Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp fått påvist pcos i alder av 22. Ganske forventet siden både mor og mormor også har det. Fastlege var usikker på om disse symptomene kunne skyldes pcos. Og hvem vet vel ikke bedre enn de som faktisk har pcos? Kanskje noen intime detaljer her, så du kan klikke deg ut dersom du ikke ønsker å lese lengre.

Til spørsmålet - Er det flere som opplever å ikke ha noen som helst seksuell lyst? Når jeg sier ingen lyst, så mener jeg at jeg ikke har noen interesse, jeg blir ikke opphisset, og når jeg har sex, så nyter jeg det ikke. Jeg kunne ha blitt strøket på armen, og oppnådd det samme.... Jeg ønsker jo selvfølgelig å ha interessen, lysten og nytelsen, men føles ganske håpløst nå. Ble opphisset da jeg var yngre, og var i mitt første forhold. Nå, etter 5 år, så sitter jeg igjen med null seksuell lyst, og flere forhold som har dødd ut grunnet min manglende interesse og nytelse..

Har prøvd å snakke med både venninner og fastlege om problemene, men får alltid kommentarene; "Har du opplevd noe traumatisk?", "Du har bare ikke funnet den rette enda", "Du vet ikke hva du liker", "Har du prøvd G-punkt/vibrator", "Du er sikkert lesbisk" < En klassiker av en konklusjon hos mine venner! Etter å ha vært seksuelt aktiv siden jeg var 16, så er jeg ganske sikker på at problemet ikke skyldes mangel av interesse for partner eller at jeg ikke vet hva jeg liker..

Noen som har, eller vet om noen andre som har samme problemene? Føler meg ganske alene, og er redd jeg aldri skal få oppleve å ha et langvarig forhold..

Anonym poster: ed8b5a0816620a3071b1826677d87951

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144055571-problemer-med-lysten/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har nettopp fått påvist pcos i alder av 22. Ganske forventet siden både mor og mormor også har det. Fastlege var usikker på om disse symptomene kunne skyldes pcos. Og hvem vet vel ikke bedre enn de som faktisk har pcos? Kanskje noen intime detaljer her, så du kan klikke deg ut dersom du ikke ønsker å lese lengre.

Til spørsmålet - Er det flere som opplever å ikke ha noen som helst seksuell lyst? Når jeg sier ingen lyst, så mener jeg at jeg ikke har noen interesse, jeg blir ikke opphisset, og når jeg har sex, så nyter jeg det ikke. Jeg kunne ha blitt strøket på armen, og oppnådd det samme.... Jeg ønsker jo selvfølgelig å ha interessen, lysten og nytelsen, men føles ganske håpløst nå. Ble opphisset da jeg var yngre, og var i mitt første forhold. Nå, etter 5 år, så sitter jeg igjen med null seksuell lyst, og flere forhold som har dødd ut grunnet min manglende interesse og nytelse..

Har prøvd å snakke med både venninner og fastlege om problemene, men får alltid kommentarene; "Har du opplevd noe traumatisk?", "Du har bare ikke funnet den rette enda", "Du vet ikke hva du liker", "Har du prøvd G-punkt/vibrator", "Du er sikkert lesbisk" < En klassiker av en konklusjon hos mine venner! Etter å ha vært seksuelt aktiv siden jeg var 16, så er jeg ganske sikker på at problemet ikke skyldes mangel av interesse for partner eller at jeg ikke vet hva jeg liker..

Noen som har, eller vet om noen andre som har samme problemene? Føler meg ganske alene, og er redd jeg aldri skal få oppleve å ha et langvarig forhold..

Anonym poster: ed8b5a0816620a3071b1826677d87951

Hei du er nok ikke alene jeg føler ikke noe sex lyst jeg eller men om jeg har pcos det vet jeg og om at dette er symptom på pcos  har jeg ikke peiling på men jeg har lest at det kan være  ett symptom på østrogendominans.

Dette leste jeg på jordmor siri sin nettside :

Progesteronets forhold til østrogen

Progesteron og østrogen er to hormoner som på en måte jobber sammen. Østrogen representerer aktivitet (Yang) og progesteron har en nærende påvirkning (Yin). Derfor er en balanse mellom disse to nødvendig for helse og sunnhet.

I vår tid er det en tendens til at det blir for mye østrogen og for lite progesteron. Derved oppstår en ubalanse som kan gi mange symptomer.

Det er mange østrogene stoffer i den moderne verden med alle de nye kjemikaliene som finnes. De vil påvirke oss om vi ikke er forsiktige. Plantevernmidler, pesticider, plastprodukter, flammehemmere, stoffer i maling og lakk har ofte en østrogen virkning. Da kan det oppstå er overvekt av østrogen i forhold til progesteron. Det kalles østrogendominans.

Symptomer på østrogendominans

De vanligste er ømme og hovne bryster før mens – en uforklarlig vektøkning – humørsvingninger – tap av sexlyst – PMS – endometriose – dårlig hukommelse – hodepiner – kraftige blødninger - kalde hender og føtter – barnløshet - eller en kombinasjon av disse. Mange av plagene er så vanlige at kvinnene tror det er normalt, men det er faktisk tegn på en ubalanse i hormonene.

Plagene kommer særlig den siste uken før mens.

Behandlingen er logisk og helt innlysende; å tilføre progesteron i fysiologiske doser i bioidentisk form for å rette opp ubalansen.

Anonymous poster hash: 64503...0ed

ups litt skrive feil ser jeg :P jeg mente at jeg ikke er sikker på at jeg har pcos eller ikke siden jeg ikke har vært og sjekka meg så jeg vet ikke om at det å ha tap av sex lyst er ett symptom på pcos men det jeg vet og har lest er at  tap av sex lyst er ett symptom på østrogendominans det var det jeg skulle si :P men nå vet jeg ikke om de andre symptomene dine da .ville bare si at du ikke er alene om ha tap av sex lyst :)

Anonymous poster hash: 64503...0ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...