Bella92 Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Hei jenter ! Er ganske ny på forumet, men har ikke sett noen som har tatt opp det samme, så tenkte jeg bare startet en ny tråd med emnet! Lurte på om det er flere her inne som har mann som jobber borte, og da er borte i lengre perioder ? Er veldig nyskjerrig på hvordan dere gjør ting på en måte, for å holde pappa oppdatert, og ikke minst hvordan dere engasjerer far i graviditeten. Vil også gjerne høre, om det er noen her med erfaring, hvordan det blir senere når barnet kommer, hva dere gjør for å holde far egasjert i det som skjer med og rundt barnet! Min mann jobber på båt og er borte i 5-6 uker i strekk, for så å være omtrent like lenge hjemme. Vi er i uke 25 og venter september baby Synes det er så sårt å tenke på at han mister så mye av både graviditeten og går glipp av så mye av utviklingen i de første årene til jenta vår! og ikke minst at han kanskje kan gå glipp av selve fødselen!
Johanne snuppa Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Min samboer jobber i Nordsjøen, og er borte 2 uker og hjemme 4. Førstemann er nå 4 år, og vi venter en til. Det har gått veldig greit å ha en pappa som er endel borte. For når han først er hjemme, så er han 100% tilstede. Tror det er viktig å tenke på. Andre pappaer ser kanskje barnet noen timer før leggetid, pluss helg. Vi opplevde at pappaen ble like flink med førstemann som meg, fordi han var endel av hverdagen og fikk med seg alt når han først var hjemme. Gull verdt spør du meg! Når min samboer er på jobb er Skype gull verdt! I tillegg er min samboer flink til å ringe til alle døgnets tider, om så bare for 5 minutter. Vi oppdaterer derfor hverandre jevnlig på hverdagens gleder og vanskeligheter. Tror det er viktig så pappaen ikke blir fremmedgjort fra familielivet hjemme. Sønnen vår savner pappaen sin mye, og særlig de første dagene. Dette går seg heldigvis fort til. Og det er selvfølgelig kjempe stas når pappaen kommer hjem. Kommunikasjon hele veien er vår nøkkel til å få det hele til å fungere. Samboeren min har forøvrig lønnet fri to uker i forbindelse med fødsel. Kanskje din mann har en slik ordning på sin jobb?
Bella92 Skrevet 10. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2013 Min samboer jobber i Nordsjøen, og er borte 2 uker og hjemme 4. Førstemann er nå 4 år, og vi venter en til. Det har gått veldig greit å ha en pappa som er endel borte. For når han først er hjemme, så er han 100% tilstede. Tror det er viktig å tenke på. Andre pappaer ser kanskje barnet noen timer før leggetid, pluss helg. Vi opplevde at pappaen ble like flink med førstemann som meg, fordi han var endel av hverdagen og fikk med seg alt når han først var hjemme. Gull verdt spør du meg! Når min samboer er på jobb er Skype gull verdt! I tillegg er min samboer flink til å ringe til alle døgnets tider, om så bare for 5 minutter. Vi oppdaterer derfor hverandre jevnlig på hverdagens gleder og vanskeligheter. Tror det er viktig så pappaen ikke blir fremmedgjort fra familielivet hjemme. Sønnen vår savner pappaen sin mye, og særlig de første dagene. Dette går seg heldigvis fort til. Og det er selvfølgelig kjempe stas når pappaen kommer hjem. Kommunikasjon hele veien er vår nøkkel til å få det hele til å fungere. Samboeren min har forøvrig lønnet fri to uker i forbindelse med fødsel. Kanskje din mann har en slik ordning på sin jobb? Ja, de er nokk veldig gode de ukene de har hjemme, og da er 100% til stede! De to ukene er vist litt forskjellig ifra arbeidsgiver til arbeidsgiver, slik vi har skjønt det! men vi får prøve å få en ordning på det slik har blir hjemme, så får vi satse på at jenta kommer ganske rundt termin, så blir det litt lettere å planlegge for både han og arbeidsgiver ! Tusen takk for flott svar, det lettet litt på urolighetene som svirrer rundt *hormonene som styrer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå