Gå til innhold

språkutvikling 3,5 år

hippimamma

Anbefalte innlegg

jenta mi som fyller 4 år i november har litt problemer med noen ord som eks. sopp da sier hun hopp, flue sier hun hue, sliten da sier hun liten. vi har snakket med barnehagen om dette og skulle se det litt ann for ofte så endret det seg. men ikke her... hun merker selv at hun ikke klarer og uttale seg riktig og når vi spør om hun kan si det igjen blir hun lei og sier at hun ikke klarer det. nå har det også begynt med at andre barna i barnehagen mobber henne for at hun ikke klarer og uttale seg riktig på enkelte ord. hun finner da lekekamerater som er litt mindre som også gjerne ikke har språket utviklet.

etter ny samtale i barnehagen skal vi nå sende henvisning til logoped. det kan hende vi ikke får hjelp fra logoped før etter nyttår!?!

jeg er rådvill og vil så gjerne finne ut hva vi kan gjøre for og hjelpe henne. jeg vil ikke at hun skal bli lei og oppfatte oss som masete når vi spør om hun kan gjenta det vi ser på bilder.

har dere noen tips til leker eller andre kjekke ting for og forbedre språket hennes mottas med stor TAKK! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søn har litt av samme problematikk. Jeg har fått anbefalt av lederen på hans avdeling å leke med lyder i stedet for å terpe på ord. Dvs. når vi f eks leser historier eller leker sammen med figurer så lager vi passende lyder til (Slangen sier ssssssssssss, tigeren sier rrrrrrrrrrrrrr osv.) bare hva vi kan finde på. Så snakker min tiger kanskje med hans tiger og da forsøker han jo automatisk å gjøre samme lyden - eller en enda kulere lyd - uten å tenke på det som trening. Det er så fort at de oppfatter at "jeg er dårlig til dette" så jeg liker denne måten å gjøre det på - og så trenger man ikke å vite så mye om det for å kunne føle at man bidrar positivt. Jo flere lyder jo bedre. I tillegg har jeg oppdaget at en del ting later til å være enklere for ham når han synger så vi synger mye sammen. Om det virkelig er det vet jeg jo ikke men å synge sammen er uansett en god ting å gjøre og er jo med på å trene øret så det skader vel ikke.

Det er utrolig frustrerende å måtte vente så lenge på hjelp. Håper for dere det kommer til å gå fortere. Språk er så viktig for å trives sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 3 1/2 år? Forventer man at de skal snakke rent da?

Gutten min snakker rent, men det er flere i barnehagen som har fylt 4 som ikke snakker rent i det hele tatt (type L i stedet for R osv), så jeg trodde ikke man forventet det ennå. Ville ikke selv ha reagert på det, men nå har jeg ikke satt meg inn i dette...

Har dessverre ingen gode tips, bare lurte på om det egentlig er så sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble 4 i mars og snakker ikke helt rent ennå. Sier ikke R og lesper litt med en sånn barnslig slepen S. Jeg må si jeg overhode ikke har tenkt på det som logopedmat. Det ble nevnt på en foreldresamtale, men jeg oppfattet det slik at heller ikke bhg så på det som et problem, men at det liksom måtte nevnes ;-)

Det jeg reagerer aller mest på er at hun faktisk blir mobbet i barnehagen. Det skal bare IKKE forekomme, og jeg ville virkelig tatt dette opp med ledelsen.

Jeg ville også sluttet å fokusere på hvordan hun sier ordene, og absolutt ikke bedt henne om å gjenta ordene. Da ber dere henne jo bare om å feile, gang på gang. Det er urettferdig. Det er fortsatt 3 år til hun begynner på skolen, og sansynligvis vil det rette seg helt av seg selv innen den tid.

Mulig min 4-åring ikke er den smarteste her i verden, men jeg tror faktisk ikke han hadde forstått hjelpen han hadde fått av en logoped, med mindre han virkelig hadde hatt store problemer med å gjøre seg forstått, og bare blitt lei seg over fokuset på det han ikke fikk til :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hmm - jeg har overhode ikke samme problem som du beskriver med min. Hun snakket rent i hele setninger ved 2 års alder. MEN jeg kjenner litt til problematikken. Jeg hadde ringt ppt-tjenesten og bedt om å få noen tips av logopeden. Noe som dere kan gjøre sammen før hun får time.

Sjekk ut om barnehagen har noen tips også.

Lykke til! (og det går seg helt sikkert til!):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

På de eksemplene du nevner, så skulle man tro hun ikke hører lyden? Det erjo noe noen barn kan streve med, også selv om de hører godt. Dere kan jo spørre om bhg kan henvise til ppt? men tror ppt er tilbakeholdne med å gjøre noe når de er så små. samtidig er det ko et problem Ikke rett på henne, men gjenta ordet slik det sies. Og lek med ord som hun over sier. Må være leit å se hun strever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sussie77

Min sønn på 3 1/2 år snakker heller ikke rent. Men bekymrer meg ikke. Han har et godt ordforåd, og barnehagen sier at det ikke er noe å bekymre seg fo i den alderen. De bare jobber litt med enkelte ord og bokstaver. Noe som er veldig bra. Tenker at retter seg etterhvert.

Men er enig som noen over her nevnte. Det som hadde bekymret meg mest er at hun faktisk blir mobbet. Det var noe jeg hadde tatt opp med barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...