Begemotik Skrevet 7. juni 2013 #1 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Uff... Jeg er så lei av å krangle med hver eneste person på IVF- veien. Nå har vi hatt 4. forsøk som ble avbrytt etter egguttak. Men jeg hadde selvfølgelig stimulasjon og alt "som vanlig". Vi kjøpte en del medisiner før det og har sendt kvitteringer til HELFO som vanlig. For et år siden når vi hadde vår aller første forsøk som ble også avbrytt og vi har ringt HELFO for å få info om hvor vi skal sende kvitteringer osv så først fikk vi beskjed at vi har ikke krav på noe som helst fordi det telles ikke som et forsøk (!!!) Så mannen min måtte kjefte på 2-3 forskjellige damer der til han fikk snakke med ei som er ansvarlig for IVF- søknader og hun ga oss en klar beskjed at det er 15000,- i egenandel per 3 forsøk per barn. Får man barn på f.eks. 1. eller 2. forsøk starter egenandel på nytt. Går man til 4. forsøk starter egenandel på nytt. Men nå ringer dem fra HELFO og sier at det er TOTALT 3 forsøk og thats it! Samtidig er dem veldig usikker på hva som telles som et forsøk. Først var det en innsetting= 1 forsøk, etter det var det at et uttak= 1 forsøk, etter det igjen gikk det till antall egg (??)... Det var masse frem og tilbake til vi fikk snakke med hun dama der. Men nå har vi akkurat samme dialogen med dem. Ingen vet ingenting. Hun jeg snakket med måtte på nettet for å sjekke hva som står der og hun vet ikke hva telles som et forsøk men mener at vi har ikke krav på å starte egenandel på nytt uansett. Vi husker ikke navnet på hun dama vi snakket med ifjord selvfølgelig. Totalt hadde vi 4 forsøk. 1.Avbrytt, 2. innsetting, 3. innsetting, 4. avbrytt. Aldri noe på frys. Alle forsøkene er i en privat klinikk i Danmark. Er det noen her i samme situasjonen?? Hvordan gjør vi dette?? Endret 7. juni 2013 av Begemotik
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #2 Skrevet 7. juni 2013 Vi har hatt ett innsett, ett avbrutt, ett innsett, ett frys. Har fått bekreftelser på alt fra ullevål og fått refusjon fra helfo på alt. Hørtes merkelig ut. Vet helfo at det er avbrutt? Det har aldri kommet frem i min dokumentasjon men har stått" fortsettelse forsøk 2". Ikke gi dere, vis til bioteknologi loven, står svart på hvitt der:-)
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Vi har hatt ett innsett, ett avbrutt, ett innsett, ett frys. Har fått bekreftelser på alt fra ullevål og fått refusjon fra helfo på alt. Hørtes merkelig ut. Vet helfo at det er avbrutt? Det har aldri kommet frem i min dokumentasjon men har stått" fortsettelse forsøk 2". Ikke gi dere, vis til bioteknologi loven, står svart på hvitt der:-) Tusen takk for svar camilla136!! Da er det håp! Har du kanksje en link jeg kan vise dem? Men jeg tror at kanskje dere er fortsatt er på forsøk nr 3? Fryseforsøk er fortsettelse av siste uttaks-forsøk.. tror jeg.. Uten å påstå noe.. Endret 7. juni 2013 av Begemotik
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #4 Skrevet 7. juni 2013 Jeg har ingen link, men søk på loven på google og finn kap med assistert befruktning. I mitt siste refusjonsbrev fikk jeg med kopi av loven fra helfo faktisk. Vi er fortsatt på forsøk to, både det avbrutte, innsett to og frys teller som forsøk to. Nå har vi endelig lykkes med fryseforsøk, så det vi fikk beskjed om forrige uke på ultralyd var at ønsker vi søsken begynner vi på forsøk en igjen og må betale egenandel 15.000. Man har i følge ullevål i hvertfall tre forsøk pr barn, inntil to barn. To barn eller fler er du ikke betegnet som barnløs. Håper det ble forståelig :-) lykke til :-)
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2013 Jeg har sett på selveste biotekmologiloven, der står det ingenting om refusjon og slik. Bare om hvilke behandlinger er tillate i Norge og sånn. Nå forstår jeg enda midre faktisk. Det er 3 forsøk per barn, ja. Men hva er definisjonen av et forsøk?? Det høres VELDIG ulogisk ob brutalt ut at hvis de som lykkes etter f.eks. 2. forsøk får refusjon og starter egenandel på nytt etter fødsel mens de som ikke lykkes får ingenting fremover etter mislyket forsøk nr 3. Det er noe som er feil her... Det er godt å høre at dere har lykkes og alt er vel! Tusen takk for svaret!
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #6 Skrevet 7. juni 2013 Ja jeg vet, det er helt ulogisk. Det vi har fått beskjed om fra ullevål er at et forsøk er når det blir satt inn egg. Fryseforsøk er såkalte bonusforsøk og teller ikke på forsøk, men man får dekket utgifter på medisiner. Jeg skal se om jeg finner igjen arket fra helfo, kan skanne og evnt maile deg :-)
*ønskegull* Skrevet 7. juni 2013 #7 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Huff, som om en ikke skal slite med hele ivf-karusellen fra før av.. Typisk at noen skal krangle på seg.. Før det første uttaket mitt hadde jeg et avbrutt hvor jeg stoppet før sprøytestart. Da fikk jeg en egen bekreftelse det stod "avbrutt før uttak" eller noe sånn på. De kan jo ikke regne det som et forsøk? Klinikken sa de regnet et forsøk hvis det var uthenting og innsett/tilbakeføring, hvis jeg ikke husker heeelt feil. Dette snakket jeg med de om i fjor høst, så mye mulig jeg husker feil. Frys er jo en del av det forsøket du hadde uttaket på, så det teller ikke som et eget. Jeg har feks hatt et forsøk, men tre innsett. Endret 7. juni 2013 av *ønskegull*
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2013 Det kunne vært kjempe fint, Camilla! skal sende email adresse i PM. Ønskegull, det er heeelt håpløst... Uuff.. Det er greit hvis vi ikke får noe tilbake, men da må vi hvertfall få samme beskjed fra alle på HELFO som vi har snakket med. Det vi er forbannet på at hver eneste person vi snakket med gir oss hver sitt svar og hver sin tolkning av loven og bare sender oss videre. Det er slitsomt. Vi vet ikke hva vi må kjempe for pga alle mixed info'n vi får...
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2013 Men betyr det da at vi hadde bare 2 forsøk (2 innsetting)?? Men hvordan regner vi med alle pengene som vi har alleede fått da? Eller tar jeg feil nå?
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 7. juni 2013 Er det noen her som har ikke hatt fryseforsøk og hadde over 3 IVF behandlinger?
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #11 Skrevet 7. juni 2013 Jeg har ikke pc før i morgen så jeg skal ordne det da :-). Etter slik jeg ser det har dere bare hatt to forsøk og har rett på å få dekket til enda et forsøk. Kan jo være at de i Danmark kan sende en ny detaljert oversikt der det kommer frem at det kun er to innsett dere har hatt. Skal heller ikke ha noe å si pengene dere har fått igjen siden dere ikke er over tre forsøk. Dette er slikjeg tolker det etter info vi har fått fra ullevål. Sender deg kopi i morgen, jeg tok feil av loven, var skriv om rettigheter gra folketrygden :-)
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #12 Skrevet 7. juni 2013 Mannen var ferdig med pc'n så nå har jeg sendt deg mail :-) Der har du i hvertfall alt svart på hvitt, lykke til :-)
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #13 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Suupert! tusen takk, snille Camilla! Men hva med den 4. avbrytte forsøk som vi hadde? Da telles det ikke som et forsøk og vi får ingenting for det? Men kan vi da plusse de pengene vi har brukte på det og som overstiger 15000 kan utbetales i neste forsøk med innsetting? Endret 7. juni 2013 av Begemotik
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #14 Skrevet 7. juni 2013 Det er slik jeg ser det oppstart på forsøk nr tre, men siden det ikke ble innsett har dere fortsatt tilgode forsøk helt til det blir innsett. Blir dere ikke gravide har dere ikke rett til å få dekket flere forsøk. Blir dere gravide og vil ha søsken har dere rett til å få dekket for tre nye forsøk. Blir det evnt egg i fryseren teller dette ikke som forsøk, men dere får dekket medisiner. Hyggelig å kunne hjelpe. Blir dessverre alt for erfaren med dette styret etter mange år i gamet...
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #15 Skrevet 7. juni 2013 På evnt nytt forsøk skal det stå, men det skjønte du kanskje ;-)
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 7. juni 2013 Jeg kjønte, ja. Men hva med penger da? Plusser vi dem til neste fullført forsøk da eller?
camilla136 Skrevet 7. juni 2013 #17 Skrevet 7. juni 2013 Tenker du når dere skal kreve pengene? I så fall har jeg alltid ventet med å sende inn krav til helfo før jeg har fått bekreftelsen på forsøket/fortsettelse på et forsøk fra sykehuset.
Begemotik Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 7. juni 2013 (endret) Ok. Skjønner litt mer nå. Tusen hjertelig takk! Det jeg er frustrert over mest er at fullstendig inkompetanse på helfo folk. Vi har ikke fått et eneste riktig svar fra dem så lenge og de vet ikke selv hva de snakker om. Vi har gått i et år nå å vært 100% sikker på at man kan gå til 4. Forsøk uansett innsetting eller ikke med ny egenandel. Fordi det er d vi fikk klar beskjed om i fjord. Etter en stor krangel. I dag fikk vi mange forskjellige bullshit svar igjen. Hun dama der sa at et barn er et egguttak.... Og hvis vi ikke beviser at et forsøk er en innsetting så får vi avslag... Jeg blir så irritert over folk som kan ikke det de får lønn for. Men det værste av alt at hvis neste forsøket mislykkes etter innsetting så får vi ikke noe som helst i refusjon fremover. Vi er på egen hånd da. Until vi får barn på et eller annet måte. Mens de som har fått et barn etter feks 2. Forsøk har krav på penger. Logikk?? Endret 7. juni 2013 av Begemotik
camilla136 Skrevet 8. juni 2013 #19 Skrevet 8. juni 2013 Ja dette er virkelig til å kunne rive av seg håret av og så urettferdig!!! Man regner jo også med at det er profesjonelle folk som vet hva de holder på med. Bare så synd at man ikke alltid møter det og må selv være den som ordner opp selv. Vi har jammen nok å tenke på oppi alt dette!! Dere lykkes selvfølgelig på neste runde, så da kan dere gi fingern til helfo ;-) ;-).
dincene Skrevet 8. juni 2013 #20 Skrevet 8. juni 2013 (endret) Jeg leste ikke alle innlegg, men det er totalt 3 forsøk, ja. Og du må da få gode skriftlige bevis fra klinikken du holder til om hva du gjør, hvilket forsøk i rekka osv. Har du det i tilllegg til hvitteringer, så vil du nok få pengene tilbake vil jeg tro. Jeg også har forstått at det er 3 FULLFØRTE ferskforsøk som gjelder (med tilbakesetting). Vi selv er ferdige i det offentlige uten å ha fått til å få et barn ut av det. Er i det private. Betaler rundt 45000 per forsøk, bare medisin og uttak/innsett (uten fly og hotell utgifter). Og det er surt å teste negativt, men sånn er nok det. Forresten, det er staten som har laget til sånn at det er bare 3 forsøk som blir finansert av staten ikke helfo. Endret 8. juni 2013 av dincene
Begemotik Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #21 Skrevet 8. juni 2013 Tusen takk for gode ønsker Camilla! Gleder meg til det.
Begemotik Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #22 Skrevet 8. juni 2013 dincene, jeg vet at det staten som har bestemt lovverket. Men jeg forventer at dem som får betalt for å følge lovverket gjør det og ikke gi oss svar de synes er riktig.
Stjernemagnolia Skrevet 10. juni 2013 #23 Skrevet 10. juni 2013 Hei Så ergelig det er når folk ikke kan utføre jobben sin skikkelig når vi som pasienter er i en sårbar situasjon! Jeg har forskriften hjemme og der står det: "Dekning av legemidler ved IVF og ICSI er begrenset til inntil 3 forsøk per barn. Ett forsøk defineres som en teknisk fullført behandling med uthenting og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor. Ved egguttak vil flere egg kunne bli befruktet, og egg vil kunne fryses ned. Innsetting av lagrede befruktede egg, fra samme egguttak, blir ikke å anse som et nytt forsøk" Her står det klart hva de definerer som forsøk fordi det står ordet "og" mellom uthenting og tilbakesetting og i juridisk terminonologi regnes det da som to krav som må oppfylles for å innfri om det er et forsøk eller ikke. Du har hatt to uttak med innsettinger. Alle andre/forsøk og kostnader når du ikke har kommet til innsett skal derfor dekkes i sin helhet og er ikke å anse som forsøk. Du får tre forsøk per barn. Etter disse tre forsøkene dekkes alle kostnader privat.
Begemotik Skrevet 10. juni 2013 Forfatter #24 Skrevet 10. juni 2013 Tusen takk for svar! Men hvorfor finner jeg dette ut på en internett forum og INGEN i Helfo vi snakket med har nevnt det?? Som sagt, siste "ekspert" mening vi fikk ifjor var at ja, 3 forsøk per barn og det betyr at hvis man får barn etter 1. eller 2. forsøk da starter egenandel på nytt, går man til 4. forsøk (starter ny 3-forsøks "pakke") da starter egenandel på nytt også. Men nå finner vi ut at dette er helt feil og vi får avslag i tillegg selv om vi hadde kun 2 innsettinger. Så de gjør feil etter feil igjen. I tillegg må vi bruke så mye tid og energi for å bevise at vi er ikke idioter.
sonja77 Skrevet 10. juni 2013 #25 Skrevet 10. juni 2013 Man får tre forsøk, altså uttak av egg. Når man når 15000 må man sende inn innen 6 mnd for å da få refundert resten. Klinikken sender jo alt av papirer til dere også går til helfo. Ett forsøk er uttak av egg, hvor mange egg man får og evnt setter inn el ikke regnes ikke som forsøk. Man kan få 20 egg å sette de tilbake uten at d regnes som ner enn da det end forsøket, de ekstra eggene er bonus.,Tror heller ik det regnes som forsøk om man ikke får ut egg el d blir avbrutt på no vis. Så man får tre uttak av egg med at d da må resultere i at d er noe å tilbakesette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå