Gå til innhold

6 mnd - kan vi ditt og datt? ;)

S_Dreams

Anbefalte innlegg

Datteren min er blitt 6 mnd nå og da lurer jeg på:

Kan vi slutte å koke flasker nå? Ta de i vaskemaskinen istedet?

Skal vi gi NAN 2 istedet for NAN 1? .

Er eneste forskjellen på NAN 1 og 2 at det er mer jern i 2?

Kan det bli for mye jern siden hun også får jern fra maten?

Kan vi gi henne kaldt vann rett fra springen?

Når kan vi begynne med brødmat? (redd for at hun setter det i halsen).

Er det best å gi brødmaten i biter eller i hele skiver?

Hvor mye væske bør hun få i seg utenom maten?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan slutte å koke flaskene.

Ja, du kan gi Nan2 istede for 1.

Usikker, men Nan 2 er fra 6mnd og er laget ut i fra hva en 6mnd baby stort sett får i seg.

Nei, det tror jeg ikke.

Ja, bare gi kaldt vann fra springen.

Bare begynn med brødmat. Min datter er snart 5mnd og spiser brød. Pass på at hun sitter når hun spiser så hun ikke setter det i halsen.

Det er delte meninger om biter og skiver. Jeg gir biter. De som lar babyen spise selv har jeg hørt foretrekker skiver.

Væskemengde utenom tror jeg ikke du får til å bestemme. Jeg får iallefall ikke til det. Tilbyr væske først, men hun vil ikke ha. Blir bare mme som tørstedrikk her, mellom bitene. 

(håper du forstår hvilke svar som passer hvor.)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 6,5mnd og jeg har begynt med nan 2, Vasker flaskene i oppvaskmaskin, min får fortsatt kokevann, har så vidt begynt med litt brød, jeg bare gi henne par biter av og til. Min var 8,1kg på 6mnd kontroll så 10% væske pr kg, så dvs 800ml må hun ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAN2 er tilleggsmelk. dvs tillegg til fast føde. hvis du ikke har begynt med variert fast føde så er det NAN1 du skal bruke som er morsmelk erstatning.

jeg har ikke selv begynt med brød enda av samme grunn som deg. er redd det skal sette eg fast i halsen og min har ikke fått noe tenner enda. 

det er ikke nødvendig å koke flasker etter at mini begynner å putte ting i munnen som leker og hender og føtter... så det sluttet vi med når mini var ca 15-16 uker. 

jeg gir kaldt vann fra springen. har gjort i en mnd nå ca. 

mini er straks 6 mnd her og veier 9 kilo. han får NAN1 og grøt til lunsj. noen dager får han middag fra glass. de dagene passer jeg på å gi han NAN2. det er mindre energi i NAN2 enn det er i NAN1. så du må ta hensyn til det også. 

:) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pga melkebakterier at vi koker flasker og ikke pga alt mulig annet som ungen får i seg når de begynner å putte ting i munnen? Og er det slik at når babyen er ca 6 mnd så er immunforvaret sterkt nok til å bekjempe denne melkebakterien?

Puttet flaskene i vaskemaskinen i går kveld, men kokte dem likevel etterpå... I dag når smokkene var tørket så jeg at de hadde et lag med film på seg, så måtte vaske dem for hånd og koke dem igjen:(

Hun spiser to måltider med grøt, ett med middagsglass og ett med frukt, så da kan vi vel gå over til NAN 2 da:)

Har prøvd å gi henne kaldt vann fra tutekopp i dag, men det ble mest lek med koppen. Hun skjønner det vel etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva Nesle skriver i 2008:

Forskjellen på Nan 1, 2 og 3 er følgende:

NAN 1 (fra fødselen)og NAN 2 (fra 4 mnd) er begge morsmelkserstatninger, mens NAN 3 (fra 10 mnd) er ment som en tilskuddsblanding som skal brukes sammen med annen kost.

Forskjellen mellom NAN 1, NAN 2 og NAN 3 er primært jerninnholdet i de ulike produktene. Tilsatt jernmengde øker oppover de ulike trinne, dette fordi barnets medfødte jernlagre brukes opp ved 4 måneders alder, slik at barnets jernbehov øker. NAN 1 er tilsatt 3,1 mg jern, NAN 2 er tilsatt 6,2 mg jern og NAN 3 er tilsatt 7,6 mg jern per 100 g pulver. Videre er det også noe forskjell i protein- og fettsammensetningen mellom NAN 1/2 og NAN 3, tilpasset alderen til barnet. NAN 1 og 2 har lik protein- og fettsammensetning, men ulik fra NAN 3. Dette fordi NAN 3 er ment som et alternativ til kumelk fra 10 måneder når barnet spiser et variert kosthold. NAN 3 inneholder de samme næringsstoffene som kumelk, men har mer jern og en bedre protein- og fettsyresammensetning tilpasset det voksende barnet.

Tilskuddsblanding har andre krav til sammensetning enn morsmelkerstatning. Morsmelkerstatning er en fullverdig ernæring som skal dekke alle barnets behov for næringsstoffer. Det gjør ikke NAN 3, som er en tilskuddsblanding og skal brukes sammen med annen kost.

Med vennlig hilsen

Liv Sjølie

Forbrukerkontakt

A/S Nestlé Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...