Gå til innhold

Får en liten kattunge i mårra. Hvor lenge skal den være inne før den kan gå ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det to uker?

Anonymous poster hash: 1f984...4ac

Skrevet

Når vi har gitt bort kattunger har vi anbefalt å holde kattungene inne i 4-6 mnd . Dette er det vi ble rådet til da vi fikk katt. Små kattunger klarer ikke forsvare seg ute mot andre katter eller dyr

Anonymous poster hash: be268...21f
Skrevet

Katter utvikler retningssans når de er rundt 6-7 måneder. Om dere vil at katten skal finne veien hjem igjen så venter dere med å slippe den ut til den er 6 måneder eller mer og når den er vaksinert og kastrert / sterilisert + chippet

Anonymous poster hash: 2afd6...0cd
Skrevet

Den skal holdes inne hvertfall en måned, og med tilsyn til den er en 8-9 måneder. Det er da stedsansen til katten utvikler seg såpass godt at den blir fullstendig trygg.

Skrevet

Jeg mener at når du skal skaffe deg katt, så bør du ha lest deg opp til det på forhånd, i litt mer pålitelige kilder enn her på et gravid/baby-forum. Lån ei bok, og google det du kan om forskjellige ting, du må henge i hvis du skal rekke alt til i morgen. Er nok mye mer enn to uker du bør holde den inne, iallfall.

Anonymous poster hash: 2ed31...20b
Skrevet

Pus var fanget i sitt eget hjem til hun var over et halvt år gammel. Det var virkelig ikke synd i henne, hun fikk være ute sammen med meg før. Du har ikke for alvor tenkt å slippe katta ut etter et par uker? Den skal være inne, kjenne huset, kjenne menneskene og vite hvor den hører hjemme før du slipper den ut. 

Anonymous poster hash: c30a2...206
Skrevet

To uker? Er du vittig eller. Enig med hun over som sier du bør lese deg litt opp.to skaffer deg ikke en liten kattunge på 10-12 uker for så å hive den ut etter to uker. Katten trenger ro og omsorg til å bli godt kjent med deg og familien først. Så kan du venne den til å være ute. Vær ute med den hver gang de første gangene. Da mener jeg du f.eks er ute i en times tid med barna i hagen og katten er med i lek etc. Etter vært kan du gå en en liten stund mens den er ute alene. Jeg ville satt vinduet på gløtt for å høre lott etter om den mjauer og er redd etc..

Vi fikk kattunge i midten av november som bare var 6 uker. I mars, april fikk den være litt ute med oss leke. Nå i mai, juni får hun være ute hver dag men ikke om natten. Hun er nå 8 mnd og nå koser hun seg og har god kontroll når hun er ute!

Lykke til med pusen!

Skrevet

En voksen katt bør holdes inne i minst 4 uker før den slippes ut når den kommer til nytt hjem. En kattunge på 12 uker må holdes inne mye lengre. 

Den har ikke utviklet stedsans før den er nærmere 8 - 9 mnd gammel, og bør ikke være alene uten før den tid. Dessuten bør ingen katt slippes ut før den er kastrert og id merket. 

Du kan derimot lufte katten i sele så lenge, en fin måte for katten å bli vant med utelivet på. 

Enig i at du bør spørre i andre, mer pålitelige kilder enn et mammaforum. 

Lykke til med pusen :)

Anonymous poster hash: 9b4f1...4f3
Skrevet

Vi hadde vår inne i to uker. Da vi tok den ut gikk den ikke utenfor hekken hele sommeren ( fikk den mai i fjor). Den var bare ute da vi var med den den første tiden den var ute.

Skrevet

Hmmm... Vi har hatt mange katter (kattunger) opp gjennom tida. Og har aldri holdt katten inne i flere mnd. Vi har sluppet de ut etter 3-4 uker, og da har vi vært sammen med de en stund før de har vært ute alene.

Har aldri blitt borte en eneste katt.

Skrevet

Hadde ALDRI SENDT ut en liten kattunge før minst om 3 måneder!! Normalt så skal voksne katter holdes inne 3 dager hvis de flytter til en ny plass. Det gjorde vi nå da vi nettopp flyttet med vår katt på 6 år. EN liten kattunge er som et lite barn. Går seg vill, kan rote seg vekk, falle  å slå seg og faktisk bli angrepet av andre dyr !!!

Hold den lille kattungen inne i minst 3 måneder og hvis den vil lufte seg så kan du ta den med ut på terrassen sammen med dere etc. 

Anonymous poster hash: 16cf4...fd6
Skrevet

I gamle dager sa dei 2 uker.

Og jeg holder ved det enda.

Har 4 katter, og foreldrene mine har sikkert hatt 10 stk i sine 50 år.

Og jeg/dei slipper kattungen ut etter 1-2 uker.

Dei har blitt borte, og da slipper jeg dei og følger med dei i 10 min ca, så går jeg og sussler med mitt med døren åpen.

Bare slipp den ut når den er 2 uker med god samvittighet :D

Jeg slapp faktisk en katt jeg hadde fått av en kompis ut første kvelden, og den kom hjem igjen, selv om den aldri hadde vert i det huset/nabolaget.

Var borte i mange timer, og plutselig satt den ved døra :D

Anonymous poster hash: 3afec...700
Skrevet

Jeg syns det høres hysterisk ut å holde kattungen inne i flere mnd. Greit nok å være med den ute den første tida. Men, som sagt så har vi aldri holdt kattunger inne mer enn noen uker. Det har gått helt fint med alle sammen.

Skrevet

Vi slapp våre ut i hagen med tilsyn etter et par uker og etter rundt 1 mnd var de ute alene. Det har vært helt uproblematisk, og de har alltid funnet veien hjem igjen. Skjønner ikke vitsen med å ha kattungen inne i mange måneder...

Skrevet

Hvis ingen her har jobbet for dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjoner, syns jeg de bør holde kjeft om akkurat "hvor bra" det går å slippe ut en kattunge.

Er dere klar over hvor mange katter som forviller seg som ungkatter??

Men hvis man ikke bryr seg så mye om katten blir vekk, så slipp den gjerne ut. 

Anonymous poster hash: 9b4f1...4f3
Skrevet

Som sagt så har vi hatt mange kattunger opp gjennom åra. Besteforeldrene mine også. Har aldri opplevd å miste en katt.

Så hvorfor kan man da ikke slippe de ut? Hvis det var så risikabelt, så syns jeg det er merkelig at hverken vi eller resten av familien har mistet en katt.

Skrevet

Små katter har som nevnt over ikke retningssans så tidlig, så du må nok holde den inne en stund lengre enn det. Min katt ble svært rastløs når den etter ca uker hadde slått rot i sitt nye hjem. Katten satt mye i vinduet, mjauet å gjorde det klart at han ville ut. For at han skulle bli kjent med omgivelsene og for at han ikke skulle bli så rastløs inne, begynte vi å gå tur med han i bånd. Gjorde dette i ett par måneder, frem til han ble ca 6 måneder å han ble kastrert. Dette med bånd var for oss supert, katten fikk også steder han likte seg på å som han oppsøkte når han ble sluppet fri.

Kan også være en fordel at du er ute sammen med katten i starten, når han slippes ut :-)

Lykke til. Spennende med nytt familiemedlem :-) kan være en liten utfordring også i starten når de vil leke med alt og ingenting, gardiner, ledninger, tær osv :-) husk, ikke slipp han ut før han blir gammel nok.

Skrevet

Som sagt så har vi hatt mange kattunger opp gjennom åra. Besteforeldrene mine også. Har aldri opplevd å miste en katt.

Så hvorfor kan man da ikke slippe de ut? Hvis det var så risikabelt, så syns jeg det er merkelig at hverken vi eller resten av familien har mistet en katt.

At noe ikke har skjedd med dere betyr verken at det er lurt eller at det ikke kan skje med andre.

Jeg kjenner folk som har kjørt i fylla og det har gått bra. Jeg vil likevel ikke anbefale det til andre. Jeg vet om kvinner som har røyka under svangerskapet og det har gått bra med babyen. Det er heller ikke noe jeg vil anbefale selv om det har gått bra med de jeg kjenner.

Å anbefale noe utelukkende basert på egenerfaring er kanskje ikke alltid like bra.

Til HI. Her er noen god råd fra dyrebeskyttelsen:

"Katter under 7 måneder skal ikke ut på egenhånd! Katter utvikler ikke retningssans før de er 7-8 måneder og katten vil veldig lett kunne forsvinne, og ikke klare å finne veien hjem igjen."

http://www.dyrebeskyttelsen-kristiansand.no/?page_id=452

Skrevet

Det blir vel litt drøyt å sammenligne å slippe ut en kattunge med å kjøre i fylla og røyke i svangerskapet?

Hadde vi anskaffet kattunge nå, så hadde jeg ikke sperret den inne i flere mnd denne gangen heller.

Skrevet

Det blir vel litt drøyt å sammenligne å slippe ut en kattunge med å kjøre i fylla og røyke i svangerskapet?

Hadde vi anskaffet kattunge nå, så hadde jeg ikke sperret den inne i flere mnd denne gangen heller.

Jeg sammenligner ikke. Jeg gir eksempler på ting som ikke er så smart, men som likevel kan gå bra. Ting som kan gå bra, men som kan ikke bør anbefale til andre på bakgrunn av egenerfaring.

Er man glad i katten sin så bør man gjøre det som er best. Hold den inne til den har utviklet seg nok både til å være ute OG til å bli kastrert / sterilisert før katten slippes ut.

Å ta sjanser med dyret sitt fordi det gar gått bra med noen andre er ikke noe jeg vil anbefale. Det koster så lite å gjøre det beste.

Skrevet

Vi fikk kattunge i desember -12. Den var inne i ca 2 mnd før vi gikk ut med den i bånd. Den likte IKKE båndet! Men vi var redd at den skulle gå seg vekk. I februar fikk den være ute uten bånd, men vi var sammen med den hver gang. Den gikk aldri lenger enn 5 meter fra døra, var litt skeptisk for å gå ut faktisk. I mars var den ute alene i korte stunder. Nå er den ute hele natta! Han vil ikke inn før om morran! Da spiser han og sløver inne noen timer før han må ut på jakt igjen. :)

Skrevet

Du trenger ikke holde katten innendørs hele sommeren. Du må bare passe godt på den!

Jeg har hatt flere katter, og er enig at det ikke er lurt å slippe de ut på egenhånd før stedsansen er på plass... Men klart du kan ha pus med ut i hagen i sommer å leke i gresset. Du må bare passe godt på at den holder seg rundt bena dine :) 

Skrevet

Du kan slippe ut kattungen så lenge du er ute sammen med den og passer på den. Men den bør ikke få gå ut alene før den er 7-9 mnd gammel. Det er veldig leit om den skal forvinne. Den kan lett rote seg bort, følge etter noen og ikke finne veien hjem. Tenk da bare på den lille kattungen som står der helt forvirret og roper på mamma og ingen kommer og redder den.

Nei, vent til pus vet hvor den bor og har utviklet retningssans rundt 7-9 mnd før den går ut på egenhånd. Og ta også ansvar og kastrer/steriliser og chip katten før du lar den vandre ut alene.

Skrevet

Folk tror fremdeles katter klarer seg selv omtrent fra de er født ser jeg. Dere burde oppdatere dere på det meste, å kaste ut kattunger etter noen få uker er sinnsykt. Lurer på om dere hadde gjort det samme med en rasekatt til 5-10 000 kr? Er det ikke så viktig eller farlig om katten er gratis? 

Skam dere, og les dere opp på hvordan katter faktisk fungerer!

Anonymous poster hash: efdb6...287
Skrevet

Vi har også vært med pusene ut en stund før de fikk gå ut alene. Men, det høres jo ut på svarene her som om at man for all del ikke må slippe katten utenfor døra før den er 8 mnd. Det syns jeg er å være vel hysterisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...