Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte legen i dag for å få time til første kontroll. Får ikke time før 17.juli, og da vil jeg være ca 12 uker på vei. Det er lenge å vente i 6 uker.. Jeg vil jo få en bekreftelse på at alt er bra, og jeg har jo en del spørsmål jeg ønsker å få svar på. Bør og kan jeg kontakte jordmor og få tidligere time? Må man ha henvisning fra legen for time hos jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor kan kontaktes tidligere men er vanlig med første kontroll i mellom uke 10-12 :) min kommune er med i ett sånn et prosjekt om tidlig kontakt med gravide for samtale om livstil osv med jordmor men selvom jeg var i uke 7-8 da jeg var der fyller hun ikke ut mer enn navn og ellers viktige merknader før neste kontroll ved uke 11.. Blodprøver og urin skal jeg heller ikke ta før da.. :)

Skrevet

Jeg har heller ikke fått time før i uke 12. Da skal også blodprøvene taes. Da jeg var førstegangsgravid fikk jeg time tidlig. men det er sikkert forskjell fra kommune til kommune. Om du er veldig nervøs, så kan du få time hos en privat lege, men da må du selvfølgelig betale kosultasjonen selv.

Skrevet

Jeg fikk også time først i uke 12. Så betryggende å høre at flere har det også :)

Skrevet

Jeg har fortsatt ikke vært på første legetime. Har riktignok hatt ul da så stresser ikke med legetimen. De tar jo bare blodprøver, blodtrykk og sjekker urin. .... Hvis dere vil ha en pekepinn på om alt er bra kan dere be om hcg måling ... 2 blodprøver med 2 dagers mellomrom.... Ellers gjør ikke legen noe som bekrefter eller avkrefter det ene eller andre. Da må man nesten på ul, har vært så kvalm de siste ukene at jeg ikke har orka å ringe legesenteret en gang, tenkte å ta første time rundt uke 14 : ) haster jo ikke : )

Skrevet

Ja, det var godt å høre at det er helt normalt! :) Man får lese seg opp på nettet og her på forumet for å få svar på litt spørsmål.. Er jo en ny verden man skal inn i:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...