Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 25år med PCOS. Jeg fikk diagnoser for 3 år siden da vi prøvde og bli gravid. Etter og ha prøvd i litt over et år gikk vi til fastlegen i håp om hjelp. han svarte at det ikke var noe å gjøre med pcos, men at jeg kunne begynne på pergotime. Hadde noen runder med pergo uten hell.

Etter mye søking på nettet fant jeg Fedon klinikken i bergen hvor jeg fikk time hos Dr. Trude Hetland som har god kunnskap om PCOS. Endelig fant jeg en lege som tok meg og min sykdom seriøst! Hun tar masse prøver og gir kostholdsveiledning. Jeg hadde allerede funnet ut at å endre kostholdet kunne være til god hjelp. 3 mnd i forveien hadde jeg endret kosten ved og kutte karbohydrater og spise ren mat. Dette var det viktigste jeg gjorde for og dempe symptomene for å kunne bli gravid. Jeg hadde tatt av ca 8 kg å var da nede i 60kg. Etter å ha endret kosten ble symptomene mindre, å mens og eggeløsning kom regelmeessig (har aldri vært regelmessig) Smertene ved menstruasjon, økt hårvekst og kviser ble mindre.

Etter besøket hos legen begynte jeg på Metformin. 3 uker senere var jeg GRAVID:-)

Siden det er stor sjangse for og abortere når man har PCOS fortsatte jeg med samme kosthold gjennom hele svangerskapet.. jeg hadde et normalt svangerskap å la ikke på meg et gram utenom magen;)

Mange vet sikkert at kvinner med PCOS ofte har problemer med og produsere nok melk pga for mye androgene (mannlige) hormoner. Jeg fullammet å hadde sikkert nok melk til en hel hær takket være kostholdsensdringene.

Selv om jeg endret kosten og begynte på Metformin slet jeg fortsatt med kviser og økt behåring, så da fortsatte jeg internett søkingen. Endelig fant jeg en nyttig side med all info jeg trengte. Kunne bare ønske jeg hadde funnet denne for flere år siden!!

Der kunne jeg lese om forskjellige behandlingsmetoder og hvorfor ting er som de er. SAW PALMETTO (dvergpalme) ble min redning. Kvisene og hårene er helt borte!! I LØPET AV 2 UKER!!! Det er nesten for godt til og være sant!

Dvergpalme er kjent for og være hormonpåvirkende, den bremser veksten av androgene hormoner (mannlige hormoner)

I Norge blir dvergpalme kun brukt mot prostata, så jeg fikk noen rare blikk når jeg var og handlet det til meg selv på apoteket:)

Jeg ønsker og fortelle dette til dere som sliter med å bli gravid, med huden, med håret, med cyster og alt som følger med PCOS, dere som har vært til lege etter lege som propper oss full i alt annet enn det som faktisk hjelper på selve problemet, NEMLIG PCOS!!

Det er en hard jobb å endre kosthold og livsstil, men absolutt verdt det:)

Det finnes et hav av amerikanske sider hvor det står mye bra, men Her er en link til siden jeg synest var veldig nyttig: http://www.ovarian-cysts-pcos.com/

Vil også bare nevne min søster som også har slitt med PCOS

hun har vært overvektig, hatt mye kviser, økt behåring, smerter, uteblitt mens, men hennes strørste problem, depresjon. Hun også la om kostholdet, men begynte ikke på Metformin fordi hun ikke orket bivirkningene som man kan få i begynnelsen. Hun er i dag kvitt alle symptomer, hun har tatt av 30kg bare ved og endre kostholdet å depresjonen som hun har slitt med fra hun kom i puberteten til hun ble 23 er borte:) Men hun må være streng,med en liten utskeielse kjenner hun det på humøret.

Vil også si at det føles ikke som vi er på noe diett. Vi spiser utrolig mye, variert og god mat. Vi har alltid et alternativ til det andre spiser. Blir vi godtesyk, bestiller vi varer fra lavkarbowebshop;-D Vi har alltid noe godt på lur i besøker osv. Hvis jeg skulle bare sett på at andre spiste og koste seg hadde jeg aldri klart det;)

Håper noen av dere får nytte av noe av det jeg har skrevet:) Det er altfor lite informasjon om denne kvinnesykdommen i Norge, så her må man ta saken i egne hender:)

Hilsen en lykkelig mamma:-)

Endret av amalie88
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144055324-det-finnes-hjelp-for-oss-med-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott med god info rundt dette! Det er mye som er ukjent rundt PCOS, og mye som er omstridt rundt lavkarbokosthold. Men sammenhengen mellom PCOS og insulinresistens er velkjent. Jeg har selv blitt overtalt til å begynne et lavkarbokosthold, og har drevet på siden slutten av april. Synes det er vanskelig! Er normalvektig rundt 66-68 kg, og har ikke tatt av noe som helst etter jeg endra kostholdet. Men kanskje må jeg väre litt mer tålmodig, heh, heh (og kanskje redusere matinntaket NOE... ;-) ). I desember (lenge för lavkarbo-oppstart) var jeg på mitt slankeste noen sinne, og blei da gravid etter Pergotime. Mistet dessverre, og har hatt to mislykka pergoforsök ettter det. Begynt på Metformin for 1 mnd siden oghar fått mast meg til et fjerde og siste pergoforsök för jeg skal starte med ivf. Har bestillt akupunktur også... Så håper at kostholdsendring, Metformin og akupunkturen er det som skal til for å få pergoen til å virke... ;-)

Nå vet ikke jeg hva du spiser, men jeg måtte være veldig streng i begynnelsen. Holdt meg under 40 gram per dag, burde sikkert ligger på rundt 20 gram. Det kan bli vanskelig. Det blir liksom bare kjøtt, egg, bær og masse grønnsaker:-) Da raste vekten:)

Med en gang jeg var gravid kunne jeg spise mye mer, men holdt meg fortsatt til lavkarbo.

Det har tatt oss tre år å endre livsstilen totalt. Det var utrolig vanskelig til og begynne med da vi trodde vi ikke kunne spise noe som helst omtrent, men vi kan jo spise sååå mye:-) Nå klarer jeg ikke en gang og huske hva "vanlige" folk spiser;-)

Du må hvertfall ha masse lykke til med prøvingen!! Krysser fingrene for at det skjer på neste pergokur:-)

Takker for tips og oppmuntring, trenger det :-) Ang lavkarbokostholdet er jeg god på kjött, fisk, grönnsaker (som vokser over jorden), egg, fete oster og sauser. Har også lagd noe lavkarbodesserter, vafler osv til "bruk" i helgene ;-) Pröver å holde meg under 40 g/dg, helst også under 20 sim du sier, men synes ikke det er så lett. Det som nok bidrar litt til at jeg ikke går ned (i flg samboer) er at jeg nok spiser for mye nötter, bär og youghurt (typ gresk). Så får pröve å skrenke inn ENDA mer... I tillegg er det mye stress med jobb med bla ekstremt lange nattevakter, og det bidrar nok ikke i positiv retning... Men; jeg er villig til å gi dette et forsök!!!! Motivasjonen for dette er jo egentlig ganske god, synes bare det er litt töft alt på en gang nå. Uansett, takk for gode tips og råd, fantastisk å höre at du lyktes med dette:-)

Hei

Jeg er en jente på 25år med PCOS. Jeg fikk diagnoser for 3 år siden da vi prøvde og bli gravid. Etter og ha prøvd i litt over et år gikk vi til fastlegen i håp om hjelp. han svarte at det ikke var noe å gjøre med pcos, men at jeg kunne begynne på pergotime. Hadde noen runder med pergo uten hell.

Etter mye søking på nettet fant jeg Fedon klinikken i bergen hvor jeg fikk time hos Dr. Trude Hetland som har god kunnskap om PCOS. Endelig fant jeg en lege som tok meg og min sykdom seriøst! Hun tar masse prøver og gir kostholdsveiledning. Jeg hadde allerede funnet ut at å endre kostholdet kunne være til god hjelp. 3 mnd i forveien hadde jeg endret kosten ved og kutte karbohydrater og spise ren mat. Dette var det viktigste jeg gjorde for og dempe symptomene for å kunne bli gravid. Jeg hadde tatt av ca 8 kg å var da nede i 60kg. Etter å ha endret kosten ble symptomene mindre, å mens og eggeløsning kom regelmeessig (har aldri vært regelmessig) Smertene ved menstruasjon, økt hårvekst og kviser ble mindre.

Etter besøket hos legen begynte jeg på Metformin. 3 uker senere var jeg GRAVID:-)

Siden det er stor sjangse for og abortere når man har PCOS fortsatte jeg med samme kosthold gjennom hele svangerskapet.. jeg hadde et normalt svangerskap å la ikke på meg et gram utenom magen;)

Mange vet sikkert at kvinner med PCOS ofte har problemer med og produsere nok melk pga for mye androgene (mannlige) hormoner. Jeg fullammet å hadde sikkert nok melk til en hel hær takket være kostholdsensdringene.

Selv om jeg endret kosten og begynte på Metformin slet jeg fortsatt med kviser og økt behåring, så da fortsatte jeg internett søkingen. Endelig fant jeg en nyttig side med all info jeg trengte. Kunne bare ønske jeg hadde funnet denne for flere år siden!!

Der kunne jeg lese om forskjellige behandlingsmetoder og hvorfor ting er som de er. SAW PALMETTO (dvergpalme) ble min redning. Kvisene og hårene er helt borte!! I LØPET AV 2 UKER!!! Det er nesten for godt til og være sant!

Dvergpalme er kjent for og være hormonpåvirkende, den bremser veksten av androgene hormoner (mannlige hormoner)

I Norge blir dvergpalme kun brukt mot prostata, så jeg fikk noen rare blikk når jeg var og handlet det til meg selv på apoteket:)

Jeg ønsker og fortelle dette til dere som sliter med å bli gravid, med huden, med håret, med cyster og alt som følger med PCOS, dere som har vært til lege etter lege som propper oss full i alt annet enn det som faktisk hjelper på selve problemet, NEMLIG PCOS!!

Det er en hard jobb å endre kosthold og livsstil, men absolutt verdt det:)

Det finnes et hav av amerikanske sider hvor det står mye bra, men Her er en link til siden jeg synest var veldig nyttig: http://www.ovarian-cysts-pcos.com/

Vil også bare nevne min søster som også har slitt med PCOS

hun har vært overvektig, hatt mye kviser, økt behåring, smerter, uteblitt mens, men hennes strørste problem, depresjon. Hun også la om kostholdet, men begynte ikke på Metformin fordi hun ikke orket bivirkningene som man kan få i begynnelsen. Hun er i dag kvitt alle symptomer, hun har tatt av 30kg bare ved og endre kostholdet å depresjonen som hun har slitt med fra hun kom i puberteten til hun ble 23 er borte:) Men hun må være streng,med en liten utskeielse kjenner hun det på humøret.

Vil også si at det føles ikke som vi er på noe diett. Vi spiser utrolig mye, variert og god mat. Vi har alltid et alternativ til det andre spiser. Blir vi godtesyk, bestiller vi varer fra lavkarbowebshop;-D Vi har alltid noe godt på lur i besøker osv. Hvis jeg skulle bare sett på at andre spiste og koste seg hadde jeg aldri klart det;)

Håper noen av dere får nytte av noe av det jeg har skrevet:) Det er altfor lite informasjon om denne kvinnesykdommen i Norge, så her må man ta saken i egne hender:)

Hilsen en lykkelig mamma:-)

Åssen spiste du Saw Palmetto ? Hvor mye og hvordan ? Og fikk du gå på metoformin mens du var gravid og når du ammet ?

Anonym poster: b409c86e080d40c16b19243712386c72

Jeg tror jeg tar 350mg for dagen. Fant doseringen på den siden jeg har linket til over:) Men man skal ikke ta dvergpalme i svangerskapet eller når man ammer fordi det er hormonpåvirkende å går over i melken. Jeg ammer fortsatt 2 ganger per døgn så da sa legen at det gikk fint:) Jeg vet også at lakrisrotekstrakt har veldig god effekt på symptomene ved pcos, men om man kan ta det under graviditet og amming vet jeg ikke.

Metformin kan trygt brukes når man er gravid og ammer:) Jeg har fått god hjelp hos en lege som jobber for Fedon Libdberg klinikken i Bergen, å så vidt jeg vet så finnes det klinikker flere steder i landet:)

Annonse

• 1 år senere...

Det er så viktig å ha balanse i kroppen å et bra kosthold..hvertfall for oss som har en kronisk sydom og strever med å bli gravide.. har erfaring både vond og god som jeg har lært mye av. Og ønsker å dele med de som er intressert... var så langt nede når vi mistet... fikk beskjed av legen at jeg måtte prøve igjen, det var nok noe gale med fosteret.. å at de ikke utredet før det var tre spontanA.. helt SYKT spør du meg.. Heldigvis fant jeg løsningen og er her for deg som vil ha hjelp og råd fra meg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...