Gå til innhold

Å være en studentmamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å være en studentmamma? er det mye tøffere enn hvis en kun hadde hatt bare seg selv å tenke på? eller kan det være en fordel i og med at en må være mer strukturert?

går man glipp av tid med barna?

har tenkt å studere til høsten. både gleder og gruer meg.. er redd for at jeg ikke skal få det til. det blir høyskole, så det blir mye obligatorisk....

noen med erfaring kan si litt hvordan det er....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var studentmamma for ca7-8 år siden.

Jeg ble mye mer strukturert enn før jeg hadde barn, fikk bedre karakterer og mindre søvn. Fortsatte i deltidsjobben jeg hadde også. Mannen min var også student med deltidsjobb.

fungerte veldig greit for oss - men det krever at man tar i et tak. Vi kasta tv`n, for denne stjal tid vi ikke lenger hadde.

Skrevet

det går sikkert bra, finnes både lesedager og noen kortere dager, og det er lov med 20 % fravær,

viss det er over 20 % fravær, da må man ha legeattest

men trenger støtte frå mannen, noen ganger er det stress ,

kunne ikkje tenke meg å klare det alene

har vært student i ett år nå, travelt, men nå er det 2 mnd ferie:-)

i desember var vi ferdige ca. den 12.

pendlinga som er verst for meg, blir veldig sliten av den,

da må man bytte på å kjøre med andre

i klassa vår fleire som har ett barn, en som har 3, og en som har 4 :-)

Ka skal du studere?

Skrevet

det går sikkert bra, finnes både lesedager og noen kortere dager, og det er lov med 20 % fravær,

viss det er over 20 % fravær, da må man ha legeattest

men trenger støtte frå mannen, noen ganger er det stress ,

kunne ikkje tenke meg å klare det alene

har vært student i ett år nå, travelt, men nå er det 2 mnd ferie:-)

i desember var vi ferdige ca. den 12.

pendlinga som er verst for meg, blir veldig sliten av den,

da må man bytte på å kjøre med andre

i klassa vår fleire som har ett barn, en som har 3, og en som har 4 :-)

Ka skal du studere?

Takk for svar!:)

Ser at det blir mer og mer "vanlig" å være mamma og student. Har flere venniner som har studentmammaer i klassene sine. Klarer dem de, klarer vi nok det også!:)

Hvor gammel er din? Hva studerer du?

Jeg har søkt sykepleien.. :)

Skrevet

min datter er 6 år, går på førskulelærer :)

Skrevet

min datter er 6 år, går på førskulelærer :)

Dere har da også mye obligatorisk vil jeg tro? Føler du at du får deltatt på det sosiale med de andre studentene? føler det også viktig i en viss grad.

Gleder meg til å komme i gang! nå går jeg liksom bare å venter på hvordan det skal bli.. Istedenfor å stresse så mye, burde jeg nyte tiden med den lille...

Skrevet

Jeg har vært studentmamma i tre år, før det var jeg student uten barn i tre år :) Det er helt klart mye tøffere og man må være effektiv, nytter ikke å bruke en time på dib en lesedag for å si det sånn ;)

Vi har hatt MYE obligatorisk og jeg har en mann som reiser mye. Så det har vært tøft. Har hatt med meg sykt barn på skolen så jeg kunne få nok oppmøte til å ta eksamen. Har dårlig samvittighet for det, men det gikk jo bra. Han sov i vogna hele tiden.

Den største forskjellen før og etter barn er karakterene. Før barn fikk jeg kun A og B, etter barn ligger jeg på B og C. Men nå bryr jeg meg jo heller ikke så mye om karakterer ;)

I min klasse var vi flere med barn og da får man jo et slags fellesskap der. Ellers så har jeg vært med på mye av det sosiale, men typisk studentfestdager er jo midt i uken, noe som jeg sjelden har mulighet til :)

Det er tøffere å studere med barn enn uten, men så lenge du har motivasjon til å gjennomføre så klarer du det :) Lykke til :)

Skrevet

Jeg er studentmamma :) Jeg må være strukturert, jeg er alene med ungene, og det krever at jeg må lese og gjøre oppgaver på kveldstid etter at de er i seng. Fordelen er at jeg ser hvordan jeg må legge opp løpet, jeg kan ikke være impulsiv-leser :P

Jeg storkoser meg altså, og angrer ikke et halvsekund på at jeg valgte å studere. Selvfølgelig mister jeg den sosiale biten på kveldstid med medstudenter, men det er på en måte greit, siden jeg er en del eldre enn dem. Jeg fokuserer på studiet, og merker jeg har valgt rett.

Så jo, det er tøffere å studere med barn enn uten. Med tanke på syke barn, og planleggingsdager i barnehagen og slike ting. Jeg har fler ganger måttet ta med barn på skolen. Det går det og, så lenge man har en plan på hvordan man skal legge opp akkurat det.

Skrevet

Takk for gode svar :)

Som dere nevner er det nok tøffere å være mamma & student enn å bare være student. Men jeg krysser fingrene for at jeg får det til. Dere er gode eksempler på at det fint går :)

Kan jeg spørre hva dere studerer?

Skrevet

ja, som Bustehue sa, før hadde eg var vant ti A og B, og nå er det B og C, C for det meste...

Tror at man får rett og slett tid og ro nok for å gjøre det perfekt

eg får ikkje så mye delta på det sosiale for eg bor 1 time unna og må pendle.

Eg kjører i lag med ei som også har barn og har for det meste kontakt med henne

men jammen mange ungdommer utan familie og pendling har dårligere karakter... rart

(vi får se statistikken, og eg veit at de fleste er utan barn og ikkje pendler)

derimot når man søker jobb, ingen som ser på karakter liste, ser ut som,

det er bare for sin egen del kanskje

Skrevet

vet noen av dere forresten hvor mye en kan tjene utennom studielånet? Mener det er rundt 130 tusen, men er det innenfor den perioden en studerer? eller ser dem fra jan- des? hvis dem gjør det, da kan jo jeg ikke søke om lån fra aug 2013 da jeg har vært i mammaperm fra jan-aug og kommet over beløpet.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg var student og alenemamma.. Gikk greit, men var litt utfordringer med praksis og barnehagestengt. Bodde i en annen by uten noe familie. Men det gikk det også! Studerte førskolelærer. Datteren min var 1 år da jeg startet.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg var studentmamma når jeg fødte datteren min for 7 år siden, og det fungerte veldig bra. Skjebnen vil det sånn at jeg nå også er student. Fødte en sønn 23 juni. Jeg studerer deltid, og har oppmøte hver onsdag. Resten er hjemmestudier. Det gikk veldig greit for 7 år siden, og siden pappaen er hjemme i pappaperm bare annenhver uke og jobber hjemmefra resten av tiden, så blir jeg alene en del. Har stor tro på at det skal gå greit denne gangen også :)

• 2 uker senere...
Skrevet

studentmamma på 3 året nå (heltidstudier/ 60 stp år), jobber 80% på ungdominstitusjon og har en sønn på 5 år. Får A/B/C på skolen (aldri hatt under) og elsker jobben min. Prøver å ha gutten hjemme fra bhg de dagene jeg ikke har jobb eller forelesning så vi kan kose oss litt ekstra. Blir jo ikke mye alenetid, men føler jeg får nok tid til sønnen min :) 

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er studentmamma og det er fantastisk! Mye mer tid med ungen enn hvis jeg skulle jobbet fullt og har i tillegg mer tid til studiene nå enn før jeg fødte, siden jeg ikke lenger jobber ved siden av. Også mer motivert.

Skrevet

Jeg er studentmamma (fulltid) uten mann og med baby på 3 mnd. Hun sover pent i vogna si under forelesningene, jeg har ingenting obligatorisk, og alle eksamener er prosjektoppgaver (3 års student), blir dermed jobbing gjevnt og trutt, da det ikke blir stresslesning rett før en eksamensdato. Ser foreløpig ut som dette skal gå kjempefint, og at jeg får fullført siste året på normert tid :) Planlegger å ha halv plass hos dagmamma til våren (fra hun er 8-9 mnd) slik at jeg får skrevet bacheloroppgave :)

Skrevet

Jeg synes faktisk at det var tøffere å være gravid og student. I fjor høst jobbet jeg 100%, tok 30 stp. og var i tillegg gravid.

Det var heftig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...