tusjpenn Skrevet 12. juni 2013 #1 Del Skrevet 12. juni 2013 Hei folkens. Lurer på om noen har noen gode råd til meg, vi begynner å bli ganske desperate nå. Jenta mi er 17 måneder gammel og har stort sett vært veldig grei å legge. Da hun var mindre ammet jeg henne i søvn (tok maks ti minutter), og da vi sluttet med det rundt 11 månedersalder var det litt synging og stryking og i en halvtimes tid før hun var i dyp søvn. Vi har alltid sittet inne på rommet med henne til hun har sovnet, for hvis vi går ut så skriker hun bare. Dessuten har det jo egentlig vært en rolig og fin stund. Fram til nå... De siste par månedene er hun helt crazy, og leggingen er blitt en kamp som vi gruer oss til, både pappaen og jeg. Hun er stort sett trøtt og mett og fornøyd når vi går inn på soverommet, men så begynner hun å hyle med en gang vi kommer inn. Vi leser litt og synger litt før vi legger henne ned i senga, da er hun rolig, men så fort vi legger henne i senga begynner hun å tulle og fjase. Setter seg opp og er helt klar for å leke og prate. Vi legger henne ned igjen og stryker og sier rolig at hun må sove...mens hun bare vil tøyse. Så kommer det perioder hvor hun lukker øynene og ligger helt rolig, for så å plutselig bli lys våken igjen og klar for å leke. Peker mot døra og vil gå ut. Roper etter vann (noe hun stort sett får litt av). Hvis vi går ut begynner hun bare å hylskrike og reiser seg opp, uansett hvor mange ganger vi går inn igjen og legger henne ned... Hun blir jo stuuuptrøtt etterhvert, men nekter allikevel å legge seg. Leggingen tar nå som regel rundt to timer, og det er utrolig slitsomt. Vi begynner prosessen rundt 18.30 med håp om at hun skal sove til kl 19, men hun sovner sjeldent før 20.30. Våkner kl 6-7 dagen etter. Hun pleier å sove rundt halvannen time på dagtid, og jeg har sagt i barnehagen at hun ikke skal sove etter kl 14. Hun er jo trøtt på kvelden, så jeg tror ikke hun sover for sent på dagtid. Vi har hengt opp svart stoff utenpå gardinene, så det går ikke an å få det mørkere i rommet. Lyset slipper jo uansett inn mellom sprekkene..men jeg vet ikke om det er dette som er grunnen til at hun ikke vil sove. På dagtid er det jo også lyst, og da er det aldri noe problem å legge henne. Hun sovner på et par minutter på dagtid. Vi har også prøvd å legge oss ned med henne i dobbeltsenga på kvelden og late som vi skal sove alle sammen, men det hjelper ikke. Hun vil fortsatt bare leke og tulle, og skriker hvis hun ikke får lov til det. Nå er vi veldig lei og slitne, for kvelden blir veldig kort og jeg føler jeg ikke rekker å gjøre noe annet enn å rydde og ordne litt i huset etter at hun ENDELIG er i seng, og så er det brått sengetid for oss også...det blir liten tid til bok og film og avslapning og slike ting som vi voksne trenger. Jenta er stort sett blid som en sol hele dagen lang og er en "enkel" unge ellers, men akkurat leggingen gjør meg gal. Er det noen som har opplevd det samme og som har noen tips?? Å la henne stå og skrike alene er uaktuelt.. Jeg har lest boka "Sove uten gråt" og har prøvd ut noen tips der, men syns ikke jeg får det til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
.Lillemy. Skrevet 12. juni 2013 #2 Del Skrevet 12. juni 2013 Hei, det høres ut som hun ikke er trøtt nok når hun legges 18.30. Prøve og utsette leggingen en halvtime-time eller kutte ned på dagsovingen? Min gutt på 10 mnd må ha 4-5 timer våkentid før han legge for kvelden, hvis ikke vil han ikke sove :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145429844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 12. juni 2013 #3 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Gutten min drev også og tullet i sengen, så lenge han fikk oppmerksomhet. Kastet smokken og bamsen og skulle ha meg til å plukke dem opp igjen, reiste seg, hoppet rundt, lo, sang og tøyset, og jeg la ham ned gang på gang på gang. Det gikk over da jeg begynte å sette meg med ryggen til ham litt unna sengen hans og lese en bok mens jeg ventet på at han skulle sovne. Han godtar heller ikke at jeg går ut av rommet, men all oppmerksomhet forstyrrer ham, uansett hvor trøtt han er, så jeg sier ikke at han må legge seg og sove, svarer ikke på ting han sier osv. I starten fortsatte han å tulle og kaste ting, men når jeg bare lot ham stå der uten å se på ham, samt ventet et par minutter før han fikk tilbake smokken, så ble det ikke så gøy lenger. Han har også en tåteflaske med vann stående ved siden av puten, så jeg slipper å gå frem og tilbake for å gi vann. Nå sovner han ganske fort, som oftest tar det rundt 20 minutter, men av og til er vi helt nede i 5. Har tenkt på at vi kanskje burde begynne å øve på å gå ut av rommet før han sovner også, men jeg er egentlig ganske fornøyd sånn det er nå, og er redd for å ødelegge det... (Må legge til at det tok over en time første gang jeg gjorde dette, og han prøvde ekstra hardt å få min oppmerksomhet de første par dagene, men så gikk det gradvis nedover.) Endret 12. juni 2013 av Hannah- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145429892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusjpenn Skrevet 12. juni 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juni 2013 Ja, dette var et godt tips, sitte med ryggen mot henne og ikke gi oppmerksomhet... Det kan jeg prøve ut. Så lenge hun ikke syns det er sårt og forvirrende at mamma og pappa plutselig ikke "bryr" seg om henne lenger.. Var gutten din på samme alder? Hun pleier å være trøtt i 19-tida, gjesper og gnir seg i øynene, så det burde ikke være noe i veien for å sovne da. Og denne tullingen ved leggetid skjer uavhengig av om hun har sovet bare en halvtime eller to timer på dagtid, så dermed har jeg tenkt at dagsovingen ikke har så mye med dette å gjøre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145430360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 12. juni 2013 #5 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Tror nok han var på omtrent samme alder da vi startet med dette ja, kanskje litt yngre. Det virket ikke som det plaget ham på noen annen måte enn at han hadde lyst til å leke liksom... Han har ikke vært redd eller skreket, bare fortsatt å tulle i starten som sagt. Også kommer det litt tilbake en gang i blant når han f.eks. har opplevd mye utenom det vanlige og fått mange inntrykk i løpet av dagen, spesielt om det varer helt til kvelden sånn at leggetid kommer litt brått på ham. Eller hvis han er syk og sliter med å sovne. (Men da pleier jeg å gi ham mer oppmerksomhet igjen, så jeg vet ikke om det er derfor eller fordi han er syk. ) Endret 12. juni 2013 av Hannah- Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145430414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 12. juni 2013 #6 Del Skrevet 12. juni 2013 Kan en faktor være at det kan være at hun er overtrøtt? Her fant vi ut at når lille rocketroll knir seg i øyene, gjesper og tegn til å være trøtt, da er vi for sent ute. Så i en periode så ble han faktisk lagt kl. 18. og ikke 18.30-19. Vi hadde også en veldig lik runde som dere nettopp. Han her er 15mnd. I tillegg til tidligere legging så hadde vi nøyaktig samme rutine hver dag. Til og med samme bok vi leste og samme sang vi sang og han fikk masse os og sitte på fanget. Vi gikk til slutt ut av rommet og lukket døren fysisk. Han skrek og kjeftet i flere dager (ikke lei seg gråt, men sint fordi han tyderlig ville at vi skulle være publikum og underholdning). Vi bestemte oss for at så lenge det var sånn type skrik og rop så skulle vi ikke gå inn døren igjen når vi først hadde lukket den. Frste dagene måtte vi se på klokken når vi gikk ut for det føles som en evighet de holder på, så vi ikke skulle bli fristet å gå inn så fort, "har jo faktisk bare gått 5 minutter". Vi hadde jo allerede prøvd det å gå ut og inn med større tidmellomrom (1min,3min,7min,14min...)og dabare eskalerte det hver gang vi gikk ut igjen og det var pån igjen. Vi har sittet inne sidenav sengen og bare sett t i luften. Men når vi går ut så får han det med seg på en eller annen måte, eller halvvåkner etter 20min og merker at vi har gått og det var pån igjen. Vi testet å fysisk gå bort å legge han ned hver gang han reiste seg. Han ble irritert og vi ble det og holdt på i 2timer med det så det ble med den ene gangen. Han var jo i halvsøvne når han ble lagt i sengen. Noe som det virker som deres lille er også. Nå er han helt fantastisk å legge. Vi henter koseklut og smokk i sengen før vi koser og synger sanger. Også er det over i sengen og han snur seg rundt og lukker øynene og vi går ut døra. Ikke et pip. Sier ikke at det fungerer for dere eller passer deres men fungerte for oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145430916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusjpenn Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 16. juni 2013 Tusen takk for svar. Jeg tror det har med testing av grenser å gjøre også...når moren min en sjelden gang legger henne sovner hun på fem minutter, helt rolig. Grrr ;-) Tusen takk for gode forslag ihvertfall. Jeg skal prøve de ut. Tar gjerne imot flere råd. Ungen sovna nå kl 22, da har vi prøvd fra kl 19. Det blir bare verre og verre dette :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145442035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 16. juni 2013 #8 Del Skrevet 16. juni 2013 Tusen takk for svar. Jeg tror det har med testing av grenser å gjøre også...når moren min en sjelden gang legger henne sovner hun på fem minutter, helt rolig. Grrr ;-) Tusen takk for gode forslag ihvertfall. Jeg skal prøve de ut. Tar gjerne imot flere råd. Ungen sovna nå kl 22, da har vi prøvd fra kl 19. Det blir bare verre og verre dette :-( Oi det var lenge ja... når og hvor lenge sov hun på dagen da? Hva gjør moren din når hun legger henne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145442148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusjpenn Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 17. juni 2013 Hun sov bare en time på dagen. Moren min gjør det samme som oss, bare legger henne ned og synger.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145443071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yrild Skrevet 18. juni 2013 #10 Del Skrevet 18. juni 2013 Er som jeg skulle skrevet det selv.... Gjeeeeesp... Her tror jeg det handler om utvikling, varme kvelder og tenner. Harbbestemt meg for å ikke stresse med det iom at vi har fire ukers ferie om et par uker....men ja det er et slit, spesielt når man harbvært godt vant ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056219-plutselig-en-kamp-%C3%A5-legge-17-mnd/#findComment-145448471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå