NormaJean Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Jeg har hagemøbler i teak (?) som ikke har fått nødvendig pleie de siste årene De ser nå litt grå ut og i vinter satt det seg endel jordslag på stolene. Jeg har vasket dem ned med husvask/kraftvask, men nå er jeg usikker på neste steg. Jeg hadde kjøpt inn Benarolje, men er usikker på om dette er riktig produkt? Er ute etter en olje/beis som kan få frem treets glød igjen, uten at det krever MAAAASSE arbeid, hehe Noen gode tips til en håpløs husmor?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 Jeg ville heller nytt sommeren med litt matte utemøbler enn å bruke tid på å få frem gløden i treet. Jeg forstår ikke dette jaget etter at alt skal være så voldsomt pent og perfekt hele tiden. Det er jo så mange morsommere ting å bruke livet på! Det er nå meg da Anonym poster: 01f973af653ded250147428715cfcb36
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Hvis du har fått jordslag på, så regner jeg med vann og dritt har trekt ned i treverket. Det må i så fall pusses. Jobber selv med et møblement som pusses og oljes, blir veldig fint, men tar selvsagt litt tid. Hadde forresten ikke pusset de så veldig godt ned. Syns det er fint når det er litt fargeforskjeller i treverket. Men husk å olje evt lakke godt før du tar møblene i bruk, og før de blir våte igjen. Ellers er alt forgjeves Anonym poster: 037335f703ae7e3dd0b44c3050a62033
Himmel og hav Skrevet 9. juni 2013 #4 Skrevet 9. juni 2013 Jeg ville pusset det litt med sandpapir, oljet, pusset en gang til og oljet igjen, og sett om det ikke ble bra nok da. Den høres ut som mye jobb, men det tar ikke veldig lang tid, for du trenger ikke å finpusse, bare dra over med sandpapir i treets vokseretning et par ganger. Jeg har ingen erfaring med Benarolje, men jeg har god erfaring med teakolje med litt fargepigment i som forsterker den gyldne teakfargen.
NormaJean Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2013 Jeg ville heller nytt sommeren med litt matte utemøbler enn å bruke tid på å få frem gløden i treet. Jeg forstår ikke dette jaget etter at alt skal være så voldsomt pent og perfekt hele tiden. Det er jo så mange morsommere ting å bruke livet på! Det er nå meg da Anonym poster: 01f973af653ded250147428715cfcb36 Nå handler ikke dette akkurat om ett jag etter perfeksjon, men å bevare og ta vare på mine eiendeler! Så etter 2 år uten beskyttelse så har treverket blitt stygt og tørt, noe som gjør at det vil gå i stykker fortere. Så jeg vil heller nyte sommeren i de samme hagemøblene hvert år istede for å måtte kjøpe nytt hele tiden;) Det blir vel sandpapir, selvom jeg ikke er så gira på ekstra arbeid;-p
NormaJean Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 9. juni 2013 Jeg ville pusset det litt med sandpapir, oljet, pusset en gang til og oljet igjen, og sett om det ikke ble bra nok da. Den høres ut som mye jobb, men det tar ikke veldig lang tid, for du trenger ikke å finpusse, bare dra over med sandpapir i treets vokseretning et par ganger. Jeg har ingen erfaring med Benarolje, men jeg har god erfaring med teakolje med litt fargepigment i som forsterker den gyldne teakfargen. Hvor grovt sandpapir bør jeg bruke?
Himmel og hav Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Jeg ville pusset det litt med sandpapir, oljet, pusset en gang til og oljet igjen, og sett om det ikke ble bra nok da. Den høres ut som mye jobb, men det tar ikke veldig lang tid, for du trenger ikke å finpusse, bare dra over med sandpapir i treets vokseretning et par ganger. Jeg har ingen erfaring med Benarolje, men jeg har god erfaring med teakolje med litt fargepigment i som forsterker den gyldne teakfargen. Hvor grovt sandpapir bør jeg bruke? Veldig fint. 180 tror jeg det er jeg har brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå