Gå til innhold

Hvorfor er det så mange nordlendinger som er så mørke med høye kinnben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.Er det båtfolk fra mer spennende områder som har fått barn med damene der oppe?

Anonym poster: 02a13d1e5ba62b09a3961ba1da0f10ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi samene i stor grad er et resultat av innvandring fra Spania og derfor har det vel spredd seg :-P

Anonym poster: 3cf04c998560748e5acdd3c1fcb09680

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Samene er da ikke spanske! Men ja, nordlendinger har selvsagt ofte sameblod i årene, samt at en og annen fiskermand fra det store utland har bidratt i varierende grad, så som på vestlandet.

Skrevet

Mener å ha lest at det var mye russiske handelsfolk nordpå, kanskje derfor også mange har litt "slaviske" 'trekk, som høye kinnbein og "mongolfold"(skjeve øyne). Mange flotte nordlendinger <3

Skrevet

Fordi samene i stor grad er et resultat av innvandring fra Spania og derfor har det vel spredd seg :-P

Anonym poster: 3cf04c998560748e5acdd3c1fcb09680

Dust. Samer er urbefolkning i Norge og har ingenting med Spania å gjøre.

Anonym poster: 7ebbb747fde109cc86038aec3bb79540

Skrevet

Det er typiske trekk hos samer. Tør å påstå at nesten alle i finnmark har samiske aner, derav utseendet.

Anonym poster: 9ec53f75ab918d251273b385992deb64

Skrevet

Det var menn fra Spania og Portugal som reiste med båt nordover og befruktet damene der oppe. Derfor er mange av dem mørke.

Høye kinnbein kommer vel fra det samiske.

Anonym poster: 0909fa184b2ae670085fb61b2ce090c8

Skrevet

Du har tydeligvis ikke sett mange nordlendinger før :P det er like mange forskjeller på nordlendinger som på oss fra østlandet, vestlandet, sørlandet og midt-norge gitt.

Dessuten er ikke alle nordlendinger samer.

Skrevet

Det er typiske trekk hos samer. Tør å påstå at nesten alle i finnmark har samiske aner, derav utseendet.

Meget feil antagelse. Samene har alltid blitt sett ned på, så det er lite innblanding. Det det derimot er en god del av er finsk innblanding.

Anonym poster: 973ff809f85c3c726558b8395bcfc5a3

Skrevet

Meget feil antagelse. Samene har alltid blitt sett ned på, så det er lite innblanding. Det det derimot er en god del av er finsk innblanding.

Ja, for finnene er mørke i huden og øynene... er det mulig å være så uvitende? Jeg kjenner mange folk i den tjukkeste samiske kommunen, og der er det en god blanding gitt.

Apropos norlendinger, så er verken idoldeltagerne Sandra Lyng Haugen, David Pedersen eller Espen Lind spesielt mørke med høye kinnben. Heller ikke han Truls et eller annet som driver med stand up.

Skrevet

Som en av de dere refererer til som nordlæning (alle nord for Trondheim?) så må jeg si at det ikke er noe i det dere sier. Alle vennene mine, familien min og for så vidt alle i byen min er da "nordlæninger" men de ser ikke ut slik dere beskriver. Du kan ikke se forskjell på hvem som er nordlæning og hvem som er søring..

Samer derimot, kan ofte ha et utseende som er karakteristisk for samer. Men det gjelder heller ikke alle.

Skrevet

Flere i slekta mi er mørke i håret og blir fort brune bare dem hører ordet sol. Dette er fordi tippoldefaren min varen spanjol som strandet i nordnorge. Desverre har jeg kun arvet det mørke håret. Er blek som et lik, blir toppen rosa, selv om jeg sitter timevis i sola :-(

Anonym poster: 0ee6ff1ee9c286c1af616e66187226e9

Skrevet

Mye taterblod kanskje? Halve slekten min fra nord-norge har mørkt hår og høye kinnben, og de har alltid nevnt tatere iallefall :)

Anonym poster: b5a3d5e4395c91026737f1b9e3317d0e

Skrevet

Ja, for finnene er mørke i huden og øynene... er det mulig å være så uvitende? Jeg kjenner mange folk i den tjukkeste samiske kommunen, og der er det en god blanding gitt.

Apropos norlendinger, så er verken idoldeltagerne Sandra Lyng Haugen, David Pedersen eller Espen Lind spesielt mørke med høye kinnben. Heller ikke han Truls et eller annet som driver med stand up.

Vel, jeg bor og er fra Finnmark, så jo jeg har peiling. Tror dessuten du missforsto meg, jeg mente ikke å si at de nevnte trekk kom fra finnlenderne. Enig med deg at " nordlendinger" er like forskjellig som de du nevner :)

Å ja, idag er det nok mer innblanding, heldigvis, mens de før i tiden var mindre.

Skrevet

Mye taterblod kanskje? Halve slekten min fra nord-norge har mørkt hår og høye kinnben, og de har alltid nevnt tatere iallefall :)

Anonym poster: b5a3d5e4395c91026737f1b9e3317d0e

Det er iallefall der jeg har det mørke håret og de høye kinnbena fra :) mine oldeforeldre var tatere, som endte opp med å bosette seg norpå, å her bor jeg enda :)

Skrevet

Det var menn fra Spania og Portugal som reiste med båt nordover og befruktet damene der oppe. Derfor er mange av dem mørke.

Høye kinnbein kommer vel fra det samiske.

Anonym poster: 0909fa184b2ae670085fb61b2ce090c8

Nei, det var ikke helt sånn det var. Det var noen spanske sjømenn som forliste i nærheten av Jæren, og fikk barn med lokale kvinner. Derfor er det en del uvanlig mørke nordmenn i det området. Faren min har familie derfra, og han var blåsvart i håret som ung.

Ugriske folkeslag er mørke med høye kinnbein. Samer er et ugrisk folk. Det samme er finner, og de har ofte noen av de samme trekkene.

Anonym poster: 368a38d0d37c8b7e773748355f16bfb8

Skrevet

Har både tater- og sameblod i familien. Høye kinnbein, men ikke så veldig mørkt hår.

Skrevet

Har både tater- og sameblod i familien. Høye kinnbein, men ikke så veldig mørkt hår.

Tatere har ikke spesielt høye kinnbein. De er i det hele tatt ikke en etnisk folkegruppe (jo, noen tatere er en slags romfolk, men her i landet var tatere det man kalte fantefolk - fattige som ikke hadde fast bosted, og de kunne være etnisk norske). Har selv taterslekt fra Sverige, og de var ikke det minste mørke.

Skrevet

Min far er liten og mørk, om du kjenner slekter i kommunen ville du visst hvilken slekt han tilhørte ved å se på ham. Jeg har arvet høye kinnben fra ham, det er et typisk samisk trekk. Vi er ihvertfall ikke spanjoler, og jeg har aldri før hørt noen påstå at samer stammer fra strandede spanjoler.

Anonym poster: db9f5e0d5b2a61d841fb100ddef2146e

Skrevet

Pappa er same og jeg da halv , vi blir ofte forvekslet med indianere. Vi er begge ravn svarte i håret. Og blir veldig fort brune.. Alle i vår slekt i Finnmark er mørke. Datteren min derimot har er meget lys men veldig markerte samiske trekk.

Anonym poster: 11b7c4441d1b912fe27d6f0ae4f864db

Skrevet

Tatere har ikke spesielt høye kinnbein. De er i det hele tatt ikke en etnisk folkegruppe (jo, noen tatere er en slags romfolk, men her i landet var tatere det man kalte fantefolk - fattige som ikke hadde fast bosted, og de kunne være etnisk norske). Har selv taterslekt fra Sverige, og de var ikke det minste mørke.

http://snl.no/tater

Tatere er de samme folka som vi har på gatehjørnene nå til dags de, bare at de gjennom århundrene er litt mere utvannet. Veldig interessant programserien på P1 i fjor. Det har vært flere bølger med innvandrede romani,det var ikke uvanlig at innfødte som ikke helt fant seg til rette i bygdesamfunnet ble med følgene deres videre.NAV fantes jo ikke :) Tom prestefruer som var lei av at presten aldri var hjemme, sluttet seg til taterfølgene. Det ble sagt i serien at flere av de mest kjente taterslektene stammer fra kombinasjonen prestefrue/ tater. Spennende stoff dette...

Skrevet

Mørke? Du ser at jeg mente håret?

Og jo, høye kinnbein er et særtrekk hos samer.

Skrevet

Jeg kommer fra Lofoten, og her er det flere mørke familier (men ikke med spesielt høye kinnbein), og det går mange historier om spanske, italienske og portugisiske sjøfolk som kom hit og fikk forførte jentene, derav de mange mørke familiene.

Nå er det jo vel så mange som ikke er mørke da. Og noen har høye kinnbein og skjeve øyne, som meg, men så vidt jeg vet er det ingen samer i slekta, så det må i så fall være fryktelig langt ut...

Anonym poster: e62ee3008adcc204367f1ab3585dd305

Skrevet

Faren min er same, mens mor er fra Island. Jeg er blond og blåøyd, mens brødre har mørkebrune øyne og brunt hår.

Mener jeg har hørt en plass at samene opprinnelig kom fra mongolia? Mange av de kan likne litt på inuitter syns jeg.. Tror det må være noe Asiablod laaaaangt baki der et sted.

Skrevet

Det sies at et spansk eller portugisisk skip forliste utenfor Gryllefjord på Senja på 1800-tallet, og den dag i dag er det mange mørke etterkommere der. De har også siesta mitt på dagen i Gryllefjord :)

Forøvrig er det jo en god del kvener i Finnmark og Troms, og mange av de og deres etterkommere har høye kinnbein. Min oldemor var finsk, og jeg har arvet hennes høye kinnbein. Er dog lys i huden med rødlig hår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...