Gå til innhold

Overvåking på jobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje ikke helt, men hør på dette:

Var på butikken i dag, og da jeg stod i kassa, la jeg for første gang merke til en stor flatskjerm bak meg, med overvåkingsbilder av butikken. Jeg spurte om det var nytt, men det var det ikke. Hun i kassen sa de hadde mange kameraer i butikken. Så kommenterte jeg at jeg ikke hadde sett noen skilt hvor det stod at butikken var overvåket, men at jeg nok hadde oversett dem. Hun i kassen var usikker på merkingen.

Så begynner hun å viske, mens hun ser seg bak ryggen, lettere paranoid; " du aner ikke hvordan det er her, sjefen har installert mellom 30 og 40 kameraer, som han bruker aktivt mot oss ansatte!! Om noe går galt i butikken, om en av oss ansatte tabber oss, velter noe, setter noe feil etc, så leter han opp den skyldige på kamera, og tar det derfra. Det er ikke rom for den minste feil, og han følger med på ALT fra kameraene!!

Dette kan da ikke være lov - eller...?

Anonym poster: 0929a403f86c206b9a116f46fa759b2a

Skrevet

Nei, dette høres suspekt ut! Herregud, at folk klarer å jobbe der da... Jeg hadde bare fucket opp mer hvis jeg visste sjefen satt og iakttok meg dagen lang.

Anonym poster: 53f3306c896b685749c3de1d193f7413

Skrevet

Jobbet et sted der sjefen brukte kameraene til å sjekke om vi var effektive nok. Slutta etter tre måneder, det er ikke lov nei!

Skrevet

Det er ikke lov å bruke det mot ansatte, kun dersom noe kriminelt har skjedd. Så er det noen regler på når det skal slettes...dette husker jeg ikke. Så mener jeg bestemt at det skal merkes at det er overvåkingskamera

Skrevet

Jeg var renholder på en butikk som hadde kamera i garderoben

Anonym poster: a5ddf924e2814b7ae06d42526bcfe7c7

Skrevet

Ser at det kan være en gråsone her ja. Hun i kassa sa at det ikke hadde vært et stort problem med tyveri, men så kan det jo da virke som om butikksjefen bruker dette for å kontrollere de ansatte:-/ HI

Skrevet

Kanskje ikke helt, men hør på dette:

Var på butikken i dag, og da jeg stod i kassa, la jeg for første gang merke til en stor flatskjerm bak meg, med overvåkingsbilder av butikken. Jeg spurte om det var nytt, men det var det ikke. Hun i kassen sa de hadde mange kameraer i butikken. Så kommenterte jeg at jeg ikke hadde sett noen skilt hvor det stod at butikken var overvåket, men at jeg nok hadde oversett dem. Hun i kassen var usikker på merkingen.

Så begynner hun å viske, mens hun ser seg bak ryggen, lettere paranoid; " du aner ikke hvordan det er her, sjefen har installert mellom 30 og 40 kameraer, som han bruker aktivt mot oss ansatte!! Om noe går galt i butikken, om en av oss ansatte tabber oss, velter noe, setter noe feil etc, så leter han opp den skyldige på kamera, og tar det derfra. Det er ikke rom for den minste feil, og han følger med på ALT fra kameraene!!

Dette kan da ikke være lov - eller...?

Nei, dette er fullstendig ulovlig! De ansatte skal være informert, kameraene synlig og tydelig merket. Det er også et svært strengt saklighetskrav, 2- 3 kameraer i en middels stor butikk, inkludert ett som viser kassen hadde vært lov, neppe flere enn 5- 6. Her må du be henne kontakte datatilsynet og arbeidstilsynet!

Anonym poster: ab436d6787bf63a0a3deb7fe5b1f273e

Skrevet

Det er ikke lov å bruke det mot ansatte, kun dersom noe kriminelt har skjedd. Så er det noen regler på når det skal slettes...dette husker jeg ikke. Så mener jeg bestemt at det skal merkes at det er overvåkingskamera

Nei, generell overvåkning av de ansatte er ikke lov. Hvert enkelt kamera må være saklig begrunnet. Og all overvåkning skal i tillegg være synlig og tydelig, og skriftlig informert om til alle ansatte. Det er ganske vanlig å ha kamera ved en kasse hvor det foregår kontanthåndtering, men det er ikke greit i en garderobe, på pauserommet eller innhentet informasjon misbrukes.

Anonym poster: ab436d6787bf63a0a3deb7fe5b1f273e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...