Gå til innhold

Solskinnshistorier??

Anbefalte innlegg

Hei! Min forrige fødsel endte i et svært traumatisk hastekeisersnitt, der både jeg og barnet var syk over lengre tid etterpå. Nå ser det ut for at det går mot keisersnitt også denne gangen.. planlagt sådan.. Jeg har fått snakket med jordmødre på sykehuset om frykten min uten at det har hjulpet nevneverdig.. Jeg er til dels lammet av frykt foran det kommende keisersnittet og trenger solskinnshistorier.. (dårlige keisersnitthistorier kan jeg nok om selv). Dersom noen har gode keisersnitthistorier de ønsker å dele tar jeg mer som gjerne imot..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144056201-solskinnshistorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går KS nr.3 i møte om en måned, og har veldig god erfaring med planlagt KS :)

Første fødsel endte i hasteks også hos meg, men heldigvis uten nevneverdige dårlige opplevelser. Med nr.2 var jeg rimelig klar på at det skulle MYE til for å få meg til å prøve igjen, så de planla ks med en gang :)

Ble innlagt kvelden før, fikk rom på barsel som jeg beholdt hele tiden :)

Jordmor og anestesisykepleier kom inn, og jeg fikk snakket om min angst for spinalbedøvelsen. Ble enig om at mannen fikk komme inn før den ble satt for å holde pysa i hånden ;)

Blodprøver ble tatt, og tidspunkt for når de kom for å forberede operasjon ble avtalt. Deretter fikk vi kvelden for oss selv :) vi kjøpe oss take away og kosa oss :

Kl.08 morgenen etter kom JM inn og satte igang. Venflon, kateter og sykehusskjorte ble montert, og jeg måtte vente litt på å få opp. Vel oppe traff jeg en kjempe flink og hyggelig anestesilege, og bedøvelsen ble satt uten noen traumer ;) selve KS gikk fort, og ut kom ei jente med mye meninger :) tok litt lenger tid å sy pga noe arrvev, men ikke nevneverdig.

Jeg fikk litt "luftsmerter", altså nervesmerter, i etterkant- men jeg fikk morfin mot det :) etterriene tok meg litt på senga, da jeg ikke var forberedt på noe sånt ;) hadde ikke det med nr.1.

Nå venter jeg spent på KS nr.3 som et planlagt 15 Juli :) Gruer ikke i det hele tatt denne gangen, da alt gikk så rolig og fint sist :) et planlagt KS er en MYE mer behagelig opplevelse etter min erfaring i allefall :)

Lurer du på noe må du bare spørre ;)

Lykke til! :)

Tusen takk for svar! Jeg vet jeg fikk problemer med å puste sist, men er usikker på om det var pga. spinalen, eller om det rett og slett var angst eller det at jeg var veldig syk som gjorde det. Har det gått greit med pusten for deg? og hvor lenge satt bedøvelsen i? ¨Husker ikke fra sist fordi det første døgnet etter var jeg mye "borte". Hadd også luftsmerter sist, så planlegger å ta miniform denne gangen for å forbygge.. Dersom du har andre tips tips til "lure" ting å gjøre i forkant av keisersnitt tar jeg gjerne imot. :-)

Første gang fikk jeg litt "trykk" i brystet, så det føltes som jeg ikke fikk puste ordentlig. Det viste seg å være pga noe jeg fikk intravenøst, så det unngikk de andre gang :)

Bedøvelsen sitter vel en 3-4 timer kanskje? Litt usikker jeg, har ikke sett på klokka ;) hjelper miniform mot luftsmerter? Jøss, takk for tips :) da skal jeg jaggu skaffe meg det ;)

Ifht tips tror jeg det er lurt å snakke med jordmor om hvirdan du føler det :) jeg har bl.a. ønsket å få en annen jordmor enn ved forrige fødsel, da vi ikke gikk så godt overens med henne :) skriv et fødebrev å send sykehuset i god tid :)

Sørg for å sove godt, å spise godt dagen før :) blir noen timer uten mat på KS-dagen!

Hvor langt er du på vei?

Takk! Pga at jeg forrige gang fikk et ekstremt prematurt barn, etter at jeg fikk Hellp har jeg fått god oppfølging på sykehuset denne gang. Bloant annet har jeg heldigvis fått en jordmor å snakke med på sykehuset. Vi skal skrive fødebrev, men visste ikke helt hva jeg skal ha med siden alt er skummelt.. hehe! Derfor spesielt godt å høre at ikke alle har det sånn, så håper denne opplevelsen blir bedre.

Jeg har fått time til keisersnitt 9. juli. Jeg er vel da 38+5 dager tror jeg, så vi har vel termin omtrent samtidig :-)

Jeg skal si ifra til anestesilegen om pustevanskene sist, da jeg er svært usikker på hva jeg klarte formidle under forrige keisersnitt om dette.. hehe..

Leste at miniform kunne hjelpe, og det samme sa de på apoteket, så det er absolutt verdt et forsøk tenker jeg. Ser det står på pakken at man må ha tatt dette i etpar dager før full effekt... så da tenker jeg å begynne 2-3 dager før keisersnittet.

Blir også rart å være uten mat og drikke på keisersnittdagen ja.. siden jeg har måttet hatt et jevnt inntak av mat for ikke å kaste opp i mange måneder nå..hehe! Håper bare det ikke blir veldig sent på dagen før det blir min tur..

• 4 måneder senere...

Annonse

Jeg hadde planlagt keisersnitt, og synes det gikk veldig greit. Synes det er vanskelig å kalle en stor operasjon for en "solskinnshistorie", , men jeg hadde ingen spesielle problemer i etterkant. Vondt i såret de første dagene, men jeg trengte ikke smertestillende etter tre-fire dager. Hvis jeg blir gravid igjen, tror jeg at jeg ønsker meg ks (har ikke noe ønske om å prøve vanlig fødsel, som for meg virker mye verre).

• 3 uker senere...

Jeg tok planlagt ks etter et traumatisk hastesnitt. Jeg gruet meg veldig, men det gikk kjempefint. Ingen komplikasjoner denne gangen. Det var like vondt etterpå, men det var veldig stor forskjell mentalt å vite hva man gikk til. Ikke at man trodde det skulle være en normal vaginal fødsel, og så ender man med et mareritt av en fødsel og hastesnitt. Jeg kunne faktisk tenke meg å få en #3. :) Synes ikke det planlagte keisersnittet var en fantastisk opplevelse, slik noen synes, for meg var det et stort inngrep og et nødvendig onde, men det var ikke noe annet alternativ. Det gikk altså veldig bra! Ønsker deg lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...