Gå til innhold

4 mnd endring i oppmerksomhetskrav? - andre som har opplevd dette?

Havet2013

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren vår har ofte ligget på gulvet og kost seg med lekene sine (i munnen, studert dem mm) og vært fornøyd. Vi har vært i nærheten, men ikke måtte "underholde" henne. Men rett etter hun fylte 4 mnd har hun vært "sutrete" dersom hun må ligge alene.

Tidligere har hun også sovet selv om dagen, uten mye "dilling" med henne. Mens nå smågriner hun når hun skal sove (om dagen). Hun har ikke vondt noen sted fordi med en gang vi kommer bort til henne smiler hun :-)

Er det andre som merket denne endringen når babyen ble ca. 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er 4,5 mnd og krever mer oppmerksomhet når han ligger på gulvet, nå går d bra når han nettopp har stått opp og er mett da rekker jeg å spise maten min såvidt:)

Han sover også dårligere i vognen, tidligere kunne jeg trille ham i søvn og han sov i 2-4 timer sammenhengende mens nå våkner han og jeg må rygge ham i søvn igjen:) lurer på om han har en tann på vei opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med Lillesøster også da hun ble 4 mnd. Ble fryktelig utålmodig på gulvet og legging og soving ble vanskeligere. Nå er hun 5 mnd og er plutselig tålmodig på gulvet igjen. Tror det kommer av at hun kommer seg litt rundt nå, roterer og skubber seg litt bakover, så da er det visst gøy igjen. Legging og soving er fremdeles vanskelig, men nå tror jeg det kommer ei tann snart..

Tror det er veldig vanlig at legging og soving blir vanskeligere rundt 4 mnd. Husker det var slik med Storebror også. Det kan være så mangt: utviklingssprang, tenner på vei, de er mer oppmerksomme på verden rundt seg - eller alt på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her startet det litt før fire måneder, rundt 3,5 tror jeg. Det var mer eller mindre forandring over natta, og det var kjempefrustrerende for både store og små. Mini ble mye mer sutrete og klengete!

Mens hun før koste seg i vogn og sovnet nesten uansett, hylte hun og bar seg den perioden. Innmari lite kult!

Dagsovingen var en vits. Ligge for seg selv og leke ble uaktuelt.

Sutringen og dårlig søvn forsvant etter en ukes tid, heldigvis, men i kjølvannet av denne perioden fikk vi en mye blidere jente som også begynte å lage seg rutiner for dagsoving:) Hun liker seg i vogn, men sove gjør hun ikke med mindre det er tid for en lur.

Nå er hun snart 6 mnd og har ikke likt å ligge for seg selv siden hun var 3,5 mnd, men nå tør jeg uansett ikke la henne være ubevoktet ettersom hun beveger seg mye mer og er helt propell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

dytter på denne her :) har akkurat passert 4måneder her og plutselig er soving bare tull. Hun legger seg vanligvis mellom 19:00-19:30, men nå blir klokken både 20 og 20:30 før hun faller til ro. ligge for seg selv på gulvet under babygymmen kan jeg bare glemme. sitte i vippestolen og se på at jeg lager middag/vasker opp o.l. går for 5 min om gangen. virker som hun klør mye i munnen, sikler MYE. men dette har hun gjort avogpå i snaue halvannen måned... hun sover greit på dagtid, stort sett dupper på 30min til en time, men når klokka nærmer seg 16/17 blir hun veldig urolig og det er ingenting som er greit og sutrer mye frem til hun roer seg for natten. På en annen side er hun også stort sett blid som ei lerke når jeg leker med henne og på formiddagen. Er det flere som opplever humørsvingninger ila dagen på samme måte?

For å svare på tråden, jeg opplever en endring i oppmerksomhetkrav og det, som andre var nevt før meg, skjedde nærmest over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...