står noe skal alt som eg fastmontert av lamper ol følge huset vis ikke må di ta det ned før visning trudde eg Anonymous poster hash: 46ae6...938
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Trudde også at skap skulle følge huset Anonymous poster hash: 46ae6...938
Mamalarma Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Det er helt vanlig å ta med klesskap og lamper. Frittstående klesskap er jo et møbel og man tar med møbler når man flytter. Lamper - som lysrør er vel mer naturlig at henger igjen, men taklamper og lampetter tar folk med seg.
DaTuMa Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Klesskap, selv frittstående følger med. Samme med taklamper. Hvis det ikke skal følge med må det stå i prospektet. På lik linje som hvis ikke komfyr følger med. Litt usikker hva som gjelder for feks lampett på vegg.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 tommelfinger regel er at det skal være igjen like mange klesskap som det er soverom Anonymous poster hash: dd702...dec
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Alt fastmontert skal følge med, men noe annet når selgeren opplyser til evt. kjøpere hva han vil beholde. Vet om noen som solgte alle garderobeskapene separat, da huset skulle selges. Sært. Anonymous poster hash: 4b912...fe2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Da vi solgte huset fikk vi beskjed om av megler at vi måtte sette merkelapp på alle fastmonterte ting som vi ikke ville selge, deriblant lamper og spegl .. Det var visst noen nye regler som sa at kjøper kan forlange å få det med dersom de ikke vet at det ikke er til salgs?! Anonymous poster hash: 407be...328
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Alt som er montert fast, følger huset. Dersom ikke annet står nevnt. Man tar feks ikke med seg en innebygd oppvaskmaskin, men en som ikke er montert fast blir med. Garderobeskap skal selvsagt eierne ha med seg, lampe er montert og skal følge handelen, dersom ikke annet er nevnt. Anonymous poster hash: 3063f...ae3
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Jeg holder på å selge mitt hus, og tar med meg det jeg vil, foruten fastmonterte lamper ( montert direkte i uttak) Til og med skyvedørsgarderoben tar jeg med, den er fra ikea og er frittstående. Når vi kjøpte huset ferdigbygd, kom det uten klesskap, de tar jeg også med meg , fordi de er et møbel . Anonymous poster hash: 9f2b9...593
DaTuMa Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Flere av dere svarer jo feil. http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/salg-av-bolig/dette-folger-med-i-boligsalget/ Les denne og klikk på linken nederst. Der står alt spesifisert. En sånn liste får man også utdelt av megler når man både selger og kjøper så det burde ikke være så vanskelig å gjøre det riktig
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Jeg holder på å selge mitt hus, og tar med meg det jeg vil, foruten fastmonterte lamper ( montert direkte i uttak) Til og med skyvedørsgarderoben tar jeg med, den er fra ikea og er frittstående. Når vi kjøpte huset ferdigbygd, kom det uten klesskap, de tar jeg også med meg , fordi de er et møbel . Anonymous poster hash: 9f2b9...593 Men då må du og spesifisera dette i salgsoppgaven at du tar med skapet Anonymous poster hash: 46ae6...938
Gemini77 Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Alle rom som defineres som soverom skal komme med klesskap. Det er faktisk en regel. Det skal ved salg være med like mange klesskap som sengeplasser. Ang lamper er jeg usikker for hengelamper etc er jo et "møbel" og kommer jo veldig an på smak og stil. Lampen min over spisestua koster 10.000 kr og jeg elsker den så ikke søren om den hadde blitt igjen i huset hvis jeg flytter. Men sjekk med eiendomsmegleren ang reglene for dette. Men klesskap skal dere ha på alle soverom! Løse klesskap i en gang for eksempel kan de ta med.
Gemini77 Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Jeg holder på å selge mitt hus, og tar med meg det jeg vil, foruten fastmonterte lamper ( montert direkte i uttak) Til og med skyvedørsgarderoben tar jeg med, den er fra ikea og er frittstående. Når vi kjøpte huset ferdigbygd, kom det uten klesskap, de tar jeg også med meg , fordi de er et møbel . Anonymous poster hash: 9f2b9...593 Du kan ikke ta med deg det du vil med mindre du fjerner alt du ønsker å ha med deg før visningen. Og alle soverom skal ha et skap pr soveplass.
PrøvLykken Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Mange som svarer ut fra hva de syns og ikke hva som er fakta her... Garderobeskap følger huset, uansett om du synes det er et møbel. Lamper som er fastmontert følger huset. Lysekroner og lamper hengt på krok følger ikke huset. Hvis det går ledning gjennom hele stua, er den nok ikke fastmontert, eller festet med sukkerbit.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Det er vel sånn at garderobeskap følger med uavhengig av om det er fastmontert eller ikke. Lamper derimot er litt mer komplisert. Såvidt jeg husker medfølger ikke lamper som henger på krok (som f.eks lysekroner etc), og de som ikke er fastmonterte selvfølgelig. Det finnes helt spesifiserte lister på dette, og reglene endres stadig så viktig å finne en oppdatert oversikt. Anonymous poster hash: f7760...6d8
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #17 Skrevet 12. juni 2013 Her er svaret til flere av dere.. Av listen fremgår det blant annet at flaggstang, trær, busker og planter, heldekkingstepper, baderomsinnretning, garderobeskap, markiser og sentralstøvsuger skal følge boligen. Det skal også hvitevarer i kjøkken, utenom småapparater. Lyskilder som kupler, lysstoffarmaturer og skinner med spotlights følger med, mens lysekroner på krok, prismelamer og lignende tilhører selger. Anonymous poster hash: 94872...d13
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #18 Skrevet 12. juni 2013 skap som brukes som kles oppbevaring øker verdi på boligen og da bør det også følge med. Ellers skal det faktisk stå i takst. Vi har solgt leilighet. kunne ikke falt oss inn og ta med alle skapene. Gå igjennom ooplysninger. og gå utifra det. Ta en prat med megler om det ikke løser seg. Derfor man har megler Anonymous poster hash: 78c46...1e1
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #19 Skrevet 12. juni 2013 Tusen takk for svar alle sammen! Ja, da kan det faktisk virke som om den lampa over spisebordet ikke følger med ja, for den er bare trekt fra en stikkontakt og over halve stua og over til spisebordet. Men klesskapet som er på det andre soverommet kan det høres ut som følger med ja. Skal uansett ta kontakt med megler for å spørre Anonymous poster hash: 9657d...d8d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #20 Skrevet 12. juni 2013 Det er helt vanlig å ta med klesskap og lamper. Frittstående klesskap er jo et møbel og man tar med møbler når man flytter. Lamper - som lysrør er vel mer naturlig at henger igjen, men taklamper og lampetter tar folk med seg. Feil. Hvorfor svarer du mår du ikke kan reglene. Anonymous poster hash: a540d...6d1
NormaJean Skrevet 12. juni 2013 #21 Skrevet 12. juni 2013 Jeg syns helt ærlig at det er litt teit å lage bråk over ett klesskap! Mtp hvor mye penger dere sikkert har betalt for huset så blir dette lommerusk! La selger ta med seg skapet og kjøp ett eget;-)
Juuuunibaby <3 Skrevet 12. juni 2013 #22 Skrevet 12. juni 2013 Vi fikk bil i garasjen med på huskjøpet så alt er mulig!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #23 Skrevet 12. juni 2013 Så ufattelig tåpelig. Er jo helt unaturlig at klesskap man har kjøpt som møbel skal følge med huset. Typisk norske tulleregler. Anonymous poster hash: cbbc0...ed4
Ooops I did it AGAIN Skrevet 12. juni 2013 #24 Skrevet 12. juni 2013 Det er forskjell på de 'fastmonterte' skapene som følger med et hus og et frittstående kjøpt på feks Jysk/IKEA. Lamper som er fastmonterte skal stå igjen. Eks kupler eller lignende i tak. En spisestuelampe er gjerne bare hengt i taket og evt satt i en kontakt. Det kan opplyses om at en montert lampe ikje selges med huset, men om det ikke opplyses om skal det henge igjen. samme som feks oppvaskmaskin. Gardinstanga skal henge og panelovner. Så selgeren i ditt tilfelle, HI, kan ta med skapet og lampen. (Det er ikke vanlig å ta med seg garderobeskap som er satt fast i veggen, sånne vanlige hvite...)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2013 #25 Skrevet 12. juni 2013 Et skap per sengeplass...? Hmmm, når vi solgte huset for 2 år siden manglet det skap på 3 av 5 rom... men det er fordi vi ikke hadde skap der... skulle vi egentlig kjøpt skap til de rommene for å følge reglene? Anonymous poster hash: 6d658...c12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå