Gå til innhold

Hvordan gå videre i livet? Mangler videregående skole og vet ikke hvordan jeg skal få generell studiekompetanse. Trenger sårt hjelp:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente som fyller 21 år dette året. Jeg har droppet ut av skolen alle gangene jeg forsøkte, noe som har resultert i at jeg ikke har noen fag bestått eller fullført noen år av vgs. Vanskelige familieforhold, lite struktur og lette depresjoner har gjort at jeg ikke klarte å fullføre. Livet mitt var så vanskelig at jeg ikke klarte å holde gående. Leksene bygde seg opp og når jeg ikke forsto noe, overså jeg hele greia og falt utenfor.

Nå har jeg noen år senere flytter til ny by, bor sammen med samboeren min og fått et herlig barn. Vi har ikke så god råd. Har vært hjemme i flere år nå og føler meg utenfor og mindre intelligent. De 1,5 siste årene har jeg vært hjemme med barnet. Samboeren har lappen og jobber fulltid, det har ikke jeg.

Han har kun fullført videregående siden vi ble foreldre som unge.

Har ingen familie å spørre om råd, og aner ikke hvor jeg skal starte. Er redd for at alt skal bli som sist, selv Im jeg føler meg sterkere nå etter jeg ble mor. Aner ikke hvor jeg skal starte, hvordan jeg får fram, vet ikke mulighetene mine og føler meg bom fast. Har unngått å tenke på utdanning og livet videre siden jeg får litt angst av å tenke på alt. Er så redd for å feile. At jeg ikke er flink nok, smart nok eller disiplinert nok. Jeg sliter en del med matte og husker omtrent ingenting fra ungdomsskolen. Har skjedd en del siden jeg har vært hjemme så lenge. Har ingen venner her jeg bor nå siden jeg er innflytter. Trenger virkelig å komme i gang med livet mitt og utrette noe. Kjenner jeg ikke klarer å være hjemme lengere.

I hvertfall, barnet begynner i barnehage fra høsten av og da må jeg gjøre noe. Nå jobber jeg annenhver helg på sykehjem. Må enten få meg full jobb eller studere. Eller en blanding.

Jeg lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg litt? Om noen vet hvilke muligheter jeg har og fortelle litt om de. Evt egne erfaringer om noen har stått i samme situasjon.

Er det en nettside jeg kan lese litt rundt på? Hvordan ta opp vgs? Hva skal til for å være privatist og hvordan fungerer det? Er det noen godt betalt, men lette utdanninger? noe som er lite matte i kanskje? Jeg vet det finnes mange måter å gjøre det på så jeg er så redd for å velge feil. Vær så snill å fortell meg alt dere vet og alle muligheter det går ann å gjøre det på. Enten må jeg jo få generel studiekompetanse(allmen) eller går det an n å bli hva som helst, feks ambulansearbeider?

Jeg sliter litt med å ta tak i ting pga dårlig selvtillit og lett depresjon. Ønsker å forandre meg selv og livssituasjon. Trenger hjelp.

Setter enormt stor pris på innspill! Takk

Anonym poster: d1f1f4ece7757b94658aa8996df1afda

Skrevet

Hei,.

jeg studerer på nks hjemmefra, får penger fra lånekassen som bidrar veldig.

Ellers jobber jeg deltid i matbutikk.

Dette har hjulpet meg veldig.

Høres ut som du burde hvert hos en psykolog og pratet litt.

Nks da studerer du når du har tid. og du kan be om hjelp av lærer,

Blir det vanskelig så er det veileder som skal hjelpe deg.

ikke gi opp.

Jeg er 23 og har tatt grep om livet mitt.

Anonym poster: 1896caef9885515f6eff853a2f13c9f9

Skrevet

Du bør ta en telefon til feks nki og snakke om generell studiekompetanse http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/generell-studiekompetanse

Du trenger ikke gå på skole egentlig, men om du er lite strukturert så er det vanskelig å lese på egenhånd. Om du er strukturert nok trenger du kun melde deg opp som privatist (gå inn på privatistweb.no) også må du lese og bestå eksamen. Det går helt fint å ta generell studiekompetanse i løpet av ett år.

Lykke til, dette klarer du!

Skrevet

Jeg tok fagene som privatist over 2 år da jeg gikk gravid og hjemme med eldstemann. Begynte før jeg ble 20 og var ferdig da jeg var 22. Da kom jeg inn på det studiet jeg ønsket. Studerte ett år og fikk et barn til og fullførte studiene etter permisjonen.

Jeg har alltid hatt litt sosial angst og aldri likt meg på skolen, men alt går hvis man bare vil det sterkt nok :) Og man vokser på det å ha barn!

Anonym poster: c90fad1dde30a167a046c4d3d66bb696

Skrevet

Jeg tror jeg ville kontakten en videregående skole i nærheten for å snakke med en studierådgiver. iogmed at du ikke har noe vgs, så burde du nesten begynne på vg1. Du er enda så ung, så du har god tid på å jobbe. Du kan jo få stipend, og jobbe kvelder\helg. Ville og snakket med psykolog.

Vil du bli for eksempel helsefagarbeider, så kan du ta alt som privatist og jobbe i tillegg, men jeg tror du hadde hatt mer utbytte av skole. Da blir du og kjent med andre på rundt samme alder.

Anonym poster: 74cc8bc92d0400f6fb3384a38aa0db61

Skrevet

Trives du med jobben på sykehjemmet da? Kanskje du kan starte med å utdanne deg til helsefagarbeider?

Det kan du ta som fulltid på videregående skole eller du kan ta det på voksenopplæring (kommer litt an på hvor du bor).

Du har blitt eldre nå, du har mer livserfaring og er ikke en pubertetslus med masse hormoner og tanker i hodet. Det en hormonell 16-åring som bare tenker gutter, fest og morro klarer å gjennomføre, det klarer du også, ha tro på deg selv!

Du blir ikke prioritert på videregående siden 16 åringene jo går forrest i køen, men er det ledige plasser kan helsefagarbeider være et godt valg siden det er fag som flere voksne søker og du slipper være den eneste 20-åringen blant 16-åringene ;)

Gjennomfører du kan du jobbe noen år med grei lønn, også kan du ta påbyggingsår og videreutdanne deg senere om du ønsker.

Andre ting kan jo være barne- og ungdomsarbeider, da kan du f.eks jobbe som assistent i barnehage eller skole etterpå.

Du kan jo sjekke hva voksenopplæringen har å tilby der du bor om du helst vil gå der, og se om noe frister.

Anonym poster: c98a4dfbf7c3bf66097120d63f70453a

Skrevet

Jeg lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg litt? Om noen vet hvilke muligheter jeg har og fortelle litt om de. Evt egne erfaringer om noen har stått i samme situasjon.

Er det en nettside jeg kan lese litt rundt på? Hvordan ta opp vgs? Hva skal til for å være privatist og hvordan fungerer det? Er det noen godt betalt, men lette utdanninger? noe som er lite matte i kanskje? Jeg vet det finnes mange måter å gjøre det på så jeg er så redd for å velge feil. Vær så snill å fortell meg alt dere vet og alle muligheter det går ann å gjøre det på. Enten må jeg jo få generel studiekompetanse(allmen) eller går det an n å bli hva som helst, feks ambulansearbeider?

Anonym poster: d1f1f4ece7757b94658aa8996df1afda

Først ville jeg tenkt gjennom hva du liker, og hva du ønsker å holde på med. Hvis du ønsker muligheter er det lurt å fullføre studiespesialisering, slik at du kan søke på høyskoler og universitet, men da har du etter fullført videregående "kun" muligheten til å studere videre. Så du er sånn sett ikke noe særlig nærmere en jobb.

Hvis du derimot ønsker å få deg en (fag)utdanning og komme deg i jobb fortest mulig er kanskje en fagretning på VGS mer tingen for deg. Dette kan jeg desverre særs lite om, siden jeg tok andre veien. Kanskje noen andre kan gi deg tips og råd om det?

Jeg ville søkt litt på internett om hvilke tilbud kommunen du bor i har. Bor du i en by (av litt størrelse) har du nok flere muligheter. Et alternativ er å kontakte en privatskole, feks Sonans, og be om (gratis) veiledning der. Mulig at kommunen tilbyr veiledningstime på en "vanlig" videregående skole også, men det kan du høre med kommunen/fylkeskommunen om.

Her har du informasjon: https://www.vigo.no/vigo/servlet/vigo. Her har samme side litt om informasjon og rådgivining: http://www.vilbli.no/?Artikkel=015445

Privatistfag har jeg tatt en del av selv, både gjennom Sonans og "helt alene". På Sonans betalte jeg for hvert fag jeg tok, og fikk undervisning i fagene. Selve eksamen var en "vanlig" privatisteksamen, men faglæreren fra Sonans var eksaminatoren min. (Sensor er alltid noen du ikke kjenner på muntlig eksamen). Jeg gikk på Sonans bare i de fagene det var muntlig eksamen.

Skriftlige fag tok jeg selv, dvs meldte meg opp til eksamen på https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true , kjøpte bøker/leste helt på egenhånd, og tok eksamen. Det fungerte fint for meg, men jeg liker å studere :)

Etter fullført studiekompetanse søker du på høyskoler og universitet, så da blir det antageligvis minst 3 år etter det igjen.

Skrevet

Undersøk med arbeidsgiver om det kan være aktuelt å få utdanning til helsefagarbeider gjennom dem - det er en stor satsning på det i kommunene nå for tida.

I vår kommune er det iallefall tilrettelagt for det. Behovet for fagarbeidere generelt er stort, så en yrkesfaglig utdanning er å anbefale :)

Anonym poster: 464e88de6fc20b16f2548f6c25982b39

Skrevet

Hvor bor du? Det er mange videregående skoler som driver med voksenopplæring, kveldskurs osv. Du kan også høre med de om du kan være "gjest" i timene, og så lese på egenhånd og gå opp til eksamen. Du kan også ta opp fag som privatist, enten ved å lese selv eller gå på skole. Jeg tok ferdig vgs ved Sonans privatgymnas. Tok fagene over to år så det ikke skulle bli så mye på en gang. Du får støtte fra lånekassen. Og det er jo mulig å jobbe ved siden av studiene. Lykke til :)

Anonym poster: 12cffe08cd5d00b03f9f31ba1b98036c

Skrevet

Tusen takk for alle innspill, alle sammen!!

Det jeg ikke vil er å jobbe i barnehage, på sykehjem eller SFO og lignende. Går mest på at det ikke er så godt betalt og det at det er vanskelig å få 100% stilling som sykepleier og mye helge/feriejobbing. Trives godt på sykehjemmet nå, men tror ikke det er det jeg vil gjøre resten av livet.

Tenker å nevne et par ting selv om jeg er åpen for alt. Jeg er ikke så god i matte. Liker historie, norsk og engelsk best. Er ikke flink i naturfag.

Har lyst på en jobb som er godt lønnet. Ønsker ikke en veldig langt studie men kan gjerne studere videre på høyskole eller universitet.

Jeg er kreativ, sliter fort med å finne motivasjon, glad i historie, film og musikk, og glad i å jobbe med mennesker. Ambulanse er foreksempel noe som frister litt. Økonomi, regnskap og generelt det å jobbe med tall er nok ikke min sterkeste side.

Går det ann å ta alle tre årene på 1 år og få generell studiekompetanse? Er det veldig tøft?

Leste litt om voksenopplæring men der sto det at man må være over 25. Er privatist den eneste muligheten min?

Må jeg sitte hjemme å studere hver dag da?

Kan hvem som helst bli privatist? Kan man ta det i akkurat det tempoet man vil?

Går det ann å begynne på nytt og gå på vanlig vgs slik som 16åringene gjør?

Om jeg skal bli ambulansearbeider, eller noe annet yrkesrettet, hvordan gjør man det? Ungdommene nå har jo både praksisplass, utplassering, mye muntlig og vanlig skole. Går det som privatist?

Stiller mange dumme spørsmål nå. Er litt treig av meg. Beklager..

Takker igjen for innspill. :-) Kom gjerne med flere!

Setter veldig stor pris på det, og det er til stor hjelp for meg.

Skrevet

Hvordan fungerer det å være privatist ved å gå på skole? Så flere nevnte det. At man bare får høre på timene men ingen hjelp fra lærer?

Skrevet

Forresten, jeg er ganske treig av meg før jeg forstår alt siden jeg ikke har peiling på NOE som angår skole, lånekasse, stipend osv, så å forklare litt ABC kan være lurt:D

Skrevet

Ta en telefon til et privatgymnas i nærheten av deg. Du binder deg ikke til noe da. De er veldig hjelpsomme :) De kan nok svare bedre på spørsmålene dine enn oss her inne. De kan også svare på det med studielån osv :)

Jeg måtte ta så og si hele vgs på nytt, tok det over to år da. Regner med du gikk på videregående når den nye reformen kom? Kunnskapsløftet, heter det ikke det?

Skrevet

Ja, jeg gjorde det.

Skrevet

Ja, jeg gjorde det.

Jeg var nemlig ikke under den reformen og måtte ta en del tilleggsfag. Ikke sikkert du trenger det, da. Får ikke håpe det :P

Skrevet

Har lyst på en jobb som er godt lønnet. Ønsker ikke en veldig langt studie men kan gjerne studere videre på høyskole eller universitet.

Jeg er kreativ, sliter fort med å finne motivasjon, glad i historie, film og musikk, og glad i å jobbe med mennesker. Ambulanse er foreksempel noe som frister litt. Økonomi, regnskap og generelt det å jobbe med tall er nok ikke min sterkeste side.

Går det ann å ta alle tre årene på 1 år og få generell studiekompetanse? Er det veldig tøft?

Leste litt om voksenopplæring men der sto det at man må være over 25. Er privatist den eneste muligheten min?

Må jeg sitte hjemme å studere hver dag da?

Kan hvem som helst bli privatist? Kan man ta det i akkurat det tempoet man vil?

Går det ann å begynne på nytt og gå på vanlig vgs slik som 16åringene gjør?

Om jeg skal bli ambulansearbeider, eller noe annet yrkesrettet, hvordan gjør man det? Ungdommene nå har jo både praksisplass, utplassering, mye muntlig og vanlig skole. Går det som privatist?

Godt lønnet jobb har vi vel lyst på alle sammen, men vet ikke helt hva som passer beskrivelsen din :P Du får nesten sette deg ned med en liste over ting du kan tenke deg, eller surfe litt på nettsidene til ymse skoler.

Ambulanse har ikke mindre helg- og feriejobber enn andre helseyrker, og det er fysisk hardt.

Du kan ta så mange fag du vil på et år, eneste begrensningen er om eksamensdatoene krasjer. Det er nok fullt mulig, men det avhenger mye av hvor skoleflink du er, hva du kan fra før, og hvor strukturert du er. Du må først sjekke opp hvilke fag du har, og hvilke du trenger. Sjekk vitnemålene dine (kompetansebevisene) opp mot fagoversiktene, de finner du på samordnaopptak sine sider (tror jeg).

Voksenopplæring vet jeg ikke noe om, heller ikke andre muligheter. Som privatist styrer du deg helt selv, så om du vil studere hver dag eller ta et skippertak rett før eksamen er opp til deg. Privatist kan vel i utgangspunktet hvem som helst bli, og du kan ta 1 eller 20 fag i semesteret, ingen bryr seg.

Om du kan begynne helt på nytt på VGS vet jeg ikke, hør med kommunen/fylkeskommunen. Ambulansefag kan du ta privat på f.eks Lukas, men det er i Trondheim. Du kan og ta ambulansefag gjennom NKS eller NKI (husker ikke hvilken), men du stiller jevnt over bakerst i køen for lærlingeplass da (har jeg hørt).

Ta en telefon til Akademiet eller Sonans, eventuelt oppfølgingstjenesten. Fra linken du fikk tidligere:

Oppfølgingstjenesten (OT)

Alle fylkeskommuner har en oppfølgingstjeneste som arbeider med og for ungdom som har rett til videregående opplæring. Oppfølgingstjenesten arbeider for deg til og med det året du fyller 21 år. Hvis du ikke har søkt eller tatt imot opplæringsplass, har avbrutt opplæringen før den er ferdig og heller ikke har fast arbeid, kan du bli kontaktet av oppfølgingstjenesten og spurt om du trenger hjelp. Målet er at oppfølgingstjenesten skal være behjelpelig med å finne tilbud om opplæring eller arbeid til all ungdom, og opplæringen skal så langt det er mulig føre fram til formell kompetanse. Oppfølgingstjenesten samarbeider med andre fylkeskommunale, kommunale og statlige instanser som også har ansvar for ungdom. Du kan selvsagt ta kontakt med oppfølgingstjenesten på egen hånd. Hvis du kontakter nærmeste videregående skole eller inntakskontoret, får du adresse og telefon til oppfølgingstjenesten i ditt område.

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel?Niva=G&Area=11&Bok=003836&Artikkel=003873&TP=07.06.13

Gjest FinogFjong
Skrevet

Snakk med NAV du. De skal hjelpe ungdom under 25 ut i utdanningsløp eller aktivitet. Om du har strevd med selvtillit og brutt videregående skole flere ganger, har lite praktisk erfaring fra jobb, og så spesifikke ønsker om å ikke ville jobbe med omsorgsrelasjoner til mennesker, burde du fått bistand til å finne ut hva du faktisk vil og kan klare. Dette bør de gjøre i samarbeid med fastlege.

Jeg får inntrykk av at du har en tendens til å gi opp når det stilles krav til deg, og selvstudium, er da ingen god ide.

Skrevet

Takk for mange gode svar. Har fått litt å tenkte på, også skal jeg undersøke muligheter.

Tusen takk. Alle svarene deres kom godt med og hjelper meg videre.

Skrevet

Akademiet og andre private skoler er veldig dyre og ikke noe vi har råd til. Var inne å så nå. Bare er fag koster tusener. Er det mulig å få det dekket?

Skrevet

Akademiet og andre private skoler er veldig dyre og ikke noe vi har råd til. Var inne å så nå. Bare er fag koster tusener. Er det mulig å få det dekket?

Du får jo stipend og lån av lånekassen. Stipendet som kommer i august og januar er jo på flerfoldige tusen. Det kan de sikkert også svare på hos de forskjellige privatskolene :)

Skrevet

En positiv og en negativ:

+ du formulerer deg veldig godt skriftlig. Oversiktlig og ryddig.

- du er kanskje ikke i posisjon til å være kresen..? Fremstår som litt bortskjemt og naiv da.

Hilsen lærer i vgs

Anonym poster: aa51c86535c7f3f209675f8bcb56b8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...