Gå til innhold

Jeg har en nesten full liter kefir som gikk ut på dato 31 mai....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg lage vafler av den i morgen eller er det skummelt?

Anonym poster: fc891c7e6ff4bbd228bdd43f8f0db629

Skrevet

Jeg hadde helt det ut.

For en generasjon siden kunne man bruke gammel melk i vaffelrøre, den var jo bare blitt til surmelk og kunne fint brukes. Slik er det ikke lenger, melk som har stått for lenge nå råtner og mugner jo, vet ikke hva de har begynt gjøre med melka jeg men jeg bruker ikke gammel melk på samme måte som bestemor kunne gjøre..

Anonym poster: d29c41238f37f4c990ce6cf981d37b56

Skrevet

Surmelk står seg lenge over dato, selv om den er åpnet. Jeg ville nok ikke drukket den, men å bruke den i bakverk går helt fint.

Anonym poster: a453841a86e949b96d7dab8127383309

Skrevet

Skummelt er det vel ikke, så lenge den smaker ok, kan du jo bare bruke. Smaker den ikke ok, kommer vaflene til å smake dritt. Enkelt som det.

Anonym poster: a749fd05c22f84c523aa4172b380d807

Skrevet

Kjør på! Bare sjekk smaken på melka først

Skrevet

Lukt, sjå og smak. Sansynlegvis er den heilt ok. Eg brukte nettopp et beger creme fraiche med same dato...

Skrevet

Beste bakverket er av utgått surmjølk:)

Genialt i heimelaga brød.

Skrevet

Så lenge den har stått i et kaldt nok kjøleskap, gjør det ingenting. Den kan drikkes også. Jeg er kokk, og vet at mat generelt tåler å stå langt over dato :) Bruk sansene dine, se, lukt og smak - det gjelder all mat :)

Anonym poster: 4f08223bc71cc8866a3c8ca852e9ecf6

Skrevet

Vafler. Dato er bare retningsgivende. Kommer an på når du åpnet den og oppbevaring i like stor grad. Rømme feks kan brukes til den mugger. Ost går ikke ut på dato osv.

Skrevet

Den hadde jeg uten problemer brukt, men lukt og smak først for sikkerhets skyld.

Anonym poster: 0181a26ae50cacceec51e195801aad97

Skrevet

Den hadde jeg uten tvil brukt til matlaging :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...