Gå til innhold

Gravid og stressende jobb situasjon???( Sykepleier)

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsgravid, og sikkert litt mer engstelig enn jeg behøver. Gravide Bør jo unngå stress. Dette får meg til å tenke over min jobb situasjon. Som sykepleier med for få ansatte fra før av, mye pasienter, liten tid er det mye stress hvertfall 90% av dagene. Tunge løft i perioder, vi unngår selvfølgelig løft der det er mulig, men det er jo ikke alltid det går. . Hvordan er det å skulle gå gravid oppi en slik arbeidssituasjon? Noen som f.eks har snakket med fastlegen/jordmor om dette

Bør jeg stresse rundt på jobb?, jobb redusert?

(PS : selv om jeg er sykepleier jobber jeg ikke med gravide, så har ikke så mye kunnskap på det feltet)

Anonym poster: 9627f922cd6160ab4b554f3d2ffe8a81

Fortsetter under...

Du bør snakker med arbeidsgiver om å få tilrettelagt slik at du unngår du tyngste løftene etter hvert som magen vokser. Stress er ikke noe farlig i seg selv, men om du skulle få f.eks veldig hyppige kynnere av stress vil det være aktuelt med tilrettelegging eller redusert arbeidstid.

Anonym poster: deb71c6daeef50ff876250991e799115

Hehe det er faktisk sant. Det blir jo sikkert litt løft og stress for dere som har barn fra før av tenker jeg ;-) skal høre med legen om jeg kan få ett skriv om at jeg ikke skal løfte tungt, og må ha tilrettelagt der. Skal også be om å slippe å jobbe natt, det takler jeg ikke fra før og takler det enda dårligere nå (blir dårlig).

Hi

Unngå stell? De tyngste løftene kan jeg forstå, og spesielt når man kommer lengre uti svangerskapet/plages med bekkenløsning, men stell?

Det er ikke slik at man blir helt handikappet selv om man er gravid! Hvordan gjorde de det i gamle dager? Vi har gått gravide siden tidenes morgen, kroppen tåler mer enn som så!

Hvis du merker at du blir plaget av masse kynnere, eller får bekkenløsning, skal du selvsagt ta det opp med lege/sjef. Men det er ikke slik at man automatisk trenger tilrettelegging på jobb bare fordi man er gravid!

Stresset får du nesten kjenne på, det kan være fryktelig stressende, jeg er sykepleier selv, så det vet jeg. Men det er heller ikke slik at man blir en skjør blomst som må skjermes fra det virkelige liv.

Hva med de som har flere barn? Som får to tette? Som har nattevåk og løfter på trassige tikilosbarn?

Realitycheck ;)

Anonym poster: 053593f498567daaed92e912ec8737db

Annonse

Du er en kandidat for å få svangerskapspenger dersom jobben ikke kan tilrettelegge bedre for deg. Les om svangerskapspenger på nav.no og snakk med lege/jordmor. Begge disse kan søke svangerskapspenger for deg. Er selv sykepleier og har fått svangerskapspenger fordi jeg har en jobb i omsorgssektoren som ikke lot seg tilrettelegge mine behov i svangerskapet. Søk! Dette får du innvilget :-)

Anonym poster: d08daae0e54ec8ae9da1eb5b443de0dc

Jammen har du plager da? Bekkenløsning eller annet som gjør at du ikke klarer å løfte?

Så lenge du er frisk er det da ikke noe i veien med å løfte tungt! I hvertfall ikke så lenge det er noe du pleier å gjøre!!

Det å være gravid uten nevneverdige plager er det ingen problem!!!

Stress ala jobbstress er ikke farlig! De fleste har en stressende jobb, og man blir ikke sykmeldt av den grunn!! ( så lenge du ikke for eksempel ikke får kynnere av det)

Hilsen sykepleier i tung og stressende sykehusavdeling med 3 graviditeter bak seg...

Anonym poster: 30921210893650834d60c5d91e2c89b0

Generelt har mine kollegaer tatt god hensyn til meg når jeg har vært gravid. Jeg har sluppet å stelle de mest utagerende / tunge pasientene. Det verste for meg har imidlertid vært den evige traskingen i lange korridorer.

Hvor langt er du på vei da? Hvis du ikke har noen store plager som bekkenløsning eller hyperemesis bør du nok belage deg på jobbing, men du har lov til å bli tatt hensyn til :)

Anbefaler deg å finne litteratur om forflytningsteknikk, mange tunge løft kan unngås.

Glad jeg jobber på barneavd. Ingen tunge løft eller stell :) Eneste tilretteleggingen gravide trenger er at vi ikke skal håndtere cytostatika. Så ingen kan holde graviditeten skjult der. Ofte vet vi at sykepleieren er gravid før mannen vet det :) Veldig rart vis plutselig en av oss ikke skal ha ansvar for en av barna som skal ha kur. Da vet vi at det er ugler i mosen :)

Vi kan også slippe å jobbe natt, da dette kan øke sjansen for spontanabort. Arbeidsgiver hos oss er hvertfall veldig grei på det. Men det er en del stress på avd. vår men det gjelder bare å holde hodet mest mulig kaldt, og så lenge det er sunt stress så går det greit. Er det kaotisk stress som foregår over lang tid er det uansett ikke bra for kroppen, gravid eller ei.

Anonym poster: 3159b7bbb85c7af8178b971b844d9844

Du har krav på å få tilrettelagt arbeidet ditt, både med tanke på arbeidstid og arbeidsoppgaver. Snakk med sjefen din, det er helt sikkert et opplegg for slikt hos dere.

Nei, egentlig er det ingenting i veien for at en med et normalt svangerskap skal kunne løfte tungt, med tanke på svangerskapet i seg selv altså ingen fare for spontanabort eller for tidlig fødsel.

Men svangerskapet i seg selv gjør at man er mer utsatt for belastningsskader i skjelettet, feks prolaps i ryggraden. Slik at man skal være veldig forsiktig med å løfte tungt uansett om man er gravid. Man kan få varige men.

Jeg har jobbet fullt i to svangerskap, med både nattevakter og masse stress. Jeg har to friske gutter som resultat av det.

Men graviditeter er forskjellige, og i denne graviditeten har jeg kastet håndkle måneder før permisjonen min begynte. Kroppen min strittet i mot, fikk masse plager med kvalme, sterke kynnere og bekkensmerter. Dette ble vesentlig verre når det var stress på jobb.. Jeg brukte dagesvis på å komme meg etter en vakt.

Mitt råd er derfor å lytte til kroppen din - og hør med sjefen din angående nattevaktene. De ble tidlig et problem for meg også denne gangen.

Anonym poster: 1482084925e1860b55c313b20baf46c6

• 1 år senere...

Annonse

Liten oppdatering fra hi.

Fant tilfeldigvis igjen tråden min fra i fjor. Jeg opplevde å miste i Ma i uke 15, oppdaget uken etterpå. Gravid igjen nå å får full tilrettelegging grunnet fjorårets hendelse. Ingen tunge løft og redusert stilling denne gang, heller ingen nattevakter.

Anonymous poster hash: 9627f...a81

Glad jeg jobber på barneavd. Ingen tunge løft eller stell smile.png Eneste tilretteleggingen gravide trenger er at vi ikke skal håndtere cytostatika. Så ingen kan holde graviditeten skjult der. Ofte vet vi at sykepleieren er gravid før mannen vet det smile.png Veldig rart vis plutselig en av oss ikke skal ha ansvar for en av barna som skal ha kur. Da vet vi at det er ugler i mosen smile.pngVi kan også slippe å jobbe natt, da dette kan øke sjansen for spontanabort. Arbeidsgiver hos oss er hvertfall veldig grei på det. Men det er en del stress på avd. vår men det gjelder bare å holde hodet mest mulig kaldt, og så lenge det er sunt stress så går det greit. Er det kaotisk stress som foregår over lang tid er det uansett ikke bra for kroppen, gravid eller ei. Anonym poster: 3159b7bbb85c7af8178b971b844d9844

Er det noe som er vedtatt for sykepleiere? Altså å ikke haattevakter som gravid? Som lege får man ikke vaktfritak før uke 28, med mindre man får "ordre" om tilrettelegging fra lege/jordmor. Det er altså ikke vedtatt som en selvfølge for gravide leger. 24-timers vakter er helt vanlig for gravide.

Anonymous poster hash: 0bd16...224

Glad jeg jobber på barneavd. Ingen tunge løft eller stell smile.png Eneste tilretteleggingen gravide trenger er at vi ikke skal håndtere cytostatika. Så ingen kan holde graviditeten skjult der. Ofte vet vi at sykepleieren er gravid før mannen vet det smile.png Veldig rart vis plutselig en av oss ikke skal ha ansvar for en av barna som skal ha kur. Da vet vi at det er ugler i mosen smile.pngVi kan også slippe å jobbe natt, da dette kan øke sjansen for spontanabort. Arbeidsgiver hos oss er hvertfall veldig grei på det. Men det er en del stress på avd. vår men det gjelder bare å holde hodet mest mulig kaldt, og så lenge det er sunt stress så går det greit. Er det kaotisk stress som foregår over lang tid er det uansett ikke bra for kroppen, gravid eller ei. Anonym poster: 3159b7bbb85c7af8178b971b844d9844

Er det noe som er vedtatt for sykepleiere? Altså å ikke haattevakter som gravid? Som lege får man ikke vaktfritak før uke 28, med mindre man får "ordre" om tilrettelegging fra lege/jordmor. Det er altså ikke vedtatt som en selvfølge for gravide leger. 24-timers vakter er helt vanlig for gravide.

Anonymous poster hash: 0bd16...224

Har faktisk ikke vært borti en lege nesten på det sykehuset jeg jobber, som har vært sykmldt som gravide. Det er vel den yrkesgruppa i Norge med minst sykefravær👍

Anonymous poster hash: 902a0...372

Jeg har jobbet 50% natt i alle mine 3 svangerskap. (Var sykemeldt fra uke 5-13 i alle svangerskapene og på slutten pga mye kynnere i første svangerskap, for liten vekt økning i 2 svangerskap og pga bekkenløsning og veldig hektisk avd i 3 svangerskap) jeg hadde ikke sykemeldt meg hvis det kun var stress på jobben, og endel tunge løft. Men hvis du får tilleggs plager så ville jeg ha gjort det.

Anonymous poster hash: c5899...dab

Jammen har du plager da? Bekkenløsning eller annet som gjør at du ikke klarer å løfte?

Så lenge du er frisk er det da ikke noe i veien med å løfte tungt! I hvertfall ikke så lenge det er noe du pleier å gjøre!!

Stress ala jobbstress er ikke farlig! De fleste har en stressende jobb, og man blir ikke sykmeldt av den grunn!! ( så lenge du ikke for eksempel ikke får kynnere av det)

Hilsen sykepleier i tung og stressende sykehusavdeling med 3 graviditeter bak seg...

Dette var et veldig typisk "sykepleier-svar". Skal vel helst unngå stress!! Merkelig at du mener at det er uproblematisk å stresse mye under graviditet. Selv om det har gått bra for deg så betyr det ikke at du kan proklamere at stress er OK for en gravid. Stress kan føre til MANGE komplikasjoner. 

Hilsen en annen sykepleier 

Anonymous poster hash: 12b47...bec

Dette var et veldig typisk "sykepleier-svar". Skal vel helst unngå stress!! Merkelig at du mener at det er uproblematisk å stresse mye under graviditet. Selv om det har gått bra for deg så betyr det ikke at du kan proklamere at stress er OK for en gravid. Stress kan føre til MANGE komplikasjoner.

Hilsen en annen sykepleier

Anonymous poster hash: 12b47...bec

Rart nesten ingen leger er stresset og blir sykmeldt da. Men det er kanskje bare spl som har en stressende jobb??

Anonymous poster hash: 902a0...372

Jeg er førstegangsgravid, og sikkert litt mer engstelig enn jeg behøver. Gravide Bør jo unngå stress. Dette får meg til å tenke over min jobb situasjon. Som sykepleier med for få ansatte fra før av, mye pasienter, liten tid er det mye stress hvertfall 90% av dagene. Tunge løft i perioder, vi unngår selvfølgelig løft der det er mulig, men det er jo ikke alltid det går. . Hvordan er det å skulle gå gravid oppi en slik arbeidssituasjon? Noen som f.eks har snakket med fastlegen/jordmor om dette

Bør jeg stresse rundt på jobb?, jobb redusert?

(PS : selv om jeg er sykepleier jobber jeg ikke med gravide, så har ikke så mye kunnskap på det feltet)

De aller fleste har stressende jobber. En kan ikke bare redusere stillingen pga stress dersom en ikke har faktiske komplikasjoner. 

Anonymous poster hash: 810b8...b36

Stresset som spl er også hva du gjør det til selv. Jeg og flere andre spl på min arbeidsplass har akkurat den samme jobben, man går "på topp" på hele huset fordi det er for få spl på jobb for å dekke opp. Selv om vi gjør nøyaktig den samme jobben, er det noen som konstant stresser mens andre aldri stresser.

Man kan ikke bare kreve tilrettelagt jobb dersom man ikke har plager, er i en risikogruppe, har blødninger eller andre komplikasjoner. Dessuten har man diverse hjelpemidler ved forflytning.

Liten oppdatering fra hi.

Fant tilfeldigvis igjen tråden min fra i fjor. Jeg opplevde å miste i Ma i uke 15, oppdaget uken etterpå. Gravid igjen nå å får full tilrettelegging grunnet fjorårets hendelse. Ingen tunge løft og redusert stilling denne gang, heller ingen nattevakter.

😃Tråden er 1 år gammel. Jeg har nå bare oppdatert min egen tråd som jeg fant igjen tilfeldigvis. Takk for lykkeønsker anonym.

Hi😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...