Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8 mnd hylgriner hver gang han bæsjer. Kommer bare ut små steinharde kuler. Hva gjør jeg?

Har prøvd svisker og maltekstrakt, men hjelper ikke.

Han har også mindre matlyst. Men allmenntilstanden er bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags svisker gir du? Ferdig på glass eller hjemmelaget sviskemos? Jeg synes hjemmelaget fungerer bedre enn ferdigkjøpt (og gi MASSE). Sviskesafta du får kjøpt fungerer også bra.

Skrevet

Hjemmelaget sviske- og aprikosmos er også bra for magen, forresten.

Skrevet

Jeg lager også hjemmelaget sviskemos og det fungerer kjempebra! Spiser han noe som gjør han så hard i magen kanskje? Min blir feks fort hard i magen av banan, selv om hun spiser bare noen biter. I tillegg er det jo ofte banan i de ferdige fruktmosene så de kan hun ikke få for mye av.

Skrevet

Gutten min på 8 mnd hylgriner hver gang han bæsjer. Kommer bare ut små steinharde kuler. Hva gjør jeg?

Lager du sviskemosen selv?

Her er det den som fungerer. Kjempe enkelt å lage og smaker mang gang bedre! 

Maltekstrakt kan gi hard mage, bare så du er klar over det...

Ellers finnes Dufalac (?) på apoteket og kan gis i små mengder.

Skrevet

Lager ikke sviskemos selv nei.

Hvordan gjør jeg det? Det skal jeg gjøre i morgen.

Kan de bli harde i magen av maltekstrakt? Har kun hørt at det hjelper mot hard mage, men hva vet da jeg :)

Skrevet (endret)

Det er kjempeenkelt å lage sviskemos selv. Kjøp svisker, ha dem i ei gryte og fyll på med vann til det dekker sviskene. Kok i 10 min og mos med blender eller stavmikser. Ha ev også i aprikoser (før du koker, så klart). Mener jeg brukte to poser svisker og en pose aprikoser sammen da jeg laget til storebror. Mulig aprikosene bør bløtlegges først, det husker jeg ikke..

Veldig greit å fryse i isbitformer, så tar du bare en eller to ut hver gang du lager grøt og putter i det varme vannet, så blir grøten passe lunka med en gang :)

Google "hjemmelaget sviskemos" så får du mange oppskrifter også!

Endret av elma82
Skrevet

Pass på at han drikker nok vann væske ;-)

Skrevet

Hei hadde samme problemet med snuppa. Hjalp verken med sviskemos eller maltextrakt hun hadde også dårligmatlyst. Fikk beskjed av legen på hs om å gi henne laktulose 3-6 ml * 2 daglig i noen uker. Blandet det i grøten hennes. Det gjorde susen sluttet med det etter 2,5 for å se om hun ble bedre i magen uten...og det ble hun!

Skrevet

Hei hadde samme problemet med snuppa. Hjalp verken med sviskemos eller maltextrakt hun hadde også dårligmatlyst. Fikk beskjed av legen på hs om å gi henne laktulose 3-6 ml * 2 daglig i noen uker. Blandet det i grøten hennes. Det gjorde susen sluttet med det etter 2,5 for å se om hun ble bedre i magen uten...og det ble hun!

Takk for tips. Nå er det 1,5 døgn siden sist bæsj. Så i morgen må jeg gjøre noe hvis han er helt forstoppet
Skrevet

Støtter meg til hjemmelaget sviskemos. Hjelper som bare det på min lille gutt.

Skrevet

Har alltid hørt at blåbær virker forstoppende, men på lille tulla mi virker det motsatt. Og hun kommer på do som bare det. Kan jo prøves hvis ikke noe annet virker :)

Skrevet

Det hjelper med masse matolje (olivenolje o.l) i middagsmaten, minst 4 t-skjeer, pass også på at det er nok væske i maten, at grøt og middag ikke er for tykk. Banan og kokt gulrot virker stoppende på magen, unngå disse. Gi heller masse grønne grønnsaker, de har mest fiber i seg. Unngå hvit ris og vanlig pasta, gi heller fullkornspasta feks. 

Gi masse væske og hjemmelaget sviskemos er supert for å sette i gang magen! Du kan også snike inn litt olivenolje i sviskemosen også..

• 2 uker senere...
Skrevet

Ville ha kontaktet lege, noen babyer må ha hjelp til å myke opp magen med foreksempel lactolose... vist babyen kan fort begynne å holde igjenn når han forbinner bæsjing med smerte, å da baller det på seg

Skrevet

Jeg ringte HS. Hun sa ha en STOR spiseskje maltekstrakt i hver grøtporsjon. Og nå har det hjulpet.

Hun anbefalte å kontakte lege hvis det bare ble verre oh verre. Hun frarådet sterkt å gå på apoteket å bare kjøpe noe.

Brukte visst alt for like maltekstrakt

Skrevet

Syns ikke det er særlig snilt å pøse på med olje til disse små... Grunnen til at det virker er jo at tarmen er noe umoden så de ikke klarer å ta opp all denne oljen.

Jeg har fjernet galleblæren min (essensiell for fordøyelse av fett), og dersom jeg spiser for mye fett på en gang så kommer jeg meg på do, ja! Men det gjør fader så vondt i magen timene i forveien!!

Skulle baby ha en så moden tarm at alt fettet tas opp, så vil det i hvertfall gi rask vektøkning! Og for mye fett ifh til proteiner og karbohydrater.

Ang malt eller laktulose: det virker ganske likt ved at vann forblir og/el trekkes til tarmen, men laktulose er i tillegg gunstig for sammensetningen av tarmflora. På sikt kan laktulose gjøre tarmen bedre fungerende.

Skrevet

Jeg pleier å ha litt olje i stumpen på vesla før hun skal bæsje, da går det lettere for seg!

Skrevet

Har alltid hørt at blåbær virker forstoppende, men på lille tulla mi virker det motsatt. Og hun kommer på do som bare det. Kan jo prøves hvis ikke noe annet virker :)

Det står på glasset med blåbær,men jeg merket det ikke selv..
Skrevet

Det står på glasset med blåbær at det virker forstoppende,eller motvirker løs mage,men jeg merket det ikke selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...