Gå til innhold

Sykemeldt når man har ferie....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at en sykemelding er på trappene for mitt vedk. Div. grunner. Skal reise bort om et par uker, er innenlands og privat ikke jobbreise. Kan jeg ta denne turen selv om jeg er sykemeldt? Er snakk om en uke.

Anonym poster: cfb903a1a837d70f9f90df9a8565100a

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg lurer også på hva som skjer med ferien min nå i sommer dersom jeg fortsatt er 100% sykmeldt..?

Anonym poster: 01ae574f3b8d342b9573e84c063959de

Skrevet

Få en erklæring fra fastlegen om at du ikke blir verre av å reise på ferie. Send så søknad til MAV.

Jeg fikk lov.

Anonym poster: 125d7e9116585144584c0b76c715c762

Skrevet

Da får man vel ferien til gode. Gjorde iallfall jeg i fjor sommer, når jeg var sykemeldt etter en operasjon.

Anonym poster: 543c2161b4654698244bae7c99f94530

Skrevet

Da får man vel ferien til gode. Gjorde iallfall jeg i fjor sommer, når jeg var sykemeldt etter en operasjon.

Er sykmeldt p.g.a. svangerskap, og blir sannsynligvis det helt frem til termin i november. Skal jeg da ha alle 5 ukene til gode og bruke dem rett etter fødsel da? Og begynne permisjonen etter 5 uker? Går det an..?

Skrevet

Er sykmeldt p.g.a. svangerskap, og blir sannsynligvis det helt frem til termin i november. Skal jeg da ha alle 5 ukene til gode og bruke dem rett etter fødsel da? Og begynne permisjonen etter 5 uker? Går det an..?

Ja, det går an, men du må sjekke med arbeidsgiveren din om det er muligheter for det. For det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg er nå sykmeldt 100% til mammaperm, og har derfor avtalt med min arbeidsgiveren at jeg har de 5 ukene til gode i ettertid. Får se når tid jeg skal ta dem, alt avhengig om vi får barnehageplass eller ikke til neste høst :)

Anonym poster: 2c0a95d4b9de9a37263db71ef88fe257

Annonse

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du kan bli enig med arbeidsgiver om å utsette ferien ja. Jeg er sykemeldt og skal ikke ha ferie før i desember, da for å forlenge permisjonen

Skrevet

Ja, det går an, men du må sjekke med arbeidsgiveren din om det er muligheter for det. For det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Jeg er nå sykmeldt 100% til mammaperm, og har derfor avtalt med min arbeidsgiveren at jeg har de 5 ukene til gode i ettertid. Får se når tid jeg skal ta dem, alt avhengig om vi får barnehageplass eller ikke til neste høst :)

Anonym poster: 2c0a95d4b9de9a37263db71ef88fe257

Ok. Her får vi ikke spare dem til over nyttår, så da måtte jeg brukt dem i løpet av dette året uansett. Dessuten har jeg jo ikke sykmelding nå som gjelder helt til ferien min, så da går det vel ikke.

Skrevet

Du kan også bli sykmeldt frem til du skal ha ferie, og begynne sykmeldingen igjen når ferien er over. Det måtte jeg gjøre i fjor da jeg hadde bestilt sydentur i mai (bestilte i romjula) og ble syk i april. Man kan ellers søke om å få overføre ferie til neste år og ta den ut i forb. med permisjonsslutt.

Skrevet

Du kan ikke utsette stønadsperioden med ferie de første 6 ukene etter fødsel.

Anonym poster: 47c2d4eb6c24c97df853e6d1c03d9279

Skrevet

Du kan ikke utsette stønadsperioden med ferie de første 6 ukene etter fødsel.

Anonym poster: 47c2d4eb6c24c97df853e6d1c03d9279

Takk for svar! Da blir det jo uaktuelt uansett :) Får bare håpe formen er ok nok til at ferien kan nytes :)

Skrevet

Hvis du blir sykmeldt i en periode hvor du har avtalt ferie med arbeidsgiveren din, kan du øske arbeidsgiver om utsettelse av ferien. Det forutsettes da at du faktisk ikke har anledning til å benytte ferien. Altså, du skal ikke få futsatt ferien din hvis det faktisk er slik at du HAR ferie.

På krav om sykepenger er det en egen rubrikk hvor du skal fylle ut når du avvikler ferie. Id enne perioden får du ikke sykepenger, men mottar lønn/feriepenger fra arbeidsgiver som du normalt ville ha gjort.

Imidlertid er det mange arbeidsgivere som automatisk utsetter ferie for alle sykmeldte, så hør med arbeidsgiveren din om praksisen på akkurat din arbeidsplass.

Anonym poster: 0f8e2c2820b0eee74bcd6f64ab1104e9

Skrevet

hva med meg da? Jeg er 100% sykemeldt og skal egentlig ha ferie i juli. nå får jeg ikke så mye utbytte av denne ferien i min tilstand. men, jeg er ferdig i vikariat 1 august så å utsette ferien er jo uaktuelt. blir sykemeldt helt fram til termin 1. desember. Hvordan skal jeg gjøre det?

Anonym poster: 1b0d194a1370ec120b96676f95305346

Annonse

Gjest Frisk bris
Skrevet

Her er reglene fra sidene til Arbeidstilsynet:

For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt (altså 100 %) arbeidsufør/sykemeldt.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i minst seks virkedager (lørdag inkludert) i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall feriedager utsettes til senere i ferieåret. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig ("uten ugrunnet opphold") etter at arbeidet gjenopptas.

Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve å få utsatt ferien til senere i året. Krav om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Dette står på helsenett:

Kan jeg reise utenlands når jeg er sykemeldt?

- Som sykemeldt kan du reise i Norge og fortsatt ha rett til sykepenger. Tidligere gjaldt det Norden, men ikke nå lenger. Reiser du utenfor Norge, regnes det som ferie, og da stoppes sykepengene. Som sykemeldt skriver du under på at du ikke har vært utenlands i sykemeldingsperioden. Hvis du likevel reiser utenlands mens du er sykemeldt, og blir så syk at du må søke lege i utlandet, eller det blir oppdaget på annen måte at du likevel er utenlands, kan trygdekontoret kreve tilbakebetalt sykepenger for denne perioden.

- Er det noe jeg likevel kan gjøre for å beholde sykepengene ved opphold i andre land?

- Ja, det kan søkes om dispensasjon, men det må gjøres i god tid før du reiser. I så fall må du snakke med legen din som må gi en uttalelse om at utenlandsoppholdet ikke forlenger sykemeldingsperioden, at utenlandsoppholdet kan ha en gunstig effekt på din sykdom, og at det ikke gjør trygdekontorets oppfølging vanskeligere. Trygdekontoret avgjør søknaden.

Skrevet

Prøver igjen jeg.... Jeg kjenner at jeg er utslitt pga kronisk sykdom. Skal til legen neste uke og skjønner at jeg kan bli rådet til å bli sykemeldt. Uken etter skal jeg etter planen ha ferie og reise til familie et annet sted i landet. Jeg har ikke opptjent så mye ferie med lønn der jeg jobber nå, så jeg blir trukket i lønn når jeg tar fri.

Kan jeg få problemer om jeg blir sykemeldt og reiser bort? Er jo et punkt på sykemeldingen hvor man egentlig skal krysse av for om man skal ha ferie i sykemeldingsperioden.

Anonym poster: cfb903a1a837d70f9f90df9a8565100a

Skrevet

du kan reise innad i landet uten at det påvirker sykepengene.

Skrevet

Er du sykemeldt når du har ferie, ja da kan du få ny ferie.

Når man er sykemeldt regner man jo at man ikke får reist på denne ferien, siden man ikke er i stand til å jobbe. Så da får du en ny ferieuke®. Dette gjelder uansett, om du har bestilt reise i Norge, eller til utlandet - eller om du ikke har bestilt. Ferie er ferie.

Du kan reise bort når du er sykemeldt i Norge ja, ikke i utlandet, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...