Gå til innhold

Gode råd om delamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på 3 mnd som jeg hittil har fullammet. Nå vurderer jeg å gi han litt mme i tillegg. F.eks ett måltid per dag med mme og resten morsmelk.

Er det noen som har erfaringer eller gode råd for hvordan dette kan gjøres?

Hvordan gi litt mme og likevel opprettholde melkeproduksjonen? Pumpe? Hvilken type mme? Når på døgnet burde jeg gi mme og hvor mye?

Grunnen for at jeg gjør dette er forresten at gutten min har hatt dårlig vektoppgang og for at han skal få i seg tilstrekkelig ved amming må han ammes hver 30 min hele dagen omtrent. Jeg begynner rett og slett å bli sliten!

Hilsen usikker førstegangsmamma :)

Skrevet

Hei. Vet ærlig talt ikke om dette hjelper, for jeg har ikke noe erfaring med lite vektoppgang. Men jenta mi er snart 3 mnd. Jeg fullammer. Men hun tuller veldig med ammingen på kveldene, så jeg har valgt å amme henne på dagen, men siste måltid før natta er utpumpet morsmelk (for å se hvor mye hun faktisk spiser, samt at hun ikke tuller med flaska sånn som hun gjør med puppen). Etter jeg begynte med det sover hun bedre om natta.

Om du ikke har nok morsmelk til å pumpe ekstra (?), så gir du jo såklart mme. Men når på døgnet må du nesten kjenne på selv :) For min del er det deilig at pappan kan gi flaske på kveldene, da er jeg som regel mest sliten. Er også da jeg har minst melk, så foretrekker å amme om dagen.

Jenta mi maser også mye om pupp, så skjønner du blir lei av det ;) Hvor mye de skal ha i den alderen står på mme-pakka :) hadde tatt utgangspunkt i det, og heller lært meg etter hvert hvor mye babyen spiser.

For å opprettholde produksjonen er det sikkert lurt å pumpe, jeg gjør det kun enkelte dager. Men jeg har MYE melk, så jeg vil ikke stimulere produksjonen mer enn nødvendig ;)

Lykke til, og håper babyen din legger på seg mer med litt ekstra mat :)

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Sjønner godt at du blir sliten av å amme så ofte og så lenge! Har du ammet like hyppig i hele ammeperioden, eller er det bare i det siste? Er det hele døgnet eller på ettermiddag/kveld han ammer så hyppig? Hva med natta?

Er dietaket og ammeteknikken deres vurdert, feks. av ammepoliklinikk? Hvordan har vektoppgangen faktisk vært (fødselsvekt, vekt nå, og ved ca 1 og 2 mnd?)

Har han kort tungebånd? Dette kan gi mindre effektiv utmelking/tømming av brystet og påvirke både produksjon og hvor mye han får i seg. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort for informasjon og bilder.

Husk at det er vanlig å amme hyppig og lenge om kvelden: http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Dersom du vil supplere med MME er det nok best å gi MME etter ammemåltid, og gjerne med kopp (nebbkopp, se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating) i stedet for flaske. Hvis du bruker flaske, så bruk teknikken med "langsom flaskemating" (http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating)

Om du vil erstatte et helt ammemåltid med MME så anbefaler jeg å gjøre det på ettermiddag/kveld, og å pumpe i stedet for måltidet, iallfall om det da går 3 timer eller mer mellom to amminger. Pumpemelka kan du gi feks neste dag, det er neppe noe galt med melka di. Dersom du er "lettmelket" slik at pumping tar kortere tid enn amming, så kan dette gjøre at du bruker litt mindre tid på amminga, og det kan ofte føles litt bedre da :)

Om du ønsker det kan du ta direkte kontakt med meg på ammehjelper.lillenims at gmail.com

Skrevet

Jenta mi maser også mye om pupp, så skjønner du blir lei av det ;) Hvor mye de skal ha i den alderen står på mme-pakka :) hadde tatt utgangspunkt i det, og heller lært meg etter hvert hvor mye babyen spiser.

Ulempen med å følge det som står på pakka er at mengder og antall porsjoner der er mer typisk for fullflaskede barn, ikke for barn som får mest bryst. I dette tilfellet er det snakk om et barn som ammer hyppig, og dermed er vant med små måltider. Dersom han får en MME-porsjon i følge pakken (feks 180 ml) så kan det godt hende han luker hele flaska - det betyr IKKE at det er den porsjonsstørrelsen han er vant med eller bør ha, spesielt dersom det er ønske om å fortsette amminga på nesten samme nivå som i dag. Et barn som ammes hver time trenger 1/24 av anbefalt døgndose for å erstatte ett ammemåltid (la oss si at det er ca 750 ml, da blir 1/24 omtrent 30 ml) - får det 180 ml så tilsvarer dette fort ganske mange amminger, og selv om det kan være veldig behagelig med så mange timer fri sånn helt plutselig så kan det ha store konsekvenser for ammingen - større enn det man hadde tenkt seg.

Jeg anbefaler heller å ta utgangspunkt i døgnbehov MME fordelt på antall amminger i dag, og så prøve å gi en mengde som ikke påvirker så mange amminger. Det går heller an å justere mengden litt om man ser at barnet tåler MME godt, og ammingene ellers ikke påvirkes.

For å finne en relevant døgnmengde kan man ta 15% av vekta ved 4-6 uker (ikke vekta her og nå, behovet er ganske stabilt fra 4-6-ukers alder til ca 6 mnd, økedager er midlertidige). Veide barnet 5 kg da så blir det 750 ml.

Skrevet

Ulempen med å følge det som står på pakka er at mengder og antall porsjoner der er mer typisk for fullflaskede barn, ikke for barn som får mest bryst. I dette tilfellet er det snakk om et barn som ammer hyppig, og dermed er vant med små måltider. Dersom han får en MME-porsjon i følge pakken (feks 180 ml) så kan det godt hende han luker hele flaska - det betyr IKKE at det er den porsjonsstørrelsen han er vant med eller bør ha, spesielt dersom det er ønske om å fortsette amminga på nesten samme nivå som i dag. Et barn som ammes hver time trenger 1/24 av anbefalt døgndose for å erstatte ett ammemåltid (la oss si at det er ca 750 ml, da blir 1/24 omtrent 30 ml) - får det 180 ml så tilsvarer dette fort ganske mange amminger, og selv om det kan være veldig behagelig med så mange timer fri sånn helt plutselig så kan det ha store konsekvenser for ammingen - større enn det man hadde tenkt seg.

Jeg anbefaler heller å ta utgangspunkt i døgnbehov MME fordelt på antall amminger i dag, og så prøve å gi en mengde som ikke påvirker så mange amminger. Det går heller an å justere mengden litt om man ser at barnet tåler MME godt, og ammingene ellers ikke påvirkes.

For å finne en relevant døgnmengde kan man ta 15% av vekta ved 4-6 uker (ikke vekta her og nå, behovet er ganske stabilt fra 4-6-ukers alder til ca 6 mnd, økedager er midlertidige). Veide barnet 5 kg da så blir det 750 ml.

Dette svaret/rådet burde alle som sliter med amming også få... Ikke bare skremme med at produksjonen blir borte uansett. Dessverre er jeg ferdig med unger :)

Skrevet

Hei. Vet ærlig talt ikke om dette hjelper, for jeg har ikke noe erfaring med lite vektoppgang. Men jenta mi er snart 3 mnd. Jeg fullammer. Men hun tuller veldig med ammingen på kveldene, så jeg har valgt å amme henne på dagen, men siste måltid før natta er utpumpet morsmelk (for å se hvor mye hun faktisk spiser, samt at hun ikke tuller med flaska sånn som hun gjør med puppen). Etter jeg begynte med det sover hun bedre om natta.

Om du ikke har nok morsmelk til å pumpe ekstra (?), så gir du jo såklart mme. Men når på døgnet må du nesten kjenne på selv :) For min del er det deilig at pappan kan gi flaske på kveldene, da er jeg som regel mest sliten. Er også da jeg har minst melk, så foretrekker å amme om dagen.

For å opprettholde produksjonen er det sikkert lurt å pumpe, jeg gjør det kun enkelte dager. Men jeg har MYE melk, så jeg vil ikke stimulere produksjonen mer enn nødvendig ;)

Lykke til, og håper babyen din legger på seg mer med litt ekstra mat :)

Tusen takk for svar! Fint å høre om andres erfaringer.

Skrevet

Sjønner godt at du blir sliten av å amme så ofte og så lenge! Har du ammet like hyppig i hele ammeperioden, eller er det bare i det siste? Er det hele døgnet eller på ettermiddag/kveld han ammer så hyppig? Hva med natta?

Er dietaket og ammeteknikken deres vurdert, feks. av ammepoliklinikk? Hvordan har vektoppgangen faktisk vært (fødselsvekt, vekt nå, og ved ca 1 og 2 mnd?)

Har han kort tungebånd? Dette kan gi mindre effektiv utmelking/tømming av brystet og påvirke både produksjon og hvor mye han får i seg. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort for informasjon og bilder.

Husk at det er vanlig å amme hyppig og lenge om kvelden: http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Dersom du vil supplere med MME er det nok best å gi MME etter ammemåltid, og gjerne med kopp (nebbkopp, se http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating) i stedet for flaske. Hvis du bruker flaske, så bruk teknikken med "langsom flaskemating" (http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating)

Om du vil erstatte et helt ammemåltid med MME så anbefaler jeg å gjøre det på ettermiddag/kveld, og å pumpe i stedet for måltidet, iallfall om det da går 3 timer eller mer mellom to amminger. Pumpemelka kan du gi feks neste dag, det er neppe noe galt med melka di. Dersom du er "lettmelket" slik at pumping tar kortere tid enn amming, så kan dette gjøre at du bruker litt mindre tid på amminga, og det kan ofte føles litt bedre da :)

Om du ønsker det kan du ta direkte kontakt med meg på ammehjelper.lillenims at gmail.com

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg setter stor pris på det :)

Jeg har ammet så hyppig helt siden han ble født. Dette gjelder stort sett dagtid. Amming på natt har variert mye fordi han har hatt veldig variert sovemønster. Men de siste par ukene har han begynt å sove i lengere økter, ca fra kl 20- 03/04. Etter dette tar jeg han opp i senga vår og han får ligge ved puppen og spise når han vil resten av natta. Da spiser han godt og lenge. Jeg opplever at det er da han spiser mest iløpet av døgnet.

Ammeteknikken er det ingen som har sett på, så kan godt være det er noe der.

Vekten hans er blitt fulgt opp av HS hver uke fra 6 ukers kontrollenr og til nå. Fødselsvekt: 3375. Ved 6 ukerskontrollen veide han 4230. Ukene etter det gikk han opp ca 90 g i uka. Etter hvert stabiliserte det seg og han gikk opp nok per uke. Men det vAr etter intens "jobbing" med å amme han hele tiden. Nå veier han 5140 og er 3 mnd neste uke. (Har ikke helsekortet her nå så får ikke sjekket hvor mye han veide ved 1 mnd og 2 mnd, men på sykehuset (ble sendt dit pga vekta) sa de at han totaltsett hadde hatt grei vektoppgang men at han gikk opp lite per uke). De fant ingen ting der forresten.

Takk for linker, jeg skal titte på det. :)

Jeg vil jo så gjerne fullamme fordi jeg vet jo at det er best for gutten min, men synes det er slitsomt og ikke minst fælt å se at han virker sulten!!

Igjen, tusen takk for gode råd!

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på 3 mnd som jeg hittil har fullammet. Nå vurderer jeg å gi han litt mme i tillegg. F.eks ett måltid per dag med mme og resten morsmelk.

Hvordan gi litt mme og likevel opprettholde melkeproduksjonen? Pumpe? Hvilken type mme? Når på døgnet burde jeg gi mme og hvor mye?

Grunnen for at jeg gjør dette er forresten at gutten min har hatt dårlig vektoppgang og for at han skal få i seg tilstrekkelig ved amming må han ammes hver 30 min hele dagen omtrent. Jeg begynner rett og slett å bli sliten!

Jeg slet med det samme som deg da min gutt var ca 6 uker (han gikk ikke opp et gram på over to uker....) så jeg gav litt mme i tillegg etter 2-3 amminger pr dag. Dvs, jeg ammet først så gav jeg mme (ca 30 ml drakk han da ca 3 ganger om dagen). Etterhvert så reduserte jeg det til 2 ganger om dagen og til slutt ble det kun mme på kvelden før han skulle legge seg. Da blandet jeg 90 ml men han drakk max 60 ml. Dette holdt jeg på med til han var ca 3-4 mnd. Han la bra på seg (ca 200-300 gram i uka!) og jeg mistet ikke noe melk. Men som deg.... jeg ammet HYPPIG! I dag er han snart 8 mnd og jeg ammer han fremdeles... han er en stor gutt på over 10 kg ;) Jeg brukte Collett.

Fra han var ca 4 mnd gammel ville han plutselig ikke ha flaske eller mme, og det vil han heller ikke pr i dag. Men nå får han jo faste måltider da.

Skrevet

Hei!

Jeg slet med det samme som deg da min gutt var ca 6 uker (han gikk ikke opp et gram på over to uker....) så jeg gav litt mme i tillegg etter 2-3 amminger pr dag. Dvs, jeg ammet først så gav jeg mme (ca 30 ml drakk han da ca 3 ganger om dagen). Etterhvert så reduserte jeg det til 2 ganger om dagen og til slutt ble det kun mme på kvelden før han skulle legge seg. Da blandet jeg 90 ml men han drakk max 60 ml. Dette holdt jeg på med til han var ca 3-4 mnd. Han la bra på seg (ca 200-300 gram i uka!) og jeg mistet ikke noe melk. Men som deg.... jeg ammet HYPPIG! I dag er han snart 8 mnd og jeg ammer han fremdeles... han er en stor gutt på over 10 kg ;) Jeg brukte Collett.

Fra han var ca 4 mnd gammel ville han plutselig ikke ha flaske eller mme, og det vil han heller ikke pr i dag. Men nå får han jo faste måltider da.

Tusen takk for svar! Godt å høre erfaringer fra noen som har fått det til!

Skrevet

Har han kort tungebånd? Dette kan gi mindre effektiv utmelking/tømming av brystet og påvirke både produksjon og hvor mye han får i seg. Se http://ammehjelpen.n...band-stramtkort for informasjon og bilder.

Husk at det er vanlig å amme hyppig og lenge om kvelden: http://ammehjelpen.n...barn-om-kvelden

Dersom du vil supplere med MME er det nok best å gi MME etter ammemåltid, og gjerne med kopp (nebbkopp, se http://ammehjelpen.n...l/97/Koppmating) i stedet for flaske. Hvis du bruker flaske, så bruk teknikken med "langsom flaskemating" (http://ammehjelpen.n...om-flaskemating)

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg setter stor pris på det :)

Jeg har ammet så hyppig helt siden han ble født. Dette gjelder stort sett dagtid. Amming på natt har variert mye fordi han har hatt veldig variert sovemønster. Men de siste par ukene har han begynt å sove i lengere økter, ca fra kl 20- 03/04. Etter dette tar jeg han opp i senga vår og han får ligge ved puppen og spise når han vil resten av natta. Da spiser han godt og lenge. Jeg opplever at det er da han spiser mest iløpet av døgnet.

Ammeteknikken er det ingen som har sett på, så kan godt være det er noe der.

Vekten hans er blitt fulgt opp av HS hver uke fra 6 ukers kontrollenr og til nå. Fødselsvekt: 3375. Ved 6 ukerskontrollen veide han 4230. Ukene etter det gikk han opp ca 90 g i uka. Etter hvert stabiliserte det seg og han gikk opp nok per uke. Men det vAr etter intens "jobbing" med å amme han hele tiden. Nå veier han 5140 og er 3 mnd neste uke. (Har ikke helsekortet her nå så får ikke sjekket hvor mye han veide ved 1 mnd og 2 mnd, men på sykehuset (ble sendt dit pga vekta) sa de at han totaltsett hadde hatt grei vektoppgang men at han gikk opp lite per uke). De fant ingen ting der forresten.

Takk for linker, jeg skal titte på det. :)

Jeg vil jo så gjerne fullamme fordi jeg vet jo at det er best for gutten min, men synes det er slitsomt og ikke minst fælt å se at han virker sulten!!

Igjen, tusen takk for gode råd!

Kjempeflott at han sover så lenge om natta (du er heldig! ;)). Det kan godt hende at han "spiser seg litt opp" fra tidligere på ettermiddagen enn mange andre gjør, slik at han er mett nok til å sove flere timer i strekk fra kl 20 i stedet for feks kl 23. Det er veldig normalt å spise hyppig på ettermiddag og kveld for å sove et lengre strekk da. Og selv om han virker sulten igjen etter en time så er det en helt naturlig sult, ikke "hunger", om du skjønner - altså ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for eller føle at du sulter han ut, det er sånn spisemønsteret er for spedbarn.

Litt om melkeproduksjonen: den følger en døgnkurve, og påvirkes av hormoner som igjen påvirkes bla. av søvn. Basismengden prolaktin (ordet betyr ca "for melk") er høyest om morgenen, og dermed blir produksjonen høyest da. Så synker basisnivået av prolaktin gradvis utover dagen, men øker igjen hver gang man ammer - og synker igjen etter amming (tenk deg at basisnivået går som en rett, skrå linje fra høyt om morgenen til lavt midt på natta, mens "ammenivået" går opp i topper på denne skrå linja hver gang man ammer). De første ukene av ammeperioden øker prolaktinnivået mer pr amming enn senere, og man ammer hyppigere, dermed blir nivået av prolaktin ganske jevnt hele døgnet, og produksjonen er også relativt jevn helt i starten. Etterhvert så går det litt mindre opp pr amming, og man ammer ofte litt sjeldnere og litt kortere, og da vil man få denne kurven med topper for hver amming.

Det prolaktin gjør er å si fra til brystet om at det skal produseres melk. Melkeproduksjonen er størst under og rett etter amming, dvs når "ammenivået" av prolaktin er høyest, og om morgenen (når "basisnivået" er høyest). Derfor blir brystet aldri helt tomt (man produserer jo mens man ammer), og om man ammer hyppig så produserer man mer melk. (Derav "legg deg og amm hele dagen" som råd for å øke melkeproduksjonen.)

Effekten av denne variasjonen i produksjon over døgnet er at de fleste barn vil die hyppig om kvelden, fordi det da er minst melk i brystet, og de får ikke fylt magen sin helt opp - og må die igjen raskt for å fylle den på nytt. Samtidig er også melka fetere (pr. ml), fordi fettet skilles ut i større grad dess mindre melk det er (tenk deg en ballong (melkekjertel) der fettet flyter ut mot sidene. Når ballongen klemmes sammen så forsvinner først melka "inni" ballong, og til slutt den langs sidene. Når det er lite melk så kommer det mer av fettet langs sidene, er det mye melk så blir det mindre fett fordi det først må komme ut mer av melka i midten). Fet melk metter mer, så selv om barnet må die ofte så får det mer energi, og på et eller annet tidspunkt så sovner det og har da "opplagsnæring" til å sove noen timer. Etter noen timers søvn våkner barnet og er veldig sultent, med lavt blodsukker. Da er det perfekt med melk fra et velfylt bryst, fordi denne melka er veldig søt og gir rask blodsukkerstigning. Når blodsukkeret er stabilisert så kan barnet spise seg skikkelig mett - og sove litt igjen på morrakvisten. Og sånn går no dagen :)

Dette var dagens melkeproduksjonsleksjon - kjekt å ha i bakhodet om man lurer på hvorfor man har så lite melk på ettermiddagen og kvelden! (Om det ble komplisert: amm i veg og stol på at babyen og kroppen vet best når og hvor mye ;))

Hvis barnet har feil dieteknikk så vil det rett og slett ikke får ut så mye melk som det bør. Da kan det virke som man ammer hele tida, mens brystet i realiteten knapt blir tømt for melk. Da risikerer man å ha brukt masse tid på amminga, ungen legger dårlig på seg og melkeprodusjonen kan bli ganske lav.

Jeg synes du skal kontakte ammepoliklinikk (evt barselavd.) og be om en vurdering av barnet og av dieteknikken, for jeg mistenker at det kan være noe der. Det kan hende helsesøster også kan se på, men dersom hun mener det ser "bra" ut så bør du be om en vurdering hos andre - det virker ikke som hun har veldig god kompetanse på amming, og da er det dumt om hun overser noe (ser hun noe galt så er det selvsagt noe annet). Hvor i landet bor du hen?

(Det kan også hende at en ammehjelper i nærheten kan komme på besøk til deg eller ta i mot besøk. Se på ammehjelpen.no under ditt fylke om det finnes noen der. Ikke alle ammehjelpere er listet på ammehjelpen.no sin side (fordi de ikke tar i mot telefoner - oversikten på web er en telefonliste), men jeg kan evt sjekke om det bor noen i nærheten om du vil.)

Sjekk spesielt linken om stramt/kort tungebånd som jeg sendte i går.

Hvordan er det forresten med bleiene, tisser han godt (5-8 bleier godt våte bleier - hell 0.75 dl vann på en bleie for å kjenne hvordan en "godt våt" bleie kjennes ut), og har jevnlig avføring? (Lite hver dag eller mye med noen dagers mellomrom, her er alt normalt for ammebarn.)

Hvis du vil, kan du nok fint utsette å gi MME i tillegg noen dager til, inntil du får noen til å se på dietak osv, som de sier bla. på sykehuset så legger han jo på seg, bare litt lite. Men om du vil gi MME så anbefaler jeg altså å enten gi etter noen av måltidene, og da helst på ettermiddag/kveld, eller å erstatte et ammemåltid med MME (ettermiddag/kveld). Husk å avpass mengden i forhold til hvor hyppig du ammer (ca 30 ml pr time).

Har du forresten prøvd å pumpe tidligere? Hvordan gikk det i såfall?

Skrevet

Hei! Jeg har delammet to av mine barn. Førstemann hadde lav vektoppgang litt før 4 mnd alder, etter en ukes forsøk på å øke melkeproduksjon ved hyppig amming, hadde ikke babyen gått opp et eneste gram, hadde lagt på seg fint siden fødselen og fram til 3 mnd, så var ikke noe nevneverdig galt med sugeteknikk. Begynte med mme etter amming på kveldstid, fordi det var da hun virket mest sulten. Jeg ga mme på flaske, tok puppen like fint for det ved neste måltid. Ammet fram til hun var 8 mnd. Nr. 2 var veldig hyppig på puppen da hun var 4 mnd, og virket ikke helt fornøyd. Siden hun ikke likte grøt, ble det vanskelig å få i henne mer mat på den måten, valgte også da å starte med litt mme på kveldstid. Dette gikk strålende, og jeg delammet henne til hun var 13 mnd.

Skrevet

Hei.

Jeg er mamma til to tvillingjenter på 2 mnd (født syv uker for tidlig). Jeg har ikke barn fra før og derfor ingen erfaring med amming. Med premature barn og null erfaring ble dette ganske krevende. Frem til før to uker siden ammet jeg begge jentene. Det gikk forsåvidt fint, men de spiste så lite til hvert måltid at jeg nesten ikke rakk å kneppe igjen før det var tid for nytt måltid. Forferdelig krevende.

Jeg har nå gått over til å pumpe melk som jentene får på flaske, og slik jeg ser det, er det mange fordeler ved dette systemet. Jentene får i seg mer melk til hvert måltid og holder seg derfor mette lenger. I tillegg til at de spiser mer, spiser de også mer effektivt. Måltidet tar nå et kvarter i steden for tre kvarter. Når man skal mate to, er ikke dette helt uvesentlig. Sist, men ikke minst, kan også pappaen være en mer aktiv del av måltidet, og det synes han er veldig koselig. Ulempen er selvfølgelig at det blir mye koking av flasker og brystpumpe.  

Skrevet

Jeg har ei lita jente på 4 1/2 mnd og jeg delammer henne. Grunnen var at hun var veldig krevende på puppen, virket aldr mett. Ammeproduksjonen gikk ned i forbindelse med brystbetennelse og jeg hadde ørten økedøgn til ingen nytte:/ I starten begynte jeg med å supplere med 30ml på kvelden. Etterhvert fikk hun til flere måltid. Nå får hun 60ml i tillegg. I en periode fikk hun 90ml. min erfaring var at når jeg begynte å gi mme senket jeg skuldrene mer og slappet mer av. Dette førte til mindre stress og økt produksjon etterhvert. Delamming har funket bra for meg. Jeg kjenner imidlertid flere som har mistet melken eller at barnet ikke vil ha puppen lenger. Så begynn forsiktig:)

Skrevet (endret)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.noSjønner godt at du blir sliten av å amme så ofte og så lenge! Har du ammet like hyppig i hele ammeperioden, eller er det bare i det siste? Er det hele døgnet eller på ettermiddag/kveld han ammer så hyppig? Hva med natta?Er dietaket og ammeteknikken deres vurdert, feks. av ammepoliklinikk? Hvordan har vektoppgangen faktisk vært (fødselsvekt, vekt nå, og ved ca 1 og 2 mnd?)Har han kort tungebånd? Dette kan gi mindre effektiv utmelking/tømming av brystet og påvirke både produksjon og hvor mye han får i seg. Se http://ammehjelpen.n...band-stramtkort for informasjon og bilder.Husk at det er vanlig å amme hyppig og lenge om kvelden: http://ammehjelpen.n...barn-om-kveldenDersom du vil supplere med MME er det nok best å gi MME etter ammemåltid, og gjerne med kopp (nebbkopp, se http://ammehjelpen.n...l/97/Koppmating) i stedet for flaske. Hvis du bruker flaske, så bruk teknikken med "langsom flaskemating" (http://ammehjelpen.n...om-flaskemating)Om du vil erstatte et helt ammemåltid med MME så anbefaler jeg å gjøre det på ettermiddag/kveld, og å pumpe i stedet for måltidet, iallfall om det da går 3 timer eller mer mellom to amminger. Pumpemelka kan du gi feks neste dag, det er neppe noe galt med melka di. Dersom du er "lettmelket" slik at pumping tar kortere tid enn amming, så kan dette gjøre at du bruker litt mindre tid på amminga, og det kan ofte føles litt bedre da :)Om du ønsker det kan du ta direkte kontakt med meg på ammehjelper.lillenims at gmail.com

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg setter stor pris på det :)Jeg har ammet så hyppig helt siden han ble født. Dette gjelder stort sett dagtid. Amming på natt har variert mye fordi han har hatt veldig variert sovemønster. Men de siste par ukene har han begynt å sove i lengere økter, ca fra kl 20- 03/04. Etter dette tar jeg han opp i senga vår og han får ligge ved puppen og spise når han vil resten av natta. Da spiser han godt og lenge. Jeg opplever at det er da han spiser mest iløpet av døgnet.Ammeteknikken er det ingen som har sett på, så kan godt være det er noe der.Vekten hans er blitt fulgt opp av HS hver uke fra 6 ukers kontrollenr og til nå. Fødselsvekt: 3375. Ved 6 ukerskontrollen veide han 4230. Ukene etter det gikk han opp ca 90 g i uka. Etter hvert stabiliserte det seg og han gikk opp nok per uke. Men det vAr etter intens "jobbing" med å amme han hele tiden. Nå veier han 5140 og er 3 mnd neste uke. (Har ikke helsekortet her nå så får ikke sjekket hvor mye han veide ved 1 mnd og 2 mnd, men på sykehuset (ble sendt dit pga vekta) sa de at han totaltsett hadde hatt grei vektoppgang men at han gikk opp lite per uke). De fant ingen ting der forresten.Takk for linker, jeg skal titte på det. :)Jeg vil jo så gjerne fullamme fordi jeg vet jo at det er best for gutten min, men synes det er slitsomt og ikke minst fælt å se at han virker sulten!!Igjen, tusen takk for gode råd!
Kjempeflott at han sover så lenge om natta (du er heldig! ;)). Det kan godt hende at han "spiser seg litt opp" fra tidligere på ettermiddagen enn mange andre gjør, slik at han er mett nok til å sove flere timer i strekk fra kl 20 i stedet for feks kl 23. Det er veldig normalt å spise hyppig på ettermiddag og kveld for å sove et lengre strekk da. Og selv om han virker sulten igjen etter en time så er det en helt naturlig sult, ikke "hunger", om du skjønner - altså ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for eller føle at du sulter han ut, det er sånn spisemønsteret er for spedbarn.Litt om melkeproduksjonen: den følger en døgnkurve, og påvirkes av hormoner som igjen påvirkes bla. av søvn. Basismengden prolaktin (ordet betyr ca "for melk") er høyest om morgenen, og dermed blir produksjonen høyest da. Så synker basisnivået av prolaktin gradvis utover dagen, men øker igjen hver gang man ammer - og synker igjen etter amming (tenk deg at basisnivået går som en rett, skrå linje fra høyt om morgenen til lavt midt på natta, mens "ammenivået" går opp i topper på denne skrå linja hver gang man ammer). De første ukene av ammeperioden øker prolaktinnivået mer pr amming enn senere, og man ammer hyppigere, dermed blir nivået av prolaktin ganske jevnt hele døgnet, og produksjonen er også relativt jevn helt i starten. Etterhvert så går det litt mindre opp pr amming, og man ammer ofte litt sjeldnere og litt kortere, og da vil man få denne kurven med topper for hver amming.Det prolaktin gjør er å si fra til brystet om at det skal produseres melk. Melkeproduksjonen er størst under og rett etter amming, dvs når "ammenivået" av prolaktin er høyest, og om morgenen (når "basisnivået" er høyest). Derfor blir brystet aldri helt tomt (man produserer jo mens man ammer), og om man ammer hyppig så produserer man mer melk. (Derav "legg deg og amm hele dagen" som råd for å øke melkeproduksjonen.)Effekten av denne variasjonen i produksjon over døgnet er at de fleste barn vil die hyppig om kvelden, fordi det da er minst melk i brystet, og de får ikke fylt magen sin helt opp - og må die igjen raskt for å fylle den på nytt. Samtidig er også melka fetere (pr. ml), fordi fettet skilles ut i større grad dess mindre melk det er (tenk deg en ballong (melkekjertel) der fettet flyter ut mot sidene. Når ballongen klemmes sammen så forsvinner først melka "inni" ballong, og til slutt den langs sidene. Når det er lite melk så kommer det mer av fettet langs sidene, er det mye melk så blir det mindre fett fordi det først må komme ut mer av melka i midten). Fet melk metter mer, så selv om barnet må die ofte så får det mer energi, og på et eller annet tidspunkt så sovner det og har da "opplagsnæring" til å sove noen timer. Etter noen timers søvn våkner barnet og er veldig sultent, med lavt blodsukker. Da er det perfekt med melk fra et velfylt bryst, fordi denne melka er veldig søt og gir rask blodsukkerstigning. Når blodsukkeret er stabilisert så kan barnet spise seg skikkelig mett - og sove litt igjen på morrakvisten. Og sånn går no dagen :)Dette var dagens melkeproduksjonsleksjon - kjekt å ha i bakhodet om man lurer på hvorfor man har så lite melk på ettermiddagen og kvelden! (Om det ble komplisert: amm i veg og stol på at babyen og kroppen vet best når og hvor mye ;))Hvis barnet har feil dieteknikk så vil det rett og slett ikke får ut så mye melk som det bør. Da kan det virke som man ammer hele tida, mens brystet i realiteten knapt blir tømt for melk. Da risikerer man å ha brukt masse tid på amminga, ungen legger dårlig på seg og melkeprodusjonen kan bli ganske lav.Jeg synes du skal kontakte ammepoliklinikk (evt barselavd.) og be om en vurdering av barnet og av dieteknikken, for jeg mistenker at det kan være noe der. Det kan hende helsesøster også kan se på, men dersom hun mener det ser "bra" ut så bør du be om en vurdering hos andre - det virker ikke som hun har veldig god kompetanse på amming, og da er det dumt om hun overser noe (ser hun noe galt så er det selvsagt noe annet). Hvor i landet bor du hen?(Det kan også hende at en ammehjelper i nærheten kan komme på besøk til deg eller ta i mot besøk. Se på ammehjelpen.no under ditt fylke om det finnes noen der. Ikke alle ammehjelpere er listet på ammehjelpen.no sin side (fordi de ikke tar i mot telefoner - oversikten på web er en telefonliste), men jeg kan evt sjekke om det bor noen i nærheten om du vil.)Sjekk spesielt linken om stramt/kort tungebånd som jeg sendte i går.Hvordan er det forresten med bleiene, tisser han godt (5-8 bleier godt våte bleier - hell 0.75 dl vann på en bleie for å kjenne hvordan en "godt våt" bleie kjennes ut), og har jevnlig avføring? (Lite hver dag eller mye med noen dagers mellomrom, her er alt normalt for ammebarn.)Hvis du vil, kan du nok fint utsette å gi MME i tillegg noen dager til, inntil du får noen til å se på dietak osv, som de sier bla. på sykehuset så legger han jo på seg, bare litt lite. Men om du vil gi MME så anbefaler jeg altså å enten gi etter noen av måltidene, og da helst på ettermiddag/kveld, eller å erstatte et ammemåltid med MME (ettermiddag/kveld). Husk å avpass mengden i forhold til hvor hyppig du ammer (ca 30 ml pr time).Har du forresten prøvd å pumpe tidligere? Hvordan gikk det i såfall?
Tusen takk for gode svar!

Vi har nå vært på 3.mnd kontroll og vekten hans er nå helt grei.Han er ikke store karen, men stor nok :)

Jeg har gitt han flaske med mme to kvelder på rad nå og jeg kjenner meg allerede roligere fordi jeg vet han får litt mer mat. Han er tydelig mett og god! Jeg har kjøpt pumpe og prøvd den ett par ganger om dagen i litt over en uke. Dessverre får jeg ut veldig lite ( maks 40 ml tilsammen fra begge bryst). Men så langt synes jeg vi har funnet en god løsning på det, så får vi se hvordan det blir fremover. :)

Glemte å skrive at han får mme etter "kveldspuppen", så har ikke erstattet ett måltid, men gir ekstra. Satser på at det derfor ikke vil påvirke melkeproduksjonen :)

Endret av Mamsen og lilleputt
Skrevet

Tusen takk for svar og at dere deler erfaringene deres :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...